8 Tips om snel en gezond te vermageren

geplaatst in: Afvallen | 0

vermagerenAls je op een gezonde manier wilt vermageren, dan zit je op deze pagina helemaal goed.

Ik ga je namelijk een methode vertellen die helemaal niets te maken heeft met buikspieroefeningen of revolutionaire apparaten om jezelf mee ‘af te beulen’.

Wat ik je vooraf wél wil meegeven is dat je niet moet geloven dat je 5 kg per week aan vet kan verliezen en dat een aantal weken achter elkaar.

Hoe dit precies zit zal ik je straks uitleggen.

Je snapt dan ook veel beter hoe vermageren wél werkt, en waarom deze methode ook voor jou gaat werken!

Lees dus snel verder…

Waarom vermageren niet zo snel gaat als beloofd

Op internet lees je veel verhalen over hoe snel je je kan afvallen rond je buik. Soms wordt er meer dan 5 kg per week beloofd!

De reden dat je dit niet moet geloven is dat dergelijke hoeveelheden gewoon niet gezond zijn.

Als het al mogelijk is dan zijn er een paar criteria waar je aan moet voldoen (en dat wil je liever niet):

  • Je moet een crashdieet volgen
  • Je hebt last van overmatig overgewicht (50+ kg)
  • Je beweegt amper in die week

Als dit jouw situatie is, dan zou je die 5 kg in de eerste week kunnen halen. Let wel; Het is totaal niet gezond.

Waarom dit zo ongezond is

Een crashdieet volgen om te vermageren is uitermate ongezond omdat je daarna altijd weer gaat aankomen.

Je hongert jezelf uit met een dergelijk dieet waardoor je essentiële voedingsstoffen mist die je lichaam op een later tijdstip weer gaat aanvullen.

In veel gevallen kent je lichaam dan geen stop en schiet je zelfs je oude gewicht voorbij – je wordt er dus alleen maar zwaarder van.

Daarnaast val je in de eerste week vaak het meeste af, omdat je veel vocht verliest.

Maar ook dat zit niet voor niets in je lichaam, het is hard nodig om goed te kunnen functioneren. Je lichaam zal ook dit vocht weer gaan aanvullen waardoor afvallen in een later stadium veel langzamer zal gaan.

Al met al hoop ik dat je door hebt gekregen waarom vermageren vaak lang niet zo snel gaat als beloofd.

Als je goed je best doet kun je uitgaan van hooguit 2 kg per week. De één zal daar iets onder zitten, de ander iets boven.

weegschaal meten

Hoe je wél gezond kunt vermageren iedere week

Nu je weet dat vermageren vaak anders werkt dan veel verkopers je doen geloven, is het tijd om er zelf werk van te maken.

Omdat ik zelf altijd heel erg van de praktische tips ben (door te DOEN gebeurd er echt wat) heb ik hieronder een aantal voor je op een rij gezet.

De tips zijn zo opgesteld dat ze niet moeilijk zijn om op te volgen. Het zijn vaak de kleine dingen die het doen en die er voor zorgen dat je langzamerhand kan overstappen op een gezondere levensstijl.

Door de de overgang niet te groot te maken is de kans veel groter dat je succesvol vermagerd.

Daarnaast is het zo dat hoe harder je er je best voor doet, hoe sneller je zult afvallen. Je zult merken dat als het werkt het je enorm motiveert om er mee door te gaan.

Je moet voor jezelf wel goed weten of je überhaupt last hebt van overgewicht.

Anders het niet gezond om nog meer af te vallen.

Een makkelijke stelregel hiervoor is: Kijk naar je lengte, alles boven de meter is je ideale gewicht. Dus als je 1 meter 75 lang bent, dan is 75 kg je ideale gewicht.

Dit is natuurlijk een hele grove inschatting en als je er aan twijfeld of je wel last hebt van overgewicht, raadpleeg dan altijd eerst even de huisarts voordat je aan een dieet begint om te vermageren.

Hier komen de tips!

1. Ga hier veel van drinken

afvallen met waterZorg dat telkens als je gaat eten ook een paar glazen voor en tijdens het eten drinkt.

Dit zorgt er namelijk voor dat je sneller vol zit en dus minder hoeft te eten waardoor vermageren sneller zal gaan.

Daarnaast is water drinken goed voor je lichaam, zorg dat je zo’n 2 tot 2,5 liter water per dag binnen krijgt.

Heb je een vol gevoel tijdens het eten? Eet dan niet door, maar stop met eten.

Het doel van eten is niet dat je bord leeg moet, maar dat jij verzadigd raakt.

Overigens kun je ook thee drinken in plaats van water, dat helpt net zo goed en telt gewoon mee voor het totaal aantal liter dat je drinkt op een dag.

2. Zorg voor de juiste balans om te vermageren

Als je wilt vermageren is het slim om er voor te zorgen dat je meer calorieën verbrand dan dat er binnen komen.

Zoek dus uit hoeveel calorieën jij op een dag verbrand en hou eens bij wat je normaal gesproken eet. Het is niet moeilijk om meer energie te verbranden dan er binnenkomt.

Wat je daarvoor moet doen is extra bewegen en in de gaten houden wat je eet.

Minder calorieën eten betekend niet persé minder eten.

Er zijn vast producten die je nu wel eet en die vol calorieën zitten. Deze kun je dan verwisselen voor producten met veel minder calorieën.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan eiwitrijk voedsel. Hiervan hou je veel langer een vol gevoel waardoor je minder snel trek krijgt in ongezonde tussendoortjes.

3. Eet meer hiervan

Zorg dat je meer vezels binnen gaat krijgen, daarvan kun je echt goed vermageren. Dit zijn voorbeelden van producten die erg gezond en vezelrijk zijn:

  • Volkoren brood (met mate)
  • Rauwe groenten
  • Gestoomde groenten
  • Fruit
  • Volkoren pasta
  • Bonen

Let wel op als je het niet gewend bent om vezelrijk te eten. Ga je dit plotseling wel doen, dan kan het zijn dat je last krijgt van krampen in je buik of het idee hebt dat deze een beetje opgezet is.

Neem dus niet te veel in één keer, begin rustig en neem steeds een beetje meer.

Een aandachtspunt bij het eten van vezels is ook het drinken van voldoende water. Dit helpt namelijk om de vezels goed in je lichaam te laten verwerken. Nog een stimulans om voldoende water te drinken dus!

4. Bouw dit langzaam af

Waar je echt mee moet minderen is het eten van suikers. Alleen al dit punt kan je helpen om snel te vermageren.

Ik zeg niet voor niets ‘afbouwen’, want als je in één keer stopt met alle suikers, dan zul je het waarschijnlijk niet lang volhouden.

Denk hierbij aan:

  • Geen suiker in je koffie of thee
  • Geen snoep
  • Geen koekjes
  • Geen gebak

En ja, dan komt het ineens wel heel dicht bij. Maar wil je er voor gaan of ga je het maar half doen? Van een halve aanpak komt ook maar een half (of helemaal geen) resultaat, vergeet dat niet.

Het ellendige van suikers is dat je als je er ineens veel van eet, je bloedsuikerspiegel omhoog schiet. Daardoor moet je lichaam ineens heel hard aan de bak om dit weer recht te breien, en kan het die energie helemaal niet kwijt.

Die overtollige energie wordt dan dus opgeslagen als vet in je lichaam en je buik.

Maar begin dus rustig aan met je suikers te halveren in je thee of koffie om het vervolgens helemaal te schrappen.

zoete koekjes

5. Doe maar gewoon

Tegenwoordig kun je alles groot krijgen, kijk maar eens in de supermarkt en de Mac Donalds. King-size dit, xxl dat…

Zorg dat je normale hoeveelheden eten binnen krijgt en luister naar je buik. Leer het op te merken als je vol zit en eet niet nét nog even wat meer.

Als je de kans hebt; vergelijk wat jij opschept met wat anderen op hun bord scheppen. Is dat veel meer?

Doe er dan wat aan.

als het om groenten gaat, dan mag je er zo veel van eten als je wilt. Ook fruit is een goede opvuller, hoewel daar onbeperkt van eten ook niet altijd even goed is.

Denk hierbij aan de natuurlijke suikers waar je dan te veel van zou kunnen binnenkrijgen.

Hoewel calorieën tellen behoorlijk uit de tijd is, kan het je wel helpen om te kijken hoeveel je nou eigenlijk te veel binnen krijgt. Als man mag je er gemiddeld 2500 op een dag eten en als vrouw 2000.

6. Maak hier een gewoonte van

Om sneller te vermageren rond je buik is het een echte ‘booster’ om van extra bewegen een gewoonte te maken.

Je verbrand dan ook snel meer energie dan er binnenkomt. Hierbij hoef je echt niet persé naar een sportschool of op een bepaalde sport te gaan.

Er zijn erg veel mogelijkheden in het dagelijks leven om extra te gaan bewegen:

  • Ga met de fiets naar de winkel in plaats van de auto
  • Pak de trap in plaats van de lift
  • Parkeer je auto een paar straten verderop en loop de rest
  • Ga een blokje om in je pauz en blijf niet op een stoel zitten
  • Ga wat vaker naar de wc als je een zittend beroep hebt

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden legio. Alles is beter en gezonder dan niet bewegen.

7. Hou het niet voor jezelf

Hoewel het een moeilijke keuze voor veel mensen is, denk ik toch dat het beter is om anderen te vertellen dat je aan het afvallen bent.

Het hangt natuurlijk wel een beetje van ej situatie af. Als je bijvoorbeeld vervelende collega’s hebt die er graag mee gaan dollen, dan is dit in het begin niet zo fijn.

Maar mocht dit bij jou het geval zijn, vergeet dan niet dat het gewoon een deel van jou is, hoe jij bent.

Sta dus sterk in je schoenen en schaam je niet voor jezelf.

mentaal afslanken

Wees trots op jezelf dat je de stap om te vermageren neemt en dat je niet bij de pakken neer gaat zitten zoals duizenden anderen wel doen.

Het zal je helpen om door te zetten, het is een soort van publiek committent wat je dan maakt.

Je kunt daarentegen ook van mensen steun verwachten en dat is natuurlijk erg fijn. De mensen om je heen kunnen dan rekening met je houden en bij een traktatie iets suikervrij aanbieden bijvoorbeeld.

Of juist ongezonde dingen ver bij je vandaan houden.

8. Blijf in de flow

Zorg dat je je einddoel in het vizier houd. Alleen dan lukt het om positief te blijven en gemotiveerd. Je zult namelijk onherroepelijk tegenslagen krijgen.

Probeer momenten van onoplettendheid of verslapping dan ook vroegtijdig op te merken. Vaak is het zo dat als je moe bent, eerder naar ongezonde tussendoortjes grijpt.

Anticipeer hier op door minder vaak moe te zijn of gezonde tussendoortjes in huis te hebben (en ongezonde NIET).

Overigens moet je de teugels niet al te strak aantrekken. Beloon jezelf met één keer per week een ongezonde maaltijd waar je enorm van geniet.

Vermageren moet natuurlijk wel leuk blijven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *