7 manieren om makkelijk en snel vet te verliezen

geplaatst in: Afvallen | 0

vet verliezenJe kunt vet verliezen op best veel verschillende manieren.

Daarom heb ik in dit artikel de belangrijkste methodes op een rij gezet waar je direct mee aan de slag kan.

In feite is het zo dat hoe meer je er daadwerkelijk van gaat toepassen, hoe meer je vet verliezen gaat. Als je dus van plan bent om echt voor afvallen te gaan heb je genoeg te doen, lees snel verder!

Waarom MOET je vet verliezen?

De vraag die je voor jezelf moet beantwoorden voordat je hier aan begint. Want vet verliezen gaat veel beter als je er 100% gemotiveerd mee aan de slag gaat.

Er zijn veel mensen die met een buikje rond lopen. Sommigen hebben daarnaast ook nog op andere plekken een teveel aan vet zitten en willen daar graag van af.

In feite is dit allemaal opgeslagen energie.

We eten veel meer calorieën dan we nodig hebben, en al het overschot wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Ons lichaam is er namelijk op ingesteld om er voor te zorgen dat we in tijden van voedseltekort ook kunnen overleven. Maar voedseltekorten kennen wij al heel lang niet meer in onze nabije omgeving.

Deze handigheid werkt in tijden van eten in overvloed dus alleen maar tegen ons.

Om van die overdadige vetreserves af te komen is het dus belangrijk dat je vet verliezen gaat.

Daardoor kun je er namelijk voor zorgen dat je weer een mooi strak figuur krijgt en wordt de kans op welvaartsziekten ook een stuk kleiner.

Vermijd een dieet

Als je vet verliezen wilt, dan moet je niet gaan minderen met eten, maar juist meer gaan eten.

Eet geen voedsel wat bestaat uit dik-makende calorieën zonder voedingswaarde, maar juist producten die veel voedingsstoffen bevatten. Dat zal er voor zorgen dat je de hele dag een vol gevoel hebt en geen honger hoeft te lijden.

Het is namelijk de bedoeling dat je stofwisseling aan de gang blijft om vet te kunnen verliezen.

Doe je dat niet, dan wordt er een honger-signaal afgegeven waardoor je stofwisseling vertraagd, omdat het lichaam niet weet wanneer er weer nieuwe energie binnen zal komen.

Het beschermt je als het ware tegen een tekort aan opgeslagen energie.

Vet aanmaken…

buik opmetenSterker nog, als je veel minder gaat eten dan je gewend was – wat eigenlijk een crashdieet is – dan zal je lichaam energie gaan halen uit spierweefsel.

Dit maakt dat er een gelegenheid ontstaat voor het visceraal vet (orgaan vet) om uit te breiden.

Een te veel van dit visceraal vet brengt hoge gezondheidsrisico’s met zich mee. Je kunt aan de buitenkant niet zien of en hoeveel je er teveel van hebt.

Maar als je een zichtbaar buikje hebt, kun je aannemen dat er ook te veel visceraal vet in je lichaam opgeslagen is.

Je kan dit bij jezelf nameten:

  • Vrouwen mogen maximaal een om buikomtrek hebben van 80 centimeter
  • Mannen mogen een maximale buikomtrek hebben van 94 centimeter

Als je dit gaat nameten is het de bedoeling dat je meet ter hoogte van je navel.

Meer gaan slapen

Je kan extra vet verliezen door meer rust te nemen. Terwijl je slaapt is je lichaam druk bezig met de stofwisseling.

Als je je lichaam daar niet genoeg de tijd voor geeft, verstoor je het proces en zal er minder vet verbrand worden. Een volwassen persoon heeft tussen de 6,5 en 8,5 uur per dag slaap nodig.

Om er achter te komen wat jij nodig hebt, kun je eens een week 7 uur per nacht gaan slapen en een week 8 uur per nacht.

Als je duidelijk verschil merkt in energie tijdens de week waarin je 8 uur per nacht slaapt, dan weet je dat je met die hoeveelheid rust je nog meer vet verliezen kan.

Uit onderzoek onder tweelingen kwam het volgende naar voren: Degene die de minste slaap kreeg, had het meeste vet rond zijn organen zitten.

Om er voor te zorgen dat je vet verliezen gaat, is het goed om in een niet te warme kamer te slapen, hooguit 18 graden.

Je lichaam moet dan meer moeite doen – lees: meer energie verbranden – om zichzelf warm te houden. Daar komt bij dat je beter uitgerust bent als je in een frisse kamer slaapt.

Ga meer eiwitten eten

Er zitten twee goede kanten aan eiwitten als het om vet verliezen gaat.

Zo zijn eiwitten gewoon erg gezond om te eten en heeft je lichaam deze voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Je spieren blijven er door intact en de verbranding van calorieën gaat ook lang door na het eten.

Maar naast dat eiwitten gezond en en noodzakelijk voor je zijn, zorgen ze er ook voor dat je geen ongezond voedsel hoeft te eten. Telkens als je eiwitten eet, stop je geen andere dingen in je mond.

Hieronder zie je een grafiek met het verschil van energie afgifte tussen koolhydraten en eiwitten.

grafieken energie koolhydraten

Wat opvalt is dat eiwitten de energie veel constanter afgeven dan de koolhydraten. Bij die laatste heb je snel last van een piek, waarbij de overtollige energie opgeslagen wordt als vet.

Die constante energie afgifte van koolhydraten zorgt er ook voor dat je veel langer een vol gevoel hebt. Je grijpt dus veel minder snel naar tussendoortjes.

Om te ontdekken met welk aantal eiwitten jij vet verliezen gaat, is er de volgende formule bedacht:

  1. Bij weinig tot niet sporten: Je gewicht x 0,8
  2. Bij een beetje tot veel sporten: Je gewicht x 1,3

De tweede formule geldt overigens ook voor zwangere vrouwen. En als je wilt gaan afvallen dan kun je voor je gewicht het gewicht invullen dat je wilt bereiken.

Als je meer eiwitten wilt gaan eten, dan kun je eens kijken bij deze eiwitrijke recepten.

Ga extra bewegen

Door meer te bewegen kun je ook meer vet verliezen. Dit hoeft helemaal niet te betekenen dat je jezelf moet gaan afbeulen in een sportschool of aan een bepaalde sport moet gaan doen.

Meer bewegen kan ook al door wat vaker de fiets te pakken in plaats van de auto, of een hond nemen die iedere dag uitgelaten moet worden.

Maar ook zelf de auto wassen in plaats van door de autowasstraat te rijden val hieronder. En voor als je nog wat meer inspiratie nodig hebt:

  • Pak eens wat vaker de trap in plaats van de lift of roltrap
  • Parkeer je auto een paar straten verderop als je een afspraak ergens hebt en loop de rest
  • Ga eens wat vaker met je kinderen of kleinkinderen ravotten
  • Ook stofzuigen en ramen lappen kunnen een goede workout zijn

Als je iedere dag 30 minuten extra beweegt, dus naast de normale beweging die je elke dag hebt, dan kan je al vet verliezen.

Het is de kunst om er een gewoonte van te maken. Dit werkt het beste als je het aan een bestaande gewoonte ‘vast plakt’. Ga dus bijvoorbeeld altijd na het avondeten nog even een half uurtje wandelen.

Krijg meer spieren

Hoe meer spiermassa je hebt, hoe beter je vet verliezen kan. Spieren zorgen namelijk voor het verbranden van calorieën.

Overigens is dit niet alleen tijdens het gebruik van je spieren, bijvoorbeeld als je aan het sporten bent.

Ook als je lekker achter de tv hangt kunnen extra spieren er voor zorgen dat je vet verbrand.

Dat komt doordat je tijdens het trainen van je spieren er piepkleine scheurtjes in maakt. Die scheurtjes moeten hersteld worden en dat kost je lichaam extra energie. Meestal gebeurd dit als je zelf aan het rusten bent, tijdens het slapen.

De scheurtjes worden opgevuld met nieuw spierweefsel, waardoor je steeds meer vet verbrandende spieren krijgt. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door thuis te trainen met een kettlebell.

Spieren verliezen

Daar tegenover staat dat er in spieren ook energie opgeslagen zit. Als je bijvoorbeeld te weinig eet, dan worden de energiebronnen in je spieren ook aangesproken, en kun je dus spierweefsel verliezen.

Controleer zo nu en dan of je naar verhouding genoeg spieren in je lichaam hebt, en kijk hoeveel vet je lichaam bevat. Dit kun je doen door jezelf eens te wegen op een wegschaal die ook meet hoeveel procent vet er in je lichaam zit.

moeilijke oefeningen

Laat bewerkt voedsel staan

Het meeste bewerkte voedsel bevat stoffen die juist niet zorgen voor vet verliezen maar er aan bijdragen dat je alleen maar méér vet opslaat.

Probeer daarom bewerkt voedsel zoveel mogelijk te laten staan.

Er zitten erg veel toevoegingen in die toegepast worden om de houdbaarheid te verlengen of de smaak te verbeteren.

Je hele hormoonhuishouding raakt er door van streek terwijl het juist de hormonen zijn die alles in je lichaam aansturen, ook de vetverbranding.

Als je hier meer over wilt weten dan is het misschien goed om je eens meer te verdiepen in het Paleo principe.

Je ontdekt dan hoe het is om alleen onbewerkt voedsel te eten. Hierbij moet je denken aan groenten en fruit, maar ook grasgevoerd vlees, vis en noten en zaden horen hier bij.

Eet alleen gezonde vetten

Mensen die vet verliezen willen denken vaak dat ze dan helemaal geen vet meer moeten of mogen eten. Dit zorgt er immers voor dat er juist weer vet opgeslagen wordt?

Dat is dus niet waar.

Vetten zorgen er niet voor dat je dik wordt, dat doen de snelle koolhydraten die in sommige vetrijke producten zitten, maar ook in vele andere producten.

Er zijn ook gezonde vetten waar je lichaam helemaal niet zonder kan. Daarom is een vetvrij dieet ook geen goed idee als je gezond en blijvend wilt afvallen.

Je kunt gezonde vetten bijvoorbeeld vinden in vele vissoorten als zalm en makreel, maar ook verschillende soorten noten bevatten goede vetten.

Er zit nog een voordeel aan vetten en dat is dat je lichaam er langer over doet om ze te verteren. Dit zorgt er voor dat je lichaam meer energie in deze vetten moet steken en jij minder snel weer een hongergevoel krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *