Wat is gezond broodbeleg voor afvallen? 7 voorbeelden!

geplaatst in: Afvallen | 0

gezond broodbeleg afvallenWil je met gezond broodbeleg afvallen? Dan zit je hier in dit blog helemaal goed.

Misschien vraag je je ook wel af of deze kleine hoeveelheden broodbeleg überhaupt iets uitmaken als het om afvallen gaat.

Ik ben gaan onderzoeken hoe het precies met broodbeleg zit en in dit artikel vertel ik je wat ik heb ontdekt.

Voor mensen die heel erg van zoet houden ent als ik ziet het er niet heel rooskleurig uit.

De keerzijde is dat er gelukkig erg veel variaties mogelijk zijn zonder dat je bang hoeft te zijn om er van aan te komen.

Wil je in het vervolg met een gerust hart het juiste broodbeleg eten en verder werken aan je ideale gewicht? Lees dan snel verder!

Is dit gezond broodbeleg voor afvallen?

Ik ga even wat soorten broodbeleg met je doornemen waarvan vaak gezegd wordt dat ze gezond zijn.

Maar hoe gezond is het echt?

Daarnaast is er ook broodbeleg wat te boek staat als ongezond, maar de vraag is natuurlijk of dit ook echt zo is. Kortom, we lopen samen het lijstje bij langs.

Let’s go!

1. Mager broodbeleg: vlees

Vlees is over het algemeen best gezond voor de mens, vooral als het mager vlees betreft.

Er zitten veel vitaminen en mineralen in maar ook eiwitten. Dit zijn de soorten mager vlees die je gerust op je brood kan doen:

  • Kipfilet
  • Kalkoenfilet
  • Rookvlees
  • Rosbief
  • Rauwe ham zoals Parmaham

Als je voor vlees kiest, zorg dan dat er zo weinig mogelijk vetrandjes in en aan zitten. Kijk ook altijd op de verpakking wat er in het vlees verwerkt is. Kies alleen voor de soorten zonder toevoegingen.

Als je met mager broodbeleg afvallen wilt, is mager vlees hier goed voor te gebruiken.

mager broodbeleg afvallen

2. Appelstroop gezond zoet broodbeleg?

Over appelstroop hoor je verschillende berichten. Is dit nou gezond zoet broodbeleg?

Het is niet zo gek dat de verhalen zo verschillend zijn want je hebt ook verschillende soorten appelstroop 😉

Tegenwoordig vind je ook bietensap in appelstroop waardoor de ijzerwaarden ervan omhoog schieten. IJzer is goed voor je lichaam, mannen hebben ongeveer 9 milligram nodig en vrouwen tot wel de helft meer.

Een broodje met appelstroop bevat ongeveer tussen de 0,9 en 4,7 mg. Het is dus de moeite om na te gaan hoeveel er in jouw appelstroop zit.

Het is alleen zo jammer dat het soort ijzer dat in de appelstroop zit maar moeilijk door het lichaam wordt opgenomen.

Non-heemijzer

Dit heet non-heem ijzer en hiervan wordt tussen de 0,1 en 10 procent door je lichaam opgenomen.

Dit is afhankelijk van de andere voedingsstoffen die je eet. Zo is vitamine heel bevorderlijk voor de opname van dit zogenaamde non-heemijzer.

Maar naast da appelstroop het goede bestanddeel ijzer bevat, kunnen er ook veel toegevoegde suikers in zitten.

Zorg dus dat je de appelstroop in huis haalt met zo min mogelijk toegevoegde suikers en zo veel mogelijk ijzer. Dan is dit relatief gezond zoet broodbeleg, en voor afvallen te gebruiken.

3. Pindakaas

Hoewel pindakaas geen broodbeleg met weinig calorieën is – rond de 700 calorieen per 100 gram – kun je dit toch echt wel als broodbeleg voor afvallen gebruiken.

Dit komt door de overige voedingsstoffen die in pindakaas te vinden zijn:

  • Erg veel onverzadigde vetten
  • Vezels
  • Vitaminen en mineralen
  • Eiwitten

En als je het vergelijkt met ander broodbeleg dan zit er ook heel veel NIET in:

  • Geen toegevoegde suikers
  • Geen zout
  • Geen verzadigde vetten

Door een boterham met pindakaas te eten, krijg je al bijna de helft van de dagelijkse benodigde peulvruchten binnen. Er is echter een addertje onder het graas, veel soorten pindakaas zijn niet gemaakt van 100% pinda’s.

Hier zitten veel toevoegingen in.

Zorg er daarom voor dat je pindakaas in huis haalt wat voor 100% van pinda’s is gemaakt. Meestal kom je dan uit op biologische pindakaas.

gezond zoet broodbeleg

4. Eieren op brood

Eieren zijn echte natuurproducten en bevatten hele goede voedingsstoffen. Het is een broodbeleg met weinig calorieën.

Het werkt dus twee kanten op als je ei op brood doet: Je eet gezonde voeding en je laat slecht beleg staan!

Een ei kan zowel gebakken als gekookt op brood, maar denk er bij een gebakken ei wel om dat je niet te veel boter of olie gebruikt. En vervang een ei ook niet door eiersalade uit de winkel.

Hier zitten doorgaans veel toevoegingen in die het geheel weer ongezond maken.

5. Transformeer vis in broodbeleg voor afvallen

Eigenlijk hoef je er niet veel voor te doen om van vis broodbeleg voor afvallen te maken.

Zorg er wel voor dat je verse vis koopt om hiervoor te gebruiken. Je kunt denken aan:

  • Makreel
  • Zalm
  • Tonijn
  • Haring

Ook voor vis geldt dat je het beter niet als kant en klare salade kun eten vanwege alle toevoegingen die er in zitten.

6. Groenten en fruit

Misschien ben je het niet gewend om groenten efurit op je brood te doen, maar het is een hele goede vervanger voor ‘normaal’ broodbeleg.

En in het geval van bijvoorbeeld banaan soms nog even zoet ook!

Het is bijvoorbeeld ook goed te combineren met vis, of maak er een lekker broodjes gezond van. Dit zijn groenten en fruit die veel met brood worden gecombineerd:

  • Banaan
  • Basilicum
  • Paprika
  • Komkommer
  • Tomaat

7. Jam als gezond zoet broodbeleg?

Vaak staan er allerlei soorten fruit op de verpakking van jam.

Dit oogt dus erg gezond, want ik heb je zojuist verteld dat fruit een goed broodbeleg voor afvallen is.

Toch zijn er vele soorten jam in de supermarkten te verkrijgen met veel toevoegingen waaronder suikers. Koop dus altijd jam zonder toevoegingen. Dit is jam die voor 100% van fruit is gemaakt.

Een andere optie is om je eigen jam te maken, dan weet je zeker dat er geen rare dingen doorheen zitten en dat je met echt gezond broodbeleg afvallen gaat.

Maar hoe zit het met het brood zelf?

Leuk, met gezond broodbeleg afvallen. Maar hoe zit het met die grote plak waar het broodbeleg op gesmeerd wordt; Het brood zelf?

Daarvan krijg je namelijk veel meer binnen dan het beleg wat er op zit, en persoonlijk pluk ik liever eerst het laaghangende fruit…

In veel diëten is het namelijk niet toegestaan om brood te eten en wordt brood bestempeld als ongezond en ‘een echte dikmaker’.

Maar is dit ook zo?

Kun je beter maar helemaal stoppen met brood als je grote stappen wilt maken met afvallen? Nou, zo zwart wit is het nou ook weer niet. Gelukkig niet, want veel mensen zijn vervende brood-eters die eigenlijk niet zonder kunnen.

Toch moeten er wel enige nuances aangebracht worden, je kunt als je wilt afvallen niet zo veel brood eten als je maar wilt.

brood en afvallen

Te veel koolhydraten

Als je te veel brood eet krijg je te veel koolhydraten binnen en dat is echt dikmaker nummer één. Niet vet, zoals veel mensen denken. Bedenk maar eens wat de meeste mensen eten:

  • Brood voor ontbijt
  • Brood voor lunch
  • Rijst, pasta of aardappelen als avondeten
  • Koek, snoep en chips als tussendoortjes

Als je dit gaat ontleden dan ontdek je dat er voornamelijk veel koolhydraten worden gegeten, óók als je de tussendoortjes vervangt door fruit, gezonde shakes en noten.

Koolhydraten heb je vooral nodig als je veel fysiek werk doet. Maar dat is de afgelopen decennia steeds minder geworden. Steeds meer mensen hebben een zittend beroep.

Hoe we even is dus sterk veranderd, maar hoe we eten is vaak nog hetzelfde. Wat dat betreft is brood één van de boosdoeners die meewerkt aan deze scheefgroei.

Maar gelukkig is daar wat aan te doen.

Je hoeft brood niet helemaal te laten staan, maar je kan als ontbijt bijvoorbeeld wel gaan kiezen voor kwark met fruit.

Of op sommige dagen helemaal geen brood te eten, maar bijvoorbeeld een goed gevulde salade.

Beste soort brood

En als je dan kiest voor brood, eet dan volkoren brood. Hierin zitten veel vezels waardoor je eerder verzadigd bent en je ook beter naar de wc kan.

Denk bijvoorbeeld aan de fijn of grof volkoren brood of varianten als meergranenbrood, speltbrood of desembrood.

Ook donker roggebrood is erg geschikt, hierin zitten minder calorieën en veel vezels.

Zorg er voor dat je de juiste verhouding in je eetpatroon hebt, dan moet het goed komen:

  • 45% koolhydraten
  • 35% eiwitten
  • 20% vetten

Niet alleen met gezond broodbeleg afvallen

Je bent natuurlijk goed bezig als je met gezond broodbeleg afvallen wilt.

Maar misschien wil je het wel veel rigoureuzer aanpakken om echt grote stappen te maken met je gewichtsverlies.

Want met alleen het aanpassen van je broodbeleg ga je er helaas niet komen.

Wat ik je dan kan aanraden is niet om je helemaal in het zweet te werken in de sportschool, maar ook kritisch te gaan kijken naar je andere maaltijden.

Dit betekend niet dat je honger hoeft te lijden, maar wel dat je met de juiste recepten aan de slag moet gaan.

Deze vind je in de Afslank Receptenbijbel.

Hierin staan enkel recepten die er voor zorgen dat je vet gaat verbranden, en geen vet meer opslaat en dus aankomt.

Als je hier meer over wilt weten, klik dan snel verder op de onderstaande knop!

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *