Een eetschema om af te vallen met 9 momenten

geplaatst in: Afvallen | 1

eetschema afvallenAls je met een eetschema afvallen wilt, dan zit je op deze pagina goed.

Je kunt ongeveer 2 kilo per week afslanken als je met onderstaand schema afvallen gaat.

En dat zonder last te hebben van een hongergevoel of extreem veel te moeten sporten.

Door het schema te volgen ga je met de hormonen aan de slag die invloed hebben op de verbranding van het vet in je lichaam.

In feite zorg je voor de juiste balans waardoor de vetverbranding wordt gestimuleerd.

Als deze hormonen in onbalans zijn, dan is het gewoon erg moeilijk om ook maar een kilo af te vallen, en daarom is het schema ook zo effectief.

Mocht jouw hormoonhuishouding niet in balans zijn, dan kan dat er zelfs voor zorgen dat je helemaal geen vet verbrand.

En als dat gebeurd, dan kom je alleen maar aan en wordt het vet juist in je lichaam opgeslagen, wat zorgt voor een gewichtstoename.

Pas het eetschema toe om gezond af te vallen en je hormonen in de juiste balans te brengen.

Je kunt het beste met het schema afvallen als je ook de tijdstippen hanteert die er bij staan. Mocht je eerder of later op de dag wakker worden, verplaats dan alle tijden met dezelfde factor.

Dus als je een uur eerder opstaat, zet dan alle genoemde tijden op een uur vroeger.

Persoonlijke Tip: “In een goed schema komen alleen maaltijden voor waarmee je daadwerkelijk vet verbrand. Het beste gebruik je makkelijke recepten waarmee je meerdere kilo’s per week afvalt. Hiervoor raad ik de Afslank Receptenbijbel aan”. Bekijk hem hier >>

De eerste stap bij gezond afvallen: Je hormonen

Misschien herken je het wel: Je doet goed je best, maar het lukt niet of maar tergend langzaam om af te vallen. Dit komt doordat je hormonen niet in balans zijn.

Dit zorgt er namelijk voor dat je vetverbranding ontregeld is en het kan zelfs zo zijn dat de verbranding van het vet helemaal wordt tegengehouden.

Een belangrijk hormoon die de vetverbranding reguleert is leptine.

Dit hormoon is ook degene die in je lichaam aangeeft of je wel of geen zin in eten hebt.

Als dit hormoon dus in onbalans is, dan krijg je ineens heel veel zin in eten. Vooral in de producten waar suiker in zit krijg je dan trek, en het erge is dat je eigenlijk niet kan stoppen met eten. Ook al zit je vol, de trek blijft.

Om af te vallen is het dus erg belangrijk dat je dit leptine hormoon in balans brengt omdat je dan minder hoeft te vechten tegen die oncontroleerbare eetbuien.

Het zorgt er voor dat je niet steeds aan ongezond eten denkt en er automatisch zin in krijgt terwijl het eigenlijk helemaal niet nodig is.

Gedetailleerd eetschema afvallen voor een hele dag

Het is belangrijk dat je op bepaalde momenten op de dag de juiste dingen doet en eet. Alleen dan kun je met goed resultaat afvallen op een gezonde manier.

Dit werkt voor nagenoeg iedereen, tenzij de klachten van het overgewicht niet komen door verkeerd eten, maar andere oorzaken heeft.

voedingsschema afvallen

Bij elk moment dat genoemd wordt staat een actie vermeld, zodat je weet wat er van je verwacht wordt. Hoe meer actie je hiervan onderneemt, hoe succesvoller je de kilo’s kwijt raakt.

Eetschema afvallen 7:00 – Bij het opstaan

Misschien wist je het al, maar als je slaapt dan verlies je veel vocht.

Behalve dat dit een lichte uitdroging van je lichaam als gevolg heeft en dat dit weer slecht is voor het functioneren van je hersenen, is het ook om andere redenen van groot belang dat je dit vocht tekort aanvult.

Door het drinken van water wordt namelijk ook het stofwisselingsproces aangespoord, waardoor je tot wel 30% meer calorieën verbrand in de 1,5 uur na het opstaan.

Om dit in gang te zetten is het goed om een halve liter water te drinken zodra je wakker wordt. Je hebt dan direct de eerste halve liter water binnen van de 2 liter die goed zijn, en die je iedere dag moet drinken om op een gezonde manier af te slanken.

Jouw actie: Zet een groot glas neer op de plek waar je na het wakker worden als eerste komt. Bijvoorbeeld in de douche bij de spiegel, of in de keuken in de buurt van je ontbijt.

Vul hem direct met water en drink het glas helemaal leeg, nog voordat je ontbeten hebt.

Eetschema afvallen 7:45 – Ontbijt met dit

Zorg er voor dat je tijdens je ontbijt eiwitten binnen krijgt. Eiwitten zorgen er namelijk voor dat je stofwisseling wordt verhoogd als de eiwitten worden verwerkt in je lichaam.

Je kunt hiermee wel 100 calorieën per dag extra verbranden.

Een betere start kun je niet maken, toch? 😉

Als je bij het ontbijt veel eiwitten eet, wordt het hormoon ghreline in mindere mate aangemaakt. Dit ghreline hormoon zorgt er namelijk voor dat als je buik leeg is, er een signaaltje afgegeven wordt dat je moet eten.

Het zit daarom ook in je maag, als een soort benzinemeter en het wordt ook wel het hongerhormoon genoemd.

Als je er dus voor zorgt dat dit hormoon minder wordt aangemaakt, dan heb je ook minder last van een hongergevoel en zit je langer vol. Juist het hongergevoel zorgt voor een onplezierige ervaring bij het afvallen.

Door het eten van eiwitten kun je dit voorkomen.

Je kunt bij een ontbijt met veel eiwitten denken aan bijvoorbeeld een gebakken ei met daarop groenten.

ei met groente

Overigens is het cholesterol gehalte in eieren geen punt. Vroeger dacht men dat eieren een verkeerde invloed hadden op je cholestorol, maar tegenwoordig zijn ze er achter gekomen dat eieren juist een goed invloed hierop hebben.

Jouw actie: Ga ontbijten met veel eiwitten, bijvoorbeeld:

  • Magere kwark met bosvruchten (kun je bevroren in de supermarkt kopen) en wat stukjes muesli en fruit.
  • Maak een omelet met broccoli en maïs en eet hem zonder brood
  • Kook 2 eieren, snij ze in partjes en vouw er rauwe ham omheen, makkelijk en lekker 😉

Eetschema afvallen 8:00 – Drink dit niet

Drink bij je ontbijt geen vruchtensap want daarin zit zo veel suiker, dat hou je niet voor mogelijk (vergelijkbaar met cola).

Ook al ziet de verpakking van dergelijk sap er erg gezond uit, als je de ingrediënten er op na leest dan kom je er achter dat dit niet zo is.

Vruchtensap wordt namelijk op een bepaalde manier verwerkt, waardoor een groot deel van de goede ingrediënten uit het sap verdwijnen.

Juist de voedingsstoffen die je nodig hebt voor het afvallen zijn verdwenen, zoals vezels, vitaminen en mineralen, en alleen de de suikers zijn overgebleven. Dat is juist wat je niet wilt als je aan het afslanken bent.

Als je toch een sapje wilt drinken bij het ontbijt, ga dan zelf persen of maak een heerlijke smoothie.

Doordat je het zelf doet, doorgaat het sap niet de bewerkingsfasen die het wel doorloopt in een fabriek en blijven de juiste voedingsstoffen behouden.

Jouw actie: Haal geen pakken met vruchtensap in huis. Drink bij je ontbijt koffie of thee zonder suiker of maak zelf een lekkere smoothie.

Eetschema afvallen 8:45 – Ga bewegen

Door extra te bewegen ga je meer verbranden. Je hoeft hierbij niet aan een sportschool te denken, maar meer aan een blokje om lopen, de fiets in plaats van de auto pakken, in de tuin aan de slag of iets soortgelijks.

Wees daarin ook creatief.

15 minuten extra bewegen op een dag kan al zorgen voor extra afvallen en een gevoel van meer energie. Het is daarbij niet van belang op welk tijdstip van de dag je dit doet, als je het maar doet.

Zorg dat je plezier in het bewegen hebt, dan gaat het het makkelijkst, je mag zelf weten wat het is.

Ook is het geen ramp als je eens een dag overslaat om wat voor reden dan ook, zolang je maar over de hele week gezien gemiddeld 15 minuten per dag extra aan beweging hebt gedaan.

Jouw actie: Ga gemiddeld 15 minuten per dag extra bewegen wanneer jou dat het beste uitkomt.

Eetschema afvallen 11:00 – Zin in een tussendoortje

Veel mensen krijgen rond een uur of elf zin om iets te gaan eten. Als je hier geen last van hebt is dit helemaal niet erg, eet dan niets. Het gaat er om dat je leert aanvoelen wat je lichaam nodig heeft.

Probeer hierbij niets te eten waarin suiker is verwerkt (veel koolhydraten), zoals koekjes, snoepjes of een broodje.

Dit soort eten zorgt maar voor korte tijd voor het stillen van je honger en daarbij zorgt het ook dat je bloedsuiker spiegel uitschieters gaat maken.

Omdat je lichaam hier weer op gaat reageren heb je een paar uur later wéér zinin iets met suikers.

Ga in plaats daarvan voor een tussendoortje als fruit, zoals een appel. Of kies voor een handje noten, of ga voor zelfgebakken bananenbrood.

Ook olijven of een augurk zijn prima tussendoortjes, maar voor alles geld natuurlijk; met mate.

Het gaat er om dat je de tijd naar de lunch overbrugt, het hoeft geen complete maaltijd te zijn 😉

Jouw actie: Áls je honger hebt, eet dan iets met zo weinig mogelijk koolhydraten.

Eetschema afvallen 12:30 – Eet dit niet als lunch

Eet geen brood als lunch.

Van brood kun je je erg moe gaan voelen en het zorgt er voor dat je aankomt. Het kan op de lange duur je weerstand verlagen en er voor zorgen dat je zin in méér eten krijgt.

geen brood

Ook zitten er veel koolhydraten in brood. Dit zijn de snelle suikers die er voor zorgen dat er meer vet rond je buik opgeslagen wordt.

Een goede lunch voor afvallen bestaat uit rijstwafels zonder gluten met beleg, een gebakken ei of een salade. Ook kun je iets eten wat gemaakt is van havermout.

Als je een overzicht met gezonde recepten wilt hebben, lees dan snel verder want ik ga je straks nog onthullen waar je het beste receptenboek van dit moment kunt krijgen.

Jouw actie: Eet geen brood als lunch maar kies voor alternatieven.

Eetschema afvallen 15:30 – Weer een tussendoortje

Vaak heb je rond deze tijd zin iets lekkers, het is ook best een lange tijd tussen lunch en avondeten.

Het is niet erg dat het iets zoets is, als je maar niet kiest voor frisdrank, snoep of koek. Ook fruit kan bijzonder lekker en zoet zijn, en je mag zelf kiezen wat voor soort fruit je eet.

Als je maar weinig honger hebt, kies dan voor fruit waarin minder suikers zitten. Denk hierbij aan

  • Mandarijen
  • Bessen
  • Aardbeien

Mocht je toch erge honger hebben, kies dan voor fruit waar wél veel suikers in zitten, zoals:

  • Druiven
  • Banaan
  • Appel
  • Kersen
  • Mango

Om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken kun je er voor zorgen dat je altijd een dergelijk stuk fruit in de buurt hebt liggen.

Jouw actie: Geen cup-a-soup als middag tussendoortje, maar een lekker stuk fruit dat je klaar hebt gelegd.

Eetschema afvallen 18:00 – Eet dit als avondeten

Voordat je het avondeten gaat klaarmaken kijk je op de verpakkingen van wat je wilt gaan eten om te zien of er ingrediënten tussen zitten die op ‘ose’ eindigen.

In de meeste gevallen zijn dit gewoon koolhydraten ofwel suikers.

Deze suikers zorgen voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel waardoor meer insuline aangemaakt wordt en daardoor krijg je last van overgewicht.

Ook ingrediënten die eindigen op ‘stroop’ of ‘siroop’ zijn regelrechte suikers. Zorg dus dat je deze producten niet eet.

Jouw actie: Maak geen eten klaar waarin ingredienten zitten die eindigen op ‘ose’, ‘stroop’ of ‘siroop’.

Eetschema afvallen 20:30 – Verbrand hiermee extra vet

De groeihormonen in je lichaam zorgen er voor dat je sterkere botten en betere spieren krijgt. Daarnaast is het zo dat hoe meer je van deze hormonen hebt, hoe sneller je afvalt.

Als je er te weinig van hebt, dan wordt er maar weinig vet verbrand tijdens je slaap. Dit is het geval als je met een volle buik je bed in duikt.

Zorg dus dat je 3 uur voordat je naar bed gaat, niets meer eet.

Natuurlijk is slapen met een hongergevoel ook geen doen. Dus als je nog honger hebt rond deze tijd, eet dan wat cherry tomaatjes, een wortel of wat komkommer. Zolang er maar heel weinig calorieën in zitten.

Vergeet niet dat het soms even kan duren voordat je hongergevoel weg is als je iets hebt gegeten.

Eet dus niet door tot het helemaal verdwenen is, maar wacht gewoon een poosje en je zult merken dat het dan ook verdwenen is.

Jouw actie: Eet alleen als je écht honger hebt een caloriearm tussendoortje zodat je lichaam tijdens het slapen alle gelegenheid krijgt om vet te verbranden.

Je persoonlijke afval schema met de Afslank Receptenbijbel

Natuurlijk is iedere persoon anders, maar met het schema uit dit artikel kun je alvast aan de slag.

Wil je voor jezelf een persoonlijk schema maken, gebruik dan de Afslank Receptenbijbel.

Je kunt dan in korte tijd 5 tot 17 kg afvallen (zelfs in 2 weken) en een gezonde levensstijl ontwikkelen zonder een raar dieet te volgen of naar de sportschool te moeten.

Weet wel dat met het maken van een eigen schema of afvalplan de kans veel groter is dat afvallen je ook daadwerkelijk gaat lukken.

Je hebt dan een leidraad waar je misschien wel eens van af kan wijken, maar waar je verder niet meer over na hoeft te denken.

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk!

CTA Afslank receptenbijbel

  1. Saar

    Er wordt in het artikel gesproken over magere kwark en uit de afslankbijbel begrijp ik dat je vooral volle producten moet eten.
    Ik heb koolhydraten nodig omdat ik af gebruik. Haal ik die dan alleen uit fruit en groente?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *