13 Tips voor afvallen volhouden

geplaatst in: Afvallen | 0

afvallen volhoudenSoms is afvallen volhouden echt super moeilijk.

Je bent bijvoorbeeld op een verjaardag en hebt het reuze naar je zin. De chocoladerozijnen op tafel liggen naar je te lonken.

Er wordt gevraagd of je ook een stukje van je lievelingstaart wilt hebben.

Je partner rijdt, dus je hebt de mogelijkheid om alcohol te drinken. Het wordt al wat later. Waarom ook niet?

Maar je weet van jezelf dat als je nu toegeeft, je niet meer te stoppen bent. En dat je er morgen spijt van hebt. Het leven van een afvaller valt lang niet mee! Wat doe je jezelf aan?

Als jij deze vragen ook vaak aan jezelf stelt en het moeilijk vind om in dergelijke situaties voet bij stuk te houden, lees dan snel verder.

Afvallen volhouden gaat namelijk niet zomaar!

Hoe houd ik mijn dieet vol?

Misschien denk je wel eens dat afvallen gewoon niets voor je is:

  • Omdat je geen doorzetter bent
  • Omdat je veel dikke mensen in de familie hebt
  • Omdat je niet kan koken
  • Omdat je omgeving niet meewerkt
  • Omdat je er geen geld voor hebt
  • En ga zo maar door…

Geloof mij, ook jij kan afvallen volhouden. Dit zijn allemaal smoesjes die er voor zorgen dat je sneller afhaakt en die je klein houden.

Je moet het natuurlijk wel echt willen. Je moet er voor gaan.

Dat wil niet zeggen dat het makkelijk is. Maar met de onderstaande tips ga je heel ver komen. Hiermee ga je afvallen volhouden.

Tips om dieet vol te houden

Ik ga hieronder verschillende tips aan je geven waarmee je:

  • Afvallen volhouden kan
  • Een dieet volhouden kan
  • Gezond eten volhouden kan

Ok, hier gaan we!

Val af voor jezelf

Als je je motivatie voor afvallen kwijt bent, bedenk dan waarom je het eigenlijk doet.

Iets doen omdat een ander het van je vraagt werkt namelijk lang niet zo goed dan waneer er zelf voor 100% achter staat. Dit zouden zomaar eens redenen kunnen zijn waarom je graag wilt afvallen:

  • Je wilt fitter worden
  • Je wilt er beter uit zien
  • Je wilt je kleren weer passen
  • Je wilt je zelfvertrouwen terug krijgen
  • Je wilt gelukkiger worden

Wat anderen van je vragen is hierbij niet belangrijk. Als je zelf niet weet waarom je het doet zal het niks worden.

het gaat om jou

Hang je motivatie op

Ik heb je nu al een paar handvaten gegeven van wat jouw motivatie kan zijn en hoe je afvallen volhouden moet.

Schrijf nu jouw motivatie in een kort lijstje op en print het een paar keer uit. Door deze motivatie op verschillende plekken op te hangen gaat het je helpen herinneren waarom je dit ook nog maar doet.

Hang het op strategische plekken op zoals bij de voorraadkast, in je portemonnee, of gebruik hem als bladwijzer in je boek.

Mocht je het gewichtsverlies volhouden dan op bepaalde momenten moeilijk vinden, dan kun je jezelf motiveren om af te vallen door het lijstje even snel door te nemen.

Stel persoonlijke doelen

Zorg er dus voor dat je weet wat je wilt bereiken.

Doe dit niet halfslachtig, zoals: Ik wil volgend jaar op mijn streefgewicht zitten.

Waar je om moet denken bij het stellen van een doel is dat je het zelf ook ziet zitten om te halen.

Bedenk voor jezelf hoe het zou zijn om over een half jaar 10 kg lichter te zijn. Als je dan uitgaat van een 1,7 kg per maand, moet dat te doen zijn toch?

Dat is een halve kilo per week. En wanneer ga je er mee beginnen? Wat ga je doen om het te bereiken?

Dat kun je voor jezelf bedenken met de tips die nog volgen om afvallen vol te houden.

Val niet alleen af

Als je een ‘buddy hebt waarmee je samen afvalt, dan zul je merken dat het makkelijker gaat.

Je hebt dan iemand om mee te praten als je de motivatie om af te vallen even kwijt bent. Iemand die precies begrijpt waar je het over hebt omdat jullie hetzelfde doormaken.

Je kunt van elkaars struikelblokken leren en elkaar blijven motiveren. Maar ook overwinningen kun je samen vieren.

Bijvoorbeeld door een middagje shoppen of naar de film.

Zoek dus iemand die in hetzelfde schuitje zit als jij en spreek ook je doelen naar elkaar uit.

samen afvallen

Hou het niet voor jezelf

Vertel de mensen om je heen dat je aan het afvallen bent.

Je kunt jezelf motiveren om af te vallen, maar ook anderen kunnen er aan meewerken dat je het gewichtsverlies volhouden gaat.

Vaak is het zo dat als de mensen weten dat je met afvallen bezig bent, ze zo nu en dan zullen vragen of het een beetje lukt. Jij kan dan vertellen dat je weer wat bent afgevallen of dat je het momenteel erg moeilijk hebt.

Zij kunnen dan aan je vertellen dat je goed bezig bent en nog even moet doorzetten. Persoonlijk weet ik dat het erg fijn is om van anderen te horen dat je op de goede weg bent!

Daarnaast zullen de mensen om je heen meer rekening met je houden als ze weten dat je met afvallen bezig bent. Ze zullen dan minder snel vragen of je ook een ongezonde snack wilt of het je in ieder geval niet opdringen.

Bedenk hoe het is om je streefgewicht te hebben

Als je voor jezelf kan bedenken hoe het is om je streefgewicht te hebben, zal dit jezelf motiveren om af te vallen:

  • Bedenk hoe het is om je kleren weer aan te kunnen.
  • Bedenk hoe fijn het is als je niet meer zit uit te hijgen van een trapje met 10 treden.
  • Bedenk hoe anderen naar je zullen kijken als je er straks weer goed uit ziet, net zoals ze dat bij andere slanke mensen doen
  • Bedenk hoe blij je zult zijn als je straks niet meer naar een blubberbuik of dikke bovenbenen in de spiegel hoeft te kijken

Hoe fantastisch zal dit allemaal zijn?! En jij gaat het bereiken!

Maak er een feestje van

Als je doelen bereikt hebt – ook tussendoelen zoals elke keer een kilo – maak er dan een feestje van.

Beloon jezelf.

Dit kun je op verschillende manieren doen:

  • Ga met een vriend of vriendin lekker naar de bioscoop
  • Koop voor jezelf dat paar schoenen dat je aldoor al wilde hebben
  • Ga met de kinderen naar een pretpark
  • Trakteer jezelf op een weekendje weg met je partner

Wie had gezegd dat afvallen volhouden moeilijk was? 🙂

beloon jezelf

Maak een dagplanning

Als je iedere dag voor jezelf bepaald wat je die dag gaat eten, is het vele makkelijker om gewichtsverlies vol te houden.

Je kunt dit zelfs voor een hele week doen.

Je hoeft dan niet iedere keer als je eten klaar moet maken bedenken wat je wilt gaan eten. Ook is het op deze manier veel makkelijker boodschappen doen.

Het zal je ook door moeilijke momenten heen helpen omdat je kan zien wat je over een paar uur mag eten. Mensen die echt honger hebben kunnen daar niet naar uitkijken. Jij wel.

Er zullen daarbij altijd momenten zijn dat je voor het blok gezet wordt. Bijvoorbeeld een onverwachte traktatie op je werk.

Als je met jezelf afspreekt dat je bijvoorbeeld 2 keer in de week een ongezonde snack mag hebben, weet je precies wanneer je er een kan aannemen of moet afslaan. Jij bepaald de regels.

Weeg niet te vaak

Maak voor jezelf een regel hoe vaak je op de weegschaal mag staan.

Wat je vaak ziet gebeuren is dat mensen bijna iedere dag of zelfs meerdere keren per dag op de weegschaal gaan staan.

Dat is een perfecte manier om je motivatie voor afvallen kwijt te raken. Er zijn namelijk zoveel zaken die invloed kunnen hebben op je gewicht.

Veel beter is om eens per week jezelf te wegen. Je kunt dan veel duidelijker zien dat je bent afgevallen of niet. En als je niet bent afgevallen, kan het zomaar zijn dat je meer spieren hebt gekregen.

Als je meer gaat bewegen, zullen je spieren ook groeien. Neem in dat geval niet alleen de weegschaal als uitgangspunt, maar ook de spiegel. Je zult zien dat je vel veel strakker om je lichaam gaat zitten.

En als je weegt, doe dat dan iedere keer op het zelfde moment. Dus bijvoorbeeld altijd maandagochtend om 8:00.

Als je het dan een keer op maandagavond doet, is het ook niet gek dat je maar weinig bent afgevallen, want aan het einde van de dag ben je altijd zwaarder dan aan het begin van de dag.

Kijk verder dan een paar weken

Als je net begint met afvallen, dan wil je het liefst zo snel mogelijk resultaat zien.

Als het even kan 10 kilo afvallen in 2 weken. Al kon je het bereiken, het zou je niets helpen. Een verandering in je leven doorvoeren gaat nou eenmaal niet van de ene dag op de andere.

Daarvoor is tijd nodig.

Als je dus bezig bent met gezonder te eten, geef het dan de tijd om het ene gewoonte te laten worden. Denk in maanden in plaats van weken. Het gaat er om dat je je doel haalt, maar dan ook duurzaam.

Dat je niet volgend jaar weer bezig moet met afvallen, maar gewoon verder gaat met de gezonde levensstijl die je jezelf hebt aangeleerd.

En waar je de rest van je leven op kan teren.

Behandel jezelf aardig

Als je afvallen volhouden wilt, zul je niet alles wat je lekker vind moeten gaan schrappen.

Plan een dag in de week waarop je mag snoepen van jezelf.

Dat je die dag bijvoorbeeld één maaltijd ongezond eet zoals pizza, patat met veel saus, mc Donalds of lekker uit eten. Ook één van de tussendoortjes mag dan ongezond zijn, bijvoorbeeld lekker chips en nootjes eten op een verjaardag.

Dit wordt een dag om naar uit te kijken, om in te zetten als beloning voor alle andere dagen waarop je wel heel gezond bezig bent en zo nu en dan moet afzien.

Wees aardig tegen jezelf!

vette pizza

Doe aan crisismanagement

Je kunt je nu al wel bedenken dat er momenten zullen komen dat het even wat moeilijker wordt.

Jij kent jezelf het beste, dus schrijf die momenten voor jezelf op.

Zet er achter wat je op dat moment kan doen om te voorkomen dat je toch gaat snaaien of ongezond snacken.

Denk bijvoorbeeld aan het moment dat je moe thuis komt van je werk. Of dat je nog trek hebt voordat je naar bed gaat. Of het moment dat het eten niet goed gelukt is en je toch echt reuzehonger hebt.

Wat je kan doen is bijvoorbeeld altijd iets klaar hebt liggen wat je mag eten als je plotselinge honger krijgt. Een zelfgebakken gezonde koek bijvoorbeeld. Of fruit.

Leg resultaten vast

Je kunt jezelf motiveren om af te vallen door te zien wat je tot nu toe allemaal al hebt bereikt.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door iedere week je gewicht op te schrijven en dit in een grafiekje weer te geven. Zo’n dalende lijn is fantastisch om te zien.

Wat je ook kan doen is iedere week een foto van jezelf nemen en dan de foto’s achter elkaar neerleggen. Moet je kijken wat een verschillen je gaat opmerken! Vooral de eerste en de laatste foto…

De grootste motivatie voor afvallen volhouden

Ik weet zeker dat je met bovenstaande tips het gewichtsverlies volhouden gaat.

Maar de beste manier voor jezelf motiveren om af te vallen is nog altijd dat je een manier van afvallen kiest die bij jou past. Ik kan je alleen maar richtlijnen geven, jij moet ze zelf invullen.

Anders zul je nooit voldoende gemotiveerd zijn om door te zetten.

Welk dieet volhouden dat ook makkelijk is?

Ik krijg nog wel eens de vraag welk dieet makkelijk vol te houden is.

Dat is dus maar één dieet; het dieet wat het beste bij je past. En eigenlijk moet je helemaal geen bepaald dieet gaan volgen, maar je levensstijl aanpassen naar een gezonde variant.

Als je het mij vraagt is het belangrijkste hierbij – en tegelijk het laaghangend fruit – dat je de reguliere maaltijden aanpakt.

Dit kun je heel goed doen met de Afslank Receptenbijbel.

Dit is een boek waarin heel veel recepten staan voor zowel ontbijt als lunch als diner. Ook tussendoortjes worden er besproken zodat je ook daarmee aan de gang kan.

Een echte aanrader als het om afvallen gaat met lekker eten.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *