Complete lijst producten met snelle koolhydraten (dikmakers)

geplaatst in: Afvallen | 0

Het verschil tussen langzame en snelle koolhydraten

Niet alle koolhydraten zijn het zelfde. Er wordt in diëten en in de volksmond vaak gesproken over langzame en slechte of snelle koolhydraten.

Maar eigenlijk bestaan er helemaal geen slechte koolhydraten.

Je kunt beter spreken over goede en minder goede koolhydraten. Het hangt er namelijk helemaal van af in welke situatie je zit.

Zo zijn er koolhydraten die je snel veel energie geven wat erg handig is als je een lichamelijk flink moet presteren.

Hierbij kun je denken aan intensief sporten, of een flinke wandeling maken.

Maar als je te veel van deze koolhydraten neemt zonder dat je intensief gaat bewegen, dan kunnen het zomaar dikmakers worden. En daar moet je natuurlijk voor uitkijken.

Dezelfde hoeveelheid koolhydraten met een andere uitwerking

Stel je neemt een schep suiker waar 20 gram koolhydraten in zitten en je neemt een paar aardappels waar ook 20 gram koolhydraten in zitten.

Hoe je het ook wend of keert, het blijft in beide gevallen 20 gram koolhydraten.

Toch moet je verder kijken dan alleen het aantal koolhydraten, want en schep suiker heeft een ander effect op je lichaam dan een paar aardappelen.

Zo zorgt suiker er voor dat er veel insuline wordt aangemaakt, terwijl dit bij aardappels veel minder het geval is.

Verder zitten er in aardappels allerlei voedingsstoffen, en in suiker zitten nauwelijks vitamines en mineralen.

De verschillende soorten voedselbronnen waar de koolhydraten in zitten hebben dus een verschillende uitwerking op je lichaam en je gezondheid.

aardappels

Slechte koolhydraten zijn snelle koolhydraten

Om toch maar bij de term ‘slechte of snelle koolhydraten’ te blijven, zal hieronder worden uitgelegd hoe deze precies werken in vergelijking met goede koolhydraten.

Je kan koolhydraten globaal verdelen in twee groepen:

  1. Snelle of enkelvoudige koolhydraten
  2. Langzame of meervoudige koolhydraten

Hiernaast kun je het nog hebben over vezels als koolhydraten, maar omdat je hier bijna geen energie uit kan halen worden deze achterwege gelaten.

In een koolhydraat zitten één of meer eenheden suiker, welke ook wel aangeduid worden met sachariden.

Hoe meer sachariden of eenheden suiker, hoe complexer een koolhydraat wordt genoemd.

Neem je bijvoorbeeld druivensuiker of dextrose (glucose moleculen), dan heb je het over slechts één eenheid suiker en dus een enkelvoudige of snelle koolhydraat. Een ander voorbeeld hiervan is vruchtensuiker (fructose moleculen).

Daartegenover staat bijvoorbeeld zetmeel wat uit honderden eenheden suiker bestaat. Dit worden daarom meervoudige koolhydraten genoemd.

Waarom snelle koolhydraten slechte koolhydraten zijn

geen suikerEnkelvoudige koolhydraten heten snelle koolhydraten omdat je lichaam maar één of slechts een paar eenheden suiker hoeft te verwerken.

Daardoor komt de glucose heel snel in je bloed terecht.

Je lichaam zal eerst alle eenheden suiker moeten verwerken, want anders kan het niet in het bloed terecht komen.

Hoe meer eenheden suiker er in een koolhydraat zitten (meervoudige koolhydraten), hoe langer je lichaam bezig is met de verwerking ervan. Deze langzame koolhydraten worden dus veel langzamer in het bloed opgenomen.

Als je veel glucose in je bloed hebt, dan kan het zijn dat dit wordt opgeslagen als vet.

Dit gebeurd als de glucose niet wordt opgebrand omdat je lichaam veel brandstof nodig heeft op dat moment (door bijvoorbeeld intensief bewegen).

Mocht je dus veel snelle koolhydraten binnenkrijgen zonder dat daar een inspanning tegenover staat, dan wordt je steeds dikker.

Dat is dan ook de reden waarom snelle koolhydraten slechte koolhydraten worden genoemd.

Het is ook de reden waarom veel mensen die willen afvallen een koolhydraatarm dieet volgen.

Hulp bij het mijden van slechte koolhydraten

Als je afvallen echt goed wilt aanpakken dan is het slim om hulp in te schakelen om de slechte koolhydraten te vermijden.

Behalve overgewicht zijn er namelijk ook andere risico’s voor je gezondheid die een teveel aan slechte koolhydraten met zich meebrengen.

Een goede hulp is het volgen van een koolhydraatarm dieet, waar ik ook aan het einde van dit artikel een goed voorbeeld van geef.

Steeds meer slechte koolhydraten

De slechte koolhydraten duiken in steeds meer voedingsproducten op.

Denk alleen al aan de vruchtensappen die in een pak zitten. Deze sappen lijken gezond, maar ondertussen zitten hier erg veel toegevoegde suikers (fructose) in om het op smaak te brengen.

Je kunt hierbij denken aan sinaasappelsap en appelsap die je vaak in een pak tegenkomt.

Laat dergelijk drinken dus staan als je wilt afvallen, anders maak je het jezelf onnodig lastig. Ook in allerlei frisdranken zitten veel toegevoegde suikers.

Naast deze dranken zijn er ook suikers die in snoep en koek worden gestopt. Deze worden glycogeen genoemd.

Door deze suikers in de producten te stoppen wordt niet alleen de smaak ‘verbeterd’, maar ook de houdbaarheid van het product wordt er mee verlengt.

Overzicht producten met snelle koolhydraten

De onderstaande producten zitten boordevol snelle, enkelvoudige koolhydraten en dien je te vermijden als je wilt afvallen.

Het getal wat er achter staat is de Glycemische Index (GI).

Hoe hoger dit getal is, hoe sneller de koolhydraten in het bloed worden opgenomen en hoe slechter de koolhydraten dus zijn.

Vaak worden de volgende waardes aangehouden:

  • Alles boven de 70 is een erg hoge GI
  • Alles onder de 50 is koolhydraatarm
  • Alles tussenin is gemiddeld

Hieronder staan producten die een GI van 70 of hoger hebben:

  • Glucose (100)
  • Sucrose (70)
  • Honing (70)
  • Bier (110)
  • Cola (70)
  • Gierst (70)
  • Stokbrood wit (95)
  • Tarwebrood wit (70)
  • Tarwebrood volkoren (70)
  • Cornflakes (85)
  • Melba toast (70)
  • Maizena (70)
  • Frieten (95)
  • Gebakken aardappelen (85)
  • Aardappelpuree (85)
  • Wortel gekookt (85)
  • Tuinboon (80)
  • Pompoen (75)
  • Meiknolletjes (70)
  • Watermeloen (75)
  • Dadels (103)
  • Witte rijst gekookt (73)
  • Zoutjes, krakelingen/stokjes (83)

GI Index 1

Makkelijk alternatief voor snelle koolhydraten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *