Hoe je als vegetariër aan Paleo kunt doen

geplaatst in: Afvallen | 0

paleo vegetarischWil je Paleo vegetarisch volgen? In dit artikel vertel ik je hoe je dit moet doen!

Er zijn steeds meer mensen die er bewust voor kiezen om geen vlees te eten en dus ook een vegetarisch dieet willen volgen.

Hier kunnen verschillende redenen voor zijn, zoals religie, gezondheid of omdat dit als verantwoordelijkheid wordt gezien.

Maar kun je als vegetariër wel volgens de regels van Paleo leven?

Vlees is namelijk een belangrijk onderdeel binnen Paleo waar veel belangrijke voedingsstoffen aan worden toegeschreven.

Er wordt binnen Paleo uitgegaan van de leefstijl van de oermens die jaagde en verzamelde.

In dit artikel ontdek je waar je rekening mee moet houden als je Paleo vegetarisch wilt volgen.

Want het kán wel.

Paleo vegetarisch – wat mag je eten?

Als je vegetarier bent, dan kun je er ook voor kiezen om gewoon alleen brood te eten en pizza.

Dat zijn echter producten die niet voorkomen binnen Paleo.

Daarom is het goed dat je dit artikel leest, want anders zou je op een ongezonde toekomst met veel overgewicht afstormen.

Dit is wat je wel mag eten als je een Paleo dieet wilt volgen:

Groenten en Fruit

Als je naar Paleo kijkt maken groenten en fruit daar een groot deel van uit, dus daar kan je als vegetariër prima aan meedoen.

Het is wel zaak om dit helemaal uit te buiten, want ook vlees maakt er een groot deel vanuit.

Dat betekend dat je alle groenten en fruit die er zijn moet gaan ontdekken en veel moet gaan werken met kruiden om verschillende smaken te creëren.

Op die manier kun je toch erg veel variatie in je dieet aanbrengen waardoor het niet snel saai zal gaan worden.

Om hier een handvat aan te geven kun je jezelf als regel stellen dat je iedere week zoveel mogelijk verschillende kleuren fruit en groenten moet eten.

Gezonde vetten

Een goed stuk vlees of vis bevat erg veel gezonde vetten die je als vegetariër niet binnenkrijgt.

Als je dit wilt compenseren met plantaardige voedingsproducten dan zal dat niet meevallen.

Hou daarom goed in de gaten dat je hier geen tekort van opbouwt. Dit doe je door te leren herkennen wat je zoal eet en te weten welke voedingsstoffen er in de producten zitten.

Denk hierbij aan bijvoorbeeld omega 3 en omega 6 vetten.

Omega 6 vetten kun je opvangen door noten en zaden te eten, maar voor je het weet krijg je daar te veel van binnen.

Een tekort aan omega 3 vetten is een potentieel groter probleem.

Om dit goed op te vangen kun je overwegen om daarvan plantaardige supplementen in te nemen.

supplementen

Proteïne

In vlees zit veel proteïne wat je als vegetariër misloopt. Om dit op te vangen kun je meer eieren gaan eten die immers ook vol proteïnen zitten.

Overigens is dat niet het enige waar eieren goed voor zijn.

In dit voedingsproduct zitten ook goede micronutriënten zoals choline en B-vitamine.

Deze laatste twee komen dan weer niet voor in plantaardig voedsel en dat maakt eieren een belangrijk onderdeel als je Paleo vegetarisch gaat volgen.

Het is daarom aan te raden tenminste één ei per dag te eten en liever meer.

Maar ook voor proteïne geld dat je er supplementen voor kan krijgen om een tekort aan te vullen. Denk bijvoorbeeld aan een eiwitshake.

Het is niet ideaal, dat begrijp ik, maar een tekort is ook niet goed.

Eventueel kun je nog bepaalde zuivelproducten uitproberen zoals rauwe melk of Griekse yoghurt. Ga daarbij voor de vette producten en laat mager lekker staan.

Alternatieve producten voor een vegetarisch Paleo

peulvruchten potjesEr zijn een aantal producten die binnen Paleo in een grijs gebied zweven.

Als vegetariër kun je er voor kiezen hier makkelijker mee om te gaan dan een niet-vegetariër om zo meer te kunnen variëren in wat je eet.

Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld pseudogranen en peulvruchten.

Hoewel ze van origine niet thuis horen binnen Paleo, zijn er bereidingswijzen die er voor zorgen dat ze toch minder schadelijk zijn.

De schadelijke stoffen in deze producten kun je namelijk voor een groot deel wegnemen door ze te weken of kiemen. Hierdoor kan je spijsvertering er beter mee omgaan en heeft je lichaam er minder moeite mee.

Op deze manier kun je toch een groot deel van de benodigde proteïne binnen krijgen, en kun je misschien de eiwitshakes achterwege laten.

Hiernaast kun je nog kiezen voor producten van gefermenteerde soja zoals tempeh en natto. Ook lijnzaad moet je niet vergeten.

Tot slot wil ik je nog wijzen op noten. Het nadeel hiervan is dat er weer veel omega 6 vetten in zitten en dat past ook niet erg goed binnen Paleo.

Het blijft schipperen.

Je zult ook goed moeten opletten dat je niet gaat uitschieten in de koolhydraten. Deze zitten namelijk in veel groenten waarin veel zetmeel zit.

Oplossing voor de juiste voedingsmiddelen

Ik kan me voorstellen dat als je Paleo vegetarisch wilt oppakken, het lastig is om uit te zoeken wat je wel en niet moet eten.

Gelukkig is daar een oplossing voor.

Er is namelijk een bedrijf dat zich bezig houdt met Paleo en dat bedrijf heet Puur en Fit.

Wendy Mijnheer is daar de Paleo coach en zij heeft het Paleo Lifestyle Programma gemaakt. Je kunt het programma hier vinden.

Hierin vind je heerlijke en verantwoorde recepten die helemaal binnen de Paleo eetgewoonten passen en waar je dus gegarandeerd mee gaat afvallen.

Kijk of het wat voor je is, en als je het niks vind kun je gewoon je geld terug vragen, wel zo fijn.

Aandachtspunten bij sporten en Paleo als vegetariër

sporten gewichtAls je Paleo vegetarisch wilt volgen en daarnaast ook sport, dan zijn er extra zaken waar je rekening mee moet houden.

Overigens is bewegen ook een belangrijk punt binnen Paleo, onze voorouders bewogen veel meer dan dat wij nu gemiddeld doen.

Vooral de eiwitten zijn bij sporten een punt van aandacht.

De hoeveelheid eiwitten die je nodig hebt is situatie afhankelijk, maar je kunt er wel een paar algemene regels op los laten die een goed gemiddelde aangeven.

Zaken waar je rekening mee moet houden zijn de volgende:

  • Wat is je eetpatroon
  • Hoe zwaar train je
  • Wat wil je bereiken

Dat is natuurlijk voor iedereen weer anders.

Dit zijn de algemene regels die je aan kunt houden:

  • Beweeg je iedere dag, heb je last van een ziekte, ben je al wat meer op leeftijd of heb je last van stress? Verhoog de inname van eiwitten dan een beetje door het voor 20-25% uit proteïne te laten bestaan.
  • Ben je er op uit om meer spieren te kweken en train je daar stevig voor? Laat dan wat je eet voor ongeveer 25-30% uit eiwitten bestaan om je spieren telkens goed te kunnen laten herstellen.
  • Doe je echt aan zware training of wel je veel afvallen? Kies dan voor 35% proteïne in je voeding.

Zoals eerder gezegd is iedereen anders en zijn dit gemiddelden. Als je regelmatig sport als vegetariër en je wilt rustig aan afvallen, dan zit je meestal met 25% eiwitten wel goed.

Eiwitrijke Paleo producten voor de sportende vegetariër

Zoals eerder gezegd kun je als vegetariër goed gebruik maken van de eiwitten die eieren te bieden hebben.

Maar het kan zijn dat jouw lichaam niet goed tegen zo’n grote hoeveelheid eieren kan. Er zijn mensen die er een erg opgeblazen gevoel van krijgen, er veel scheten van gaan laten of zelfs sloom van worden.

Dan zit er niets anders op dan er toch minder van te gaan eten.

Je kunt dan ook noten en zaden gaan eten, alleen hier zitten weer veel vetten in. Het gaat er dus om dat je de juiste balans vind in wat je eet.

Zo nu en dan een handje noten of zaden eten is geen probleem, maar het moet niet standaard worden bij elke keer dat je eet.

Verder heb je nog keuze tussen:

  • Quinoa
  • Boekweit
  • Peulvruchten

Maar hiervoor geldt ook dat je er geen gewoonte van moet maken, maar zo af en toe kan het best. Je zou er voor kunnen kiezen dit soort producten vooral te eten als je net klaar bent met trainen en je dus je energie voorraad aan moet vullen.

Onbekende vegetarische eiwitrijke producten

Naast bovenstaande producten zijn er ook nog wat minder bekende producten waar ook eiwitten in zitten.

Je kunt hierbij denken aan:

  • Zeewier
  • Champignons
  • Spruitjes

Mocht je als vegetariër wel vis eten, ga dan vooral voor de vis van hoge kwaliteit.

En als je ook zuivelproducten wel prima vind, dan past rauwe melk ook goed in de combinatie met sport.

Als je hiervoor kiest, drink dan eerst een paar kleine slokjes en dan telkens een beetje meer tot je er aan gewend bent. Niet iedereen kan er even goed tegen.

spruitjes

Welke supplementen als vegetariër slikken binnen Paleo?

Binnen het lichaam wordt van Vitamine B12 normaal gesproken een behoorlijke voorraad aangehouden.

Maar als vegetariër krijg je binnen Paleo minder van deze vitamine binnen.

B12 is van grote invloed op je humeur, op je energie en hoe je hersenen functioneren. Als je hier een tekort van opbouwt kun je hier in de toekomst last van gaan krijgen.

Het is dus verstandig om supplementen van Vitamine B12 te gaan slikken als je als vegetariër aan Paleo gaat beginnen.

Naast deze vitamine is het ook goed om in de gaten te houden of je voldoende ijzer binnen krijgt.

IJzer zit ook wel in plantaardig voedsel, maar dit wordt veel minder makkelijk opgenomen als je het vergelijkt met het ijzer uit dierlijk voedsel.

Je moet dus meer ijzerrijk plantaardig voedsel eten in vergelijking met dierlijk voedsel waar ijzer in zit om er voldoende van binnen te krijgen.

Dit zou je eventueel nog kunnen compenseren met een ijzer supplement, maar het is altijd beter om dit zoveel mogelijk te vermijden.

Paleo Lifestyle Programma

Mocht je graag willen uitproberen of Paleo wat voor je is als vegetariër, dan is het niet nodig om eerst zelf uit te zoeken hoe dit werkt.

Wellicht is het Paleo Lifestyle Programma dan wat voor je.

Je kunt dit eenvoudig op jezelf toepassen als vegetariër door er de recepten uit te zoeken die je wel kunt eten.

Wellicht is het wat voor je, het bespaard in je in ieder geval een hoop tijd en moeite om de juiste ingrediënten voor een lekkere maaltijd te vinden.

CTA Paleo lifestyle programma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *