Hoe werkt Weight Watchers precies? Ontdek het hier!

geplaatst in: Afvallen | 0

hoe werkt weight watchersMisschien heb je al veel over het programma gehoord, maar hoe werkt Weight Watchers eigenlijk?

Als je er aan zit te denken om voor het Weight Watchers programma te kiezen dan is het natuurlijk goed om te weten op welke punten het programma is gebaseerd.

Nu is het zo dat Weight Watchers al sinds de jaren ’60 bezig is met het steeds maar verbeteren van hun methode om af te vallen.

Zij hebben daarbij niet voor ogen dat mensen in een korte tijd veel afvallen (zoals bij een crash dieet), maar op een efficiënte en gezonde manier.

Dit hebben zij in hun ‘Feel Good’ programma gegoten met de volgende 3 pijlers: Eet, Beweeg en Leef.

Iedere pijler heeft zo zijn onderliggende gedachte die je in dit artikel gaat ontdekken.

Hoe werkt Weight Watchers als het om eten gaat?

Het mooie van het Weight Watchers programma is dat je alles mag blijven eten. Het is hun insteek dat je moet kunnen blijven genieten van eten.

Dat wordt erg lastig als bepaalde producten helemaal verboden worden, zoals je dat bij veel andere diëten ziet.

Daarnaast heeft je lichaam ook een heel divers palet aan voedingsstoffen nodig om gezond te blijven.

Hierbij kun je denken aan:

  • Vetten
  • Koolhydraten
  • Eiwitten
  • Vitaminen
  • Mineralen

Het is niet goed om één van deze voedingsstoffen helemaal uit je eetgewoonten te halen. Je moet juist wél veel variatie aanbrengen in wat je eet.

Dit is niet alleen gezond voor je lichaam, het zorgt er ook voor dat je de overtollige kilo’s kwijtraakt.

Om dit te bereiken werkt Weight Watchers met de zogenaamde SmartPoints.

Daarnaast worden binnen het programma de volgende aspecten benadrukt:

Eet voldoende groenten en fruit

Groenten en fruit kosten je helemaal geen punten binnen het Weight Watchers programma, je mag er onbeperkt van eten.

Het liefst iedere dag zo’n 300 gr groenten en 200 gr fruit.

Hierin zitten namelijk allemaal gezonde vitaminen en mineralen, maar ook veel vezels die je een vol gevoel geven.

eet groente

Drink voldoende water

Voldoende is één tot twee liter water, iedere dag.

Water zorgt er namelijk voor dat afvalstoffen uit je lichaam worden afgevoerd, voedingsstoffen op de juiste plekken in je lichaam terecht komen en het houd je lichaam op de juiste temperatuur.

Ook zorgt water er voor dat je geen dorst meer hebt en kan het zelfs je hongergevoel wegnemen.

Eet de goede vetten

Je lichaam kan niet zonder goede vetten. Veel mensen denken dat je dik wordt door te veel vet eten, maar dat is niet waar.

Je wordt dik van een teveel aan koolhydraten, maar daarover later meer.

Vitamine A, D, E en K zitten in vet en zijn goed voor een gezond lichaam. Verder kunnen je hersenen zich beter ontwikkelen als je de juiste vetzuren binnenkrijgt.

Er is wel een onderscheid te maken in goede vetten en slechte vetten:

  • Je hebt de onverzadigde vetten die er voor kunnen zorgen dat je cholestorol verlaagd wordt en je minder kans het op hart- en vaatziekten.
  • Ook zorgen onverzadigde vetten voor omega-3 wat een belangrijk element is voor je hormoonhuishouding.
  • Daarnaast zijn er de verzadigde vetten die je cholesterol juist verhogen en daardoor ongezond zijn voor je lichaam

Goede onverzadigde vetten vind je onder meer in:

  • Plantaardige olie
  • Zonnebloem
  • Maïs
  • Noten
  • Koolzaad

Slechte onverzadigde vetten vind je onder meer in:

  • Frituurvet
  • Koek
  • Gebak

Eet de goede koolhydraten en eiwitten

Koolhydraten en eiwitten zorgen er voor dat je voldoende calorieën binnen krijgt en energie hebt om te leven.

Weight Watchers houd er met hun puntensysteem rekening mee of een product een hoge of lage voedingswaarde heeft. Eiwitten en goede koolhydraten zorgen voor een hoge voedingswaarde.

Het is natuurlijk wel belangrijk dat je de gezonde koolhydraten eet en de slechte koolhydraten laat staan.

Hoe werkt Weight Watchers als het om bewegen gaat?

Binnen het Weight Watchers programma word je heel erg gestimuleerd om extra te gaan bewegen.

Dat is ook niet zo gek, want het helpt je om sneller af te vallen en ene gezondere levensstijl te ontwikkelen.

Echter is bewegen niet noodzakelijk.

Je kunt namelijk wel afvallen door je eten aan te passen en niet méér te gaan bewegen, maar alleen méér bewegen en je eetpatroon onaangeroerd laten is geen optie.

Maar bij extra bewegen hoef je niet direct te denken aan een sportschool, of een fitnessapparaat thuis dat je afbeult.

Het gaat er om dat je er plezier in hebt, want alleen zo hou je afvallen leuk.

Meer dan afvallen alleen

Als je extra gaat bewegen is het natuurlijk erg mooi dat het helpt om af te vallen.

Je moet echter niet vergeten dat extra bewegen nog meer voordelen kent. Zo zorgt het er voor dat je voor een bepaalde periode je aandacht even bij iets heel anders hebt en zo je stressniveau kan laten zakken.

Vooral als je het bijna altijd druk hebt is bewegen of sporten een goede manier om aan de drukte te ontsnappen.

Aanmaak van meer spieren

Door meer te gaan bewegen krijg je ook meer spieren.

En hoe meer spieren je hebt, hoe sneller je gaat afvallen. Spieren hebben namelijk energie nodig die gehaald kan worden uit de vetreserves in je lichaam.

Zorg dus dat je spieren gaat opbouwen als je sneller wilt afvallen.

Meer bewegen kan simpel zijn

Als je een wandeling maakt beweeg je al extra. Het hoeft dus helemaal niet ingewikkeld te zijn om meer te gaan bewegen.

Je kunt er ook voor kiezen om eens een keer de trap te nemen in plaats van de lift, of de fiets in plaats van de auto.

Zo simpel kan het zijn.

Hoe werkt Weight Watchers als het om goed in je vel zitten gaat?

Het programma van Weight Watchers wil met het derde en laatste punt ‘Leef!’ er voor zorgen dat je gelukkiger wordt.

Het is namelijk wetenschappelijk aangetoond dat mensen die gelukkig zijn, ook keuzes maken die gezonder zijn.

Als je dus gaat afvallen is het veel beter voor je als je dat doet terwijl je je gelukkig voelt. Je valt daardoor alleen maar sneller af en daarbij is het ook nog eens veel leuker.

Verwaarloos jezelf niet

Geef jezelf voldoende aandacht door tijd en ruimte voor jezelf te maken. Hiervoor kun je de volgende regels gebruiken:

  • Vind anderen niet altijd belangrijker dan jezelf
  • Zeg eens wat vaker ‘nee’ tegen anderen en ‘ja’ tegen jezelf
  • Doe meer dingen die je gelukkig maken en neem daar de tijd voor

samen afvallen

Weight Watchers community

In de community van Weight Watchers kun je mensen ontmoeten die ook allemaal bezig zijn met afvallen.

Je kunt deze mensen zowel online ontmoeten als offline.

Door elkaar te motiveren en tot een hulp te zijn, draagt iedereen een steentje bij om gelukkiger te worden.

Meer te weten komen over het programma

Ik hoop dat je nu antwoord hebt gekregen op de vraag ‘Hoe werkt Weight Watchers’.

Als de 3 punten waarop het programma is gebaseerd je nieuwsgierig hebben gemaakt, lees dan ook mijn Weight Watchers reviews.

Je kunt ook direct naar de pagina van Weight Watchers zelf gaan en het programma uitproberen. 

CTA Weight Watchers programma 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *