Mijn koolhydraatarm eten ervaringen: Dit is een blijvertje!

geplaatst in: Afvallen | 0

koolhydraatarm eten ervaringenIn dit artikel ga ik mijn persoonlijke koolhydraatarm eten ervaringen met je delen.

Hiermee heb je een goede basis om te ontdekken of koolhydraatarm eten ook iets voor jou is.

Zelf ben ik er nu al meer dan een half jaar mee bezig.

Het begon voor mij als een dieet, maar inmiddels is het meer een levensstijl geworden, iets waar ik niet meer van af wil 🙂

Het zou voor iedereen hét ultieme doel op het gebied van afvallen moeten zijn;

Dat je zó leert eten dat je nooit meer met afvallen bezig hoeft te zijn…

Lees snel verder om te zien of de koolhydraatarme eetgewoonten ook iets voor jou zijn!

Mijn persoonlijke koolhydraatarm eten ervaringen

Zelf ben ik met koolhydraatarm eten in aanraking gekomen toen ik al jarenlang 12 kg te zwaar was.

Misschien klinkt dat niet als heel veel, maar ik ben een sporter en houd van bewegen.

Voor mij was mijn buikje een doorn in het oog waar ik maar niet van af kon komen.

En hoe was het mogelijk dat ik 3 keer per week aan het sporten was en toch dat teveel aan vet meedroeg?

Ik startte met ‘diëten’ door geen suiker meer in mijn thee te doen en zo veel mogelijk snoep te laten staan. Dit had nauwelijks effect omdat ik geen duidelijk plan voor ogen had.

Wat ik de ene dag goed deed, at ik er de andere dag weer bij.

Want je moet toch ook ruimte overhouden voor feestjes, is het niet?

gewicht wegen

Op eigen houtje = gebrek aan focus

Vanwege het gebrek aan focus was ik al snel weer in mijn oude eetpatroon vervallen. Daar hoorde ook mijn oude gewicht bij, plus 2 kilo.

Toen heb ik besloten het Weight Watchers dieet te gaan volgen.

Hierbij moet je iedere dag bijhouden wat je eet en heeft ieder voedingsproduct punten. Als je ging sporten kon je extra punten verdienen, waardoor je weer wat extra kon eten.

Dit heeft behoorlijk goed gewerkt, ik ben toen 5kg afgevallen.

Maar omdat je er maandelijks voor betaald had ik al snel het idee dat ik het verder zelf wel kon doen, op eigen houtje.

Dit ging een paar maanden goed totdat ik dacht; Ok, ik zit nu op een aardig gewicht, nu ga ik stoppen met diëten. Ik was er dan ook behoorlijk klaar mee om telkens overal op te moeten letten.

Het probleem van ELK dieet

ongezond etenAchteraf gezien was dat precies het probleem van het Weight Watchers dieet – en eigenlijk van elk dieet wat er is.

Je gaat tijdelijk anders eten.

Zo werkt het dan ook in je hoofd: Het heeft een start- en einddatum, en daarna wordt alles weer normaal. Het verschil is je gewicht.

Maar als het weer ‘normaal’ wordt, ga je ook de voeding weer eten die daar bij hoort.

Voeding dat er in het verleden voor heeft gezorgd dat je weer last krijgt van overgewicht. En ja hoor, ook ik was na een jaar of 1,5 weer op mijn oude gewicht.

Het punt dat ik er écht klaar mee was

Toen was er een moment in het zwembad.

Ik was er met mijn kinderen en ik zag andere ouders met overgewicht. Ik dacht toen; Waarom doen ze daar niet wat aan, het ziet er hartstikke ongezond uit!

Totdat ik langs een spiegel liep en mezelf er in bekeek.

Ik was zelf ook zo’n ouder geworden met overgewicht…

Dat moment is voor mij de druppel geweest. Ik wilde niet langer met overgewicht rond blijven lopen, en na een periode van afvallen ook niet weer aankomen.

Diepgaand onderzoek

Toen ben ik diepgaand op onderzoek uitgegaan over gezond eten en afvallen.

Maar vooral ook over hoe je afvallen kan verweven in je dagelijks leven zonder dat het als afvallen aanvoelt.

Ik ben toen op koolhydraatarm eten gestuit. Dit waren de beloften die werden gedaan bij koolhydraatarm eten:

  • Je hoeft geen hongergevoel te hebben
  • Er zijn veel voedingsproducten die je wel mag eten zodat je zelf kan kiezen wat je wel en niet lekker vind
  • Voor veel lekkere dikmakende maaltijden zijn uitstekende slankhoudende alternatieven
  • Er is veel informatie over te vinden
  • Je hoeft geen calorieën te tellen

Vooral dat laatste punt was voor mij een verademing. Ik was het zo zat om telkens bij te moeten houden wat ik wel en niet at.

Duidelijke regels

vlees eiwittenNu na maandenlange koolhydraatarm eten ervaringen heb ik voor mezelf een paar duidelijke regels.

Eén daarvan is dat een maaltijd altijd de volgende inhoud moet hebben:

Natuurlijk hoeft dit niet precies, maar dit is de richtlijn.

Hiervoor moet je wel weten hoeveel er in de verschillende producten zitten, maar dat kan je leren. Het staat namelijk allemaal op de etiketten aangegeven.

Producten waar geen etiket op zit (natuurlijke producten) kun je makkelijk online opzoeken voor de voedingswaarden.

Koolhydraatarm eten ervaringen in de praktijk

Voor mij was het een behoorlijke drempel om geen brood meer te eten – hoewel het gezond kan zijn, zitten er in brood veel koolhydraten.

Ook eet ik geen pasta’s meer en ook geen rijst.

Aardappels zijn ook uit het menu verdwenen!

Altijd als ik dit aan vrienden vertel vragen ze me altijd wat ik dan nog wél eet…

Nou, alles wat je bij deze producten eet, alleen dan méér daarvan. Dus veel groenten en meer vlees.

Ook eet ik vaker soep (met veel groenten) met een gekookt ei en zelfgemaakte crackers als vervanger van een broodmaaltijd.

Vervangers van pasta’s en rijst

courgettge pastaMaaltijden waar een saus bij hoort, zoals pasta’s, eet ik niet alleen saus:

  • De spaghetti wordt vervangen door slierten courgette
  • Rijst wordt vervangen door in stukjes gehakte bloemkool

Op die manier eet je niet alleen veel minder koolhydraten, maar eet je ook nog eens veel meer groenten.

Verder eet ik in vergelijking met eerst ook meer:

  • Verschillende soorten kaas
  • Noten, zaden en pitten
  • Eieren, veel meer eieren
  • Zelf gebakken koolhydraatarme baksels uit de oven

Hoe goed dit bevalt

Vooral het weglaten van aardappels voelt voor mij alsof ik er voor gemaakt ben.

Al van jongs af aan had ik een hekel aan gekookte aardappels, terwijl we dat bijna alle dagen aten.

Daarom aten wij (ik en mijn gezin) ook veel gebakken aardappels, dat vind ik nog wel te eten. Maar ik mis het nu helemaal niet.

Ook bij pasta’s zijn het vooral de sauzen die het lekker maken en die mag je nog wel gewoon eten met veel vlees en groenten er in.

Als zoetekauw mis ik nog wel eens het lekkere beleg zoals pasta, hagelslag en vlokken op brood.

Maar het brood zelf mis ik ook veel minder dan ik had gedacht.

Van dieet naar levensstijl

Voor mij is het geen dieet meer, maar meer een levensstijl geworden. Ik ben bijna zo overtuigd zoals een vegetariër dat kan zijn 😉

Mijn koolhydraatarm eten ervaringen zijn dus echt super!

Dat wil overigens niet zeggen dat ik nooit dagen heb dat ik geen koolhydraatrijke producten eet.

Ik bepaal zelf wat ik eet, dus als ik zin in een taartje heb op ene feestje, of een pizza op een vrije dag, dan doe ik dat. Maar ik heb niet meer dan 1 koolhydraatrijke dag in de week.

En toch val ik af, of blijf ik minimaal op het zelfde gewicht.

Geef jezelf een vliegende koolhydraatarme start

afslank receptenbijbelDe makkelijkste manier om koolhydraatarm eten ervaringen op te doen is met behulp van goede recepten. 

Daarvoor kan ik de Afslank Receptenbijbel van harte aanraden. 

Dit is een receptenboek die je gewoon krijgt thuisgestuurd en waar je doorheen kan bladeren als je een koolhydraatarm ontbijt, lunch of diner wilt maken. 

Zelfs aan tussendoortjes is gedacht. 

Natuurlijk kun je ook zelf (online) op zoek gaan naar gerechten, maar dat zal voor een extra drempel zorgen. 

Je weet namelijk nooit of het écht koolhydraatarm is (wie heeft het geschreven?) en of het ook lekker wordt. 

Gun jezelf deze kleine investering en maak afvallen en een gezond eetpatroon een stuk makkelijker.

Afslank Receptenbijbel Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *