Waar zitten géén koolhydraten in? En hoe gezond zijn deze producten?

geplaatst in: Afvallen | 0

waar zitten geen koolhydraten inWaar zitten geen koolhydraten in? Deze vraag komt nogal eens voorbij als het om koolhydraatarm eten gaat.

Als je net begint met een koolhydraatarm dieet, ben je enthousiast en wil je het direct goed doen.

Dat had ik tenminste wel.

Je moet echter niet vergeten dat je lichaam niet zonder koolhydraten kan.

Voedsel waar helemaal geen koolhydraten in zitten moet je dus altijd aanvullen met ander voedsel.

Het is echter wel handig om te weten waar heel weinig tot geen koolhydraten in zitten, en die producten ga ik met je delen.

Hoe dit allemaal in verhouding tot elkaar staat lees je in dit artikel!

Waarom je lichaam niet zonder koolhydraten kan

Voordat ik je vertel in welke producten geen koolhydraten zitten, wil ik dat je weet dat koolhydraten goed voor je zijn.

Als je koolhydraatarm gaat eten om af te vallen, betekend het niet direct dat je helemaal geen koolhydraten meer moet eten. Omdat ze bijvoorbeeld slecht voor je zouden zijn.

Ten eerste moet je weten dat er en verschil is tussen snelle en langzame koolhydraten.

Persoonlijke Tip:

Wil je graag een EFFECTIEF dieet volgen? 
Dan raad ik je de Afslank Receptenbijbel aan.
Met deze koolhydraatarme recepten val je meerdere kilo’s per week af
en ze zijn makkelijk en snel klaar te maken.” 

Verschil langzame en snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zitten bijvoorbeeld in:

  • Koek
  • Snoep
  • Gebak

Je vind deze slechte koolhydraten vaak terug in de vorm van suikers. Dit worden snelle koolhydraten genoemd, omdat ze snel in je bloed worden opgenomen.

Daardoor gaat je bloedsuikerspiegel pieken, en je lichaam kan deze piek aan energie niet kwijt, tenzij je flink gaat bewegen.

Omdat er wel wat met deze energie gedaan moet worden, slaat je lichaam die op als vet.

Daardoor kom je steeds meer aan als je constant teveel aan voedsel met snelle koolhydraten in je lichaam stopt, terwijl daar geen energieverbruik tegenover staat.

vruchtengebak

Langzame koolhydraten

Tegenover de snelle staan de langzame koolhydraten.

Dit zijn koolhydraten die een meer constante energie afgifte hebben. Je lichaam krijgt daardoor meer tijd om de vrijgekomen energie uit dit soort voedsel te verbruiken.

Daarom worden dit ook wel langzame koolhydraten genoemd, ze worden langzamer in je bloed opgenomen.

Langzame koolhydraten vind je terug in:

  • Aardappels
  • Volkoren Pasta
  • Brood (volkoren)
  • Groenten
  • Fruit

Het betekend echter niet dat je hier onbeperkt van kunt eten, helmaal niet als je wilt afvallen.

Want ook een teveel aan koolhydraten van deze producten zorgen er voor dat er vet aangemaakt wordt.

Koolhydraten geven energie

sprong schopEr wordt ook wel gesproken over goede en slechte koolhydraten.

Zelf ben ik daar geen fan van, want in feite zijn ze beide goed, je moet alleen wel weten hoe je ze moet gebruiken.

Afvallen komt er in de basis op neer dat je meer energie moet verbruiken dan dat er binnen komt.

Het voedsel is de brandstof waar je lichaam energie van maakt.

Maar je lichaam heeft wel energie nodig om te kunnen functioneren. In grote lijnen zorgen koolhydraten voor deze energie.

Daarnaast zit er energie in je lichaam dat is opgeslagen als vet.

Wat je dus voor elkaar moet zien te krijgen is dat je genoeg energie binnenkrijgt om te kunnen functioneren, maar net iets te weinig waardoor de vetreserves moeten worden aangesproken.

En om te voorkomen dat de energie (in dit geval koolhydraten) die je binnenkrijgt worden opgeslagen als vet, is het verstandig om te kiezen voor langzame koolhydraten.

Maar waar zitten geen koolhydraten in? 0, zero, noppes?

Toch is het wel handig om te weten waar helemaal geen koolhydraten in zitten.

Als je bijvoorbeeld gewoon trek hebt in iets lekkers, maar dit niet ten koste wilt laten gaan van het afvallen (of op gewicht blijven).

Overigens heb ik gemerkt dat je ook moet leren dat er andere tussendoortjes kunnen zijn dan koek en snoep.

Het was voor mij een hele verandering dat ik ook andere dingen tussendoor ging eten, zoals bijvoorbeeld producten uit de onderstaande lijst.

Ik schreef al eens een artikel over eten zonder koolhydraten, en daar kun je veel producten in terug vinden waar maar heel weinig koolhydraten in zitten.

Dit is een lijstje met producten waar 0 koolhydraten in zitten, dus helemaal géén koolhydraten:

  1. Biefstuk
  2. Boter (eigenlijk 0,1 per 100gr)
  3. Forel
  4. Gamba’s
  5. Garnalen
  6. Gehakt
  7. Haring
  8. Heilbot
  9. Kabeljauw
  10. Karbonade
  11. Kipfilet
  12. Koolvis
  13. Krab
  14. Kreeft
  15. Makreel
  16. Mosselen
  17. Oesters
  18. Paling
  19. Pangasius
  20. Rosbief
  21. Schol
  22. Speklap
  23. Tartaar
  24. Tilapia
  25. Tonijn
  26. Varkenshaas
  27. Zalm

pan met schaaldieren

Waarvoor je dit wel en niet moet gebruiken

Ga nou niet alleen deze producten eten om af te vallen.

Je hebt er namelijk niets aan als je wel afvalt, maar daarnaast ook hartstikke ziek wordt.

Een gezond voedingspatroon bevat óók koolhydraten en afwisselende voeding.

Je ontkomt er dus niet aan om koolhydraten te eten als je gezond wilt blijven.

Je hebt daarbij natuurlijk wel de keuze of je voor snelle of langzame koolhydraten gaat.

Voor mezelf werkt de regel dat ik alle producten mag eten waarin minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram zitten.

Als je die lijst eenmaal in je hoofd hebt zitten, wordt afvallen en op gewicht blijven ineens een stuk makkelijker.

Het gaat om de nuances bij koolhydraatarm eten

Zelf ben ik een groot fan van koolhydraatarm eten, en is het voor mij al bijna een leefstijl geworden.

Toch kom je veel mensen tegen die wel de klok hebben horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt.

En dat zijn juist de mensen die met deze manier van eten het niet lukt om af te vallen.

Vaak is dat een gebrek aan kennis.

Afvallen werkt echt een stuk beter als je weet waaróm je dingen wel of niet eet. Je moet het niet doen omdat het een nieuwe hype is, omdat iedereen het doet en er een paar mensen succesvol mee zijn.

Lees jezelf slank 😉

Begrijp de nuances binnen een koolhydraatarm eten, en je zult merken dat je een eetpatroon kunt ontwikkelen die helemaal bij jouw levensstijl past.

Bij jouw gewoontes en voorkeuren.

Ik zal je hiervoor een paar handreikingen doen, zodat je jezelf kan verdiepen:

Als je dit soort dingen gaat begrijpen, dan kun je de goede nuances voor jezelf aanbrengen.

Dan hoef je niet meer anderen te volgen omdat zij iets eten wat voor hen blijkt te werken. Producten die je bijvoorbeeld helemaal niet lekker vind of veel te duur voor jou zijn.

Hulp bij koolhydraatarm eten met deze recepten

afslank receptenbijbelIk kan me voorstellen dat je op dit moment geen tijd hebt om allerlei artikelen te lezen.

Of dat je het helemaal niet prettig vind om alles van een beeldscherm af te lezen.

Wat dat betreft kan ik je de Afslank Receptenbijbel aanraden.

Hierin staan niet alleen heel veel koolhydraatarme recepten, dit boek laat je ook zien hoe je deze manier van eten het beste kunt begrijpen en in je leven verwerken.

Je hebt van mij nu een lijst gekregen met producten waar geen koolhydraten in zitten.

Als jij hiermee daadwerkelijk aan de slag wilt en wel een steuntje in de rug kan gebruiken, investeer dan in dit boek.

Je krijgt het gewoon thuis gestuurd, dus je hoeft er de deur niet voor uit.

Afslank Receptenbijbel Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *