Snel veel afvallen? 4 stappen die je NIET moet nemen (en 8 goede)

geplaatst in: Afvallen | 0

snel veel afvallenAls je snel veel afvallen wilt, dan zit je hier goed.

In dit artikel wordt namelijk beschreven hoe je snel veel afvallen kan, maar ook wordt benoemd of het gezond voor je is en wat de alternatieven dan zijn.

Er zijn namelijk erg veel manieren om snel veel af te vallen, maar niet elke manier is even gezond en heeft op de langere termijn de uitwerking die je graag wilt hebben.

Het uitgangspunt is namelijk gezond en duurzaam afvallen. Onthoud dat goed!

Telkens als je denkt; ‘Hoe kan dit nou een aanbeveling zijn, dat is toch erg ongezond’ dan komt er daarna een uitleg op de betreffende mogelijkheid voor snel veel afvallen.

Hou jezelf niet voor de gek

Als je gaat zoeken op het internet naar snel veel afvallen, dan worden er vaak hele mooie claims gemaakt. Je kunt dan wel 5 tot 10 kilo per week afvallen volgens deze informatie.

Dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar je moet niet vergeten dat dit op een gezonde manier gewoon niet haalbaar is.

Hou deze stelregel in de gaten; Als het te mooi klinkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Je kunt het wel proberen, maar dan zul je net als veel anderen er achter komen dat het gewoon niet werkt en dat je al je tijd en geld aan iets besteed hebt wat het niet waard was.

In de meeste gevallen wordt je er zelfs alleen maar slechter van.

Denk alleen al aan de deuk die je zelfvertrouwen krijgt als blijkt dat het niet gelukt is. Aan wie geef je dan de schuld? De meeste mensen leggen die bij zichzelf neer.

Laat je dus niet beetnemen!

Snel veel afvallen in 4 (slechte) stappen

Het gekke aan de belofte dat je snel veel afvallen kan is dat het ook nog waar is ook. Het kan. Maar het is erg ongezond. Maar daarmee is niet de kous af, want je moet wel weten wat de gevolgen zijn als je er aan mee doet.

Daarom hieronder de 4 stappen die je kunt volgen om heel snel af te vallen, met daarbij de gevolgen voor je lichaam en je welzijn.

Snel veel afvallen stap #1: Eet bijna niets

Als je heel weinig eet de komende tijd, laten we zeggen, de komende twee weken, dan zal je erg snel afvallen. Je krijgt dan nauwelijks calorieën binnen en je lichaam zal dan de vetreserves moeten gaan aanspreken om energie te krijgen.

Daarnaast zal ook het vochtgehalte in je lichaam dalen en je spieren zullen afnemen.

Op deze manier zal het je moeten lukken om in een week toch een kilo of vijf kwijt te raken.

Als er geen of nauwelijks voedsel in je lichaam komt, zal het lichaam op zoek moeten naar de energie die nog in je lichaam opgeslagen is. De volgorde is dan: Als eerste de aanwezige koolhydraten opmaken, daarna de vetten die als reserve zijn opgeslagen en de eiwitten die in je spieren zitten.

Als deze vetten en eiwitten gebruikt worden om als brandstof te gaan dienen, dan ontstaat er vocht. Doordat je ademhaalt, plast en zweet, wordt dit vocht uit je lichaam verwijderd.

 

leeg bord

Je kunt je wel voorstellen dat als je vocht gaat kwijtraken, het snel kan gaan met het verliezen van gewicht.

De voordelen hiervan zijn:

  • Veel gewichtsverlies in weinig tijd
  • Je kunt voor een bepaalde tijd je BMI verlagen

De nadelen hiervan zijn:

  • Bijna zeker dat je gaat jojo-en
  • Krachten en spieren nemen af
  • Grote kans op galstenen
  • Darmen kunnen verstopt raken

Bijna niets eten is ongezond

Gezien de grote nadelen kun je wel concluderen dat bijna niets eten erg ongezond is, ook al wil je snel veel afvallen.

Als je toch wilt minderen met eten, ga dan minderen met bepaald eten. Zo kun je beter stoppen met het eten van calorierijk voedsel, zoals brood, frisdranken, chips, fast food, snoep, koek.

Eet in plaats daarvan fruit, noten, magere kwark of magere yoghurt.

Snel veel afvallen stap #2: Sporten tot je niet meer kan

Als je sport, dan verbrand je calorieën. Dus meer sporten betekend meer calorieën verbranden. Zo kan je elke dag een paar uur gaan sporten en op die manier superveel calorieën verbranden.

En ook voor sporten geldt, net als bij weinig eten, dat de energie uit het vet in je lichaam gehaald wordt, om daarna het weefsel in je spieren aan te spreken.

Ook ga je tijdens het verbranden van dit vet en spierweefsel veel vocht verliezen, want dat vocht komt vrij bij het afbreken van de spieren en het vet.

Door het vele bewegen ga je flink transpireren, wat een nog grotere afname van het vochtgehalte in je lichaam betekend.

Na een week is het goed haalbaar dat je 5 kilo bent afgevallen.

uitgeput

Voordelen van veel sporten:

  • Veel gewichtsverlies in weinig tijd
  • Je krijgt meer conditie

Nadelen van veel sporten:

  • Een slechter afweersysteem (sneller ziek worden)
  • Hoger cortisol gehalte waardoor je minder goed slaapt (veroorzaakt stress)
  • Minder energie

Sporten tot je niet meer kan is ongezond

Als je kijkt naar de nadelen van erg veel sporten, dan mag je er wel een professionele coach bij nemen om je hier in te begeleiden, omdat je anders erg ongezond bezig bent. Daar komt bij dat je in de eerte 1 of 2 weken wel veel afvalt, maar in de weken daarna gaan je spieren groeien en kom je weer aan.

Ook kun je in de weken erna niet zo veel vocht meer verliezen als in de eerste weken.

Als je veel wilt sporten, zorg dan dat je de juiste voeding daarbij eet, en dat je je inleest om te zien hoeveel dit gaat helpen bij het afvallen.

Over het algemeen helpt veel en intensief sporten niet bij snel veel afvallen.

Snel veel afvallen stap #3: Geen koolhydraten meer eten

In Nederland en eigenlijk heel de westerse samenleving is het eten van voedsel met veel koolhydraten heel normaal.

Toch zijn de producten waarin suikers en zetmeel (koolhydraten) zijn verwerkt, de grootste oorzaken van al die mensen die te zwaar zijn.

En laten er nou erg veel lekkere dingen in de supermarkt vol zitten met suikers en zetmeel. Als je dus alles laat staan waarin koolhydraten zijn verwerkt, dan blijft er niet veel meer over en ga je sowieso al veel minder eten.

Je lichaam krijgt dan geen koolhydraten meer binnen en gaat zijn energie halen uit het vet wat er opgeslagen is. Als je dit heel nauw bijhoudt dan kun je in een week makkelijk 5 kilo afvallen.

 

snoepjes

Voordelen van geen koolhydraten:

  • Je hebt sneller een vol gevoel als je iets eet zonder koolhydraten
  • Je verbrand alleen nog maar vet

Nadelen van geen koolhydraten:

  • Je spieren herstellen minder snel
  • Snel last van moeheid en weinig energie
  • Grote kans op stemmingswisselingen (snel boos, bang, depressief)

Geen koolhydraten eten is ongezond

Alle koolhydraten uit je voedsel verbannen is helemaal niet gezond, want je lichaam heeft koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.

Als je toch weinig koolhydraten wilt gaan eten, leer dan het verschil tussen snelle en langzame koolhydraten.

Snelle koolhydraten (suiker, alles van witmeel, aardappelen) mag je dan laten staan, en de langzame koolhydraten (havermout, groente, fruit, alles van volkorenmeel) mag je blijven eten.

Snel veel afvallen stap #4: Slik dieetpillen

Dieetpillen kunnen je in korte tijd veel laten afvallen. En ze zijn er in allerlei soorten en maten, maar er is wel een onderscheid in te maken. Dit zijn de vier hoofdgroepen waarin ze te krijgen zijn:

  1. Pillen die honger tegengaan
  2. Pillen die psychische klachten verhelpen
  3. Pillen die de vetverbranding stimuleren
  4. Pillen die de stofwisseling stimuleren

Vaak zijn dergelijke pillen gemaakt van natuurproducten, maar het is niet altijd aangetoond dat ze ook daadwerkelijk hun werk goed doen.

Als de pillen niet gemaakt zijn van natuurproducten, dan is er een grote kans op bijwerkingen.

dieetpillen meetlint

 

Je kunt deze pillen krijgen vanaf een euro of 20 maar ze zijn er ook in varianten tot wel 500 euro.

Voordelen van dieetpillen

  • Super makkelijk
  • Veel gewichtsverlies in weinig tijd

Nadelen van dieetpillen

  • Zorgen niet voor blijvend afvallen
  • Werking is onzeker en hebben bijwerkingen
  • Kosten veel geld

Dieetpillen slikken is ongezond

Als je kijkt naar de nadelen, dan is het duidelijk dat dieetpillen gewoonweg slecht voor je zijn. Je weet niet wat de bijwerkingen zijn en in hoeverre je hormoon huishouding wordt beïnvloed.

Daar komt bij dat je misschien tijdelijk wel even afvalt, maar daarna gewoon weer gaat aankomen omdat je het echte probleem niet hebt aangepakt.

Snel veel afvallen op een gezonde manier

Het moge duidelijk zijn dat de bovenstaande 4 stappen niet geschikt zijn als je snel veel afvallen wilt. Maar de vraag is natuurlijk, hoe kun je dit wel op een gezonde manier doen die ook nog eens blijvend is?

Dit kun je doen door voornamelijk vet te gaan verbranden.

En om dit voor elkaar te krijgen moet je juist geen spieren en vocht gaan verliezen, maar is het een must om juist spieren op te bouwen.

Spieren zijn namelijk net kleine fabriekjes die er voor zorgen dat als jij stilzit of slaapt, toch calorieën en vet verbrand.

man spieren

Hieronder vind je nog meer tips waarmee je op een gezonde manier snel veel afvallen kan door vet te verbranden.

Hoeveel ga ik dan afvallen?

Het is goed om van te voren even de juiste verwachtingen te hebben, zodat je straks niet helemaal teleurgesteld bent omdat het niet gelukt is. Met de juiste verwachting blijf je gemotiveerd om af te vallen.

Je moet daarbij niet vergeten dat als je het op deze manier doet, je er de rest van je leven plezier van gaat hebben.

Natuurlijk is niet ieder mensen gelijk en zijn er verschillende factoren van invloed op de hoeveelheid vet die je in een weke an verbranden.

Je moet hierbij denken aan je huidige gewicht, hoeveel spieren je hebt, hoe lang je bent, wat je eet, en ga zo maar door.

Om je toch een indicatie te geven is dit wat er vanuit verschillende studies naar voren is gekomen: Je kunt gemiddeld 0,5 tot 2 kilo per week afvallen door enkel vet te verbranden.

Om dit te bereiken is het zaak dat je je richt op de dingen die je ook daadwerkelijk kunt beïnvloeden.

Snel veel afvallen op een slimme manier

Er zijn maar een paar zaken waar je invloed op kan uitoefenen als het gaat om vet verbranden. Als je bijvoorbeeld aanleg hebt om dik te worden, dan is het lastig om dit te veranderen.

Ga je daarom richten op een factor die makkelijk te beïnvloeden is en die veel uithaalt. Dit zijn de 4 zaken waarop je kan inspelen:

  1. Voeding
  2. Bewegen
  3. Stress
  4. Mentaal

Niet alle 4 hebben ze een evengrote uitwerking op afvallen. Het is slim om die op te pakken die de grootste invloed hebben en waardoor je het snelst afvallen.

Uit onderzoek is gebleken dat je het meeste invloed kan uitoefenen op je gewicht door te kijken naar je voedsel en je inspanningen (bewegen).

Natuurlijk komt ook het stress niveau om de hoek kijken en hoe je er mentaal in zit, maar dit is veel moeilijker om te beïnvloeden en ook erg lastig te meten.

Daar zijn de onderzoekers ook achtergekomen en zijn wel gaan meten bij de factoren voeding en bewegen.

Daaruit hebben ze moeten concluderen dat als het om afvallen gaat, 80% wordt veroorzaakt door de voeding en 20% door bewegen.

Dat geldt als je één van beide oppakt. Wat ze ook moesten concluderen is dat als je er een combinatie van maakt, je op de lange termijn 30% meer afvalt.

Ga dus niet stil zitten tijdens het afvallen, want het is van groot belang dat je er bij beweegt.

In 8 stappen gezond snel veel afvallen voor de lange termijn

Om je direct op weg te helpen en je niet in het ongewisse te laten zijn hieronder 8 stappen beschreven waarmee je snel veel afvallen kan, en blijvend.

Zo kun je gelijk aan de slag en jezelf in de actie modus zetten 😉

Zoals je hebt kunnen lezen is voeding van grotere invloed bij vet verliezen dan bewegen.

Daarom gaan er meer stappen over voeding, maar daarbij wordt bewegen niet buiten beschouwing gelaten.

Gezond snel veel afvallen stap #1: Geen frisdrank en vruchtensap

In frisdranken en vruchtensappen zitten enorm veel suikers en dus calorieën. Vooral de vruchtensappen zijn vaak misleidend, omdat daar in veel gevallen op staat dat het 100% puur vruchtensap is.

cola frisdrank

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet bewerkt is. Daar zijn de fabrikanten slim genoeg voor. Lees de etiketten er maar op na en beoordeel zelf.

Veel mensen weten wel dat er in frisdranken veel suikers zitten, maar het is zo normaal geworden om het te drinken dat het voor velen lastig is om het te laten staan.

Stop dus met het drinken van deze dranken, inclusief de light versies ervan. Juist omdat gedacht wordt dat light ‘nog wel kan’ wordt hier meer van gedronken.

En ook al zit er minder suiker in, je lichaam denkt toch dat er zoetigheid binnenkomt en maakt daarvoor insuline aan om het te verwerken.

Die insuline is het hormoon dat ook zorgt voor het opslaan van vet.

Ga in plaats van vruchtensappen en frisdrank over op water, thee en koffie, uiteraard zonder suiker en liever ook zonder melk. Je kunt ook nog denken aan groene smoothies.

Gezond snel veel afvallen stap #2: Geen ‘snelle’ koolhydraten meer

Je hebt twee soorten koolhydraten, de snelle en de langzame. De snelle koolhydraten worden snel verwerkt in je lichaam en laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen.

Door deze grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel wordt er ook veel insuline aangemaakt en zoals je in de eerste tip hebt kunnen lezen, wordt hierdoor vet aangemaakt.

Snelle koolhydraten zijn snoep, koek, alles van witmeel, aardappelen, en natuurlijk suiker. Zorg dat je dergelijke producten gewoon niet in huis haalt, dan is het ook veel makkelijker om er af te blijven.

Langzame koolhydraten zijn een stuk beter. Denk hierbij aan havermout, peulvruchten, groente, fruit en alles van volkorenmeel.

Over het algemeen moet je er gewoon om denken dat je niet meer koolhydraten binnen krijgt dan je verbruikt. Met de snelle koolhydraten kom je hier snel overheen, en met de langzame koolhydraten kun je hier met gemak onder blijven.

Gezond snel veel afvallen stap #3: Niet altijd ontbijten

Vaak wordt gezegd dat het ontbijt onmisbaar is voor een gezonde levensstijl. Er wordt dan meer waarde aan gehecht dan aan de andere maaltijden.gezond ontbijt afvallen

Dit is onjuist. Alle maaltijden zijn even belangrijk.

Maar als je één van de maaltijden overslaat, dan wordt de gevoeligheid van je insuline hoger.

Hoe langer het duurt voordat het lichaam nieuwe energie krijgt, hoe groter de nood naar energie wordt.

Op dat moment kan er met minder insuline evenveel energie in het lichaam verwerkt worden.

Het overslaan van een maaltijd kan hier dus aan bijdragen.

Een andere omschrijving hiervoor is ‘intermittent fasting’. Zoek er maar eens naar en kijk of het wat voor je is.

Gezond snel veel afvallen stap #4: Hooguit 3 maaltijden per dag

Er zijn experts die zeggen dat je vijf of zes keer per dag moet eten om je spijsvertering op gang te houden.

Maar dit is achterhaald, want onderzoek wijst uit dat je spijsvertering pas vertraagd na drie tot vier dagen niet eten.

Eigenlijk is het ook best logisch, want hoe meer je eet, hoe meer je lichaam moet verwerken. Daar komt bij dat veel mensen die 3 keer per dag eten hele goede resultaten halen met snel veel afvallen.

Dus waarom zou je moeite doen om vijf tot zes keer per dag eten klaar te maken? De meesten hebben al moeite om drie keer per dag een gezonde maaltijd te bereiden.

Maak het jezelf niet moeilijker dan nodig is. Afvallen is een verander proces, en veranderen is al moeilijk genoeg.

Gezond snel veel afvallen stap #5: Ga langzamer eten

Misschien klinkt het flauw, maar langzamer eten heeft ook een paar gevolgen die je niet zo snel zelf had kunnen bedenken.

Tijdens het eten geeft je maag een signaal aan je hersenen hoe vol je zit en hoeveel honger je nog hebt. Het lastige is alleen dat hier zo’n 10 tot 20 minuten tussen zit voordat dit signaal je hersenen bereikt.

Als je dus heel snel eet, kan het te laat zijn om dit signaal goed te gebruiken.

Dan zit je misschien al te vol.

Bij langzamer eten en je lichaam de tijd geven om dat signaal op te pikken, kun je zo 10 tot 20% minder eten.

Het is goed om dit zelf te ervaren en jezelf af te vragen of je net zo veel had gegeten als waneer je sneller had gegeten. Leer te luisteren naar je lichaam.

Gezond snel veel afvallen stap #6: Kort en zwaar trainen

Veel mensen die snel veel afvallen willen, denken bij meer bewegen aan hardlopen, fietsen of zwemmen. Natuurlijk is bewegen gezond, maar op deze manier niet echt effectief om af te vallen.

Als je in een korte periode heel zwaar traint, kun je tot wel 7x meer vet verbranden dan wanneer je kiest voor een lange training met lage tot matige intensiteit.

Je moet dan wel weten wat je doet, want een groot risico is het overbelasten van je spieren.

Als je geen zin of tijd hebt om je hier in te verdiepen, kies dan zeker voor cardio omdat bewegen een goede aanvulling is op je voeding.

Het gaat om de combinatie van voeding met bewegen, weet je nog?

Gezond snel veel afvallen stap #7: Neem een koude douche

Hoe het precies kan, daar zijn de onderzoekers nog niet achter, maar dat het werkt om af te vallen is geen fabel maar realiteit.

Een simpele verklaring hiervoor is dat als je lichaam het koud krijgt, het meer moeite moet doen om weer warm te worden en daarvoor meer energie gaat verbranden.

Je kunt het bijna vergelijken met sporten, maar dan zonder dat je ervoor hoeft te bewegen.

Je kunt het beste niet direct onder een steenkoude douche springen, maar de douche elke keer als je gaat douchen iets kouder zetten. Je lichaam gaat er dan aan wennen en zo is het veel makkelijker aan te leren.

Gezond snel veel afvallen stap #8: Vermijd stress

afvallen volhouden

Een gezonde dosis stress kan je helpen om op belangrijke momenten toch goede prestaties te leveren. Maar als je stressniveau te hoog wordt voor langere tijd, dan ga je hier ook bij het afvallen last van krijgen.

Te veel stress zorgt namelijk voor een verhoging van het hormoon cortisol.

Cortisol kan er voor zorgen dat je meer buikvet krijgt. Ook is cortisol een oorzaak van het afbreken van spieren, en je hebt zojuist kunnen lezen dat een grotere spiermassa zorgt voor meer verbranding van vet.

Hoewel cortisol deze ‘slechte’ eigenschappen heeft als het om afvallen gaat, kun je er niet zonder. Het is niet voor niks in je lichaam ogenomen.

Een verhoging van dit hormoon geeft wel aan dat er teveel stress in je lichaam aanwezig is.

Snel veel afvallen met de Afslank Receptenbijbel

Heb je na het lezen van dit artikel de neiging om nu eens echt aan de slag te gaan met je overgewicht?

Om daadwerkelijk vet te gaan verbranden?

Dan moet je het boek ‘De Afslank Receptenbijbel‘ echt even lezen.

Dit is een boek waarin je heel veel recepten kunt vinden die er voor zorgen dat je gaat afvallen.

Het mooie van deze recepten is dat ze helemaal niet op een dieet lijken. De ingrediënten zijn zó uitgezocht dat ze wel vet verbranden, maar tegelijk ook voedzaam en lekker zijn.

Daarom is de Afslank Receptenbijbel een oplossing voor de lange termijn, want je kunt dit altijd blijven eten en op die manier slank blijven.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *