5 Tips voor makkelijk afvallen in de overgang!

geplaatst in: Afvallen | 0

afvallen in de overgangAls je wilt afvallen in de overgang is dat niet altijd even makkelijk.

Je lichaam is bezig met veranderen en je gaat je ook anders voelen. Je merkt dat je ouder begint te worden en dat kan knagen.

Dat kan niet alleen vervelend voelen tussen je oren, maar ook je lichaam kan het er moeilijk mee hebben. Veel vrouwen worden in deze periode zwaarder en willen daarom graag afvallen.

Als jij hier ook last van hebt en je afvraagt hoe je kan afvallen in de overgang, lees dan snel verder.

Je ontdekt niet alleen de reden waarom je op dit moment zwaarder aan het worden bent, maar ook de oplossing hiervoor. Ik neem je mee en samen zorgen we dat het helemaal goed komt!

Wat gebeurd er in de overgang?

Als je in de overgang bent, betekend dit dat je laatste menstruatie cyclus er aan zit te komen en deze periode kan tot wel 10 jaren aanhouden.

De periode rond je laatste menstruatie wordt ook wel de menopauze genoemd. In deze periode veranderd je lichaam en dan met name de hormonen in je lichaam.

Daardoor zal er geen eisprong meer plaats vinden en ook het slijmvlies in de baarmoeder wordt niet meer aangemaakt.

Bij sommige vrouwen kan de overgang al beginnen als ze 40 jaar zijn. Ze komen dan in de pré-menopauze die meerdere jaren kan aanhouden. Dit is ook het moment dat je de eerste veranderingen opmerkt, bijvoorbeeld dat je gaat aankomen.

Bij de meeste vrouwen is het vanaf hun 45e pas echt merkbaar dat ze in de overgang zitten. Dit wordt de peri-menopauze genoemd. Je kunt dan last krijgen van de volgende punten:

  • Opvliegers
  • Spijsvertering veranderd
  • Sneller zweten

Daarnaast word je niet meer of onregelmatig ongesteld.

Als dit enige jaren heeft geduurd komt het moment dat de menopauze aanbreekt; Je menstrueert voor de laatste keer.

Wat is de link tussen de overgang en gewichtstoename?

De veranderende hormonen tijdens de overgang zijn van grote invloed op je gewicht.

Dit is allemaal niet even makkelijk te begrijpen, maar ik wil toch een poging doen om het je simpel uit te leggen.

De hormonen in je lichaam zorgen er voor dat je lichaam naar behoren werkt. Er is bijvoorbeeld een hormoon die opmerkt dat er een tekort aan energie is in je lichaam en doorgeeft aan je hoofd dat je moet gaan eten.

Je voelt dan dat je trek krijgt.

Zo zijn er nog veel meer hormonen die alles in je lichaam regelen en doorgeven. Je kunt niet zonder om je lichaam goed te laten werken.

Hormonen en de overgang

Als je in de overgang bent zijn er bepaalde hormonen waarvan je meer of minder krijgt. Dit zijn de geslachtshormonen.

Er zijn 2 hormonen die er voor zorgen dat overgang en gewichtstoename hand  in hand gaan:

  1. Progesteron
  2. Oestrogeen

Als deze twee hormonen gaan veranderen zal je meer klachten ervaren en zwaarder worden.

Progesteron is er verantwoordelijk voor dat je schildklier werkt. Omdat je vanaf ongeveer je 40e minder van dit hormoon in je lichaam gaat krijgen, werkt je schildklier minder accuraat.

Oestrogeen stuurt de verdeling van de vetten in je lichaam aan. Doordat de hoeveelheid van dit hormoon veranderd, veranderd ook de hoeveelheid vet die opgeslagen wordt. Dit gebeurd ongeveer op je 51e.

oudere vrouw

Overgang en aankomen: Dit is het proces

Omdat het hormoon wat de vetverdeling aanstuurt in de war raakt, krijgen (bijna) alle vrouwen in de overgang een rolletje vet op hun buik.

Het maakt daarbij niet uit of je nooit last hebt gehad van overgewicht of niet. Slechts een enkeling ontkomt hieraan…

Je krijgt dit niet ineens, maar het komt met de tijd. Meestal ontwikkeld dit vetrandje zich als je al een paar jaar in de overgang zit.

De vermindering van het hormoon oestrogeen heeft als bijwerking dat je spijsvertering minder snel wordt. Daardoor verbrand je minder energie dan eerst, bij sommigen is dit tot wel 20% minder.

Het is een ingebouwd mechanisme in het vrouwelijk lichaam die er voor moet zorgen dat je toch voldoende oestrogeen aanmaakt.

Meer vet betekend meer oestrogeen, wat het tekort dus moet aanvullen dat ontstaat door de overgang. Dit is wat oestrogeen voor je lichaam doet:

  • Goed humeur
  • Botten versterken
  • Huid mooi houden
  • Libido op juiste niveau houden

Tegenwoordig hebben de meeste vrouwen al voldoende vet in hun lichaam waardoor het al snel te veel wordt en ze dus aankomen in de overgang.

Maar er is meer wat je tegenwerkt

Omdat er dus minder van het hormoon oestrogeen in je lichaam zit tijdens de overgang, krijg je sneller last van een hongergevoel. Daar bovenop merk je het ook nog eens minder snel dat je vol zit als je aan het eten bent.

En tot slot is het nog eens zo dat bij het ouder worden de spiermassa afneemt – tenzij je er iets aan doet natuurlijk.

Het mooie van spieren is dat ze energie verbranden, ook als je zelf even niets doet. Dus hoe minder spieren je hebt, hoe minder calorieën je verbrand.

Al met al zijn de overgang en aankomen twee handen op één buik, tenzij je er iets aan doet natuurlijk.

Hoe kun je afvallen tijdens de overgang?

De processen die ik zojuist heb beschreven gaan dus echt van start als je in de overgang zit.

Ga daar maar van uit, er zijn slechts een klein percentage vrouwen die er geen hinder van ondervinden.

Gelukkig is het niet het einde van de wereld, want je kunt er wel degelijk iets aan doen. Je bent om zijn minst 40 jaar oud als je er last van krijgt en veel vrouwen zijn ouder.

Dat betekend dat je meer zelfvertrouwen hebt dan toen je 20 was en ook meer levenservaring hebt.

Gebruik deze ervaring om tegen het overgewicht te strijden. Door de juiste voeding te eten en gezond te leven kun je namelijk veel bereiken als je wilt afvallen in de overgang.

Omdat je lichaam veranderd, is het ook een goed moment om je leefstijl positief te veranderen.

Jij bepaald zelf of je er in mee gaat of je er tegen verzet door gezonder te gaan leven. Ik zal je vertellen hoe je afslanken in de overgang het beste kan aanpakken.

vrouw in overgang

5 tips voor afvallen in de overgang

Hieronder volgen tips die je kunt opvolgen voor afvallen in de overgang.

Probeer ze niet allemaal tegelijk te implementeren maar neem er één of twee tegelijk voor een blijvend resultaat. Heb je een tip in je leven geïmplementeerd en is het een gewoonte geworden? Ga dan door met de volgende tip.

Op die manier heb je de meeste kans van slagen.

1. Eet zo min mogelijk suiker

In de overgang raken je hormonen in de war waarbij ook je bloedsuikerspiegel negatief beïnvloed wordt. Je krijgt grote pieken in je bloedsuikerspiegel wat voor gewichtstoename zorgt.

Je kunt dit voorkomen door zo min mogelijk suiker te eten en het liefst toegevoegde suikers helemaal te schrappen.

Om dit vol te houden doe je dit niet ineens, maar begin je bijvoorbeeld met 1 schepje suiker in je koffie of thee in plaats van twee. Een week later doe je nog maar een half schepje en de week daarop probeer je het zonder suiker.

Je zult merken dat je fruit veel meer gaat waarderen vanwege de zoetigheid die er in zit. Fruit kun je overigens wel gewoon blijven eten.

En zorg dat je zo nu en dan nog wel eens snoept. Hierdoor voorkom je vreetbuien en kun je uitkijken naar een ‘snoepdagje’.

2. Ga NIET over op vetvrije producten

Veel mensen denken dat vetvrije voedingsproducten gezond zijn.

Het tegendeel is waar. Er zitten in ieder geval niet de gezonde vetten in die je lichaam nodig heeft, juist ook in de overgang. Gezonde vetten kunnen namelijk het hormoon oestrogeen op peil houden. Dit is het hormoon wat in de overgang verminderd.

Vetvrije producten zitten daarnaast meestal vol met toegevoegde suikers. Dit gaat tegen tip 1 in 😉

Vetvrij is dus niet de oplossing, ga daarentegen voor producten die de juiste gezonde vetten bevatten. Gezonde vetten zitten vol met:

  • Vitamine E
  • Omega 3
  • Antioxidanten

Je kunt dergelijke gezonde vetten in bijvoorbeeld olijven, avocado’s en vis vinden.

Als je in de menopauze zit is de kans groter dat je darmkanker krijgt, en deze gezonde vetten verlagen dit risico aanzienlijk.

3. Minder met alcohol

Alcohol zit boordevol calorieën en een overmaat aan calorieën zorgt voor gewichtstoename.

Dus als je bijvoorbeeld een glas wijn per dag drinkt, dan moet je dit echt gaan minderen. Daarnaast worden wijnglazen thuis vaak veel voller ingeschonken dan goed voor je is.

glazen wijn

Een glaasje wijn per week is meer iets waar je aan moet denken. In de menopauze is je spijsvertering trager waardoor je lichaam de energie die in alcohol zit niet snel kan verbranden.

En alle energie wat niet verbrand wordt, zal worden opgeslagen als vet.

Mocht je wijn drinken omdat je denkt dat het gezond voor je is dan kun je beter gewoon druiven gaan eten.

4. Doe de juiste boodschappen

Door alleen de producten in huis te hallen die gezond voor je zijn, kom je veel minder snel in de verleiding om te gaan ‘snaaien’.

Vreetbuien worden zo ook beperkt, want er is immers niets in huis wat je even snel naar binnen kan werken. Je kunt dit het beste in de praktijk brengen door altijd met een boodschappenlijstje nar de winkel te gaan en je daar ook aan te houden.

Ga ook altijd met een volle maag naar de winkel. Je zult de eerste niet zijn die met veel meer uit de winkel komt omdat je enorme trek hebt.

Meestal zijn de producten in je mandje dan niet enorm gezond.

Overigens kun je alleen goede boodschappenlijstjes maken door van te voren te bepalen wat je gaat eten. Zo voorkom je ook lastminute gerechten waar minder goed over is nagedacht.

5. Drink goed

En nee, dan heb ik het dus niet over alcohol, maar over water.

Je drinkt goed als je 2 liter water op een dag drinkt. Dit zorgt er namelijk voor dat je minder snel zin hebt in veel suikers of voedsel waar veel zout in zit.

Daarnaast zorgt voldoende water drinken er voor dat je spijsvertering op een gezond niveau blijft.

Als je niet genoeg water drinkt zul je dus eerder naar ongezonde snack grijpen waardoor afvallen in de overgang een stuk lastiger wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *