Hoe werkt een eiwitdieet? Alle voor- en nadelen op een rij

geplaatst in: Afvallen | 0

eiwitdieetAls je wilt afvallen en je overweegt een eiwitdieet te volgen, dan is het goed om te weten wat een eiwitdieet precies inhoud.

Je kunt beter niet met een dieet beginnen als je van tevoren al weet dat je het toch niet gaat volhouden en het verspilde moeite is.

Je verdoet daarmee niet alleen kostbare tijd en geld, maar misschien wel het belangrijkste: Je loopt het risico dat je denkt dat je niet kán afvallen.

Om dit te voorkomen moet je je verdiepen in een eiwitdieet en weten wat de verschillen zijn binnen de eiwitdiëten.

In dit artikel ontdek je wat een eiwitdieet voor je kan betekenen en hoe je een goed eiwitdieet herkend.

Ook zul je leren hoe je het beste eiwitdieet kiest wat bij jou past. Lees dus snel verder!

Het kaf van het koren scheiden

Er zijn al veel mensen die een eiwitdieet hebben gevolgd.

Dat is niet voor niets want het eiwitdieet kent een aantal grote voordelen. Je moet deze echter wel op een goede manier toepassen.

Bekende eiwitdiëten zijn het Dokter Frank dieet en het Dukan dieet.

Waar je op moet letten is dat je een betaalbaar dieet neemt waar je ook daadwerkelijk van afvalt.

Er zijn namelijk diëten waarbij je te veel eiwitten binnenkrijgt wat niet echt gezond is. Hier val je misschien wel veel van af, maar uiteindelijk is het belangrijkste dat je gezond bent.

Je hebt niets aan een mooi lichaam waar je niets mee kan…

De 2 beste kandidaten

In de zoektocht naar de beste eiwitdiëten zijn er twee kandidaten die er uitspringen. Die kun je in de conclusie onderaan dit artikel vinden.

Mocht je eerst meer willen weten hoe een eiwitdieet werkt en waarom je er zo goed mee kan afvallen, lees dan eerst verder. Er zijn namelijk ook mensen die het lukt om op eigen houtje een eiwitdieet te volgen.

Want dat een eiwitdieet je daadwerkelijk kan helpen om je te laten afvallen, en ook blijvend te laten afvallen, staat als een paal boven water.

hapjes

Wat gebeurd er precies als je een eiwitdieet volgt?

Als je eiwitdieet volgt dan zorg je er voor dat in de voeding die je binnenkrijgt een verhoogd aantal eiwitten zitten.

Een ander woord voor eiwitten is proteïne, een eiwitdieet wordt daarom ook wel proteïnedieet genoemd.

Door meer eiwitrijke voeding te eten, krijg je minder koolhydraten binnen terwijl in de eiwitrijke voeding meer goede vetten zitten.

Dit zorgt voor een betere balans in de calorieën die je lichaam nodig heeft om te kunnen functioneren.

Hoewel het er wel mee te maken heeft, draait het bij afvallen niet alleen om het aantal calorieën die je binnenkrijgt. Het gaat er vooral om dat je de juiste balans vind.

Daardoor blijf je gezond, maar kom je niet aan en kun je dus zelfs afvallen.

Waarom val je met een eiwitdieet wél af?

Als je kijkt naar alle verschillende diëten die er zijn, dan valt op dat de beste en meeste resultaten met een eiwitdieet worden gehaald.

Er zijn dan ook niet voor niets zo veel verschillende eiwitdiëten te krijgen.

Nu komt dit niet doordat andere diëten niet werken, maar doordat de eiwitten in een eiwitdieet er voor zorgen dat je langer een vol gevoel houd. Je hebt minder snel weer trek.

  • Daardoor heb je minder snel zin in eten en eet je relatief gezien minder.
  • Daar komt bij dat je veel minder calorieën binnenkrijgt, helemaal als je het vergelijkt met het eten wat je op dit moment eet.
  • De voeding die je lichaam binnenkrijgt is de brandstof om te kunnen functioneren. Je lichaam haalt zijn energie uit deze voeding.
  • In deze energie zitten calorieën.

Als je een goede balans hebt in je voedingspatroon en dus gezond leeft, dan krijg je net zo veel energie binnen als er verbruikt worden.

Dat betekend dat je niet afvalt, maar ook niet aankomt. Je blijft op gewicht.

Uit balans

Maar wat nou als je meer energie verbruikt dan je binnenkrijgt?

Je lichaam zal dan op zoek moeten gaan naar andere bronnen waar het energie uit kan halen. En juist als je last hebt van overgewicht, dan zijn er reserves aanwezig die je lichaam kan aanspreken.

Als eerste zal je lichaam de vetreserves gaan verbranden om aan de energie vraag te kunnen voldoen.

Als tweede optie kiest je lichaam er voor om de energie uit je spieren te gaan halen, wat betekend dat je spieren zullen gaan afnemen.

De spieren zorgen er voor dat je je goed kan bewegen, en dat je lichaam in de juiste vorm blijft. Het zou dus erg jammer zijn als je spieren zouden afnemen bij het afvallen.

Het zou daarentegen geweldig zijn als bij het afvallen wel de vetreserves worden verbrand, en niet de spieren.

En dat is precies waar een eiwitdieet voor kan zorgen.

Vetreserves worden aangesproken

eiwitdieet recepten tipsOmdat er in eiwitten minder calorieën zitten krijg je met een eiwitdieet minder energie binnen. Waar je wél veel van binnenkrijgt zijn eiwitten.

Het mooie van eiwitten is dat je lichaam er langer over doet om ze te verbranden dan koolhydraten. En dat betekend ook dat het verbranden van eiwitten meer energie kost.

Die energie moet ergens vandaan komen en dat wordt dus uit de vetreserves gehaald.

Maar hoe zit het dan met de spieren? Nou, dat is nog zo’n voordeel van eiwitten.

Eiwitten zorgen er namelijk voor dat het spierweefsel wordt hersteld en er nieuwe wordt aangemaakt. Vooral als je je spieren flink aan het werk zet zoals bij flink tuinieren of in de sportschool, dan zorgen eiwitten er voor dat de spieren weer herstellen.

Van eiwitten mag je dus verwachten dat zij bij het afvallen geen energie uit spieren halen.

Geen honger meer

Tot slot is het goed om te weten dat je lichaam er niet alleen langer over doet om de energie uit eiwitten te halen, maar ook om ze te verteren. Dit zorgt er voor dat je lichaam minder snel aangeeft dat het nieuwe voeding nodig heeft en je dus langer ‘vol’ zit.

Als je langer een vol gevoel hebt zul je minder snel naar ongezonde tussendoortjes grijpen en ze beter kunnen weerstaan.

Vooral dit laatste punt zorgt er voor dat veel mensen het eiwitdieet kunnen volhouden. Veel andere diëten kunnen deze afname van het hongergevoel niet evenaren.

De 2 grootste voordelen van het eiwitdieet

Misschien heb je ze tussen de regels door al kunnen lezen, maar er zijn 2 hele grote voordelen van het eiwitdieet ten opzichte van andere dieten:

  1. Je verliest er geen spieren door (Je kan ze zelfs makkelijk vermeerderen)
  2. Je hebt geen last van een hongergevoel (En snakt daardoor niet naar ongezonde tussendoortjes)

1. Geen verlies van spieren

Het maakt niet uit of je nou een sportfanaat bent of niet, spieren zorgen er voor dat je lichaam kan bewegen en in een (mooie) vorm blijft.

Als je lichamelijk grote inspanningen doet, dan worden je spieren beschadigd. Ze zullen dus moeten herstellen, en eiwitten kunnen bij dit proces erg goed helpen. Bij dit herstelproces kunnen je spieren ook groeien.

Mensen die aan krachttraining doen, beschadigen hun spieren met opzet. Daarnaast nemen ze extra eiwitten om er voor te zorgen dat bij het herstellen van de spieren deze ook nog eens sneller gaan groeien.

2. Geen last van een hongergevoel

Er zijn zogenaamde crashdiëten waarbij je juist maar heel weinig mag eten om op die manier af te slanken. Je kunt hierbij denken aan een soepdieet, yoghurtdieet of ziekenhuisdieet.

Daar is het hongergevoel onderdeel van het dieet, en dat is bij een eiwitdieet juist niet het geval.

Doordat je minder trek hebt, gaan je gedachten minder snel naar allerlei lekkers en heb je minder snel de neiging om toch te gaan snoepen tussen de maaltijden door.

Juist de ongezonde tussendoortjes zijn een grote oorzaak van aankomen.

veraVera: “Hoewel ik nooit extreem overgewicht heb gehad vond ik mezelf altijd wel te dik en dat is iets waardoor je toch wel iets onzeker over jezelf kan worden. In de zomer droeg ik altijd een jurkje over mijn bikini want een platte buik was bij mij niet aanwezig. In het verleden heb ik meerdere diëten geprobeerd, allemaal met wisselende resultaten en het jojo effect was altijd daar. Ik ben nu al ruim 2 maanden bezig met Fitchef en ben nog steeds helemaal happy!” 

Waarom je nu nog steeds aankomt

Alles wat je op dit moment eet, zorgt er voor dat je blijft aankomen.

Anders zou je nu geen last hebben van overgewicht. De meeste mensen die hier last van hebben eten gewoon te veel voeding waar veel suiker in verwerkt is en waar veel verkeerde vetten in zitten.

Je kunt wel zeggen dat je gewoon te veel koolhydraten binnen krijgt.

Dat ligt natuurlijk voor het grootste deel aan jezelf, want jij bent degene die dat voedsel eet. Maar aan de andere kant is dat niet zo gek, want het meeste eten wat je in de supermarkt kan kopen zit boordevol koolhydraten.

Gevuld met koolhydraten

Alleen al vruchtensap uit pak zit er vol mee, terwijl het misschien best gezond lijkt of klinkt.

Waarschijnlijk was je hier nog niet van op de hoogte, maar je kunt – als het om koolhydraten gaat – nog beter een glas frisdrank drinken dan een glas sinaasappelsap uit pak.

Er zijn echter nog veel meer producten die vol zitten met koolhydraten en die er voor zorgen dat je beetje bij beetje blijft aankomen, zoals:

  • Koekjes (vaak ook de zogenaamde verantwoorde versies)
  • Rijst
  • Pasta
  • Brood
  • Jam

Je lichaam zal nooit opgeslagen vet gaan verbranden als het genoeg energie kan halen uit de koolhydraten die in overvloed binnenkomen.

Het is zelfs nog erger, als je lichaam meer koolhydraten binnenkrijgt dan dat het aan energie verbrand, dan zullen deze koolhydraten opgeslagen worden als vet.

Koolhydraten weren

Omdat je bij een eiwitdieet veel meer eiwitrijke voeding gaat eten, krijg je sowieso al minder koolhydraten binnen.

Ook krijg je minder verkeerde vetten binnen. Dit zorgt er voor dat je wel voldoende energie in je lichaam hebt, maar dat je lichaam ook uit de aanwezige vetmassa energie gaat halen.

Samenvattend kun je stellen dat door meer eiwitten te eten je er voor zorgt dat je minder calorieën binnenkrijgt en daardoor meer vet gaat verbranden.

En dat is juist wat je wilt bereiken, dit zorgt er namelijk voor dat je afvalt.

Wanneer kiezen voor een eiwitdieet

snel gewicht verliezenNatuurlijk is ieder dieet weer anders en reageert iedere persoon weer anders op een bepaald dieet.

Dus wanneer kan je nou zeggen dat een eiwitdieet iets voor jou is?

Eigenlijk is het heel simpel.

Als je al van alles hebt geprobeerd om af te vallen, maar je viel telkens weer terug in je oude patroon (dat is het jojo-effect), dan is het eiwitdieet zeker wat voor jou.

Maar ook als je voor het eerst begint met afvallen en niet van plan bent om de rest van je leven van het ene naar het andere dieet te hoppen, dan moet je beginnen met een eiwitdieet.

Je hoeft simpelweg geen honger te lijden, en het heeft echt effect.

De juiste effecten

Je raakt bijvoorbeeld niet alleen maar wat vocht kwijt, je gaat daadwerkelijk aan de slag met het verbranden van vet.

En dat is waar afvallen echt om gaat. Het zorgt er daarnaast ook nog eens voor dat je zelfverzekerder wordt en beter in je vel gaat zitten.

Na lang wikken en wegen zijn er twee opties uit de testen gekomen waarmee je het beste kan afvallen. Er zijn namelijk ook veel diëten die zichzelf een eiwitdieet noemen, maar in werkelijkheid niet het resultaat geven wat je wilt hebben.

Bij deze twee opties ga je wél blijvend afvallen, er zal ook precies uitgelegd worden waarom en hoe dat dan werkt.

Het beste eiwitdieet

Omdat er veel eiwitdiëten zijn is het geen makkelijke opgave om er de beste uit te kiezen. Er zit ook erg veel prijsverschil tussen de verschillende diëten.

Toch hebben we een duidelijke winnaar kunnen aanwijzen en dat is het fysieke receptenboek met tips van FitChef gebaseerd op het eiwitdieet.

Dit is een hele goede methode om af te vallen door middel van een eiwitdieet.

Het receptenboek van FitChef geeft je de juiste recepten voor eiwitrijke maaltijden en tips om het vol te houden. Je kan zelf naar de winkel gaan om de ingrediënten in huis te halen.

Met FitChef ben je minder geld kwijt dan een persoonlijke consulent en ben je vrij in de toepassing er van. Je maakt klaar wat je lekker vind en kunt met de eiwitrijke gerechten variëren zo veel als je wilt.

Je kan klakkeloos aannemen dat dit een goed eiwitdieet is, maar het is nog beter als je begrijpt waarom FitChef zo’n goed boek is.

Dan kun je ook beter onderbouwt je keuze maken.

Wanneer is een eiwitdieet echt goed?

Als het goed is weet je nu waarom een eiwitdieet zo goed werkt en waarom je ervoor zou moeten kiezen. Maar dat wil nog niet zeggen dat elk eiwitdieet goed is in wat hij moet doen: Jou gezond en blijven laten afvallen.

Daarom hierbij een uitleg waarom het eiwitdieet van FitChef zo goed uit de bus komt.

Het belangrijkste aspect van dit dieet is de basisgedachte. Het gaat er niet als eerste van uit dat er calorieën geteld moeten worden zodat je die zo min mogelijk binnen krijgt.

Fitchef gaat uit van de kracht van de eiwitten en hoe je die zo goed mogelijk inzet bij het afvallen. Het boek zorgt er voor dat je je eetpatroon zo wijzigt dat het gezond blijft én je er van afvalt.

Je gaat minder koolhydraten eten (Dikmaker) en meer eiwitten (Afslanken).

Gegarandeerd afvallen

Bij dit dieet kan het niet anders dan dat je afvalt als je het volgt zoals het beschreven wordt. Het is lekker en heb je geen last van honger of trek.

Dit is wat Fitchef met je doet:

  • Door meer eiwitrijk te gaan eten heb je geen last meer van ‘lovehandles’ en een dikke vetrand over je broek
  • Je te dikke buik is binnen een paar weken verdwenen en je moet nieuwe kleren gaan kopen omdat de oude te ruim zitten
  • Doordat je je streefgewicht hebt bereikt wordt je zelfverzekerder en zit je beter in je vel

Met een goed eiwitdieet die gezonde resultaten voortbrengt liggen deze punten binnen handbereik.

Zelf aan de slag met FitChef

Als jij iemand bent die het liever op eigen kracht doet en alleen even de goede richting op gewezen moet worden dan is FitChef een uitstekende keuze.

Het is misschien een stuk goedkoper dan een persoonlijke dieet consulent, het is zeker niet minder goed.

De auteur van dit receptenboek is Marc van Oosterwijck, en het wordt direct duidelijk dat hij verstand heeft van afvallen als je het boek openslaat.

Fysiek boek

Voor de duidelijkheid; Het gaat hier om een fysiek boek die je op de keukentafel neer kan leggen en niet om een e-book die je vanaf een scherm moet lezen.

Als je meer over dit boek wilt weten dan kun je hier ook een uitgebreid review van FitChef lezen.

boek fitchef

Het leuke van het receptenboek FitChef is dat er niet enkel meer dan 100 recepten in staan, maar dat er ook in besproken wordt hoe je een eetpatroon uitstippelt wat bij jou past.

Je ontdekt hoe je je energie gebruik kunt reguleren, hoeveel je precies nodig hebt iedere dag en welke voeding je hiervoor moet gebruiken.

Het zijn zijn stuk voor stuk eiwitrijke recepten die er in behandelt worden.

Je kunt rustig aan beginnen door eerst één maaltijd per dag te vervangen door een recept uit het boek. Maar hoe meer maaltijden je uit het boek gaat eten, hoe sneller je zal gaan afvallen.

Bij het precies opvolgen van de recepten, kan je tot wel 2 kilo per week afvallen, waarvan het grootste gedeelte vet zal zijn.

Als je dan bedenkt dat het alleen ‘maar een kookboek’ is, zijn dit geen geringe resultaten.

Meer dan 100 recepten boordevol eiwitten

Er staat veel informatie in het boek van FitChef waar je van kan leren. Maar natuurlijk staat het ook vol met eiwitrijke recepten.

Je hebt recepten voor:

  • Ontbijt
  • Lunch
  • Tussendoortjes
  • Voorgerechten
  • Hoofdgerechten
  • Nagerechten

Je zult dus echt niet zonder inspiratie zitten als je een eiwitdieet op eigen kracht wilt volgen.

Om je een beeld te geven van het boek is hieronder ingezoomd op één van de bladzijden uit het boek zodat je weet wat je kan verwachten.

Als je daarbij nog weet dat je alle gerechten binnen 30 minuten klaar kan maken dan loopt het water je toch spontaan in de mond?

Naast de korte bereidingstijd zijn dit andere voordelen als je voor FitChef kiest:

  • Je hoeft geen compleet dieet programma aan te schaffen
  • Je kunt relatief goedkoop afvallen met een eiwitdieet
  • Je krijgt snel resultaat te zien
  • Je kunt gewoon lekker eten en zonder hongergevoel afvallen
  • Je maakt eten klaar zonder rare ingrediënten (Er worden bijvoorbeeld geen superfoods gebruikt)

Eigenlijk is het iets waar je niet lang over hoeft na te denken als je toch al van plan was een eiwitdieet te gaan volgen. Met FitChef weet je zeker dat je geen geld aan het verspillen bent.

CTA Fitchef

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 Afvallen Webinar Volgen?

Leer hoe je effectief vet verbrand
& Ontdek de 3 Mythes over afvallen.
Volg vanuit huis de online presentatie!