Wat zijn gezonde vetten? 6 tips om er meer van te eten

geplaatst in: Afvallen | 0

gezonde vettenIk heb het wel vaker gezegd: Een vetvrij dieet is geen goed idee. Maar wat zijn dan de gezonde vetten die je moet eten?

Want dat je vetten nodig hebt mag duidelijk zijn.

Er zitten voedingsstoffen in waar je lichaam niet zonder kan.

Wat dat betreft geldt voor gezonde vetten hetzelfde als voor goede koolhydraten en voor eiwitten.

Het is dan ook jammer dat in de afgelopen jaren veel mensen ervan zijn overtuigd dat vet slecht voor je is.

Je zou er overgewicht door krijgen en het zou hart- en vaatziekten veroorzaken.

Het is ook niet voor niets dat er allerlei light- en 0% vet-producten op de markt zijn gekomen.

Ontdek in dit artikel wat gezonde vetten zijn en wat ze voor je kunnen betekenen.

Gezonder eten en toch dikker worden

aankomenIn de tijd dat we massaal zijn overgestapt op light producten en producten waar helemaal geen vet in zit, zijn we toch gemiddeld genomen dikker geworden.

Ook zijn er meer mensen die last hebben van welvaartsziekten als hart- en vaatziekten.

Het is dus goed om te weten wat gezonde vetten zijn en welke producten ze bevatten.

Maar eerst moet je weten dat één gram vet négen calorieën bevat. Als je dat vergelijkt met koolhydraten en eiwitten is dit twee keer zo veel.

Het is dus ook niet zo gek dat als je calorieën gaat tellen om af te vallen (Wat overigens een achterhaalde methode is), je vetten achterwege wilt laten.

Toch heeft het niet geholpen om door te minderen met vetten, gezonder te worden en minder overgewicht te krijgen. Kijk maar naar een land als Amerika, maar ook in Europa zijn we er niet slanker op geworden de afgelopen decennia.

Dat is niet zo gek, want light producten en vetarme producten zitten vol met toegevoegde suikers om het op smaak te houden.  Dat zorgt er voor dat je insuline gehalte enorm gaat fluctueren.

Dit is erg ongezond, en het kan zelfs de oorzaak zijn van diabetes 2.

Verschillende soorten vetten die er zijn

Je kunt wel zeggen dat de eindconclusie is dat we met z’n allen niet goed bezig zijn geweest. Operatie geslaagd, patiënt overleden.

We waren zo bang dat we te veel vetten zouden binnenkrijgen, dat we daarvoor producten hebben bedacht waar veel suikers in zitten.

Wetenschappelijk onderzoek tonen de vermoedens aan: Er bestaan wel degelijk ook gezonde vetten.

Vetten kun je onderverdelen in de volgende groepen:

  • Verzadigde vetten
  • Onverzadigde vetten
  • Transvetten

Over het verschil tussen de eerste twee kun je lezen in het artikel over verzadigde en onverzadigde vetten.

Kort door de bocht kun je zeggen dat onverzadigde vetten gezonder zijn en verzadigde vetten ongezonder zijn. Daarnaast zijn transvetten ronduit ongezond.

Transvetten zitten bijvoorbeeld in:

  • Bepaalde margarines
  • Fastfood producten
  • Tussendoortjes met geharde vetten

Voor transvetten is het lastig om aan te geven waar ze precies in zitten omdat het voor de producenten niet verplicht is om te vermelden dat het er in zit.

Reden hiervoor is dat beweerd wordt dat het niveau van transvetzuren zo laag is in Nederlandse producten, dat deze bijna niet meer voorkomen.

Verzadigde vetten

melkVerzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in:

  • Volle zuivel, zoals volle melk, volle kwark, volle yoghurt
  • Kant-en-klarte pizza’s (diepvries)
  • Koek, snoep en gebak
  • Zoutjes
  • Chips
  • Fastfood (o.a. Mc Donalds)
  • (Melk)chocolade
  • Bewerkt vlees
  • Frituur (patat, kroketten, frikadellen)

Onverzadigde vetten

Onverzadigde en dus gezonde vetten zitten bijvoorbeeld in:

  • Hennepolie
  • Olijfolie
  • Lijnzaadolie
  • Haring
  • Makreel
  • Zalm
  • Paling
  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Eieren
  • Avocado

Gezonde vetten eten

Het is dus goed om de producten te eten die staan in het rijtje van de onverzadigde vetten. Deze gezonde vetten zorgen er voor dat je de kans op welvaartsziekten verkleint. Denk hierbij aan hart- en vaatziekten, en een te hoge cholesterol.

Ook zitten er belangrijke voedingsstoffen in die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Deze stoffen maakt het lichaam niet zelf aan en dat maakt het afhankelijk van het voedsel waar deze vetten in zitten.

Daarnaast heeft je lichaam ook voor een klein deel verzadigde vetten nodig. Nu is het zo dat in elk product waar onverzadigde vetten in zitten, ook voor een klein deel verzadigde vetten in zitten.

Je hoeft dus niet bang te zijn dat je te weinig verzadigde vetten binnenkrijgt, het zijn er eerder al snel te veel.

Je hoeft ook niet bang te zijn dat je aankomt van het eten van gezonde vetten. Ook ga je er niet ongezonder door leven.

 

olie schenken

Zorg voor de juiste variatie

Wat wel meespeelt is dat je gevarieerd moet eten om het voor je te laten werken. Het is niet goed 0m je maaltijden alleen maar uit onverzadigde vetten te laten bestaan.

Zorg er daarom voor dat je gezonde vetten afwisselt met andere voedingsstoffen. Denk hierbij aan goede koolhydraten zoals in deze koolhydraatarme recepten en eiwitten zoals in deze eiwitrijke recepten.

Als je deze variatie aanbrengt in je eetpatroon dan kun je er zeker van zijn dat je alles binnenkrijgt wat je lichaam nodig heeft om gezond te blijven.

Je lichaam kan dan zichzelf opbouwen en functioneren zoals het bedoelt is.

Kies je voor de ongezonde vetten en producten, dan zorg je er voor dat je lichaam niet de goede bouwstoffen binnenkrijgt.

Je lichaam zal in dat geval steeds een ‘honger’ houden naar de goede voedingsstoffen, ook al heeft het voldoende eten binnen gekregen.

Meer gezonde vetten eten met deze 6 tips:

Om je op weg te helpen geef ik je hieronder een aantal tips die je direct kunt toepasen als je meer gezonde vetten wilt gaan eten.

Op die manier kun je steeds gezonder gaan leven en steeds meer overtollige kilo’s kwijt raken.

Tip 1: Vervang ongezonde vetten voor gezonde vetten

bakboterJe zult de ongezonde vetten waarschijnlijk nooit helemaal uit je eetpatroon kunnen verwijderen. Daarvoor zitten ze in te veel lekkere en verleidelijke producten.

Om dit zo veel mogelijk te beperken kun je kijken naar de alternatieven voor producten met ongezonde vetten.

Vervang bakboter met ongezonde vetten door oliën met gezonde vetten. Meng een keer noten door het eten voor meer ‘bite’ en smaak.

Als je vlees eet, kies dan voor mager vlees. Dus in plaats van varkensvlees kies je voor kippenvlees of rundvlees. Nog beter is het om vlees te vervangen door vis zoals forel en zalm.

Hierin zitten veel van de gezonde omega 3 vetzuren.

Tip 2: Ga meer groenten en fruit eten

Als je meer groente en fruit eet, hoef je minder ander voedsel te eten waar slechte vetten in zitten. Daarnaast zijn er ook soorten waar wel gezonde vetten in zitten.

Denk bijvoorbeeld aan avocado’s, die ook vol omega 3 vetten zitten.

Daarnaast zorgen de vele vezels die in groente en fruit zitten er voor dat het niveau van je cholesterol goed blijft én dat afvalstoffen goed worden afgevoerd uit je lichaam.

Tip 3: Drink voldoende water

Water zorgt er voor dat je niet uitdroogt, dat je lichaamscellen op de juiste manier functioneren en het voert afvalstoffen af.

Daarnaast krijg je van water een vol gevoel en helpt het bij het afvallen.

Je lichaam bestaat voor een overgroot deel uit water en dat maakt het dan ook een belangrijk voedingsmiddel.

Tip 4: Eet meer vis

Als je kijkt naar vette vis, maar ook naar supplementen waarin visolie zit, dan zijn dit hele belangrijke bronnen met gezonde vetten. Er zitten namelijk EPA en DHA in, wat hele goede omega 3 vetzuren zijn.

Denk hierbij aan zalm, tonijn, sardines en haring. Daarnaast zijn er ook vissoorten die niet de juiste vetten bevatten, maar ongezond zijn ze ook niet.

Tip 5: Eet meer vlees met gezonde vetten

vette productenEr zijn genoeg vleessoorten die gezonde vetten bevatten. Waar je op moet letten is dat het geen bewerkt vlees is. Hieraan zijn allerlei stoffen toegevoegd die niet gezond zijn.

Probeer te kijken naar waarmee de dieren zijn gevoerd. Je kunt daarbij het beste kiezen voor grasgevoerd vlees.

Wat het dier gegeten heeft, bepaald hoeveel gezonde vetten er in zitten.

Koeien die bijvoorbeeld altijd granen en maïs hebben gegeten in plaats van gras, hebben veel minder gezonde vetten in hun vlees zitten.

Tip 6: Eet meer noten en zaden

Je kunt hierbij denken aan noten als walnoten en amandelen. Hierin zitten erg veel gezonde vetten.

Verder kun je denken aan zonnebloemzaden en pompoen zaden. Lijnzaad kun je voor dit doeleind ook goed gebruiken inclusief de olie-variant hiervan.

Maak het jezelf makkelijk en pieker niet langer

Als je tot hier bent gekomen met lezen dan weet ik zeker dat je echt graag wat aan je gewicht wilt doen.

Ik raad je dan ook aan om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken en de kans op afvallen te vergroten door boeken aan te schaffen met kant en klare recepten voor maaltijden, tussendoortjes en toetjes.

Je weet dan zeker dat je de goede vetten binnenkrijgt.

Een boek dat ik van harte aan kan raden is de Afslank Receptenbijbel.

Hierin staan recepten voor de het ontbijt, de lunch en het diner, maar ook tussendoortjes worden niet vergeten. De recepten zijn zo gemaakt dat je een goede balans hebt tussen eiwitten en gezonde vetten.

Investeer in je gezondheid en geef je ideale gewicht een boost:

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *