Wat is koolhydraatarm? Ontdek wat je WEL en ook beslist NIET mag eten

geplaatst in: Afvallen | 0

wat is koolhydraatarmIk krijg de vraag vaker: Wat is Koolhydraatarm?

Vaak wordt er dan bedoelt welk voedsel wel en niet koolhydraatarm is.

Of iemand vraagt zich af wat koolhydraatarm eten of een koolhydraatarm dieet nou precies inhoud.

In dit artikel ga ik deze vragen beantwoorden.

Als je er over zit te denken om koolhydraatarm te gaan eten kan ik dat alleen maar toejuichen, ik heb er zelf hele goede ervaringen mee.

Het is namelijk niet alleen goed om mee af te vallen, je gaat er ook gezonder door leven!

Wat is koolhydraatarm eten, wat doe je dan?

granenAls je je aan een koolhydraatarm dieet houdt, dan is het niet zo dat je helemaal geen koolhydraten eet.

Gelukkig niet, want je lichaam heeft ze nodig om te kunnen functioneren.

Een ander misverstand is dat je granen (zoals brood), pasta’s en rijst laat staan en enkel vlees en vis zou eten.

Gelukkig zijn de voedingsmiddelen die je eet veel uitgebreider!

Als je koolhydraatarm eet, dan laat je zetmeel en suiker zo veel mogelijk staan. Hiervoor komen producten in de plaats waar veel gezonde vetten eiwitten en ook vezels in zitten.

Anders gaan eten

Het is daarbij ook belangrijk dat je voeding binnen krijgt dat zo min mogelijk bewerkt is.

Bewerkte voeding bevat namelijk vaak:

Stuk voor stuk toevoegingen waar we niet gezonder van worden, maar juist steeds minder gezond.

Het is vooral bedoelt om de producten ‘lekker’ te maken en er voor te zorgen dat ze lang bewaard kunnen worden.

Aangezien het in veel voedingsproducten zit, ga je gewoon in die stroom mee zolang je er niets tegen doet.

Wat is koolhydraatarm vooral niet?

Wat is koolhydraatarm eten juist echt niet?

Er zijn een aantal voedingsproducten die te veel bewerkt zijn en niet aan een gezond eetpatroon bijdragen.

Dit zijn de voedingsproducten die worden vermeden als je koolhydraatarm eet:

Granen

In veel producten die we in Nederland en in de hele westerse samenleving eten, zitten granen verwerkt.

Denk alleen al aan brood en pasta’s.

Voor veel mensen bestaan twee (!) maaltijden per dag uit brood en daarnaast eten ze vaak ’s avonds nog macaroni, spaghetti of bami.

Het is ook niet zo gek, want veel overheden stimuleren het om graanproducten te eten.

Verder zit graan ook in heel veel andere producten, ga er maar eens op letten door etiketten van producten na te kijken.

In granen zitten veel koolhydraten, lees dit artikel over koolhydraten in brood maar eens.

Suikers

suikerklontjesBij het eten van suiker gaat je bloedsuikerspiegel flink stijgen en krijg je een energie-boost.

Daarna daalt deze ook weer sterk en kom je in een dip terecht waardoor je lichaam het signaal geeft dat er nieuwe suikers nodig zijn.

Zo kom je in een cirkel terecht waarin je al meer suikers gaat eten.

De energie die je lichaam in die energie-boost krijgt kan het helemaal niet verwerken en slaat het daarom op als vet.

Je krijgt ongemerkt meer suikers binnen dan je denkt:

  • Omdat lang gedacht werd dat vet je dik maakte, zijn in veel producten de vetten er uit gehaald en suikers voor de smaak in de plaats gebracht
  • Suiker is een goedkope oplossing om producten lekkerder te maken, en daardoor wordt er meer verkocht (financieel gewin)

Naast het feit dat je van te veel suiker aankomt, kan je er ook hart- en vaatziekten aan over houden en diabetes type 2.

Transvetten

In veel bewerkte producten zijn transvetten toegevoegd.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Frituurvet
  • Gebak
  • Koek
  • Snacks

Het wordt onder andere toegevoegd om de structuur van het product te verbeteren. Maar een veel groter voordeel van transvetten is dat het product er heel lang houdbaar door blijft.

Transvetten zijn echter nog slechter voor je gezondheid dan verzadigde vetten.

Het verhoogd het LDL-cholesterol gehalte in je lichaam waardoor de kans op hart- en vaatziekten groter wordt.

Wat is koolhydraatarm vooral wél?

Nu je weet wat koolhydraatarm vooral niet is, zal ik je ook de andere kant vertellen.

Want wat is koolhydraatarm eten juist wél?

In de regel is het vooral voeding dat niet bewerkt is en het liefst zo uit de natuur komt. Dit is wat we er onder verstaan:

Vlees

In feite zijn alle soorten vlees koolhydraatarm.

Dat betekend echter niet dat je alleen vlees kunt eten, want daarvoor zitten er te weinig verschillende voedingsstoffen in dit product.

Denk alleen al aan de vezels die ontbreken en die je lichaam toch echt nodig heeft.

Daarnaast is het belangrijk om te noemen dat er nog verschil is tussen het ene en het andere stuk vlees:

  1. Je hebt sterk bewerkte vleessoorten zoals worstjes die je bij de borrel kunt eten en zoals knakworsten
  2. Maar je hebt ook vlees dat onbewerkt is zoals dat van de rund, kip, varken en het lam

De bij punt 1 genoemde vleessoorten bevatten veel minder gezonde stoffen. Ze zijn gemaakt voor de smaak en om te vullen, niet om rijk aan voedingsstoffen te zijn.

koolhydraatarm eten

Vis

Net als bij vlees zijn alle vissoorten koolhydraatarm.

Er zitten gezonde eiwiteen en omega 3 vetten in.

Het is dan ook een aanrader om minstens 1 keer in de week vis te eten, dit kan het afvallen bevorderen.

Eieren

Een ei is beslist koolhydraatarm, in 100 gram zit maar 1,1 gram koolhydraten.

Vroeger werd nog wel eens gedacht dat een teveel aan eieren slecht is voor je cholesterol niveau.

Er zit inderdaad aardig wat cholesterol in een ei, maar dit beïnvloed het niveau in je lichaam niet negatief. In feite kun je zo veel eieren op een dag eten als je wilt.

Zelf eet ik iedere dag 2 of drie eieren.

Vanwege de vele eiwitten die er in zitten krijg je er een vol gevoel van, voor lange tijd.

Een gekookt ei is erg handig als tussendoortje, je kunt hem overal mee naar toe nemen. De schil is de verpakking, zelfs als deze barsten en scheuren krijgt is er nog niets aan de hand 😉

Fruit

fruitschaalDit is de reden waarom fruit zo gezond is, het bevat namelijk:

  • Vitaminen
  • Vezels
  • Antioxidanten
  • Fruitsuikers

Je moet daarvoor wel het hele stuk fruit eten en dus niet schillen of persen.

Juist ook omdat fruit een natuurproduct is past het prima binnen een koolhydraatarm eetpatroon.

Als je wilt afvallen moet je er om denken dat je er niet te veel van eet, want in bijvoorbeeld een banaan zitten alleen al zo’n 20 gram koolhydraten.

Als je op gewicht wilt blijven valt dit wel een beetje mee.

Groenten

De meeste groenten zijn koolhydraatarm.

Als je alleen koolhydraatarm eet om gezond te eten, dan kun je gerust alle groenten eten.

Het is net als fruit een natuurproduct en er zijn geen stoffen aan toegevoegd. Er zitten veel vezels in die belangrijk voor je lichaam zijn.

Wil je afvallen met koolhydraatarm eten, dan zijn er een paar soorten groenten die je beter tijdelijk even kan laten staan.

Zuivelproducten

kaasIn veel zuivelproducten zitten nauwelijks koolhydraten (minder dan 5%).

Verder bevat het gezonde vetten, vitaminen en mineralen en calcium. Allemaal belangrijke voedingsstoffen voor het lichaam.

Ook roomboter, kaas en kwark vallen hieronder.

Je krijgt er een vol gevoel van en je kunt er heerlijk mee variëren.

Noten en Zaden

In noten en zaden zitten veel eiwitten en de juiste vetten.

Er zitten wel veel calorieën in, je moet er dus ook weer niet te veel van eten.

Noten en zaden die je kan eten zijn bijvoorbeeld:

  • Walnoten
  • Lijnzaad
  • Amandelen
  • Pijnboompitten
  • Zonnebloempitten
  • Cashewnoten
  • Chiazaad

Je kan er bijvoorbeeld salades nog lekkerder mee maken en extra ‘bite’ meegeven.

Als je ze tussendoor neemt als snack, neem dan een handje per keer, dus niet meerdere handjes achter elkaar 😉

Snelste start naar koolhydraatarme leefstijl

afslank receptenbijbelJe weet nu de antwoorden op de vragen ‘Wat is koolhydraatarm wel’ en ‘Wat is koolhydraatarm beslist niet’.

Ik hoop dat je door hebt gekregen dat deze manier van eten niet alleen voor afvallen zorgt, maar ook gewoon erg gezond voor je is.

Om hier makkelijk mee te starten is er de Afslank Receptenbijbel

Met dit receptenboek haal je de koolhydraatarme leefstijl in huis en wordt afvallen wel heel makkelijk gemaakt. Er zitten zelfs recepten bij voor tussendoortjes!

Je krijgt dit boek gewoon thuis gestuurd met allerlei interessante bonussen. 

Kijk dus snel even of het wat voor je is.

Afslank Receptenbijbel Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *