Snel afvallen zonder sporten – Wat je dan WEL moet doen

geplaatst in: Afvallen | 0

snel afvallen zonder sportenSnel afvallen zonder sporten is gelukkig goed mogelijk. Er zijn zoveel mensen die niet van sporten houden.

Misschien ben jij er ook wel één van.

Afvallen bestaat namelijk voor 70% uit het aanpassen van je voeding en voor 30% uit meer bewegen. Misschien is de verhouding zelfs wel 80/20.

Snel afvallen met alleen sporten gaat je dan ook niet lukken. Als je ongezond blijft eten zul je altijd last houden van overgewicht.

De vraag is natuurlijk wat gezond eten is, maar dit is wel duidelijk: Je hoeft het niet te zoeken in honger lijden en het slikken van zogenaamde afslankpillen.

In dit artikel ontdek je hoe snel afvallen zonder sporten werkt en geef ik je ook praktische tips waar je direct mee kan beginnen.

Snel afvallen zonder sporten én zonder honger

Je kan snel afvallen zonder sporten zonder dat je honger hoeft te lijden.

Gelukkig maar.

Want honger lijden is helemaal niet leuk en ook niet gezond voor je lichaam. Dat je op den duur eens een maaltijd kan overslaan omdat je voeding eet met de juiste voedingsstoffen is heel wat anders.

Als je de tips in dit artikel ook daadwerkelijk gaat toepassen in je leven dan kun je:

  • Tot wel 3 kilo iedere week gewicht verliezen
  • Snel afvallen zonder sporten op een gezonde manier en zonder honger
  • Ook het hardnekkige buikvet verbranden

Je kunt ook gewoon doorleven zoals je nu doet. Dan val je naar alle waarschijnlijkheid niet af, en is het zelfs logischer dat je gaat aankomen. Later in het artikel vertel ik hoe dit kan.

Het leuke is dat je met deze tips ook gelijk actie kan ondernemen.

En omdat je ontdekt hoe de methode die ik je hier voorleg werkt, ga je ook met veel motivatie aan de slag. Je weet wat je kan verwachten en hoe je lichaam hierop gaat reageren.

Het is geen alles-of-niks methode. Je kunt er net zo lang mee door gaan tot je je ideale gewicht hebt bereikt.

Klinkt goed he?!

Dat is het ook, laten we dus snel samen verder gaan.

De slechte koolhydraten laten staan

Eigenlijk begint snel afvallen zonder sporten hier mee. Met de goede voeding eten zul je minder goede voeding moeten laten staan.

Snelle koolhydraten zijn de slechte variant als het om afvallen gaat. Dit zijn de koolhydraten die je terugvind in onder andere brood, pasta’s, gebak, koek, snoep en aardappels.

Deze snelle koolhydraten hebben een ander werking als de langzame (goede) koolhydraten.

Eigenlijk zegt de naam het al; Je krijgt er snel en explosief energie van. Het probleem is dat je lichaam deze energie wel moet kunnen verbruiken, anders heb je overtollige energie in je lichaam.

Daar tegenover staan de langzame koolhydraten die de energie over een langere periode uitspreiden. Het kost je lichaam meer moeite om deze koolhydraten te verwerken waardoor de energie afgifte voor langere duur is.

Wil je snel afvallen zonder sporten, dan zul je moeten kiezen voor voedingsproducten die je voor een langere periode een zo veel mogelijk gelijkmatige energie geven.

Bij snelle koolhydraten wordt het energie overschot opgeslagen als vet in je lichaam. Er zijn zelfs geluiden dat dit het geval is van 40% van de snelle koolhydraten die je eet.

Dan gaat het best hard!

gezond eten groente

Zo werkt het

De snelle koolhydraten laten het gehalte suiker wat in je bloed zit ongezond snel en hoog stijgen. Om dit op te vangen wordt er door je lichaam extra insuline aangemaakt.

Dit insulinehormoon zorgt er voor dat het teveel aan suikers naar de vetcellen wordt gebracht.

Omdat je lichaam anders geen raad weet met deze voedingsstoffen, neemt het zichzelf in bescherming door op deze manier de hoge bloedsuikerspiegel te verwerken.

Door de aanmaak van extra insuline wordt er dus vet opgeslagen.

Bij snel afvallen zonder sporten is het dus zaak om er voor te zorgen dat je lichaam zo weinig mogelijk insuline aanmaakt.

Conclusie: Snelle koolhydraten veroorzaken extra insuline die op hun beurt vetreserves aanleggen

En een teveel aan insuline heeft nog een extra negatief gevolg: Er wordt meer van je lichaam gevraagd waardoor je lichaam in dezelfde tijd harder slijt.

Onderzoek heeft aangetoond dat een teveel aan insuline het risico op kanker en diabetes vergroot. Ook je cholesterol waardes raken er door uit balans, waardoor het ongezonde cholesterol een te hoge waarde krijgt.

En als je man bent kan een teveel aan insuline in je lichaam er zelfs voor zorgen dat je eerder kaal wordt…

Ik wil graag dat je je bewust bent van wat de verkeerde producten met je kunnen doen. Ik kan me voorstellen dat het hard kan aankomen, maar het is wel zoals het is.

Wat niet eten en wat wél

Als je gezond wilt leven en je wilt snel afvallen zonder sporten, dan kun je dit alleen bereiken door ongezond voedsel te laten staan en zoveel mogelijk gezond te eten. Laat de snelle koolhydraten daarom zo veel mogelijk staan.

Dit kun je beter niet eten:
  • Aardappels
  • Bewerkt voedsel
  • Brood
  • Frisdrank
  • Pasta’s
  • Vruchtensap uit pak

Het is daarnaast natuurlijk ook fijn om te weten wat je dan wél kan eten als je snel wilt afvallen zonder sporten.

Daarom noem ik hieronder voorbeelden die je als vervanging voor snelle koolhydraten kan gebruiken:

In plaats van brood:

  • Salade met vlees, noten of vis
  • Rijstwafel van quinoa met daarop avocado, noten en kokosolie

In plaats van aardappels en pasta’s:

  • Gewokte zalm en groente
  • Rollade van kalkoen met quinoa en groente

In plaats van zoete tussendoortjes:

  • Smoothie van kiwi, banaan en spinazie
  • Een paar noten die niet gezouten of gebrand zijn

Mocht je nog meer voorbeelden van gezonde maaltijden willen hebben dan kun je ook bij deze koolhydraatarme recepten kijken.

Meer eiwitten en vetten gaan eten

Je lichaam kan niet zonder eiwitten. Iedere cel in je lichaam heeft proteïne in zich.

Daarnaast zijn eiwitten een belangrijk onderdeel in het proces van het aanmaken van:

  • Organen
  • Bloed
  • Botten
  • Haar
  • Weefsel
  • Nagels

Ook kunnen eiwitten net als koolhydraten je lichaam van energie voorzien.

Als je eiwitten vergelijkt met koolhydraten dan zie je dat eiwitten veel langer hun energie afgeven. Ook heb je er langer een vol gevoel van, waardoor je veel minder snel trek hebt in bijvoorbeeld tussendoortjes.

Zelfs het denken aan voedsel wordt door het eten van eiwitten verminderd.

En minstens zo belangrijk voor snel afvallen zonder sporten is dat eiwitten heel erg goed zijn in vet verbranding. Als je bijvoorbeeld bij het ontbijt brood vervangt door eieren, dan heb je minder snel honger (tot wel 36 uur nadien) en verbrand je 65 procent meer vet.

Je kunt wel zeggen dat eiwitten er voor zorgen dat je minder snel honger hebt, meer vet verbrand en je gedachten minder op eten laat richten

Bij snel afvallen zonder sporten mogen eiwitten gewoon niet ontbreken.

Dit zijn producten die veel eiwitten bevatten:

  • Eieren (hoe kan het ook anders)
  • Vlees
  • Vis en zeevruchten
  • Bonen

Om er voor te zorgen dat je voldoende eiwitten op een dag binnenkrijgt is het goed om in ieder geval 2 maaltijden te laten bestaan uit eiwitten.

In het artikel over het eiwit dieet vertel ik je er nog veel meer over.

eitje

Welke vetten je wel en niet moet eten

Op alleen eiwitten kan je lichaam niet functioneren, het heeft daarnaast ook vetten nodig die gezond zijn.

Goede vetten zorgen ervoor dat je cholesterol weer in de juiste balans komt en verminderen het risico op hart- en vaatziekten. Ook de bloedsuikerspiegel komt er mee op een gezond niveau.

Veel mensen denken dat vetten voor overgewicht zorgen, maar gezonde vetten maken snel afvallen zonder sporten juist mogelijk.

Dit zijn producten waar de goede vetten in zitten:

  • Noten en zaden
  • Kokosolie
  • Vette vis
  • Olijfolie
  • Roomboter

Daar tegenover staan natuurlijk de vetten die ongezond voor je zijn.

Hierbij moet je denken aan verzadigde vetten en transvetten die je onder andere terugvind in snacks uit de frituur. Het is sowieso goed om het verschil tussen verzadigde en onverzadigde vetten te kennen voor snel afvallen zonder sporten.

De ongezonde vetten verhogen het risico op ongezonde cholesterol waardes en hart- en vaatziekten. Deze laatst genoemde ziekten zijn verantwoordelijk voor het sterven van 107 mensen per dag (alleen in Nederland!).

Het is een goede reden om zo min mogelijk ongezonde vetten te eten.

Als snel afvallen zonder sporten niet lukt

Soms kan het zo zijn dat je een hele tijd goed bezig bent geweest met snel afvallen zonder sporten, maar dat je op den duur blijft steken op een bepaald gewicht.

Om dit te doorbreken is het goed om te gaan letten op de groenten die je eet.

En dan met name op de hoeveelheid.

In groenten zitten nauwelijks koolhydraten maar wel veel goede voedingsstoffen als vitamines, mineralen en vezels. Door meer groenten te gaan eten kun je er voor zorgen dat je minder slechte producten eet die nog te veel ongezonde voedingsstoffen bevatten.

Dit zijn voorbeelden van groentes die je onbeperkt mag eten als je snel wilt afvallen zonder te sporten:

  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Broccoli
  • Komkommer
  • Paddenstoelen
  • Selderij
  • Sla
  • Spinazie
  • Spruitjes
  • Tomaten
  • Uien
  • Witte kool

Groenten zijn goed te verwerken in allerlei maaltijden. Als je ze in smoothies gaat verwerken krijg je er wel grote hoeveelheden van binnen maar proef je het nauwelijks meer (mocht de smaak een probleem zijn 😉 ).

Je stofwisseling stimuleren met meer beweging

De stofwisseling in je lichaam verbruikt ook energie, wat je juist wilt als je met afvallen bezig bent. Hoe beter je stofwisseling is, hoe sneller je vet gaat verbranden.

De stofwisseling in je lichaam is in de volgende 3 functies onderverdeeld:

  1. Stofwisseling in rust – deze functie neemt 65% van de energie in beslag om de organen in je lichaam hun werk te laten doen
  2. Het verteren van voedsel – hiervoor wordt 5% van de energie verbruikt om voedsel om te zetten in nieuwe energie
  3. Sporten en bewegen – dit neemt 30% van de energie van je lichaam in beslag

Door je stofwisseling te vergroten wordt er meer voeding maar ook meer vet verbrand.

Als je snel afvallen zonder sporten wilt, dan is het slim om je op het deel van je stofwisseling te concentreren waar je invloed op hebt. En dat is bewegen.

Als je beweegt verbrand je niet alleen energie tijdens de inspanning zelf, maar ook daarna. Ook als je net van de fiets bent afgestapt en op een stoel bent gaan zitten om je mail te checken, is je stofwisseling in rust nog bezig met met het verbranden van calorieën.

Ook deze verbranding van calorieën zorgt er voor dat je sneller afvalt.

Toch sporten? Nee hoor!

Je kunt je afvragen of je nou toch moet gaan sporten terwijl je graag snel afvallen zónder sporten wilt.

Maar dat is ook niet nodig.

Het gaat er om dat je meer gaat bewegen, z’n 30 minuten extra op een dag. Dit hoeft overigens helemaal niet ten koste te gaan van je tijd. Als je de combinatie maakt met andere dingen die toch moeten gebeuren en hier een gewoonte van maakt, dan val je snel af zonder dat het moeite kost.

Zo kun je extra bewegen door:

  • Je auto een straat verderop te parkeren en de rest te lopen (Hoef je ook niet te zoeken naar een parkeerplaats)
  • Pak sneller de fiets in plaats van de auto
  • Ga dansend door je huis
  • Was een keer zelf de auto
  • Pak de trap in plaats van de lift
  • Haal eens een keer vaker koffie voor je collega’s
  • Ga in de lunch niet zitten maar een rondje lopen

Natuurlijk mag je er ook bij gaan sporten, maar dat is echt geen moeten.

Overigens kun je er ook voor kiezen om thuis te gaan sporten. Je hoeft er dan de deur niet voor uit en bent geen rib uit je lijf kwijt aan een sportschool. Je kunt hierbij denken aan oefeningen met een kettlebell.

De Afslank Receptenbijbel als goede motivator

Als je niet wilt sporten en wél graag wilt afvallen, dan moet je dus met je voeding aan de gang.

Voor veel mensen is dit behoorlijk lastig, want ze hebben bijvoorbeeld geen tijd om gezond te koken, of vinden veel eten niet lekker.

Met de Afslank Receptenbijbel is dit verleden tijd. Hierin staan namelijk allemaal hele snelle en makkelijke recepten die ook nog eens lekker zijn. Ze zijn zó gemaakt dat iedereen er mee kan afvallen.

Het gaat er voor zorgen dat je steeds gemotiveerd blijft om af te vallen omdat het je op deze manier maar weinig tijd kost en je geen honger hoeft te lijden.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *