Hoe werkt een koolhydraatarm dieet? Alle do’s en don’ts op een rij

geplaatst in: Afvallen | 0

koolhydraatarm dieetAls je aan een koolhydraatarm dieet doet, dan is het geen uitzondering om iedere week 2 kilo af te slanken.

Een koolhydraatarm dieet is er specifiek op gericht om vet te verbranden en daarom is het ook een erg populair dieet in afvallersland.

Je kunt er snel mee afvallen, maar ook veilig en gezond.

Het is daarbij van groot belang dat je het wel op de juiste manier doet, want anders ga je niet de resultaten krijgen die mogelijk zijn.

Hoe je je streefgewicht met dit dieet bereikt én behoud, ga je ontdekken in dit artikel.

Wat een koolhydraatarm dieet met je kan doen

Misschien zegt de term ‘koolhydraatarm’ je helemaal niets. Misschien heb je er wel eens vaag van gehoord.

Wat je vast wél weet is dat als je wilt afvallen, het belangrijk is om op zoetigheden te letten en niet te veel tussen de maaltijden door moet snoepen.

En wat je vast ook weet, is dat afvallen afzien is.

Nu wordt hier niet beweerd dat een koolhydraatarm dieet makkelijk is, maar je hoeft echt geen honger te lijden of dingen te eten die je niet lekker vind.

Persoonlijke Tip:

Wil je graag een EFFECTIEF dieet volgen? 
Dan raad ik je de Afslank Receptenbijbel aan.
Met deze koolhydraatarme recepten val je meerdere kilo’s per week af
en ze zijn makkelijk en snel klaar te maken.” 

Zou je dit willen?

Stel je eens voor dat je een lege fles cola vult met het overtollige vet uit je lichaam.

Dit is precies de hoeveelheid vet wat je in minder dan een week kunt kwijtraken als je een goed koolhydraatarm dieet volgt.

Mocht je gewoon hetzelfde eetpatroon willen houden en toch willen afvallen, wordt dan snel wakker, want dan ga je niet afvallen.

Je zal minimaal op het zelfde gewicht blijven en nog aannemelijker is dat je gaat aankomen.

Als je een goed koolhydraatarm dieet volgt dan ga je niet alleen afslanken, maar je gaat het ook merken in je gesteldheid.

Je gaat je fitter voelen en je merkt dat je iedere dag opnieuw bezig bent om een stap in de richting van je ideale gewicht te zetten.

Maar hoe bereik ik dat?

Wát dan een goed koolhydraatarm dieet is, zal in dit artikel worden uitgelegd.

Er zal ook op voorbeelden van dergelijke diëten ingegaan worden en daarbij de voor- en nadelen besproken worden.

Op die manier kun jij het koolhydraatarm dieet kiezen dat het beste bij je past, óf tot de conclusie kommen dat een koolhydraatarm dieet niets voor je is.

De volgende twee koolhydraatarme diëten worden besproken:

  1. Het Simpel Slank Programma van Bernard Favier
  2. De Afslank Receptenbijbel van drs. Oscar Helm

resultaten koolhydraatarm

Hoe je lichaam aan zijn energie komt

Een koolhydraatarm dieet zorgt er voor dat je minder koolhydraten binnen krijgt, dat moge duidelijk zijn.

Maar waarom zou je minder koolhydraten moeten eten om af te slanken?

Om dat goed te begrijpen moet je eerst weten hoe je lichaam werkt als het gaat om voeding.

Energie om in leven te blijven

Om je lichaam goed te laten functioneren moet je hart blijven kloppen, moet je zuurstof binnen krijgen en je lichaam moet de juiste temperatuur aan kunnen blijven houden.

Hiervoor heeft je lichaam energie nodig.

Net als bij de brandstofmeter van een auto kan het energiepeil van een mens laag zijn. Je lichaam geeft dan een signaal aan de hersenen dat er nieuwe energie bij moet, wat resulteert in een hongergevoel.

Overigens zijn er nog meer functies die energie vragen. Je kunt hierbij denken aan bewegen, maar ook het verteren van het voedsel dat we binnenkrijgen.

Al met al zijn er genoeg redenen om er voor te zorgen dat er voldoende energie binnenkomt.

Er zijn 3 soorten brandstof waarop ons lichaam kan werken en waar het lichaam energie uit kan halen:

  1. Koolhydraten
  2. Vetten
  3. Eiwitten

Koolhydraten als energiebron

In veel producten die je in de supermarkt kunt vinden zitten koolhydraten. Je kunt hierbij denken aan:

  • Brood
  • Pasta
  • Aardappelen
  • Rijst
  • Noedels
  • Groente
  • Fruit
  • Graanproducten
  • Koekjes
  • Gebak
  • Snoepgoed

Vetten als energiebron

avocadoEr zijn twee soorten vetten die je lichaam als energiebron kan gebruiken. Je kunt hierbij het onderscheid maken tussen verzadigde en onverzadigde vetten.

De verzadigde vetten zijn niet goed voor je gezondheid en een echte dikmaker. Ze zitten bijvoorbeeld in:

  • Snacks uit de frituurpan
  • Vet waar je in bakt en braadt

De onverzadigde vetten daarentegen zijn wel goed voor je gezondheid en dragen bij aan het bereiken van je ideale gewicht.

De onverzadigde vetten zitten bijvoorbeeld in:

  • Avocado
  • Olijfolie
  • Zaden
  • Noten
  • Vette vis

Eiwitten als energiebron

Eiwitten zijn erg goed voor je lichaam en een goede bron van energie. Eiwitten worden ook wel proteïnen genoemd.

Ze zorgen er voor dat er kraakbeen en bot aangemaakt wordt, maar ook hormonen, bloed, haar, nagels en weefsel.

Je kunt eiwitten bijvoorbeeld vinden in:

  • Vis
  • Ei
  • Vlees
  • Noten
  • Zaden
  • Bonen

Waarom je minder koolhydraten moet eten om af te vallen

Nu je weet waar je lichaam zijn energie uit haalt, is het goed om te weten welke energiebronnen er voor zorgen dat je vet opslaat en dus aankomt.

Want iedere energiebron heeft een andere uitwerking.

Misschien lijkt het voor de hand te liggen, maar het zijn niet de vetten die de grootste boosdoeners zijn als het om overgewicht gaat.

Het zijn de koolhydraten.

Wat koolhydraten veroorzaken

Koolhydraten zorgen er voor dat je lichaam vet gaat opslaan.

Dat je een dikke buik krijgt. Dat je niet meer zonder kleren het strand op durft…

Hoewel hier vroeger anders over gedacht werd is onderhand vanuit alle delen van de wereld wetenschappelijk bewijs gekomen dat het wel degelijk de koolhydraten zijn.

Hoewel te veel koolhydraten voor overgewicht zorgen, moet je ze niet helemaal schrappen. Ook koolhydraten heeft je lichaam nodig, zij het met mate.

Het heet niet voor niets een koolhydraatARM dieet en geen koolhydraatVRIJ dieet.

Hoe koolhydraten voor teveel vet zorgen

Als jij een goede maaltijd eet met veel koolhydraten zoals een lekkere ovenschotel met veel aardappelen, dan reageert je lichaam daar op een bepaalde manier op.

Want als jij na de maaltijd lekker op de bank gaat hangen voor je favoriete televisie programma, dan is je lichaam nog met het eten bezig.

Het koolhydraatrijke voedsel moet namelijk verteerd worden om er energie van te maken. Deze energie wordt glucose genoemd.

De glucose moet door je hele lichaam verspreid worden, en dit gebeurd door een hormoon ‘insuline’.

Als eerste wordt gekeken of je lever en de cellen in je spieren glucose nodig hebben. Mochten deze vol zitten en er is nog glucose over dan wordt dit opgeslagen in vetcellen.

Er zijn hele snelle koolhydraten die snel verteerd worden en voor veel insuline zorgen. Er wordt dan ook veel glucose verdeelt over je lichaam waardoor er overal vet gaat ophopen.

vet opslaan

Waarom je lichaam vet opslaat

Dit opslaan van vet is niet voor niets.

Je lichaam is er op gebouwd om er voor te zorgen dat het ook in tijden van voedseltekort kan overleven.

Zodra je lichaam er de kans voor krijgt zal het koolhydraten opslaan als vet om ook in slechte tijden genoeg energie te kunnen opwekken.

In ons geval zullen wij niet snel zonder voedsel zitten, maar het is wel hoe je lichaam werkt.

Bijwerkingen van het koolhydraatarm dieet

Nu kun je direct zelf van start gaan met het koolhydraatarm dieet, maar er zijn een aantal punten waar je rekening mee moet houden.

als je er zo in springt dan kan het goed voorkomen dat je de eerste dagen maar weinig energie hebt.

Het kan zelfs zo ver gaan dat je er hoofdpijn van kan krijgen.

Nou is het niet zo dat als dit langer dan twee weken aanhoud je maar ‘gewoon even moet doorzetten’.

Veranderproces voor je lichaam

Maar als je dit in de eerste dagen van een koolhydraatarm dieet ervaart, weet dan dat het signaal is dat je lichaam bezig is met een veranderproces.

Zoals je hebt kunnen lezen maakt je lichaam meer insuline aan als je flink wat koolhydraten eet. Dit zorgt er voor dat je telkens je hormoonbalans blijft verstoren.

Er zijn 12 hormonen die beslissen of er extra vet in je lichaam aangemaakt of verbrand moet worden en insuline is daar één van.

Door ineens te gaan minderen met het eten van veel koolhydraten, gaat je hormoonbalans zich herstellen.

Door minder koolhydraten te eten hou je je insulinewaarde laag en wordt er een signaal afgegeven dat er lichaamsvet verbrand moet gaan worden.

Het is daardoor niet zo gek als je eerst enkele dagen laag in je energie niveau zit.

Energie-dip opvangen

Je kunt te weinig energie opvangen door tussen de maaltijden door iets te eten als fruit, havermout, bonen of pure chocolade van minimaal 75% cacao.

Hou het koolhydraatarm dieet dus in ieder geval twee weken vol en kijk daarna hoer het met je gaat.

Voor de meeste mensen geldt dat ze zich herstellen en zich vele malen energieker voelen, beter slapen en een betere concentratie hebben dan voorheen. En niet onbelangrijk, ze zijn ook kilo’s afgevallen na die twee weken.

De voordelen van een koolhydraatarm dieet

makkelijk afvallenNaast de bijwerkingen die je in het begin kunt ervaren zijn er grote voordelen van het koolhydraatarm dieet die je niet uit het oog moet verliezen.

Ze wegen namelijk veel zwaarder dan de eerder genoemde bijwerkingen.

Dit zijn de voordelen:

  • Je kunt een koolhydraatarm dieet helemaal gratis volgen. Je moet alleen anders leren koken, maar in principe kun je het gewoon zelf doen.
  • Het is een makkelijk dieet omdat je veel mag eten en geen last hoeft te hebben van een hongergevoel
  • Je gaat er hoe dan ook mee afvallen. De eerste week ga je al je eerste resultaat halen.
  • Omdat veel mensen dit dieet volgen vanwege het grote effect, is er veel informatie over te vinden.

Wat mag ik eten als ik een koolhydraatarm dieet volg?

In dit koolhydraatarm dieet menu vind je gerechten die je mag eten als je koolhydraatarm gaat eten.

Maar als je zelf gerechten klaar wilt maken, dan is het erg handig om te weten welke producten je mag eten en welke je beter kan laten staan.

Je hebt hier verschillende degradaties in zoals je ook in het artikel van het koolhydraatarm dieet menu kan lezen.

Je kunt er ook voor kiezen om een receptenboek aan te schaffen waarin alleen maar koolhydraatarme recepten staan. De Afslank Receptenbijbel is hiervoor een echte aanrader.

Hieronder staat ook een lijst weergegeven zodat je voor jezelf alvast een beeld kan vormen.

De lijst is gebaseerd op de Glycemische Index (GI). Hoe hoger de GI is, hoe meer suikers dat product laat opslaan als vet in je lichaam.

Zorg dat je zoveel mogelijk van de rode lijst laat staan, en dat je voor het grootste deel uit de groene lijst je producten haalt.

GI Index 1

Hoe kan ik starten met een koolhydraatarm dieet?

Misschien ben je enthousiast geworden over het koolhydraatarm dieet en wil je direct van start gaan.

Dat is geen probleem, dit zijn de stappen die je nu al direct kan ondernemen om er mee te starten:

  1. Ga op basis van koolhydraatarme recepten of de bovenstaande lijst boodschappen doen. Je kunt niet eerder starten met dit dieet dan dat je de ingrediënten ook daadwerkelijk in huids hebt gehaald.
  2. Leg verantwoorde tussendoortjes klaar. Tussen de maaltijden door is de verleiding groot om verkeerde dingen te gaan eten en la je gezonde snacks klaar hebt liggen grijp je daar sneller naar.
  3. Bereid je goed voor. Dit doe je door alles te lezen over het koolhydraatarm dieet en er helemaal voor te gaan. Met een halve inzet krijg je ook een half (of geen) resultaat.
  4. Ga voor kwaliteit en laat je informeren door specialisten. Hieronder worden twee opties besproken waar je direct mee aan de slag kan.

Het is goed voor te stellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Er is zó veel informatie op het internet te vinden over het koolhydraatarm dieet, en veel informatie is onvolledig of zelfs tegenstrijdig.

Zelfs dit lange artikel is nog maar het puntje van de ijsberg.

Om je daarbij te helpen worden hieronder twee opties besproken waarmee je op een gestructureerde manier met het dieet aan de slag kan.

Beide opties zijn goed, maar het gaat er om dat je een manier vind om af te vallen die het beste bij jou past.

100+ koolhydraatarme recepten om direct te gebruiken

De eerste methode om aan de slag te gaan met het koolhydraatarm dieet is de Afslank Receptenbijbel.

Dit receptenboek is geschreven door drs. Oscar Helm, die zelf ook te kampen heeft gehad met overgewicht.

Hij heeft in zijn leven al vele manieren geprobeerd om af te vallen, maar niets werkte echt. Totdat hij met koolhydraatarme recepten aan de slag ging. Dat was een keerpunt voor hem waardoor hij en zijn vrouw nu nog steeds hun streefgewicht hebben.

Hij ontdekte namelijk dat je met de juiste ingrediënten hele makkelijke gerechten kunt klaarmaken die voor een snel en blijvend resultaat zorgen.

Jojo-en voorkomen

Wat je bij de meeste diëten ziet is dat mensen gaan jojo-en met hun gewicht. Ze vallen af, komen weer aan, gaan weer afvallen, komen wéér aan en ga zo maar door.

De oorzaak hiervan is dat ze maar weinig mogen eten en het eten ook nog eens onsmakelijk is.

Wat er dan gebeurd is dat je na het dieet zo blij bent dat je weer alles mag eten, dat je te veel eet en dus weer aankomt.

Dat is natuurlijk ontzettend jammer van alle tijd, energie en geld dat je er in gestoken hebt.

Bij de recepten van deze methode is het jojo-en uitgesloten. Dit is ook aangetoond met een onderzoek wat hij heeft gedaan bij 1328 personen.

Dit waren de uitkomsten:

onderzoek afslank receptenbijbel

De inhoud van het boek

Dit is wat er allemaal in de Afslank Receptenbijbel naar voren komt:

  • 100+ koolhydraatarme recepten die je snel en makkelijk klaar kan maken en die het hele gezin lekker vind
  • Wat er mis is met andere diëten en waarom je met deze recepten wél afvalt
  • Hoe je met de beschreven recepten (oa kip-, vlees-, vis- en vegetarische gerechten) minstens 2 kilo per week gaat verliezen
  • Lijstjes met dag- en week menu’s + boodschappenlijstjes die je zo kunt gebruiken
  • Recepten die in 6 categorieën zijn onderverdeeld waarin kip, vis, salades, sauzen, dressings en desserts zijn verwerkt + vegetarische gerechten
  • + nog erg veel meer

Zowel digitaal als thuisbezorgt

Als je het boek koopt, dan kun je zelf de keuze maken om het alleen digitaal als e-book te ontvangen, of het ook thuis te laten bezorgen als een echt boek.

Dat laatste heeft voor veel mensen de voorkeur wat ook wel begrijpelijk is.

Je betaald maar een klein beetje meer, en je hebt dan iets wat je ook in je handen kan houden tijdens het klaarmaken van de recepten.

Daarnaast wordt fysieke boek gratis thuis bezorgt en krijg je alsnog de digitale versie, zodat je direct aan de slag kan als je hem hebt besteld. Eén of twee dagen later valt dan het echte boek op de mat.

Erg veel bonussen bij het boek

Naast het boek zelf waar al veel informatie bij staat krijg je ook nog eens een aantal bonussen helemaal gratis.

Alleen al de bonussen zijn het geld van het boek waard…

3 garanties als je het boek aanschaft

Oscar Helm is zo overtuigd van zijn methode dat hij drie garanties geeft waarmee je bijna gek zou zijn als je het niet zo uitproberen.

1. De eerste garantie is dat als je niet tevreden bent met het boek, je zonder opgave van reden je geld terug kan krijgen.

Het enige wat je hoeft te doen is een mailtje sturen en het geld wordt weer op je rekening gestort. Je kunt met deze garantie het boek dus risicovrij uitproberen.

2. De tweede garantie is dat je tot 60 dagen na de aanschaf nog kan zeggen dat je het boek toch niets vond.

Ook dan krijg je met een simpele mail je geld terug.

3. De derde garantie is dat je na betaling direct het hele boek en alle bonussen naar je eigen computer kunt downloaden.

Je rekent af op een beveiligde pagina waar je je betaalmethode en je e-mailadres aangeeft. Daarna krijg je alles direct, en kun je dus ook zonder wachten direct aan de slag.

CTA Afslank receptenbijbel

Compleet koolhydraatarm dieet programma

Je kunt met alleen een koolhydraatarm receptenboek met tips heel ver komen.

Maar wat voor sommige mensen nog beter werkt is als ze aan de hand worden genomen.

Dat is wat er gebeurd als je het Simpel Slank programma volgt van Bernard Favier.

Het is een compleet programma wat helemaal gebaseerd is op koolhydraatarm eten. Ook met dit programma verlies je 2 kilo vet per week en hoef je geen honger te lijden of rare pillen te slikken.

Een systeem dat werkt

Bernard is een sportinstructeur die eerder altijd door middel van sporten mensen slanker wilde maken.

Omdat dit maar nauwelijks lukte en veel mensen tussentijds afhaakten, ging hij op zoek naar een meer natuurlijke manier om af te vallen.

Door zich te verdiepen in alle diëten die er maar zijn, ontdekte hij een systeem waarmee je succesvol en makkelijk kan afvallen.

Dit systeem heet Simpel Slank.

Al duizenden mensen hebben het programma met succes gevolgd. Het zijn simpele stappen die echt iedereen kan uitvoeren, en daarnaast krijg je ook nog coaching.

De inhoud van het programma

Je ontvangt ten eerste een e-book waarin 5 stappen worden beschreven die je moet volgen. In die 5 stappen ga je je hormonen in de juiste balans brengen en val je 2 kilo per week af.

Dit zijn de 5 stappen die je gaat doorlopen:

  1. Het keerpunt: Je stopt met vet aanmaken en gaat vet verbranden
  2. Je gaat het hongerhormoon ‘resetten’, waardoor een hongergevoel verleden tijd is
  3. Je gaat vet verbranden op plaatsen waar het eerder nooit lukte door gifstoffen te elimineren
  4. Je gaat je speciaal richten op het krijgen van een platte buik
  5. Je leert vreetbuien te voorkomen en krijgt meer wilskracht

Daarnaast ontvang je een digitaal kookboek waarin 3 hele uitgebreide weekmenu’s staan en meer dan 70 recepten. Het is voor mensen geschikt die 5, 12 of zelfs meer dan 20 kilo willen afvallen.

Tot slot heb je toegang tot een online afslankhulp. Je kunt daarbij al je vragen stellen en weet je zeker dat je gaat afvallen zonder fouten te maken.

De kosten van het programma

Het mooie is dat het Simpel Slank programma bijna evenveel kost als de Afslank Receptenbijbel.

Je kunt dus eenvoudig kiezen wat het beste bij je past.

Om het maar eens in het juiste perspectief te plaatsen; De kosten van het Simpel Slank programma zijn nog lager dan wat je zou betalen als je een intake gesprek zou hebben bij een diëtist.

Je krijgt er echter zo veel meer voor terug dan bij een intake gesprek, en je hebt 24 uur per dag een voedingsdeskundige die je om hulp kan vragen.

Je krijgt een 100% succesgarantie: Niet-goed-geld-terug

Bij dit programma is het heel simpel gehouden: Als je niet afvalt en geen vet verliest, krijg je gewoon je geld terug.

Je mag er zelf 2 maanden over doen om te kijken of het wat voor je is.

Als je dan alsnog ontevreden bent hoef je alleen maar een mailtje te sturen, zonder dat daar een reden in hoeft te staan, en je krijgt je geld terug.

FAQ – Veelgestelde vragen over koolhydraatarm dieet

Het is goed voor te stellen dat je nog met veel vragen zit over het koolhydraatarm dieet.

Het is namelijk niet iets wat je zomaar even doet: 5, 10 of meer dan 20 kilo afvallen.

Om je hier zo goed mogelijk bij te helpen wordt hieronder antwoord gegeven op vragen waar veel mensen mee zitten als het om dit dieet gaat.

Waar kan ik een (gratis) koolhydraatarm dieet weekmenu vinden?

Als je op het internet op zoek gaat naar een weekmenu voor dit dieet, dan kun je veel menu’s tegenkomen. Ook op bijvoorbeeld Youtube kun je veel vinden.

Waar je wel voor moet oppassen is dat de kwaliteit van deze menu’s niet altijd even goed zijn.

Het kan dus zomaar zijn dat je goed je best doet om het menu te volgen, maar dat je maar nauwelijks afvalt.

Wat je daarnaast kan doen is gewoon alleen koolhydraatarme producten in huis halen en daar al je maaltijden mee klaar maken. Je weet dan zeker dat je goed zit.

Als je geen enkel risico wilt lopen, schaf dan gewoon een goed receptenboek aan zoals de Afslank Receptenbijbel. Hierin staan ook weekmenu’s vermeld.

Wat zijn nog meer goede diëten om mee af te vallen?

Een ander dieet wat maar weinig moeite kost en erg gezond is, is het eiwitdieet.

Ook dit dieet is erg populair vanwege het gemak en het feit dat je er snel mee afvalt. Je gaat dan minder koolhydraten eten en meer eiwitten.

Een goed voorbeeld hiervan is het boek Fitchef.

Kan ik het koolhydraatarm dieet ook op eigen houtje doen?

Ja, dat kan zeker lukken.

Je moet er dan wel de tijd voor hebben om uit te zoeken hoe alles werkt.

Je zult zelf op zoek moeten gaan naar goede recepten en uitproberen wat je lekker vind en wat wel en niet werkt.

Daarnaast heb je een ijzersterke zelfdiscipline en doorzettingsvermogen nodig.

Je moet niet vergeten dat het nooit verkeerd is om om hulp te vragen. Het kan je veel tijd en geld besparen als je dat wel doet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *