Welk dieet kun je gebruiken bij hoge bloeddruk?

geplaatst in: Afvallen | 0

dieet bij hoge bloeddrukIk krijg nog wel eens de vraag welk dieet bij hoge bloeddruk gebruikt kan worden.

Afvallen bij hoge bloeddruk is niet alleen een goed idee, in combinatie met overgewicht is het noodzakelijk om gezond te blijven.

Het één kan zelfs heel goed met het ander te maken hebben. Je kunt dus een hoge bloeddruk hebben gekregen omdát je last van overgewicht hebt.

Daarnaast kan overgewicht ook van veel andere ziekten de oorzaak zijn.

Denk bijvoorbeeld aan diabetes, hart- en vaatziekten, kanker maar ook last van je gewrichten kan door overgewicht komen.

Als je last hebt van een hoge bloeddruk, dan zou het natuurlijk fijn zijn als je dit op een natuurlijke manier kan oplossen.

Afvallen bij een hoge bloeddruk is hier een goed voorbeeld van en in dit artikel ga ik je precies uitleggen hoe je dit kan aanpakken, en hoe je op het juiste gewicht blijft.

Lees dus snel verder!

Moet je wel afvallen bij hoge bloeddruk?

Voordat je met een dieet bij hoge bloeddruk aan de gang gaat, moet je wel zeker weten dát je last hebt van overgewicht.

Dit kan je op verschillende manieren achterhalen. De twee makkelijkste zijn de volgende:

  • Online je BMI (Body Mass Index) meten
  • Zelf de omvang van je buik meten met een meetlint

BMI berekenen

Je kunt je BMI online bij de Hartstichting meten.

Mocht je een BMI hebben tot 25, dan is er niet aan de hand en is afvallen bij ene hoge bloeddruk niet aan de orde.

Maar als je een BMI hebt tussen de 25 en 30, dan ben je wel degelijk te zwaar. Een BMI boven de 30 wordt zelfs bestempeld met obesitas, ernstige overgewicht, en boven de 35 heb je extreme obesitas.

Dit is verre van gezond natuurlijk en de enige manier om dit tegen te gaan is gezonder gaan leven en gaan afvallen. Hiermee kun je je bloeddruk goed verlagen en andere ziekten ook tegengaan danwel voorkomen.

Buikomvang meten

Naast je BMI moet je ook goed de omvang van je buik in de gaten houden. Hoe dik je buik is geeft namelijk een goede indicatie van hoeveel buikvet je in je lichaam hebt.

Pak een meetlint om de meting uit te voeren en doe hem achter je rug langs en net onder je navel langs. Als je dan meer als 102 cm meet en je bent man, dan heb je last van te veel buikvet. Bij een vrouw ligt de grens op 88 centimeter.

Nog beter is het om naar de combinatie te kijken:

  • BMI onder 30 en en de omtrek van je buik klein genoeg? Dan niet aankomen
  • BMI onder 30 maar omtrek van je buik te groot? Dan +/- 10% afvallen
  • BMI hoger dan 30? Dan ook 10% afvallen om in de gezonde ‘zone’ te komen

Misschien dat die 10% je wat weinig lijkt om af te vallen, maar in dit geval is het niet de bedoeling om je streefgewicht te bereiken. De bedoeling is om voldoende af te vallen om je bloeddruk naar beneden te krijgen.

buikomvang meten

Natuurlijke middelen als dieet bij hoge bloeddruk

Als je voor jezelf geconstateerd hebt dat je te veel weegt en je bloeddruk te hoog is, is voor jou een dieet bij hoge bloeddruk van toepassing.

Ik raad je aan om dit met natuurlijke middelen tegen hoge bloedruk te doen.

Op die manier kun je blijvend de kans op hart- en vaatziekten verkleinen.

Mocht je op dit moment al wel iets gebruiken voor je te hoge bloeddruk, ga daar dan rustig mee door. Als je vervolgens de onderstaande tips gaat gebruiken, kan je altijd nog gaan minderen met de medicatie.

Dit altijd in overleg met je huisarts natuurlijk. Maar dus niet op voorhand al gaan minderen.

Het leuke van de tips is dat hoe meer je er van opvolgt, hoe sneller je bloeddruk zal dalen. De resultaten werken dus exponentieel.

Klein resultaat met grote gevolgen

Bij het gebruiken van natuurlijke middelen tegen hoge bloedruk kun je door een paar kilo af te vallen al grote resultaten krijgen.

Hoe meer overgewicht je hebt, hoe meer moeite je hart heeft om het bloed je hele lichaam door te krijgen. Een hoge bloeddruk wordt ook wel hypertensie genoemd, en het verschil tussen hypertensie en de juiste bloeddruk kan het verschil zijn tussen een paar kilo minder zwaar zijn…

Waar je voor moet waken is dat je geen gebruik maakt van een zogenaamde crashdiëten.

Je eet dan heel weinig en eigenlijk doe je jezelf en je lichaam er enorm mee tekort. Je krijgt dan namelijk niet alle voedingsstoffen binnen die je wel hebben moet en daarnaast is het slechts een tijdelijke oplossing.

Je gaat dus gewoon van de regen in de drup.

Beter geleidelijk dan snel met natuurlijke middelen tegen hoge bloeddruk

Het gaat er om dat je doorlopend de natuurlijke middelen tegen hoge bloeddruk gaat gebruiken om zo geleidelijk af te vallen. Je zult dus wel enig geduld moeten hebben.

Met de onderstaande tips kun je met natuurlijke middelen tegen hoge bloeddruk je hoge bloeddruk verlagen zonder medicijnen.

Lees dus snel verder!

Hoge bloeddruk verlagen op natuurlijke wijze

Ik wil beginnen met 7 algemene tips die je sowieso kan toepassen voor een dieet bij hoge bloeddruk.

Het is het laaghangend fruit waar je direct mee kan beginnen, en die in veel gevallen makkelijk toepasbaar zijn.

Sommige van de tips zijn bloeddrukverlagende voeding.

  1. Eet niet vanwege een emotie, maar enkel als je echt trek hebt
  2. Eet niet alles wat je maar voorgezet wordt, maar denk na over wat je gaat eten
  3. Stop met sappen uit pak te drinken en stop met frisdranken
  4. Eet maar één keer per week iets wat minder gezond is zoals patat en pizza
  5. Eet de rest van de week zo gezond mogelijke maaltijden
  6. Wees realistisch met afvallen, één kg per week is een goed streven
  7. Ga extra bewegen, dit hoeft niet persé sporten te zijn

Als je deze tips opvolgt, moet hoge bloeddruk verlagen op natuurlijke wijze zeker haalbaar zijn.

Misschien dat je dit al zo veel mogelijk doet, of misschien vind je het lastig om dit in de praktijk te brengen. Daarom heb ik hieronder nog meer tips voor je beschreven die meer de diepte in gaan.

Ook die hebben soms betrekking op bloeddrukverlagende voeding, maar ook op bewegen.

Pas er zo veel mogelijk van toe om je hoge bloeddruk verder te verlagen.

Minderen met zout

Je lichaam heeft zouten nodig, meestal in de vorm van natrium. Natrium is erg belangrijk voor de juiste balans van vocht in je lichaam, maar ook je bloeddruk wordt er sterk door beïnvloed.

Een teveel aan natrium is daarom slecht voor je.

Als je kijkt naar alle toevoegingen die tegenwoordig in veel voeding zitten, dan is zout daar ook één van. Probeer daarom bewerkt voedsel te laten staan, want in veel natuurlijke producten zit al natrium van zichzelf.

Door bewerkt voedsel te laten staan ga je ook nog eens afvallen bij hoge bloeddruk. Het niet-bewerkte voedsel in 95% van de gevallen namelijk veel gezonder.

Daarnaast zijn er ook mensen die extra gevoelig zijn voor zout waardoor hun bloeddruk nog sneller stijgt. Misschien heb ji daar ook wel last van zonder dat je het weet.

Probeer het dus zeker uit, misschien heeft het minderen van zout bij jou een nog veel grotere impact dan bij anderen.

minderen met zout

Meer kalium binnen krijgen

Zoals ik al zij bij het minderen met zout zorgt natrium er voor dat er voldoende vocht in je lichaam aanwezig is. Kalium daarentegen zorgt er juist voor dat het vocht juist zijn weg uit je lichaam vind.

Vooral als je een hoge bloeddruk hebt vanwege het teveel aan zout dat je binnenkrijgt, kan kalium hier erg goed bij helpen.

Het grappige is dat de meeste voeding waar weinig natrium in zit, juist veel kalium bevatten. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Fruit
  • Groenten
  • Vis
  • Peulvruchten
  • Volkoren producten

Mocht je er voor kiezen om extra kalium binnen te krijgen door middel van supplementen, wees er dan alert op dat je niet te veel binnen krijgt.

Door voor natuurlijke middelen tegen een hoge bloeddruk te kiezen, en zo voldoende kalium binnen te krijgen, weet je zeker dat je altijd goed zit.

De juiste vetten eten

De meeste mensen waarbij een hoge bloeddruk wordt geconstateerd, moeten minderen met vetten.

Dit kan bijvoorbeeld met een dieet waarin nauwelijks vetten zitten, maar zelf ben ik niet echt een fan van diëten. Ik vind het veel waardevoller om je eetpatroon an te pakken en zo blijvend je hoge bloeddruk aan te pakken en af te vallen.

Wat je moet weten is dat verzadigde vetten geen directe toegang hebben tot het bloed in je lichaam.

Wat wel uit onderzoeken naar voren is gekomen dat transvetten, verzadigde vetten en verkalking van de aderen met elkaar te maken hebben.

Dit komt doordat het vaak zo is dat als je veel voeding eet waarin verzadigde vetten zitten, je nauwelijks voedsel eet waarin onverzadigde vetten zitten. En dat is jammer, want het gaat om de goede verhouding tussen deze twee.

Onverzadigde vetten kun je in de volgende producten vinden:

  • Amandelen
  • Walnoten
  • Zonnebloemzaden
  • Olijfolie
  • Lijnzaadolie
  • Vette vis

Zorg dus dat je zowel verzadigde vetten als onverzadigde vetten binnen krijgt in de juiste verhouding. Daarbij is het zaak om transvetten helemaal te laten staan.

Op die manier krijg je optimale bloeddrukverlagende voeding binnen.

Je lichaam heeft namelijk vetten nodig om goed te blijven functioneren, zij het in de goede verhouding.

juiste vetten eten

Ga meer bewegen

Veel mensen die een dieet bij hoge bloeddruk willen volgen denken bij meer bewegen direct aan een sportschool.

Gelukkig is dit niet noodzakelijk.

Je kunt namelijk ook meer gaan bewegen door een ommetje te maken in de buurt, of de fiets naar de winkel te pakken in plaats van de auto.

Ieder beetje helpt, en als je voor jezelf de stelregel aanhoud dat je 30 minuten per dag extra beweegt, dan zit je al een heel eind in de goede richting.

Extra bewegen houdt in dat je meer beweegt dan je normaal zou doen. er zijn mensen die mee om die reden een hond nemen. Daardoor worden ze gedwongen om er op uit te gaan, de hond moet immers uitgelaten worden?

Ook kun je met iemand anders afspreken om een paar keer in de week samen te gaan fietsen of zwemmen.

Je zult er door afvallen, je gaat je energieker voelen en belangrijker: Je pakt er je hoge bloeddruk mee aan.

De juiste voeding om je bloeddruk te verlagen

Ik kan me goed voorstellen dat je het lastig vind om te kiezen voor de juiste voeding om je bloeddruk te verlagen.

Het valt namelijk niet mee om van alle zogenaamde ‘goede’ ingrediënten telkens maar weer een lekkere maaltijd klaar te maken.

Gelukkig is daar een oplossing voor en dat is de Afslank Receptenbijbel.

Dit is een boek waarin alleen maar recepten staan waarbij de juiste verhouding wordt aangehouden tussen gezonde vetten. Daarnaast eet je voornamelijk onbewerkt voedsel als je de recepten opvolgt.

Deze combinatie zorgt er voor dat je de voeding binnenkrijgt waardoor je kan afvallen bij hoge bloeddruk én tegelijkertijd de hoge bloeddruk tegen gaat.

Kijk vooral zelf even op de pagina van de Afslank Receptenbijbel, ik weet zeker dat je er je bloeddruk mee onder controle gaat krijgen.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *