Koolhydraatarme noten eten? Ontdek van welke soort je het beste afvalt!

geplaatst in: Afvallen | 0

koolhydraatarme notenWat zijn nou echt koolhydraatarme noten? En hoeveel mag je er van eten?

Noten worden in veel diëten aangeraden vanwege de goede voedingsstoffen die er inzitten.

Het gaat dan met name om de gezonde vetten.

Juist ook als je koolhydraatarm eet heb je al snel de neiging om te weinig vetten te eten.

En dat terwijl een groot deel van je voeding uit gezonde vetten zou moeten bestaan.

Maar waarom mag je dan vaak maar zo weinig nootjes eten?

Hooguit een handje vol?

In dit artikel gaan ontdek je wat de meest koolhydraatarme noten zijn en welke porties je er van mag eten in het leven van alle dag.

Waarom noten zo gezond kunnen zijn

In noten zitten behoorlijk wat calorieën, maar als je koolhydraatarm eet, dan weet je dat calorieën niet de belangrijkste voedingswaarde is om op te letten.

Dat zijn namelijk het aantal koolhydraten in een product.

In de meeste nootsoorten zitten echter ook nog best veel koolhydraten.

Maar waarom worden ze dan wel aangeraden binnen een koolhydraatarm dieet?

Vanwege de vele andere goede eigenschappen voor ervan voor je gezondheid:

  • Meer energie
  • Hogere weerstand
  • Beter concentreren

Daarnaast is het een goede afwisseling in een gevarieerd eetpatroon. Om gezond te blijven en alle benodigde voedingswaarden binnen te krijgen moet je namelijk gevarieerd eten.

Dat geldt voor elk dieet.

Goede koolhydraten in noten

Een notenmelangeMisschien ken je het verschil tussen goede koolhydraten en slechte koolhydraten.

Lees anders mijn artikelen hierover nog eens rustig door.

Slechte koolhydraten komen vooral voor in koek, gebak en frisdrank.

Dit is bij noten gelukkig niet het geval, hierin zitten goede koolhydraten. Langzame koolhydraten waar je lichaam geen piek van krijgt in de bloedsuikerspiegel.

In noten zitten daarnaast veel gezonde vetten, onverzadigde vetten om precies te zijn.

Daarvoor hoef je niet bang te zijn als het om afvallen gaat, want het zijn juist de koolhydraten die je dik maken.

Sterker nog, gezonde vetten helpen je lichaam juist om overtollig vet in je lichaam te gaan verbranden.

Aantal koolhydraten in noten

Als je wilt weten wat koolhydraatarme noten zijn, moet je weten hoevéél koolhydraten er in noten zitten.

Daarom heb ik ze hieronder voor je op een rij gezet.

Noten (100 gr) Kcal Vet (gr) Kh (gr) Eiwit (gr)
Paranoten 679 67 4,5 14
Macadamianoten 733 74,5 6,5 9
Pecannoten 717 72 9,5 8,5
Amandelen 609 52 10,4 19,5
Hazelnoten 667 62,5 10,6 14,2
Pistachenoten 601 51,5 10,2 19,5
Pinda’s 623 52 11,2 26
Walnoten 675 62,5 12,1 14,4
Cashewnoten 591 46,5 22,5 18,5
Kastanjes 188 2 35 4

Cashewnoten vermijden?

Als je ijkt naar het aantal koolhydraten in noten, dan valt op dat er veel koolhydraten in Cashewnoten zitten.

Dit zijn noten die veel mensen lekker vinden en waar je ook makkelijk veel van eet.

Ze zijn lekker zacht en vooral de gezouten versie nodigt uit om er steeds meer van te eten.

Eigenlijk een beetje vergelijkbaar met de uitwerking van chips.

Maar betekend dit dat je cashewnootjes helemaal moet vermijden?

Nee, gelukkig niet.

Je mag er best een paar door je salade doen bijvoorbeeld, maar eigenlijk alleen als je op gewicht wilt blijven en het je vooral om een gezonde levensstijl te doen is.

Als je wilt afvallen kun je beter voor een andere nootsoort gaan.

cashewnoten

Noten zonder koolhydraten

Helaas kan ik je in het overzicht geen noten zonder koolhydraten laten zien.

In iedere nootsoort zitten wel koolhydraten, en zoals je kan zien kunnen we een mooie top 3 van koolhydraatarme noten vormen:

  1. Paranoten
  2. Macadamianoten
  3. Pecannoten

Paranoten

paranotenParanoten bevatten de minste koolhydraten, maar dat betekend niet dat je er onbeperkt van kan eten als je graag wilt afvallen.

Het zijn namelijk geen noten zonder koolhydraten…

Dus ook voor paranoten geldt dat je ze kan eten, maar met mate.

Paranoten bevatten naast gezonde vetten ook Selenium. Dit is een stof die de kans op kanker verkleint.

Paranoten worden vaak vermeng in notenmixen.

Macadamianoten

Macadamianoten zijn een behoorlijk dure nootsoort.

Toch zitten er in deze nootsoort heel erg veel voedingsstoffen zoals calorieën en vetten. Zo zitten hierin de meeste onverzadigde vetten van alle nootsoorten.

Pecannoten

Pecannoten zijn net even wat zoeter als walnoten maar hebben wel dezelfde structuur.

Daarom zijn er veel liefhebbers van deze noten.

Hierin zitten met name veel zink en vitamine B1. Ook is deze nootsoort rijk aan meervoudig onverzadigde vetzuren.

De meest gezonde koolhydraatarme noten

Het is niet zo dat het aantal koolhydraten in noten ook weergeeft hoe gezond deze noot is.

Bij het aantal koolhydraten gaat het er vooral om dat je er niet van gaat aankomen.

Eigenlijk bestaan er vrijwel geen ongezonde noten.

Het is daarom het beste dat je een mix eet van de verschillende noten, je krijgt dan ook van alle noten de gezonde voordelen mee.

Ik zal je straks een voorbeeld laten zien van de notenmix die ik graag eet.

Hoe zit het met rauwe noten?

Een walnootVeel noten die je kunt kopen in de supermarkt zijn enigszins bewerkt. Zo zijn ze bijvoorbeeld gekruid, gezouten of geroosterd.

Geroosterde nootjes raken door de verhitting die heeft plaats gevonden bepaalde voedingsstoffen ‘kwijt’.

Denk hierbij aan vetten en aminozuren.

Om hier wel van te kunnen profiteren is het slim om voor de ongeroosterde varianten te kiezen.

Veel mensen doen dit liever niet omdat geroosterde nootjes wat zachter zijn.

Als jij ook zo iemand bent kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een mix te maken van geroosterde en ongeroosterde nootjes. Of je eet ze om en om, op die manier raak je steeds meer aan de rauwe noten gewend.

En op den duur wil je niet anders meer 😉

Tips bij noten in een koolhydraatarm dieet

Ik hoop dat je hebt begrepen dat noten goed in een koolhydraatarm dieet passen.

Als je wilt afvallen kies dan wel voor de meest koolhydraatarme noten, en eet er ook niet onbeperkt in.

Het is daarbij van belang dat je leert luisteren naar je lichaam, wanneer heb je genoeg en wanneer eet je alleen maar omdat het lekker is?

Eet een mix van noten

Door steeds weer andere noten te eten of een notenmix te eten, krijg je alle gezondheidsvoordelen van de verschillende notensoorten mee.

Zelf ben ik fan van de onderstaande notenmix, die momenteel bij de Aldi verkrijgbaar is.

Op de verpakking staat dat er maar 5,7 gram koolhydraten per 100 gram in zitten!

Maar als je kijkt naar de ingrediënten, dan kan dit bijna niet waar zijn:

  • Amandelen (38%)
  • Walnoten (20%)
  • Hazelnoten (30%)
  • Paranoten (10%)

Toch eet ik ze met veel smaak, en ja ze zijn erg verleidelijk!

Een notenmixnoten voedingswaarde

Een handje per dag

Probeer je noteninname tot een handje per dag te beperken.

Dat betekend dus gemiddeld, de ene dag geen nootjes is de volgende dag twee handjes.

Eerlijk gezegd zijn mijn handen soms behoorlijk groot… Het is altijd beter dan koek of snoep!

Gebruik het in andere gerechten

Noten zijn een goede aanvulling in onder andere salades.

Maar er zijn nog veel meer toepassingen van koolhydraatarme noten.

Dat noten in een koolhydraatarm dieet passen kun je ook teruglezen in de Afslank Receptenbijbel.

Daarin vind je heel erg veel koolhydraatarme recepten en leer je hoe je hiervan jouw eetpatroon maakt.

Zo kun je afvallen en genieten tegelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *