De Paleo Lijst – Alles wat je mag eten tijdens Paleo

geplaatst in: Afvallen | 0

paleo lijstHier kun je de Paleo lijst vinden met producten die je wél mag eten tijdens het Paleo dieet.

Het is niet altijd even makkelijk om te bedenken welke producten wel en welke niet binnen Paleo thuis horen.

De producten moeten namelijk overeenkomen met hoe onze voorouders leefden toen ze nog jager-veramelaars waren.

En aangezien wij die leefstijl niet meer hebben en de producten er bij ons ook anders uit kunnen zien…

Daarom vind je in deze Paleo lijst zo veel mogelijk producten op een rij die Paleo-proof zijn en tijdens het Paleo dieet gegeten mogen worden.

Paleo lijst: Vlees

Omdat vlees er ook al was toen de oermens leefde, valt bijna al het vlees binnen het Paleo dieet.

Daar vallen natuurlijk wel de bewerkte vleessoorten buiten. Ook vlees dat erg vetrijk is zoals vlees in blik of hotdogs zijn niet Paleo.

Het gaat er om dat toen het nog leefde kon bewegen en geluiden kon maken.

Natuurlijk geld nog steeds dat te veel vlees ook niet goed voor je is, maar dat kun je het beste zelf inschatten.

  • Bacon
  • Pluimvee
  • Garnalen
  • Geit
  • Haas
  • Kalfsvlees
  • Kalkoen
  • Kippenborst
  • Kippenpoten
  • Kippenvleugels
  • Kreeft
  • Lamsrack
  • Lamsvlees
  • Mosselen
  • Rundvlees
  • Steak
  • Varkenshaas
  • Varkenskoteletten
  • Varkensvlees
  • Zalm

Paleo lijst: Groenten

Je kunt haast alle groenten eten als je het Paleo dieet volgt. Er zitten wel verschillen tussen groenten waarvan je op de hoogte moet zijn.

Zo zitten er in bepaalde groenten zoals pompoen en aardappelen extra veel zetmeel. Daardoor zitten er naar verhouding veel meer suikers en koolhydraten in.

Dat hoeft niet slecht voor je te zijn, maar als je wilt afvallen kun je deze groenten beter vermijden.

Als je iemand bent die veel sport, en daarvoor de koolhydraten nodig heeft kan je ze weer wel eten. Eet ze dan nadat je de inspanning van het sporten geleverd hebt.

De Paleo groenten waar extra veel zetmeel in zit zijn aangegeven met een sterretje: *

Paleo Lijst: Olie en vetten

Misschien wist je het al, maar vetten maak je niet dik. Het zijn de koolhydraten die dat doen. Als je gebruik maakt van onbewerkte olie en vet, dan is dat juist goed voor je lichaam.

Hier zitten veel voedingsstoffen in die je lichaam juist nodig heeft om gezond te blijven en het van extra energie voorzien. Het is dus helemaal niet slecht om dit binnen te krijgen.

Deze oliën en vetten kun je gebruiken om Paleo gerechten mee klaar te maken:

  • Acadamia olie
  • Avocado olie
  • Kokosolie
  • Olijfolie

olie

Paleo lijst: Noten en zaden

Noten zijn sowieso Paleo. Het enige aandachtspunt bij noten is dat er veel vetten in kunnen zitten zoals bij bijvoorbeeld cashewnoten.

Vooral als je Paleo gebruikt om af te vallen moet je dit soort noten echt met mate nemen.

Het lastige is dat als je eenmaal begint te eten, je vaak niet kan stoppen omdat ze zo lekker zijn. Kijk daar dus voor uit, ook als je niet bezig bent met afvallen.

Verder wil ik hier nog even je aandacht vragen voor pinda’s. Dit zijn namelijk niet echt noten, maar peulvruchten. De balans in omega 3 en omega 6 vetten in pinda’s is niet goed en ook zitten er giftige stoffen in die niet goed zijn voor je lichaam.

Daarom kun je beter pinda’s helemaal niet eten.

  • Amandelen
  • Cashewnoten
  • Chufanoot
  • Hazelnoten
  • Kastanje
  • Macadamia noten
  • Pecannoten
  • Pijnboompitten
  • Pistache
  • Pompoenzaden
  • Sesamzaad
  • Walnoten
  • Zonnebloempitten

Paleo lijst: Fruit

De meeste fruitsoorten vallen binnen Paleo. Dat is maar goed ook want fruit is gewoon superlekker.

Daarnaast is fruit ook gezond. Maar ook voor fruit geld dat je er niet te veel van moet eten. Er zitten namelijk veel natuurlijke suikers in fruit en natuurlijke suikers zijn ook suikers.

Vooral als je Paleo gebruikt om af te vallen is het verstandig om wat te minderen met fruit en juist meer groenten te gaan eten.

Toch is fruit altijd beter dan allerlei bewerkt snoep.

Als je 1 tot 3 stukken fruit per dag aanhoud, dan zit je goed. Onderstaande lijst van fruitsoorten is Paleo proof en bedoelt om extra hard van te genieten 😉

  • Aalbes
  • Aardbei
  • Abrikoos
  • Ananas
  • Appel
  • Banaan
  • Bessen
  • Braam
  • Citroen
  • Dadel
  • Druif
  • Framboos
  • Granaatappel
  • Grapefruit
  • Guave
  • Kers
  • Kiwi
  • Kweepeer
  • Limoen
  • Lychee
  • Mandarijn
  • Mango
  • Meloen
  • Moerbei
  • Nectarine
  • Papaja
  • Passievrucht
  • Peer
  • Perzik

Weet je niet zeker of het Paleo is?

Als je iets wilt eten waarvan je twijfelt of het binnen de Paleo lijst valt of niet, dan is er daar een makkelijke stelregel voor.

Je moet gewoon voor jezelf nagaan of het kon bewegen toen het nog leefde en of je het ook rauw kunt eten.

Als je daar positief op kunt antwoorden, dan valt het in de meeste gevallen onder de voorwaarden van de producten voor het Paleo dieet.

Paleo recepten voor heerlijke Paleo maaltijden

Als je met Paleo wilt beginnen dan kun je het beste gewoon maaltijden gaan klaar maken volgens de regels van Paleo.

Je kunt dan proberen of het wat voor je is en zo langzaam helemaal overschakelen op de Paleo manier van eten.

Alle producten die je hierboven ziet staan zitten in kant en klare recepten en de verkeerde ingrediënten worden allemaal weggelaten.

Dus geen bewerkt voedsel en verkeerde voedingsstoffen meer in je lichaam.

Ik het over het Paleo Lifestyle Programma.

Als je graag geholpen wilt worden is dit een echte aanrader!

CTA Paleo lifestyle programma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *