Mijn top 10 koolhydraatarme groenten + 28 andere groenten

geplaatst in: Afvallen | 0

koolhydraatarme groentenNiet alle groenten zijn koolhydraatarme groenten.

Zo zit er bijvoorbeeld in aardappels veel zetmeel, wat weer veel koolhydraten bevat.

Overigens is het niet direct zo dat aardappels ongezond zijn!

Als je koolhydraten nodig hebt, zijn aardappels een prima natuurlijke bron om koolhydraten binnen te krijgen.

Voor het afvallen is het eten van dergelijke koolhydraatrijke groenten wel af te raden.

Voor degenen die graag willen afvallen heb ik dan ook deze lijst gemaakt.

Zo kun je precies zien welke groenten je het beste helpen bij het afvallen en welke wat minder.

Het grote belang van koolhydraatarme groenten

Als je een koolhydraatarm dieet volgt, dan eet je bepaalde voedingsmiddelen veel minder of zelfs helemaal niet meer.

Denk hierbij aan:

  • Brood
  • Pasta’s
  • Rijst
  • Zetmeelproducten

Maar met het niet eten van de koolhydraten blijven ook veel andere voedingswaarden achterwege.

Denk bijvoorbeeld aan voedingsvezels, maar ook bepaalde vitaminen en mineralen.

Je gaat wel meer vet en eiwitten eten binnen een koolhydraatarm dieet, maar die vangen niet altijd de gemiste voedingswaarden op.

Groenten kunnen dit in veel gevallen wél en zijn wat mij betreft altijd een beter alternatief als het slikken van voedingssuplementen.

avocado tomaat

De voedingswaarden van groenten

Het grote voordeel van groenten is dat in de meeste groenten maar weinig koolhydraten zitten.

Daarnaast zitten ze vol met:

  • Vitaminen
  • IJzer
  • Magnesium
  • Calcium
  • Vezels
  • Vetten

Allemaal hele belangrijke voedingswaarden die je lichaam goed kan gebruiken om gezond te blijven.

Top 10 koolhydraatarme groenten

In de onderstaande lijst bespreek ik eerst de beste koolhydraatarme groenten.

Verderop vind je een lijst met allemaal andere groenten en de bijbehorende voedingswaarden.

champignons

1. Champignons

Eigenlijk zijn champignons regelrechte eiwitbommetjes.

Er zitten dan ook nauwelijks koolhydraten in en het leuke is dat je ze met superveel gerechten kan combineren. Dit zijn de cijfers:

In 100 gram champignons vind je 0,3(!) gram koolhydraten en 16 kilocalorieën.

2. Spinazie

Spinazie is een apart gevalletje.

Je kunt het namelijk door een bepaalde bewerking meer koolhydraten laten bevatten.

Raar, maar waar.

En dat is door het te koken! Maar dan nog bevat het amper koolhydraten hoor, dus eet het gerust.

Zo bevat 100 gram niet-gekookte spinazie 0,6 gram koolhydraten en 15 kilocalorieën.

3. Asperges

Er zitten maar weinig koolhydraten in asperges en daarbij is het best een bijzonder product.

Verse Nederlandse asperges kun je namelijk maar een week of 8 eten. Dit is namelijk de tijd waarin ze geoogst worden, daarna groeien ze niet meer in ons kikkerlandje.

Ze zijn lekker en bevatten maar 1,3 gram koolhydraten en 17 kilocalorieën per 100 gram.

4. Broccoli

broccoliBroccoli hoort zeker in de top 5 thuis als het gaat om koolhydraatarme groenten.

De voedingswaarden zijn heel goed afgestemd op mensen die graag willen afvallen, zo vind je in 100 gram broccoli slechts 2 gram koolhydraten en 29 kilocalorieën.

Ook vitamine C en K zijn in overvloed aanwezig en het kan goed helpen als je lichaam nauwelijks insuline aanmaakt om dit toch te gaan doen.

Insuline is het hormoon dat helpt om je bloedsuikerspiegel te verlagen.

5. Komkommer

Ook komkommer mag in deze top 10 niet ontbreken, vooral vanwege het grote snack-gehalte.

Je kunt makkelijk een stuk afsnijden en lekker aan knabbelen.

Er zit veel vocht in en smaakt lekker fris, wat wil je nog meer!

100 gram komkommer bevat 2,2 gram koolhydraten en 14 kilocalorieën.

6. Radijsjes

Veel mensen vinden radijsjes niet zo lekker vanwege de uitgesproken smaak die ze hebben.

Toch zijn er mensen die er van houden en speciaal voor hen heb ik goed nieuws; Ze vallen binnen de koolhydraatarme groenten!

Om de scherpheid er wat af te halen kun je ze ook verwerken in een salade, dat geeft het geheel ook een mooie kleur (het oog wil ook wat 😉 )

In 100 gram radijsjes zitten 2,5 gram koolhydraten en 18 kilocalorieën.

7. Bloemkool

bloemkoolWij eten als Nederlanders best veel bloemkool, want wie is er niet groot mee geworden?

Zelf at ik het als kind vroeger altijd met banaan om de bitterheid er wat af te halen.

Verder kun je bloemkool raspen of in hele kleine stukjes snijden om het als vervanger voor rijst te gebruiken.

In 100 gram bloemkool vind je 3 gram koolhydraten en 24 kilocalorieën.

8. Paprika’s

De paprika’s die je in de winkel vind hebben vaak verschillende kleuren.

Maar zijn ze onderhuids ook verschillend?

Ja dus! Per kleur zijn er weer andere nutriënten aanwezig. Zo heeft een rode paprika een hoger gehalte aan vitamine C. Verder zitten ze boordevol vezels en anti-oxidanten.

In 100 gram paprika vind je 4,5 gram koolhydraten en 26 kilocalorieën.

9. Courgettes

Courgette is net als soomige andere groenten een mooi ‘opvulmiddel’ (ik weet het, het klinkt erg oneerbiedig) dat je aan bijna ieder gerecht wel kan toevoegen.

De mooiste variatie vind ik nog wel dat je het in de vorm van slierten kan inzetten als vervanging van spaghetti.

Ook vind je hierin veel vitamine C.

In 100 gram courgette vind je 4,5 gram koolhydraten en 27 kilocalorieën terug.

10. Boerenkool

boerenkoolMisschien ben je gewend om boerenkool in een stamppot te verwerken, maar helaas zijn de aardappelen verleden tijd als je koolhydraatarm eet.

Toch is er nog een alternatief en dat is stomen.

Dit is een koolhydraatarme groente die goed is voor de afwisseling en op bepaalde momenten in het jaar goed te betalen is.

In 100 gram boerenkool vind je 5,5 gram koolhydraten en 51 kilocalorieën terug.

Lijst met koolhydraatarme groenten

  1. 100 gram Champignons: 0,3 gr koolhydraten – 16 kcal
  2. 100 gram Spinazie: 0,6 gr koolhydraten – 15 kcal
  3. 100 gram Paksoi: 0,8 gr koolhydraten – 9 kcal
  4. 100 gram Sla: 1,0 gr koolhydraten – 11 kcal
  5. 100 gram Asperges: 1,3 gr koolhydraten – 17 kcal
  6. 100 gram Avocado: 1,5 gr koolhydraten – 188 kcal
  7. 100 gram Komkommer: 2,2 gr koolhydraten – 14 kcal
  8. 100 gram Radijs: 2,5 gr koolhydraten – 18 kcal
  9. 100 gram Tomaat: 2,9 gr koolhydraten – 19 kcal
  10. 100 gram Bloemkool: 3,0 gr koolhydraten – 24 kcal
  11. 100 gram Aubergine: 3,5 gr koolhydraten – 25 kcal
  12. 100 gram Witte kool: 3,8 gr koolhydraten – 27 kcal
  13. 100 gram Prei: 4,0 gr koolhydraten – 30 kcal
  14. 100 gram Spruitjes: 4,2 gr koolhydraten – 37 kcal
  15. 100 gram Courgette: 4,5 gr koolhydraten – 27 kcal
  16. 100 gram Paprika: 4,5 gr koolhydraten – 26 kcal
  17. 100 gram Wortel: 5,2 gr koolhydraten – 33 kcal
  18. 100 gram Boerenkool: 5,5 gr koolhydraten – 51 kcal
  19. 100 gram Sperziebonen: 6,0 gr koolhydraten – 36 kcal
  20. 100 gram Ui: 6,1 gr koolhydraten – 36 kcal
  21. 100 gram Lente-ui: 6,5 gr koolhydraten – 32 kcal
  22. 100 gram Pompoen: 7,0 gr koolhydraten – 36 kcal
  23. 100 gram Artisjokken: 9,5gr koolhydraten – 52 kcal

Lijst met koolhydraatRijke groenten

Naast de koolhydraatarme groenten zijn er ook nog een paar groenten die niet echt binnen een koolhydraatarm dieet passen.

Deze groenten zijn overigens prima gezond van zichzelf, maar niet goed om mee af te vallen.

  1. 100 gram Bieten: 7,3 gr koolhydraten – 52 kcal
  2. 100 gram Doperwten: 9,0 gr koolhydraten – 65 kcal
  3. 100 gram Aardappelen: 17,6 gr koolhydraten – 85 kcal
  4. 100 gram Zoete aardappel: 21 gr koolhydraten – 96 kcal
  5. 100 gram Maïs: 22,5 gr koolhydraten – 121 kcal

Mijn ervaringen met het koolhydraatarm dieet

Hieronder heb ik een link voor je naar een uitgebreid artikel over mijn persoonlijke ervaringen met het koolhydraatarm dieet.

Kun je direct zien of het ook iets voor jou is (ik twijfel er niet aan).

Naar artikel over mijn persoonlijke koolhydraatarm dieet ervaringen >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *