5 tips voor afvallen met water (Ja, het kan!)

geplaatst in: Afvallen | 0

afvallen met waterAls je wilt afvallen met water, dan zit je hier goed.

Afvallen met water is namelijk geen illusie maar goed mogelijk. Je moet dan wel even weten hoe je het moet doen en je moet een beetje doorzettingsvermogen hebben.

Het gaat namelijk niet heel erg snel, maar is daarbij wel weer erg makkelijk.

Als je eenmaal weet hoe je makkelijk water drinkt zonder dat het irritant wordt, dan kun je op de automatische piloot afvallen én gezond leven.

Lees daarom snel verder als je graag wilt afvallen met water!

De 6 voordelen van afvallen met water

Als je gaat afvallen met water heeft dat verschillende voordelen.

Ik heb de volgende 6 voor je op een rij gezet:

  1. Het eerste en grootste voordeel is nog wel dat er in water geen calorieën zitten die slecht voor je zijn.
  2. Daar komt bij dat als je water drinkt, je niet iets anders hoeft te drinken voor de dorst. Denk bijvoorbeeld aan frisdrank en vruchtensappen. In frisdrank zitten veel suikers en ook vruchtendrank uit pak bevat veel toevoegingen. Zelfs als je zelf vruchtensap gaat persen is het nog gezonder om water te drinken.
  3. Het derde voordeel van afvallen met water is dat je door water te drinken minder snel trek krijgt in eten, en je dus ook minder gaat eten terwijl je stofwisseling wel doorgaat en vet verbrand.
  4. Als vierde wordt genoemd dat je meer energie krijgt van water drinken. Daardoor ga je meer bewegen en dat maakt dat je lichaam meer gaat verbranden.
  5. De afvalstoffen in je lichaam verdwijnen in je ontlasting. Dus hoe meer je drinkt, hoe meer je moet plassen en hoe beter het is voor de afvoer van deze afvalstoffen.
  6. Tenslotte is het goed om te noemen dat je spijsvertering beter gaat werken bij het drinken van water. Hierdoor verbrand je eenvoudig meer vet dan wanneer je geen water zou drinken.

Dat klinkt allemaal fantastisch hé, die voordelen. Maar daarbij moet je wel in de gaten houden dat je niet te veel water gaat drinken. Het is niet zo dat hoe meer je drinkt, hoe meer voordeel je er van hebt.

Het is daarom goed om te weten hoeveel water wij als mensen nu echt nodig hebben om gezond te blijven.

De juiste hoeveelheid water voor een goede gezondheid

Eigenlijk bestaat de hele planeet aarde voor het grootste deel uit water. Om precies te zijn is 71% van de oppervlakte van onze aardbol water. Alles wat er op de aarde leeft bevat water. Je kunt wel stellen dat we compleet afhankelijk zijn van water.

We kunnen niet zonder.

Zelfs wij mensen bestaan grotendeels uit water, meer dan 50%. Het is afhankelijk van hoeveel vet je hebt, maar mannen bestaan gemiddeld voor 60% uit water, vrouwen voor 51% en pasgeboren kinderen voor niet minder dan 74%.

We krijgen ons vocht niet alleen binnen als water, want ook in veel etenswaren zit water. Vooral fruit zit er vol mee, maar ook zuivel en groenten.

Alles bij elkaar zorgen deze etenswaren er voor dat je ongeveer een liter water op een dag binnen krijgt.

Ons lichaam verbruikt ongeveer 2,5 liter water op een dag. Dit verlaat het lichaam doordat we zweten, ademhalen en plassen.

Watertekort aanvullen

De snelle rekenaar heeft al ontdekt dat er een gat zit tussen 2,5 liter verbruiken en 1 liter binnen krijgen via etenswaren. Het resterende deel kun je aanvullen door water te drinken.

Dit kan kraanwater zijn of water dat kan kopen in de supermarkt in een fles of pak.

In ons land kunnen we gewoon water uit de kraan drinken, wat natuurlijk erg makkelijk en goedkoop is. Als je wel eens in Frankrijk op vakantie bent geweest dan weet je dat je daar niet uit de kraan moet drinken.

Daar moet je wel water kopen, wil je niet ziek worden.

Het water uit de kraan in ons kikkerlandje is vrijwel net zo schoon als het water wat je kunt kopen.

De vraag is alleen hoeveel je moet drinken als je wilt afvallen met water. En hoeveel je dan kan afvallen natuurlijk.

glas met water

Hoeveel kan je afvallen met water drinken?

Als je wilt gaan afvallen met water, dan moet je toch zeker iedere dag zo’n 3 tot 4 liter water drinken. Als je dus een flesje van een halve liter hebt, dan zul je deze 6 tot 8 keer opnieuw moeten vullen.

Leg je verwachting met het verliezen van gewicht niet te hoog, om teleurstelling te voorkomen. Maar 1 kilo per maand moet zeker lukken als je 3 tot 4 liter water per dag drinkt.

Het kan zijn dat je dit aan de lage kant vind. Maar als je er eenmaal aan gewend bent om water te drinken, dan gaat afvallen bijna als vanzelf.

Daar komt nog eens bij dat als je het water ook nog vervanger laat zijn van frisdrank en vruchtensap, en dat dus helemaal niet meer drinkt, dan ga je nog extra gewicht verliezen ook.

Je kunt het mes aan twee kanten laten snijden als je gaat afvallen met water.

Vergeet dit niet als je gaat afvallen met water

Omdat water drinken er voor zorgt dat je minder trek krijgt, ga je automatisch minder eten. Dit betekend dat je ook minder voedingsstoffen binnen gaat krijgen.

Natrium is een mineraal dat een belangrijke rol vervult bij het regelen van de bloeddruk. En laat door veel water drinken nou dit natrium verminderen in je lichaam.

In combinatie met minder eten maakt het dat je alert moet zijn om niet meer dan 4 liter water per dag te drinken.

Verder is het belangrijk om te weten dat bij te veel water drinken je lichaam dit gewoon niet kan verwerken. Er is dan geen goed evenwicht meer tussen het water in je lichaam en het aanwezige natrium in je bloed.

Je lichaam raakt daarvan in de war en gaat het water naar je hersenen brengen, waardoor je hoofdpijn kan krijgen – of nog erger.

Zorg er voor dat je niet veel water ineens drinkt, maar verspreid over de hele dag.

5 Tips voor snel afvallen met water

Het kan nog best wel eens lastig zijn om meer water te gaan drinken dan je gewend was. Om je afvallen met water goed aan te leren zijn er de volgende 5 tips waardoor het makkelijker wordt om voldoende water te drinken op een dag.

Afvallen met water tip #1: Koop een flesje

Als je water uit een flesje drinkt, is het veel makkelijker vol te houden dan uit een kopje. Het drinkt lekkerder en je weet ook precies hoeveel je hebt gedronken.

Afvallen met water tip #2: Ga niet zonder flesje de deur uit

Neem je flesje mee als je de deur uit gaat. Naar je werk, een afspraak of als je een eindje gaat wandelen. Je zult zien dat het dan veel sneller gaat, en je ongemerkt gaat drinken.

Afvallen met water tip #3: Vertrek met een volle fles

Zorg dat je flesje is gevuld voordat je van huis gaat. Als je dat nog moet doen als je ergens bent aangekomen, heb je in de tussentijd niet van de gelegenheid gebruik kunnen maken om water te drinken.

En dat terwijl je tijdens het autorijden of in het openbaar vervoer prima een paar slokken kunt nemen.

waterflessen

Afvallen met water tip #4: Voeg smaak toe

Voeg geen smaak toe door ranja of iets dergelijks te gebruiken. Koop een potje met sap van citroen in de winkel en doe daar een klein beetje van in het water. Dit geeft het net even wat meer smaak, en het kan geen kwaad.

Afvallen met water tip #5: Eet vochtrijke voeding

In groenten en fruit zit veel vocht. Door deze voedingsmiddelen te eten zorg je dat je meer vocht binnenkrijgt dan enkel door water te drinken. Zo kun je toch aan de benodigde hoeveelheid vocht op een dag komen.

Zo val je nog sneller af op een makkelijke manier

Als je graag sneller wilt afvallen dan alleen afvallen met water (1 kilo per maand) en je dit wel op een natuurlijke en makkelijke manier wilt doen, lees dan het boek ‘De Afslank Receptenbijbel‘.

Net als met water drinken is het voedsel wat je binnenkrijgt een kwestie van keuzes maken en er een gewoonte van maken. Dus niet een bepaald dieet volgen wat je na een tijdje weer loslaat, maar voor de rest van je leven gezond leren eten.

Betekend dit dat je nooit meer iets lekkers mag eten? Zeker niet.

Er is altijd een bepaalde ruimte om ‘ongezond’ te doen, maar nog belangrijker, deze recepten zijn zo goed dat je niet eens het idee hebt dat je er mee afvalt.

Overtuig jezelf en kijk op de pagina van de Afslank Receptenbijbel.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *