Wat is een koolhydraatbeperkt dieet? 3 tips om direct te starten

geplaatst in: Afvallen | 0

koolhydraatbeperkt dieetWat doe je eigenlijk precies bij een koolhydraatbeperkt dieet?

Ik zat ook met deze vraag voordat ik er aan begon.

In mijn optiek ga je dit pas echt begrijpen als je het gaat volgen, maar in dit artikel zal ik je de theorie en mijn ervaringen uitgebreid vertellen.

Zo kun je je alvast mentaal voorbereiden op wat er komen gaat.

Ook kun je zo alvast een beeld krijgen van de resultaten die je er mee kan behalen, want die zijn niet gering!

Lees dus snel verder als je wilt weten een dieet met minder koolhydraten met je doet.

Ook kun je direct aan de slag met het weekmenu en de productenlijst die bij dit dieet horen.

Wat houdt een koolhydraatbeperkt dieet precies in?

Een koolhydraatbeperkend dieet wordt ook wel een koolhydraatarm dieet genoemd.

Als je beperkt koolhydraten gaat eten, dan ga je meer eiwitten en vetten eten.

In de praktijk komt het er op neer dat je de volgende producten met bewerkte koolhydraten niet meer eet en gaat vervangen voor koolhydraatarme alternatieven:

  • Frisdrank
  • Pasta’s
  • Brood (vooral wit)
  • Koek
  • Taart
  • Snoep
  • Aardappelen (en producten waarin ze verwerkt zitten)

Ik denk dat als je bovenstaande producten zou laten staan, je al heel ver zou komen met afvallen.

De vraag is natuurlijk of je dit vol kan houden en welke alternatieven er zijn.

En daar komt ook direct het lastige gedeelte om de hoek kijken, want wat mag je dan wel eten en hoeveel koolhydraten mogen die producten bevatten?

Ik zal het kort met je in de onderstaande alinea’s doornemen zodat je de basiskennis op kan doen.

voedingsproducten

Waarom een koolhydraatbeperkt dieet zo’n goed idee is

Bij een gezond lichaam heb je geen last van overgewicht en zit je goed in je vel.

Maar om dat te bereiken moeten de volgende 3 voedingswaarden in balans zijn:

  1. Vetten
  2. Eiwitten
  3. Koolhydraten

Bij de voeding die je in de supermarkt hoofdzakelijk kunt vinden is deze balans totaal verdwenen.

We eten veel te weinig eiwitten, ook te weinig gezonde vetten en veel te veel koolhydraten.

Normaal gesproken zouden we van alle drie ongeveer evenveel moeten binnenkrijgen, en van de vetten net even wat meer.

Op dit moment bestaat ongeveer de helft van ons eten uit koolhydraten, en de rest uit vetten en eiwitten. Een totaal verstoorde balans dus.

Daar komt nog bij dat we de koolhydraten die we binnenkrijgen voor een groot deel halen uit bewerkt koolhydraten. Deze zitten allemaal in het rijtje van frisdrank, koek, snoep, brood etc.

Als je deze slechte koolhydraten gaat beperken dan zal je lichaam dit gaan merken en zijn energie gaan halen uit de opgeslagen vetten.

Waar kom je meer van aan: Vet of koolhydraten?

Het is heel lang zo geweest dat ook deskundigen dachten dat je aankwam van het eten van teveel vet.

Denk bijvoorbeeld aan roomboter en bepaalde vette oliën.

Toch hebben verschillende studies waarin diëten met elkaar werden vergeleken aangetoond dat je beter een koolhydraatbeperkt dieet kan volgen dan een vetarm dieet.

Daarnaast werd aangetoond dat je een koolhydraatarm dieet veel beter kan volhouden dan een vetarm dieet.

Tip 1: Waarom een koolhydraatbeperkt dieet zo goed werkt

lijstEr zijn verschillende redenen voor het succes van een koolhydraatbeperkt dieet:

  • Omdat er minder insuline wordt aangemaakt wordt er ook minder vet opgeslagen
  • Je hebt langer een vol gevoel van eiwitten en vetten waardoor je minder hoeft te eten en minder ongezond eet
  • Je haalt je energie niet meer uit koolhydraten direct uit het voedsel maar uit de opgeslagen vetten in je lichaam

Misschien denk je nu dat het slim is om direct ALLE koolhydraten uit je voeding te schrappen. Maar dat is geen gezonde oplossing, je hebt koolhydraten nodig voor een gezonde levensstijl.

Ik grijp daarbij even terug naar wat ik je zojuist vertelde.

Namelijk dat je zowel vetten, eiwitten als koolhydraten nodig hebt voor een gezonde levensstijl.

Alleen daarvoor moet je wel het verschil weten tussen gezonde en ongezonde koolhydraten.

Verschil tussen snelle en langzame koolhydraten

Goede en slechte koolhydraten worden ook wel snelle en langzame koolhydraten genoemd.

Dit is in een notendop de uitleg:

  • Snelle koolhydraten worden snel in je bloedsuikerspiegel opgenomen en laten die als een malle stijgen.
  • Hierdoor krijg je hoge pieken in je bloedsuikerspiegel die je lichaam op dat moment niet kwijt kan.
  • Het gevolg hiervan is dat deze energie wordt opgeslagen als vet.
  • Langzame koolhydraten daarentegen worden veel beter verspreid in de opname in de bloedsuikerspiegel.
  • Hierdoor wordt de energie ook beter over de tijd verdeelt en is er meer gelegenheid om deze energie te verbruiken.
  • Zo blijft er minder tot niets over wat opgeslagen moet worden als vet.

Hier vind je mijn uitgebreide uitleg over langzame en snelle koolhydraten >>

frisdranken

Tip 2: Koolhydraatbeperkt dieet voedingsproducten lijst

Ik heb een lijst voor je samengesteld waarin je heel erg veel voedingsproducten (150+) vindt die binnen het koolhydraatbeperkt dieet passen.

Je zult kennis moeten opdoen om jezelf het goede voedsel te kunnen geven.

Deze lijst kan je inzicht geven in wat je kan eten en zo kun je ook een beeld krijgen welke recepten je kan gaan maken als vervangers voor de koolhydraatrijke maaltijden die je nu eet.

Het zal zeker niet makkelijk zijn in de eerste paar weken dat je hier mee gaat starten.

Maar als je doorzet dan ben je zo blij dat je de tijd en energie hebt gestoken in het vergaren van deze kennis.

Hier kun je de complete lijst met eten zonder koolhydraten vinden >>

Je gaat je namelijk energieker voelen, en je krijgt eindelijk het lichaam waar je altijd al van droomde.

Dit kan overigens alleen een blijvend effect hebben als je veranderingen in je manier van eten maakt en niet tijdelijk aan een dieet doet!

Tip 3: 3x Gratis koolhydraatbeperkt dieet weekmenu

Omdat ik echt graag wil dat je net als ik succes gaat boeken een koolhydraatbeperkt dieet, heb ik een aantal weekmenu’s voor je op een rij gezet,

Misschien vind je het wat belerend of zelfs kinderachtig om een weekmenu te moeten volgen.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat een weekmenu een aantal grote voordelen heeft:

  • Je hoeft niet na te denken over wat je iedere dag moet eten
  • Je weet zeker dat wat je eet ook echt gezond is en dat je er van afvalt
  • Als je naar de winkel gaat weet je precies wat je moet kopen
  • Je kunt de dag er voor al je voorbereidingen treffen, je kijkt gewoon even wat je de volgende dag gaat eten

Dus zet je trots aan de kant en ga met een weekmenu aan de slag. Probeer te bedenken hoe belangrijk afvallen en een mooi en gezond lichaam voor je is!

In dit artikel vind je 3 keer een koolhydraatarm dieet weekmenu >>

koolhydraatarm

Als je direct een vliegende start wilt maken

Zelf wilde ik wel dat ik in het begin met meer overgave aan het koolhydraatbeperkt dieet was begonnen.

Dan had ik veel minder fouten gemaakt en direct veel meer progressie kunnen maken.

Als jij mijn fouten niet wilt maken dan raad ik je de Afslank Receptenbijbel aan.

Dit is een receptenboek met heel erg veel koolhydraatarme recepten. Ook zitten er allerlei boodschappenlijstjes bij zodat je precies weet wat je moet kopen.

De recepten zijn makkelijk te maken en ook zo beschreven dat zelfs iemand die niet van koken houdt er toch mee aan de slag kan (zo iemand als ik).

Bekijk het ander zelf even via onderstaande link, je weet dan ook zeker dat je het boek voor de beste prijs aanschaft.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *