Ontdek het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten

geplaatst in: Afvallen | 0

verzadigde en onverzadigde vettenEr is veel te doen over vetten in de wereld van het afvallen. Maar wat is nou precies het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten?

Alle vetten zijn namelijk niet het zelfde.

Dat is ook precies de reden waarom een vetvrij dieet wordt afgeraden.

Het grootste verschil is dat de meeste verzadigde vetzuren ongezond zijn en de onverzadigde vetzuren gezonder.

In dit artikel ga ik hier dieper op in zodat jij kan ontdekken hoe de vork precies in de steel zit.

Je kan niet zonder verzadigde en onverzadigde vetten

Om je lichaam goed te laten functioneren, heeft het calorieën uit vetten nodig.

In vetten zitten allerlei belangrijke voedingsstoffen die er voor zorgen dat je gezond blijft, ook als het om je gewicht gaat.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat er gezonde vetten zijn en minder gezonde vetten. Je kunt de vetten indelen in verzadigde en onverzadigde vetten.

Wat zijn Verzadigde vetten?

Mensen die willen afvallen denken vaak dat ze te dik zijn geworden vanwege het vet dat ze eten. Toch is dat niet de hoofdoorzaak.

Het grootste probleem van overgewicht is het teveel aan suikers en slechte koolhydraten.

Dat wil niet zeggen dat je maar naar hartenlust vet kan eten. Er zitten namelijk wel veel calorieën in vet, vooral als je het vergelijkt met andere voedingsproducten.

Zo bevat een gram vet negen calorieën.

Als je dit vergelijkt met eiwitten en koolhydraten dan zitten er in deze twee voedingsstoffen ‘slechts’ vier calorieën.

Dat houdt dus in dat je verstandig met vetten om moet gaan om de juiste balans te vinden.

Een gezonde beslissing zou kunnen zijn dat je zo min mogelijk verzadigde vetten eet en in plaats daarvan onverzadigde vetten.

ongezond eten

Waarom ze ongezond zijn

Verzadigde vetten zijn door wetenschappelijk onderzoek in verband gebracht met bepaalde ziekten en aandoeningen. Hoe meer verzadigde vetten je eet, hoe meer risico je loopt kanker te krijgen en hart- en vaatziekten.

Daarnaast zorgen onverzadigde vetten er voor dat je cholesterol uit balans raakt en ongezond stijgt.

Er zijn best veel producten die wij als westerlingen lekker vinden waar verzadigde vetten in zitten. Je moet dan niet alleen denken aan producten waarvan je weet dat ze niet erg gezond zijn zoals chips, taart en snoep.

Er zijn ook andere voedingsmiddelen waar deze ongezonde vetten in naar voren komen.

Om je een beeld te geven heb ik hieronder een opsomming gemaakt van producten waar verzadigde vetten in zitten:

  • Volle zuivel, zoals volle melk, volle kwark, volle yoghurt
  • Kant-en-klarte pizza’s (diepvries)
  • Koek, snoep en gebak
  • Zoutjes
  • Chips
  • Fastfood (o.a. Mc Donalds)
  • (Melk)chocolade
  • Bewerkt vlees
  • Frituur (patat, kroketten, frikadellen)

Overigens zitten er meer ongezonde stoffen in deze producten naast de verzadigde vetten.

Je kunt hierbij denken aan toegevoegde synthetische transvetten die ook schadelijk zijn en meer kans geven op bovengenoemde aandoeningen. Ook zijn er vaak suikers toegevoegd om het geheel op smaak te brengen.

Het beste is om voedsel te eten wat helemaal geen toevoegingen kent en onbewerkt is. Een voorbeeld hiervan is het Paleo principe.

Wat zijn Onverzadigde vetten?

olijfolieNaast de verzadigde vetten heb je een gezonder alternatief, de onverzadigde vetten.

Hiermee kun je er voor zorgen dat je cholesterol weer in balans komt en de kans op welvaartsziekten verkleint. Het is natuurlijk geen vrijbrief om maar zoveel onverzadigde vetten te eten als je wilt.

Als je kijkt naar welke producten onverzadigde vetten bevatten, dan valt het op dat het in producten zit waarvan niet veel mensen het makkelijk eten:

  • Hennepolie
  • Olijfolie
  • Lijnzaadolie
  • Haring
  • Makreel
  • Zalm
  • Paling
  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Eieren
  • Avocado

Voor een goede verhouding in je eetpatroon is het gezond om 40% van de calorieën die je op een dag eet, vetten te laten zijn.

Je mag daarin voor een klein deel verzadigd vet eten, zo’n 10%. Echter, in alle producten waarin onverzadigde vetten zitten, zitten ook voor een klein deel verzadigde vetten. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je niet aan je verzadigde vetten toekomt.

Het advies is daarom ook om voornamelijk mager vlees en magere zuivel te eten. Hier kun je dan noten en een aantal keren per week vis aan toevoegen.

Verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten

De verzadigde vetten verhogen de kans op welvaartsziekten als hart- en vaatziekten. Je kunt er zelfs sneller kanker door krijgen.

Daarnaast brengen verzadigde vetten je cholesterol gehalte uit balans, waardoor deze verhoogd wordt.

De onverzadigde vetten kennen deze bijwerkingen niet, mits je ze met mate eet en uit gevarieerde voedingsproducten. Denk hierbij aan ongeveer 40 % van je totale calorie behoefte op een dag.

Zo maak je een goed begin

Als je zelf gezonder wilt gaan eten en de verkeerde vetten wilt laten staan, dan kun je dit eenvoudig doen.

Begin door de producten waar verzadigde vetten in zitten om te ruilen met producten waarin onverzadigde vetten zitten. Je hoeft dus niet minder te gaan eten, je switcht gewoon de verzadigde en onverzadigde vetten.

Als je het lastig vind om dit vanuit de losse pols te doen, is het misschien handig om dit aan de hand van een dieet te doen.

Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld het eiwitdieet. Je eet dan voornamelijk eiwitten, die veelal zitten in de producten uit de lijst met de onverzadigde vetten.

Het zelfde geldt voor het koolhydraatarm dieet. Kijk in dat geval ook eens in mijn artikel over het koolhydraatarm dieet, je kan dan direct aan de slag.

Als je maar beseft dat je zelf het verschil kan maken in hoe gezond je eet als je weet wat verzadigde en onverzadigde vetten zijn.

De keuze is aan jou!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *