Zelf pure chocolade zonder suiker maken + Waar je het kan kopen!

geplaatst in: Recepten | 0

Brokken pure chocolade zonder suiker met een lepelBen je op zoek naar pure chocolade zonder suiker?

In dit artikel laat ik je zien waar je het kan kopen, maar ook hoe je het zelf kan maken!

Superleuk…

Want wie heeft er niet van die aanvallen van zoetigheid, die plotselinge trek in chocolade?

Iedereen toch!

Na het lezen van dit artikel weet je precies hoe je je verslaving kan blijven voeden zónder een schuldgevoel.

Lees dus snel verder en ontdek alles over pure chocolade zonder suiker.

Is pure chocolade uit de supermarkt echt slecht?

Laat ik er maar niet omheen draaien; Het is niet gezond.

Moet je bijvoorbeeld kiezen tussen groenten en pure chocolade uit de supermarkt, dan kan je van groenten ronduit zeggen dat ze gezond zijn en dat ze je lichaam ten goede komen.

Pure chocolade uit de supermarkt daarentegen bevat altijd wel een beetje suiker.

Maar!

Ja, gelukkig is er een maar.

Pure chocolade bevatten ook goede stoffen:

  • Er zit veel cacao van cacaobonen in
  • Hierin zitten veel antioxidanten
  • Hiermee wordt het weefel en de cellen in je lichaam beschermd
  • Dit houd je jong
  • Er zitten stoofen in die je laten ontspannen
  • Je gaat je er beter door voelen, lekkerder in je vel
  • Cacaobonen bevatten stoffen die ontstekingen tegengaan
  • Je krijgt er minder snel suikeriekte en overgewicht van
  • Ze bevatten verschillende vitaminen en mineralen

Dat is nog eens een lijstje, vind je niet?

Persoonlijke Tip:

Wil je graag een EFFECTIEF dieet volgen? 
Dan raad ik je de Afslank Receptenbijbel aan.
Met deze koolhydraatarme recepten val je meerdere kilo’s per week af
en ze zijn makkelijk en snel klaar te maken.” 

Maar die suikers dan?!

Jammer van die suikers die er in zitten, maar daar gaan we met het recept wat ik je verderop geef direct wat aan doen.

Je kan pure chocolade zonder suiker natuurlijk ook kant en klaar kopen, ook dat laat ik je zien.

Maar we kunnen er niet omheen dat chocolade een goede invloed heeft op de spijsvertering.

Als je er telkens ene klein beetje van eet, zal je géén extra vet opslaan.

Goed nieuws dus.

Welke chocolade moet je beslist niet eten?

Voordat we ons nu hellemaal in de chocolade fontein gaan onderdompelen, wil ik je nog iets op het hart drukken.

Er zijn namelijk ook chocolade varianten die je dus beslist niet moet eten als je wilt afvallen.

Ja, misschien alleen bij hoge uitzondering.

Melkchocolade en witte chocolade zijn ronduit ongezond.

Nouja, je krijgt er even een goed gevoel van… Maar de hoeveelheid vet die erdoor wordt aangemaakt zorgt ervoor dat je je voor lange tijd weer ongelukkig voelt.

In melkchocolade zitten namelijk heel veel suiker, ongezonde vetten en melkpoeder.

Witte chocolade is nog erger, daar zit niet eens cacao in verwerkt.

Blijf hier dus zo ver mogelijk vandaan als je serieus gewicht wilt verliezen (of niet wilt aankomen).

Hoe kan het dat je zo verslaafd bent aan chocolade?

Ten eerste natuurlijk omdat het zoet is.

Vooral als je nog steeds veel zoetigheid eet is het moeilijk om uit die cirkel te komen van het hooghouden van je suikerspiegel.

Maar hoe kan het dan dat als je amper meer suikers eet omdat je er strikt op let, dat een reep chocolade nog steeds een enorme aantrekkingskracht heeft?

Vooral bij vrouwen?

Weer die hormonen…

Door de maand heen schommelen je hormonen alle kanten op.

Juist in de periode voordat je moet menstrueren zit er minder van de stoffen serotonine en dopamine in je lichaam.

Als je chocolade eet, worden deze stoffen juist weer sneller aangemaakt.

Je lichaam weet dat, waardoor je trek in chocolade rond die periode enorm toeneemt.

Ook al weet je zelf niet precies waarom dat is!

Maar er zit een keerzijde aan dit proces.

Kan je afvallen met pure chocolade zonder suiker?

Het is niet zo dat hoe meer chocolade je eet, hoe beter het voor je is.

Behalve dat je op den duur kotsmisselijk wordt, kan een overdosis chocolade ook het tegenovergestelde effect hebben.

Je gaat je dan juist erg down voelen, wat ook wel het rebound effect wordt genoemd.

Je mag dus wel chocolade eten, maar in kleine hoeveelheden tegelijk.

Zelfgemaakte chocolade in een pan met een spatel

De juiste hoeveelheid chocolade per dag

Als je iedere dag chocolade wilt eten dan moet je het bij twee blokjes pure chocolade zonder suiker houden.

Het voordeel van pure chocolade is dat je er veel sneller een vol gevoel van krijgt dan bij witte of melkchocolade.

Het kan zijn dat pure chocolade je een beetje tegenstaat.

Omdat het veel bitterder is dan de andere chocoladevarianten.

Je moet dit vergelijken met het proces waar je doorheem ging toen je koffie leerde drinken.

Dat ben je ook pas na een kop of 10-20 écht gaan waarderen. Eerst dronk je het met veel melk en suiker, totdat je steeds meer de smaak van koffie ging proeven en ook wilde proeven.

Zo leer je pure chocolade waarderen

Bouw dit met pure chocolade dus ook langzaam op als je hier last van hebt:

  • Begin met 50% puur (is het cacaogehalte in de chocolade)
  • Dan een keer 55%
  • Vervolgens 60%
  • Totdat je zelfs 77% lekker gaat vinden

Waar je van uit moet gaan is dat alles onder de 70% nog te veel slechte stoffen bevatten.

Boven de 70% zitten er bijvoorbeeld wél goede vetten in.

Pure chocolade zonder suiker maken is niet moeilijk!

Hieronder krijg je een recept om zelf pure chocolade zonder suiker te maken die tóch lekker is.

Hierin is vanillepoeder verwerkt, en je moet er oeven om denken dat je voor de pure vanille gaat.

Helaas is dit vaak wat duurder, maar in de goedkope variant zitten allemaal toevoegingen waaronder suikers.

Soms zit er niet eens vanille in!

Wees creatief en gebruik bijvoorbeeld verschillende vormpjes om je chocolade in te laten stollen.

Op die manier kan je er extra van genieten als het straks klaar is.

Bekijk hier de chocolade bakvormen op Bol.com >>

Dit wat je nodig hebt voor self-made pure chocolade:

De onderstaande ingrediënten zijn voor een grote reep suikervrije pure chocolade.

Je bent ongeveer 10 minuten bezig om het te maken, maar het uitharden kost wel een uur of 3.

Geduld is dus een schone zaak 😉 (en vooruit plannen…)

  • 100 gr cacao boter
  • 50 gr cacaopoeder
  • 1 eetlepel kokosolie
  • 3 eetlepels Stevia (zoetstof, je kan ook andere zoetstof gebruiken)
  • Mespuntje vanillepoeder
  • Snufje zout

Zo maak je suikervrije pure chocolade klaar:

  1. Doe water in een grote pan en breng het aan de kook
  2. Doe de cacaoboter en de kokosolie in een klein steelpannetje en laat het smelten door dit pannetje in de grote pan met kokend water te zetten (au bain-marie)
  3. Als het is gesmolten hou je een fijne zeef boven het kleine pannetje
  4. Laat hierdoor de cacaopoeder gaan zodat je het zonder klonten toevoegt
  5. Meng het geheel goed door elkaar
  6. Voeg ook de vanillepoeder, het zout en de Stevia zoetstof er aan toe en roer alles goed door
  7. Haal het steelpannetje uit de grote pan (kan erg heet zijn!) en giet de chocolade in de vormpjes van jouw keuze
  8. Doe de vormpjes met de pure suikervrije chocolade voor minimaal 3 uur in de koelkast om het goed te laten uitharden

Je kan met de hoeveelheid van de ingrediënten variëren om het naar eigen smaak te maken.

Meer zoetstof betekend bijvoorbeeld een minder pure chocolade.

Waar kan je pure chocolade zonder suiker kopen?

Misschien vind je het zelf maken wel allemaal te veel werk en te lang wachten.

Je kan dan natuurlijk naar de supermarkt gaan en daar pure chocolade kopen met minstens 70% cacaogehalte.

Kies dan altijd voor de biologische variant en lees wat er op het etiket staat.

Hier mag dus geen suiker bij staan.

Zeker weten dat je suikervrije chocolade hebt

Als je geen gedoe wilt met het kopen van de juiste pure chocolade zonder suiker dan kan je ze het beste online bestellen.

Tenzij je natuurlijk een specifiek winkeltje in de buurt hebt waar ze dit ook verkopen, maar dat heeft lang niet iedereen – of je weet het niet.

Kijk bijvoorbeeld eens op onlinedrogist.nl

Je ziet dan wel veel koolhydraten per chocoladeproduct staan, maar daarvan zijn maar weinig suikers.

De rest van de koolhydraten zijn van zoetstoffen welke je bloedsuikerspiegel niet laten stijgen.

Perfect dus voor mensen die willen afvallen.

Als je het afvallen écht een boost wilt geven

Mocht je behalve chocolade ook de rest van je eetpatroon willen aanpakken, dan heb ik wat leuks voor je.

In de Afslank Receptenbijbel vind je namelijk allemaal recepten die suikerarm en koolhydraatarm zijn.

Dit zijn recepten voor het ontbijt, de lunch en het avondeten, maar óók voor tussendoortjes.

Je pakt hier dus alles wat je eet mee aan!

Klik op de link hieronder om direct dit boek te bekijken.

Mocht je nog vragen hebben over pure chocolade zonder suiker of over het receptenboek, dan hoor ik dat graag in de reacties hieronder!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *