150x eten zonder koolhydraten + Waarom het zo goed werkt

geplaatst in: Afvallen | 0

eten zonder koolhydratenIn dit artikel deel ik je mijn ervaringen met eten zonder koolhydraten.

Ook heb ik een hele lange lijst met allerlei voedingsproducten waar geen of nauwelijks koolhydraten in zitten.

Erg makkelijk als je wilt weten of je iets wel of niet kan eten in verband met een koolhydraatarm dieet.

Het is erg belangrijk dat je ope ene gezonde manier koolhydraatarm eet.

Het kan namelijk zomaar zijn dat je een te kleine verscheidenheid aan voedingsstoffen binnen krijgt.

Dat laatste maakt je eetpatroon ongezond, en ook afvallen wordt dan lastiger.

Lees dus snel verder als je wilt weten wat eten zonder koolhydraten precies inhoud!

Val je echt af met eten zonder koolhydraten?

Behalve dat ik zelf een levend bewijs ben dat je kan afvallen van eten zonder koolhydraten, zal ik je ook vertellen hoe dit kan.

Het is niet het vette eten wat je dik maakt, maar een teveel aan energie.

Als er meer energie je lichaam binnenkomt dan dat er verbruikt wordt, zal dit worden opgeslagen als vet.

Hierdoor kom je dus aan.

De meeste energie zit niet in vette producten, maar in koolhydraten. In (toegevoegde) suikers zitten veel koolhydraten, maar ook in producten als pasta’s, aardappels en brood zitten veel koolhydraten.

Als je dus gaat minderen in het eten vaan koolhydraten, krijg je veel minder energie binnen.

Persoonlijke Tip:

Wil je graag een EFFECTIEF dieet volgen? 
Dan raad ik je de Afslank Receptenbijbel aan.
Met deze koolhydraatarme recepten val je meerdere kilo’s per week af
en ze zijn makkelijk en snel klaar te maken.” 

De grootste reden dat eten zonder koolhydraten werkt

vrouw bordPersoonlijk vind ik dat er één grootste voordeel aan eten zonder koolhydraten is (nouja, koolhydraatARM, helemaal geen koolhydraten is ongezond!).

En dat is dat je onbeperkt mag eten. 

Als je bijvoorbeeld een vetarm dieet volgt, dan moet je calorieën gaan tellen. Als je op een bepaald aantal calorieën zit, dan mag je niet meer eten en zul je honger moeten lijden!

Dat is een grote demotivatie als het om afvallen gaat kan ik je vertellen.

Bij een koolhydraatarm dieet daarentegen mag je eten tot je vol zit.

Je eet ook veel producten die je een vol gevoel geven, en daarom hoef je ook niet heel veel te eten.

Natuurlijk valt het in het begin niet mee om afscheid te nemen van koek, snoep, brood en pasta’s. Maar als je eenmaal in het ritme zit, wordt het een stuk makkelijker.

Helemaal als je de kilo’s er af ziet vliegen 😉

Is eten zonder koolhydraten gezond?

Helemaal geen koolhydraten eten is niet gezond voor je.

Eten zonder koolhydraten is er ook niet veel, in veel producten zit altijd een klein aantal koolhydraten. Fruit bijvoorbeeld zitten altijd wel ene paar koolhydraten in, en ook in veel vleesoorten zitten een aantal koolhydraten.

Dat is maar goed ook, want je lichaam heeft toch energie nodig om te kunnen functioneren.

En omdat het gezond is om gevarieerd te eten, zul je toch ook verschillende producten moeten eten met voldoende voedingsstoffen, vitaminen en mineralen.

Al deze voedingsstoffen vind je in de producten in de uitgebreide lijst hieronder. Dus ook al ga je bepaalde producten uit je eetpatroon schrappen bij een koolhydraatarm dieet, je krijgt alles binnen wat je nodig hebt door bijvoorbeeld:

  • Vlees
  • Vis
  • Groenten
  • Fruit
  • Zaden
  • Noten

Dit is waar je om moet denken

Het niet meer eten van graanproducten zoals brood en het niet meer eten van snoep en koek wil niet zeggen dat je direct gezond bezig bent en gaat afvallen.

Als je bijvoorbeeld alleen maar vette producten er voor inruilt zoals kaas en vlees, dan ben je niet op de goede weg.

Je zult ook veel groente, noten en zaden moeten gaan eten voor de juiste balans.

noten zaden

Lijst met eten zonder koolhydraten

Als je koolhydraatarm wilt gaan eten dan is er de volgende richtlijn:

Als er minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram in een product zitten, dan is het koolhydraatarm.

Gelukkig kun je op bijna alle producten in de supermarkt zien hoeveel koolhydraten er in zitten, controleer dit dus ook.

Verder is het slim om bij de ingrediënten te kijken of er ook suikers aan het product zijn toegevoegd.

Hieronder vind je de (lange) lijst met eten zonder koolhydraten of koolhydraatarm eten. Er zitten in veel gevallen ook veel eiwitten en gezonde vetten in.

Koolhydraatarme Vleessoorten

  • Kalfsvlees
  • Lamsvlees
  • Rundvlees
  • Varkensvlees
  • Vleeswaren
  • Wild

Er zijn vleessoorten waarin suikers zijn verwerkt of middelen om het te binden. Beiden bevatten koolhydraten dus deze vleessoorten moet je zoveel mogelijk zien te vermijden.

Koolhydraatarme Groenten

Eigenlijk zijn alle soorten groenten koolhydraatarm.

Het is echter geen eten zónder koolhydraten, er zitten altijd wel een paar in. Maar dit zijn allemaal goede en gezonde, langzame koolhydraten.

Je kunt dus in principe alle groenten gewoon eten in een koolhydraatarm dieet.

Als je echt heel erg koolhydraatarm wil, dan kun je beter de peulvruchten een poosje niet eten.

Hierin zit veel zetmeel, en dat zit vol met koolhydraten. Ik heb het dan over sperziebonen, sojabonen, witte bonen, en witte en bruine bonen. Het zelfde geldt voor erwten zoals split-, tuin- en doperwten.

Buiten het diëten zijn bonen en erwten overigens heel gezond. Dus als je op gewicht bent moet je ze zeker weer gaan eten!

Dit zijn de groenten die het meest koolhydraatarm zijn:

  • Rauwkost
  • Andijvie
  • Rettich
  • Artisjok
  • Asperges
  • Savooie kool
  • Sla
  • Aubergine
  • Augurk
  • Spinazie
  • Avocado
  • Taugé
  • Bleekselderij
  • Tomaat
  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Ui
  • Waterkers
  • Broccoli
  • Witlof
  • Chilipepers
  • Witte kool
  • Chinese kool
  • Courgettes
  • Wokgroenten
  • Gemberwortel
  • Zilveruitjes
  • Knoflook
  • Zuurkool
  • Knolselderij
  • Komkommer
  • Witte, Rode, Groene Kool
  • Lente ui
  • Paksoi
  • Paprika
  • Prei
  • Radijs
  • Spitskool
  • Wortel

Eieren

Eieren kun je heel goed eten als je koolhydraatarm wilt eten.

Er zitten nauwelijks koolhydraten in en je hoeft niet bang te zijn dat je er teveel van eet. Vroeger werd nog wel eens gezegd dat je cholesterol in gevaar kwam met een teveel aan eieren, maar dat is door onderzoek compleet ontkracht.

Je kunt er alle kanten mee op wat het een makkelijk product maakt, je kan ze bakken, koken en overal in verwerken.

ei vlees

Koolhydraatarm Brood

Normaal brood zit vol met koolhydraten en past niet echt in een koolhydraatarm dieet.

Je kun wel voor koolhydraatarm brood gaan, maar eet dit echt met mate.

Als je meer dan twee koolhydraatarme broodjes per dag eet, krijg je echt te veel koolhydraten binnen.

Je kunt het zelf maken, maar het is ook te koop in veel supermarkten.

Koolhydraatarme Pasta’s

Pasta bestaat uit deeg, en dat is niet bepaald koolhydraatarm.

Vermijd dit dan ook.

Wat je wel kan doen is koolhydraatarme pasta kopen, dit heet dan Slim Pasta of Zero Pasta.

Wat ik zelf nog wel eens eet is bloemkool raspen en dit als rijst gebruiken. Een andere optie is slierten maken van courgette en dit gebruiken als spaghetti.

Koolhydraatarme Schelp- en Schaaldieren

  • Garnalen
  • Inktvis
  • Kokkels
  • Krab
  • Kreeft
  • Mosselen
  • Oesters

Koolhydraatarme Kaas

In kaas zitten nauwelijks koolhydraten, dus die passen goed bij eten zonder koolhydraten.

Wel kan er veel vet in kaas zitten, dus daar zou je nog op kunnen letten. Vet is niet perse ongezond, maar overdaad schaad wel.

Dit zijn kazen waar je tussen kan kiezen:

  • Blauwe kaas
  • Cheddarkaas
  • Cottage Cheese
  • Feta
  • Geitenkaas
  • Gewone Kaas
  • Hüttenkäse
  • Kruidenboter
  • Kruidenkaas
  • Mozzarella
  • Parmezaanse kaas
  • Ricotta
  • Roomkaas
  • Sojakaas
  • Zwitserse kaas

Koolhydraatarme Dranken

De meeste frisdranken kun je beter niet drinken binnen een koolhydraatarm dieet, er zitten veel toegevoegde suikers in.

Dit geldt overigens ook voor veel fruitdranken en sapjes, ook al doet het etiket vaak anders vermoeden.

Light dranken kunnen soms wel, soms niet, daarvoor moet je het etiket goed controleren op het aantal koolhydraten en toegevoegde suikers.

Wat je wel kan drinken:

  • Water
  • Spa water
  • (Kruiden) Thee
  • Koffie
  • Heldere Bouillon

Drink alles wel zonder suiker en bij de bouillon moet je niet vergeten te checken of er suikers aan toegevoegd zijn – dan laten staan.

Koolhydraatarme Melkproducten

In melkproducten zitten altijd een aantal koolhydraten maar je kunt ze prima eten en drinken als je koolhydraatarm eet.

Waar je wel voor moet oppassen is dat er een groot verschil kan zijn in het aantal koolhydraten per melkproduct.

Vaak als er een smaakje aan is toegevoegd schieten het aantal koolhydraten omhoog. Controleer dit op het etiket van ieder product.

Een ander verschil is het aantal vetten, bijvoorbeeld tussen magere en volle varianten.

Ook hiervoor geldt dat je beter wat minder vetten kan eten dan teveel, want als je koolhydraatarm eet, krijg je toch wel voldoende vetten binnen.

  • Amandelmelk
  • Creme fraiche
  • Geitenmelk
  • Geitenyoghurt
  • Koffiemelk
  • Melk
  • Karnemelk
  • Kokosmelk
  • Kookroom
  • Kwark
  • Slagroom
  • Sojamelk
  • Sojayoghurt
  • Yoghurt

Koolhydraatarme Noten, zaden en pitten

In noten zitten nog best wel wat koolhydraten, controleer het maar eens op de verpakking.

Toch is de voedingswaarde heel erg hoog, er zitten veel eiwitten en goede vetten in. Daarom kun je best zo nu en dan een handje er van eten.

Neem het wel met mate, en ga voor de noten die niet gezouten en niet gebrand zijn.

Andere varianten waarin noten zijn verwerkt kunnen gezond zijn, kijk altijd of er geen suikers aan toegevoegd zijn en hoeveel koolhydraten er in zitten.

Dit zijn gezonde noten, pitten en zaden:

  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Hazelnoten
  • Macademianoten
  • Noten gemengd
  • Paranoten
  • Pecannoten
  • Pijnboompitten
  • Pinda’s
  • Pistachenoten
  • Walnoten
  • Lijnzaad
  • Maanzaad
  • Pompoenzaad
  • Sesamzaad
  • Zonnebloempitten

Koolhydraatarme Olie en vet

Met olie en vet kun je echt eten zonder koolhydraten. Er zitten namelijk totaal geen koolhydraten in.

Hoewel er wel vet in zit (natuurlijk) kun je het toch goed eten als je koolhydraatarm eten wilt.

Dit zijn oliën en vetten die je prima kan gebruiken:

  • Ghee
  • Kokosolie
  • Lijnzaadolie
  • Olijfolie
  • Roomboter
  • Walnootolie

Koolhydraatarme Smaakmakers

Sommige smaakmakers bevatten behoorlijk veel koolhydraten en passen dan ook niet binnen een koolhydraatarm dieet.

Controleer dit altijd op de etiketten.

Van de volgende smaakmakers weet je in het vervolg dat ze wel koolhydraatarm zijn:

  • Azijn
  • Bouillon
  • Citroensap
  • Kappertjes
  • Ketjap Asin
  • Kikkoman sojasaus
  • Limoensap
  • Mayonaise
  • Mierikswortel
  • Mosterd
  • Tabasco
  • Worcestersaus

Koolhydraatarme Zoetstoffen

Suiker past natuurlijk niet binnen eten zonder koolhydraten, maar er zijn wel een aantal alternatieven.

Wat je beter niet kan doen is kiezen voor Candarel of Natrena. Van deze zoetstoffen is bekend dat je erdoor verslaafd kan blijven aan zoetigheid. Dat komt doordat ze de hoogte van je bloedsuiker aantasten.

Je kan dan veel beter gaan voor:

  • Erythritol (ook wel Sukrin genoemd)
  • Stevia

Koolhydraatarme Vissoorten

De meeste vissoorten is eten zonder koolhydraten:

  • Ansjovis
  • Baars
  • Forel
  • Haring
  • Heilbot
  • Kabeljauw
  • Kaviaar
  • Paling
  • Pangasius
  • Roodbaars
  • Sardines
  • Schol
  • Tilapia
  • Tonijn
  • Zalm

Koolhydraatarm Gevogelte

Zoals de meeste soorten vlees is ook gevogelte eten zonder koolhydraten:

  • Eend
  • Fazant
  • Gans
  • Kalkoen
  • Kip
  • Kwartel
  • Struisvogel

Geen zin om alles zelf uit te zoeken

Ik kan me voorstellen dat al die haken en ogen aan het koolhydraatarm dieet wat overweldigend zijn.

Gelukkig is daar een oplossing voor en dat is de Afslank Receptenbijbel.

Dit is een fysiek boek waarin je heel veel koolhydraatarme recepten vind voor het ontbijt, de lunch en het diner. Ook tussendoortjes worden niet vergeten.

Je krijgt dan allemaal boodschappenlijstjes zodat je precies weet wat je moet kopen (en wat niet).

Op die manier wordt het een stuk eenvoudiger en heb je geen hoofdbrekens meer over de juiste ingrediënten.

Blijvend afvallen en gezond eten wordt zo een stuk makkelijker!

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *