Is een koolhydraatarm ontbijt smoothie de beste start van de dag?

geplaatst in: Afvallen | 0

koolhydraatarm ontbijt smoothieEr zijn mensen die hun hand in het vuur steken voor een koolhydraatarm ontbijt smoothie.

Het is voor hen de ideale start van de dag.

Ze krijgen er veel energie door en kunnen er de hele ochtend op teren, zonder honger te krijgen.

Ik ben op onderzoek uitgegaan en heb ontdekt dat er nog wel wat haken en ogen aan zitten.

In dit artikel vind je enkele recepten voor een koolhydraatarm ontbijt smoothie.

Daarnaast ga ik ook dieper in op de voor- en nadelen van smoothies als ontbijt.

Lees snel verder en ontdek of dit iets is waar je ook aan moet beginnen!

Is een smoothie als ontbijt gezond?

Dit is toch een relevante vraag als je wilt afvallen met smoothies, al dan niet koolhydraatarm.

Je kan er misschien wel mee afvallen, maar als een smoothie als ontbijt niet gezond is, is het voor mij persoonlijk een no-go.

Ik kijk niet naar de korte termijn resultaten maar wat goed voor mijn lichaam is op de lange termijn.

Om deze vraag goed te beantwoorden heb je eerst wat meer achtergrond informatie nodig.

Het reguliere ontbijt

muesliAls je slaapt dan is je lichaam nog volop bezig met:

  • Het verwerken van afvalstoffen
  • Het vernieuwen van lichaamscellen
  • Het opschonen van je lichaam

Als je je dan in de ochtend wakker wordt is je lichaam helemaal klaar voor een nieuwe dag.

Het is helemaal schoon en dan wil je het natuurlijk niet direct weer vervuilen met ongezond voedsel!

Veel mensen eten brood als ontbijt.

Daar zitten veel koolhydraten in die je bloedsuikerspiegel snel laten pieken. Ook het broodbeleg is vaak zoet en bevat veel suikers en andere ongezonde toevoegingen.

Als je dan naar de reguliere ontbijtgranen kijkt is dat niet veel anders.

Het heeft allemaal niet erg veel meer met granen te maken.

Een koolhydraatarm ontbijt smoothie als alternatief

Als je lichaam wakker is, heeft het nieuwe voedingsstoffen nodig.

Een goede koolhydraatarm ontbijt smoothie kan dit geven, als het de juiste voedingswaarden bevat:

Ingrediënten die deze voedingswaarden bevatten zijn groenten. Daarnaast zijn er ook andere producten waar weinig suikers in zitten en die hiervoor geschikt zijn.

Van dit soort smoothies ga je afvallen en ook krijg je er een mooie huid van.

Hoe maak je een koolhydraatarm ontbijt smoothie?

Het is natuurlijk helemaal aan jezelf hoe je jouw koolhydraatarm ontbijt smoothie samenstelt.

Hieronder heb ik de hoofd-bestanddelen met enkele suggesties voor je beschreven.

Groente

Gebruik groente altijd als de basis, hieruit bestaat het grootste gedeelte van de smoothie.

Ik zal je zo ook uitleggen waarom dit zo is en niet bijvoorbeeld fruit.

Denk hierbij vooral aan bladgroente zoals

  • Spinazie
  • Sla
  • Boerenkool
  • Paksoi

Daarnaast kun je bijvoorbeeld ook courgette, avocado en gekookte bieten gebruiken, deze zijn wat zachter van structuur.

bladgroente smoothie

Fruit

Gebruik fruit vooral als smaakmaker voor je koolhydraatarme ontbijt smoothie.

Fruit bevat namelijk nog best veel koolhydraten en vooral als je wilt afvallen is 1 stuk fruit per dag meer dan voldoende.

In bijvoorbeeld een banaan alleen al zitten 22 gram koolhydraten.

Vaak wordt een appel aan een koolhydraatarme smoothie toegevoegd, of sinaasappel(sap).

Je kunt ook de helft van een banaan gebruiken, de smoothie wordt daar wat dikker en smeuïger van.

Vezels

Vezels zijn belangrijk voor je lichaam.

Ze zorgen namelijk voor een goede spijsvertering zodat je lichaam alle voedinsstoffen tot zich kan nemen die het nodig heeft.

Wanneer je koolhydraatarm eet, laat je in veel gevallen brood en graanproducten zoveel mogelijk staan.

De vezels die je daarmee mist, moet je wel compenseren.

Dit kan door meer groente te gaan eten, maar ook in fruit en noten zitten bijvoorbeeld vezels.

Eiwitten

lepel lijnzaadOok eiwitten zijn een belangrijke bron van energie die binnen een koolhydraatarm eetpatroon extra aandacht krijgen.

Ze hebben de goede bijwerking dat je er lang een vol gevoel van houdt, waardoor je niet snel weer trek krijgt.

Je kunt eiwitten in je koolhydraatarme ontbijt smoothie verwerken met:

  • Lijnzaad,
  • Chiazaad en
  • Rauwe, ongezouten noten.

Een andere mogelijkheid is om met eiwitpoeder te werken.

Kies dan wel voor een versie waar zo min mogelijk stoffen aan toegevoegd zijn.

Vocht

Bij iedere smoothie moet je voldoende vocht toevoegen om er een echte smoothie van te maken.

Anders wordt het maar een droog, dik geheel.

Je kunt de volgende vloeistoffen hiervoor gebruiken:

  • Plantaardige melk
  • Water
  • IJsblokjes
  • Sinaasappelsap (niet te veel!)

Zoetigheid

Tot slot kan een koolhydraatarm ontbijt smoothie soms wat bitter smaken vanwege bepaalde groenten die zijn gebruikt.

Je kan dan kiezen voor wat zoet fruit, maar een andere optie is bijvoorbeeld zoetstof zoals Stevia.

Gebruik niet te veel, want bij een overdosis smaakt het niet zo lekker als suiker.

Je kan met een gezonde ontbijt smoothie afvallen

blender smoothieDe conclusie die we kunnen trekken is dat met een gezonde ontbijt smoothie afvallen zeker mogelijk is.

Je moet er alleen voor oppassen dat het echt een koolhydraatarm ontbijt smoothie wordt, wat met veel fruit dus niet het geval is.

Als je van enkel fruit een smoothie maakt, wordt deze wel erg lekker maar heb je echt een koolhydratenbommetje gemaakt.

En daarmee ga je niet afvallen, tenzij je er ook veel bij gaat sporten.

Wees niet bang om met de smoothies te gaan experimenteren.

Vooral als je nog nooit een koolhydraatarme smoothie hebt gehad, kan het zomaar zijn dat je nieuwe smaken ontdekt.

Of smaken die je eerst niet lekker vond, nu wel lekker vind.

Recepten voor koolhydraatarm ontbijt smoothie

Als je met een koolhydraatarme ontbijt smoothie je dag begint heb je direct een voorsprong.

Je krijgt dan namelijk gelijk een goede portie groenten en andere belangrijke ingrediënten binnen.

Vergelijk het met een ontbijt met eieren en spek, daar kun je ook een hele ochtend op teren – alleen dan krijg je hele eenzijdige voedingswaarden binnen waar het met een smoothie veel uitgebreider is.

Weet wel dat lang niet alle smoothie recepten die je op internet kan vinden gezond zijn en nog een groter deel niet koolhydraatarm zijn.

In dit artikel vind je 14 koolhydraatarme smoothie recepten die je ook goed voor het ontbijt kan gebruiken.

125 Groene smoothie recepten downloaden

125 gezonde groene smoothiesMocht je het direct goed willen aanpakken dan kan ik je het boek 125 Gezonde Groene Smoothies aanraden.

Hierin vind je 125 recepten voor een groene smoothie als ontbijt. De recepten zijn heel uiteenlopend en passen ook goed binnen een koolhydraatarm dieet

Het leuke van smoothies is dat je ze ook kan invriezen en daardoor in kant en klare porties kan bewaren. 

Handig voor als je ’s ochtends een keer geen tijd hebt.

Dan haal je hem ’s avonds uit de vriezer en zet je hem te ontdooien in de koelkast. 

Eventueel kun je hem zelfs onderweg nuttigen…

125 Smoothie Recepten Bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *