Dé manier als je wilt afvallen als kind (ja, ouders!)

geplaatst in: Afvallen | 0

afvallen kindHoe kan je afvallen als kind? Kan een kind dat zelf of moet ouders hierin het voortouw nemen?

Is het überhaupt goed voor ene kind om op dieet te gaan?

Allemaal vragen die mij en ook mijn lezers bezighouden, want je ziet ze steeds meer: Kinderen met overgewicht.

In Nederland is dat op dit moment al 1:7 kinderen, en dat is niet niks. Want als ze data op de leeftijd al mee te kampen hebben, hoe zal dat dan gaan als ze later groter zijn?

Ik denk dat je zelf ook wel snapt dat als een kind in zijn jeugd een gezond gewicht heeft, de kans groter is dat hij of zij dit ook heeft op latere leeftijd.

In dit artikel ontdek je hoe je kunt afvallen als kind en hoe je zorgt dat je op een gezond gewicht blijft.

Moet je wel willen afvallen als kind?

Voordat je aan de slag gaat met afvallen als kind, moet je wel zeker weten dat dit de juiste stap is.

Je moet weten of er sprake is van overgewicht en daarvoor moet je weten wat een gezond gewicht is voor kinderen.

Hiervoor heb je eerst de BMI (Body Mass Index) nodig, welke je hier op de website van de Hartstichting kan berekenen. Daar moet je de volgende gegevens invullen:

  • Het geslacht (man/vrouw)
  • De leeftijd
  • De lengte
  • Het gewicht
  • Een e-mailadres (let op, dit is niet verplicht!)

Vervolgens klik je op de knop ‘BMI berekenen’ en je kunt gelijk zien of het gewicht goed is. Ook krijg je een klein advies er bij, zodat je weet wat je te doen staat.

Dit zijn de uitslagen waar je in terecht kan komen:

  • Ondergewicht
  • Gezond gewicht
  • Overgewicht
  • Obesitas
  • Extreme obesitas

Het mooiste is natuurlijk om bij het kopje ‘gezond gewicht’ terecht te komen. Mocht je onder de koppen ‘overgewicht, obesitas of extreme obesitas’ terecht komen, dan weet je dat je moet afvallen als kind.

Mocht er geen overgewicht in het spel zijn dan kun je verder gaan met minstens 1 uur per dag bewegen en gezond te eten.

Bij overgewicht is het goed om de volgende tips goed door te nemen.

kind ijsje eten

Oorzaken overgewicht van het kind

In de onderstaande tips vind je ook direct de reden waarom een kind te dik is.

In de oorzaken van het overgewicht van het kind ligt dus ook direct de oplossing.

Begin de dag goed

Het ontbijt is erg belangrijk voor kinderen, het is belangrijk dat je dit iedere dag doet.

Als je namelijk een ontbijt overslaat, gaat het kind erge trek krijgen in de loop van de ochtend.

Om deze te stillen, worden vaak meer tussendoortjes gegeten waardoor er ook een teveel aan calorieën en verkeerde voedingsstoffen binnenkomen.

Hierdoor ga je sneller aankomen en wordt afvallen als kind steeds moeilijker.

Je ontbijt zorgt er voor dat als je uit de ruststand van de slaap komt, weer energie krijgt voor de dag.

Brood of andere voedingsmiddelen waar graan in zitten zijn prima voor kinderen. Hierin zitten de benodigde voedingsstoffen en energie.

Je kunt dit een keer afwisselen met bijvoorbeeld kwark, maar probeer geen producten voor te zetten waar veel suikers in zitten.

Handvaten voor het ontbijt

Er zijn bijvoorbeeld ontbijtgranen die heel gezond lijken, maar als je dan de ingrediënten doorneemt kom je er achter dat er toch erg veel suikers aan zijn toegevoegd.

Mocht je het lastig vinden om voldoende tijd in de ochtend te vinden om te ontbijten, dan kun je dit deels oplossen door het ontbijt de avond er voor al klaar te zetten.

Wat je ook kan doen is het ontbijt al klaar maken en dan in de koelkast leggen.

Dan kan er de volgende ochtend direct gegeten worden. Dit is sowieso aan te bevelen voor boterhammen die mee worden genomen naar school.

Als kinderen slecht eten bij het ontbijt, probeer dan het ochtend-tussendoortje wat groter te maken met bijvoorbeeld een groot stuk fruit of een broodje.

Waarom bewegen zo belangrijk is

Een zorgelijke verschuiving die ook door onderzoeken wordt aangetoond is dat kinderen steeds minder bewegen.

Beweging is essentieel voor kinderen om gezond te blijven. Afvallen als kind wordt met voldoende beweging ook veel makkelijker.

Het bewegen zorgt er namelijk voor dat er energie verbruikt wordt, dat de spieren groeien en ook hebben ze daardoor minder kans op blijvende ziektes.

Verder zit er ook een leerelement in het spelen. Ze leren namelijk met andere kinderen om te gaan, hun motoriek wordt er door verbeterd en ze ontwikkelen hun denkvermogen.

Voor kinderen is het echt supergezond om buiten te spelen, maar ook voor binnen spelen gelden de eerder genoemde voordelen.

Zorg er daarom voor dat het kind minimaal een uur per dag speelt en het liefste langer.

Ik heb het dan niet over spelletjes achter een scherm 😉

Stimuleren als ouder(s)

Als ouder kan je je kind stimuleren om meer te bewegen door bijvoorbeeld een seizoenskaart voor het zwembad te kopen. Ook kun je samen lopend of op de fiets naar bijvoorbeeld de winkel of naar school gaan.

Als kinderen wat ouder worden kun je het voorstel doen om op een sport te gaan. Er zijn best sporten die niet heel duur zijn, als dat een drempel vormt.

Ook zijn er sporten te vinden waar je niet 3 keer per week naartoe hoeft als dat te druk wordt.

Daarnaast kun je ook zelf met je kind gaan sporten door bijvoorbeeld:

  • Een potje te gaan voetballen
  • Naar de speeltuin te gaan
  • Samen te gaan fietsen in de natuur

fietsend kind

Achter een scherm zitten

Door de ontwikkelingen in de technologie zitten niet alleen volwassenen steeds meer achter een scherm, maar ook kinderen.

Denk aan de televisie, een tablet maar ook smartphones.

Ze zitten dan in de meeste gevallen niet alleen stil, maar gaan ook sneller snacken en snoepen.

Het mes snijd dan aan twee kanten wat afvallen als kind alleen maar moeilijker maakt; én er wordt maar weinig bewogen én er komen te veel calorieën binnen die niet worden verbruikt.

Daarnaast is het zo dat de tijd dat kinderen achter een scherm zitten niet gebruikt kan worden om te spelen.

Probeer daarom bewust te zijn van hoe lang je kind bijvoorbeeld televisie mag kijken op een dag en wees daar dan ook streng in. Duidelijkheid is erg belangrijk!

Probeer verkeerde dranken te minderen

Als je wilt afvallen als kind is het belangrijk dat er niet te veel frisdrank wordt gedronken.

Er zitten erg veel toevoegingen in de meeste frisdranken en het zelfde geldt voor vruchtensappen uit pak. In feite zijn dit allemaal ‘slechte’ drankjes:

  • Limonade
  • Frisdrank
  • Vruchtensap uit pak
  • Melk met een smaakje

De calorieën die hier in zitten zorgen er niet voor dat je kind de voedingsstoffen binnen krijgt die hij of zij zou moeten binnen krijgen.

Het helpt ook niet tegen de honger, dus mocht het gedronken worden vanwege trek, dan kun je hier direct mee stoppen. Ook voor het gebit van kinderen zijn deze drankjes niet goed.

Als een kind echt dorst heeft dan kun je water aanbieden. Dit is echt een kwestie van wennen, want water is prima voor de dorst!

Goede verhouding van drinken

Kijk, het beste is om frisdrank of vruchtensap helemaal niet meer te drinken, maar je gunt je kind ook zijn plezier. Beperk het daarom tot één glas per dag. Je zou dit eventueel op een vast tijdstip kunnen geven.

Het kind weet dan precies waar het aan toe is.

Uit eigen ervaring weet ik dat je hier het beste zo vroeg mogelijk mee kan beginnen. Als kinderen leren om thee te drinken zonder suiker, dan vinden ze dit heel normaal.

Lastiger is om het andersom te doen, als ze gewend zijn aan veel suiker, om er af te komen.

Wat je dan kan doen is steeds wat minder suiker toevoegen om tenslotte helemaal geen suiker meer in de thee te doen.

Het beste werkt nog dat je zelf het goede voorbeeld geeft. Kinderen kijken altijd alles af wat ze doen en hun ouders spelen daar een belangrijke rol in.

frisdrank drinken

10 Tips om af te vallen voor kinderen

In het voorgaande heb ik al heel wat tips om af te vallen voor kinderen gegeven.

Hieronder volgt een samenvatting met daarbij wat korte, praktische tips die je direct kan gaan toepassen.

  1. Hou regelmaat in de maaltijden – Probeer 3 keer per dag een goede, gezonde maaltijd te eten. Je hebt dan zelf in de hand wat je kind kan eten en zo weet je kind ook dat er weer een maaltijd aankomt.
  2. Ontbijt goed – Probeer het ontbijt niet af te raffelen of erger nog, over te slaan. In dat laatste geval worden veel meer ongezonde tussendoortjes gegeten.
  3. Leer je kind groente eten – Varieer zo veel mogelijk in de verschillende groenten en leer ook hoe je dezelfde groente verschillend klaar kan maken. Dan is de kans het grootst dat je kind het toch lekker vind.
  4. Kies voor fruit als tussendoortje – Ook als de kinderen naar school gaan is het verstandig ze fruit mee te blijven geven. Dit kost wel inspanning van jou kant, want koekjes zijn veel makkelijker klaar als je de tas klaar moet maken…
  5. Haal niet te veel snoep in huis – Als het in de kast ligt, is het ook zo gepakt. Zorg er daarom voor dat je niet te veel hebt liggen en wat je hebt, verdeel je over de week. Op = op.
  6. Help je kind meer te bewegen – Ga samen actieve dingen doen of koop speelgoed waarop ze moeten bewegen, zoals een skelter.
  7. Ga je kind voor in een gezond leven – Kinderen kijken naar hun ouders en doen hen na, dus als jij gezond bezig bent, willen zij dat ook sneller.
  8. Wees niet te streng – Laat je kind ook eens genieten van iets ongezonds en beloon ze als ze gezond bezig zijn. Daarmee stimuleer je hen.
  9. Onderwijs over gezondheid – Dit klinkt misschien wat zwaar, maar leer je kind wat gezond is, vertel er over. Ook als het lijkt dat ze het niet snappen pikken ze er altijd wat van op.
  10. Laat je kind genoeg slapen – Een uitgerust kind heeft minder snel trek in tussendoortjes en zal daar ook minder om gaan ‘jengelen’. Op tijd op bed dus!

Laat je kind afvallen via de snelste weg

Als je kind moet afvallen dan kun je het beste naar de voeding kijken die het binnenkrijgt.

Met het juiste voedingspatroon weet je zeker dat er resultaten komen, bewegen is daar een aanvulling op.

Natuurlijk valt het niet mee om je kind altijd maar gezonde maaltijden voor te zetten. Ik kan me goed voorstellen dat je soms geen tijd hebt of zonder inspiratie zit.

Met de Afslank Receptenbijbel tackel je die problemen.

Hierin staan namelijk recepten voor maaltijden voor het hele gezin. De ingrediënten zijn allemaal gezond en de recepten zijn makkelijk en snel klaar te maken.

Je kind zal daardoor vet gaan verbranden in plaats van opslaan en toch de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.

Let op, dit is géén dieet. Je moet je kind namelijk geen dieet laten volgen, dan mis het belangrijke voedingsstoffen. Kijk vooral even op de pagina van het boek om te zien of je het wat vind!

CTA Afslank receptenbijbel

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *