50 tips voor als je een dieet gaat volgen

geplaatst in: Afvallen | 0

dieet volgenEen dieet volgen is voor iedereen anders.

Er zijn mensen die het met gemak doen, en zonder moeite in een paar weken 10 kilo afvallen.

Maar er zijn ook mensen die al hun hele leven een dieet volgen, en nauwelijks afvallen. Sterker nog, ze blijven maar heen en weer gaan met hun gewicht, jojo-en heet dat.

Voor de één is het laten staan van een gebakje op een verjaardag al een dieet – ‘nee dank je, ik ben op dieet’ – voor de ander is een dieet pas als je echt je eetpatroon compleet omgooit.

Het gaat om het resultaat

Wil je snel resultaat in korte tijd? Wil je gezonder leren eten omdat je niet weet hoe dat moet? Wil je eindelijk stoppen met het jojo-effect?

Dan zit je in dit artikel goed, want er zijn superveel manieren om nu te beginnen met afvallen.

Je hoeft dan niet gelijk veel geld uit te geven aan een dure diëtiste of een duur afval-programma. Je kunt echt veel zelf, en daar ga je achter komen.

Veel belangrijker dan een dieet volgen is welk resultaat je er mee behaald.

Begin direct goed en ga niet aanrommelen

Overigens is het wel aan te raden om direct met een goed dieet plan te beginnen, voordat je wekenlang – of zelfs maanden – gaat aanrommelen en geen steek verder komt omdat je de verkeerde dingen combineert.

Om je toch enigszins op weg te helpen zodat je een beetje een idee krijgt van wat er van je gevraagd wordt als je een dieet gaat volgen, staan hieronder een heleboel tips als je wilt starten met afvallen.

Dan weet je een beetje wat er op je afkomt en kun je je vast mentaal voorbereiden.

Hier volgen 50 tips, kies de tips er uit waar je wat mee kunt en ga ervoor!

Dieet volgen tip #1: Koop verse en ingevroren groente

Als je zo veel mogelijk verse groente koopt – dit mag ook ingevroren zijn – dan krijg je minder chemische stoffen binnen. In ingeblikte groenten zitten namelijk allerlei stoffen om er voor te zorgen dat het vers blijft.

Zo zit er vaak veel Sodium in ingeblikt voedsel, waar je een opgeblazen gevoel van kunt krijgen.

Dieet volgen tip #2: Leer etiketten lezen

Als ergens geen etiket op zit, dan zit je goed, dit is vaak het geval bij groente en fruit. Maar veel andere voedingsmiddelen bevatten wel etiketten. Als je iets koopt waarvan je niet weet wat er in zit, leer jezelf dan aan, het etiket met de ingrediënten erop door te nemen.

Dit zijn belangrijke zaken waarop je dient te letten:

  • Hoe groot de porties zijn
  • De calorische waarde per portie
  • De hoeveelheid proteïnen
  • De hoeveelheid koolhydraten
  • De hoeveelheid vet

Dieet volgen tip #3: Beloon jezelf

Als je goed bezig bent met afvallen en je raakt daadwerkelijk kilo’s kwijt, kijk dan niet alleen naar de toekomst. Hoeveel kilo’s er nog af moeten. Kijk naar wat je al hebt bereikt en vier dit met iets wat niet met eten te maken heeft.

Denk hierbij aan een nieuw paar schoenen, koop een tijdschrift, nieuwe kleren, of doe iets anders leuks wat niets met eten te maken heeft.

Dieet volgen tip #4: Vermijd eten uit verveling

Als je in de auto of in het openbaar vervoer zit, dan kun je je nog wel eens vervelen. Zorg dat je wat anders gaat doen dan eten om de tijd door te komen. Neem dan ook geen eten mee, maar bijvoorbeeld een boek of je favoriete muziek.

En als je echt vaak trek krijgt op dergelijke momenten, zorg dan voor de aanwezigheid van een verantwoord tussendoortje zoals een stuk fruit.

snelle hap

Dieet volgen tip #5: Laat je niet afleiden tijdens het eten

Als je aan het eten bent, is het goed om je bewust te zijn van hoeveel je al gegeten hebt. Je lichaam geeft op den duur namelijk aan als je maag vol zit. Als je dit niet op tijd door hebt, eet je zomaar te veel.

Afleidingen als je de tv, je telefoon of een computer kunnen hier zomaar voor zorgen.

Leer dus te luisteren naar de signalen van je lichaam.

Dieet volgen tip #6: Na het eten actief doen

Als je standaard na het een dutje doet of op de bank gaat hangen, dan mis je een kans om je spijsvertering extra te activeren. Je spijsvertering zorgt er voor dat je eten omgezet wordt in bruikbare energie, en dat moet niet opgeslagen worden als vet.

Ga dus na het eten een blokje om, alleen of met de hond. Ga de was doen, boodschappen (je koopt ook veel gezondere dingen als je gaat boodschappen doen met een volle maag) of ga nog even met de kinderen buiten spelen.

Dieet volgen tip #7: Hou verboden eten buiten de deur

Als je er echt voor wilt gaan om af te slanken, koop dan ook geen dingen die je niet wilt eten. Als je het niet in huis hebt, is de verleiding om het te gaan eten ook veel beter te weerstaan. Mocht je huisgenoten hebben die wel eten kopen wat je niet wilt hebben, vraag dan of ze het uit je zicht willen houden op een plek die alleen zij weten.

Daarop voortbordurend: Leg juist eten in zicht wat je wel mag eten als tussendoortje. Zodra het binnen handbereik is, wordt het veel makkelijker om juist dat te gaan eten en het hongergevoel te stillen.

Dieet volgen tip #8: Maak je eigen lekkernijen

Als het buiten warm is, dan kun je al snel trek krijgen in een lekker koud ijsje. Maar veel ijsjes bevatten erg veel suikers en soms ook koek. Maak daarom je eigen ijs door suikervrije siroop in een ijsvormpje te gieten en in te vriezen.

Dieet volgen tip #9: Niet zonder lijstje boodschappen doen

Maak altijd een lijstje als je naar de winkel gaat. Je kunt namelijk veel beter inschatten wat je nodig hebt zonder al tussen alle voedingsmiddelen te staan. Thuis kun je precies bepalen wat je wilt gaan eten en wordt je niet verleid om toch dingen te kopen die je eigenlijk niet wilt eten.

Natuurlijk is de kans aanwezig dat je dat in de winkel alsnog doet, maar je maakt de drempel wel kleiner. Winkelen met een lijstje bespaard je overigens ook een heleboel tijd.

Dieet volgen tip #10: Berg eten direct op

Mocht je wat over hebben van de maaltijd, zorg dan dat je het invriest of weggooit. Zodra je het op het aanrecht laat staan is de verleiding groot om er ’s avonds nog even van te gaan eten, of vlak voordat je naar bed gaat.

Dit geld hetzelfde voor als je net boodschappen hebt gedaan, stop het eten weg. Haal het uit het zicht om jezelf in bescherming te nemen.

Je moet jezelf niet op verkeerde gedachten brengen.

Dieet volgen tip #11: Eet bewust

Als je gaat eten, ga dan ook aan tafel zitten en dek de tafel ook daadwerkelijk. Dit om jezelf ervan bewust te maken dat je gaat eten, en dat het een belangrijk moment voor je is. Je gaat dan beter nadenken over wat je eet en hoeveel.

Dieet volgen tip #12: Vermijd kleine verleiders

Tussendoortjes als chips, blokjes kaas en pinda’s lijken op zichzelf onschuldig, en eigenlijk zijn ze dat ook. Het irritante ervan is dat je er vaak snel meer van eet dan goed voor je is. En dat maakt deze kleine verleiders tot grote boosdoeners.

Als je ze niet koopt, kun je ze ook niet eten. En als je zorgt voor een lekkere gezonde vervanger, wordt de kans nog kleiner dat je ze gaat eten.

Dieet volgen tip #13: Vermijd alcohol

Alcohol zorgt er voor dat de energie in je lichaam sneller wordt opgeslagen als vet. Ook wordt het aanwezige vet in je lichaam hierdoor minder snel verbrand.

Vaak wordt geadviseerd om niet meer dan 2 glazen rode wijn per week te drinken en de rest van de alcoholische dranken helemaal te laten staan. Het drinken van alcohol zet vaak ook aan tot het snoepen van tussendoortjes als kaas, chips en nootjes.

flessen wijn

Dieet volgen tip #14: Vergelijk jezelf met echt dikke mensen

Als je ergens buitenshuis zit te eten, kijk dan eens naar dikke mensen die ook aan het eten zijn. Bekijk hen door de bril van een diëtist. Eten ze snel of rustig? Kunnen ze echt genieten van hun eten of proberen ze zoveel mogelijk naar binnen te werken?

Vergelijk dan jezelf met hen. Eet je net zoals hen? Is dat hoe je wilt eten en er uit wilt zien?

Dieet volgen tip #15: Spiegel jezelf

Ben je benieuwd hoe jij er uit ziet als je eet? Of je ook maar een klein beetje lijkt op die dikke meneer in tip 14? Zet dan eens een spiegel op tafel als je aan het eten bent en observeer jezelf. Is dat niet om aan te zien of valt het wel mee?

Dieet volgen tip #16: Gebruik kleinere borden

Ga eens eten met een kleiner bord. Je bord is bij het opscheppen dan veel sneller vol. Het kan zomaar zo zijn dat je daar óók genoeg aan hebt en vol van wordt.

Dieet volgen tip #17: Ga langzamer eten

Als je langzamer gaat eten, geef je je maag meer tijd om aan te geven dat hij vol zit. Je lichaam heeft er namelijk ongeveer 20 minuten voor nodig om door te krijgen dat je aan het eten bent en ook daadwerkelijk genoeg hebt gegeten.

Dieet volgen tip #18: Eerst licht verteerbaar eten

Neem voor de lunch of het avondeten eerst een kop bouillon of een kleine salade. Je lichaam komt in de eet-stand, maar heeft even tijd nodig om dat door te krijgen. Als je daar dit soort eten voor gebruikt, eet je uiteindelijk minder en heb je toch geen honger meer.

Dieet volgen tip #19: Ga voorbereid naar een feestje

Als je uitgenodigd wordt voor een feestje, laat dan even weten dat je bezig bent met afvallen. Vaak wil het feestvarken je graag helpen en er voor zorgen dat er ook gezonde hapjes op tafel komen.

Er zijn vast meer die dat op prijs stellen…

Dieet volgen tip #20: Iets minder lang feesten

Als je naar een feestje gaat, kom er dan wat later aan dan gemiddeld en vertrek wat eerder. Je hoeft dan niet zo lang te vechten tegen alle verleidingen die er op tafel staan. Vraag gerust naar een kop thee en een glas water, en doe alsof het normaal is.

Je hoeft je echt niet te verontschuldigen dat je aan het afvallen bent. Jij bent gewoon sterk.

Dieet volgen tip #21: Eet dit bij zakelijke lunches

Mocht je in de positie zitten dat je veel moet eten tijdens je werk, omdat op die manier belangrijke zaken worden besproken, bestel dan altijd een salade of iets anders lichts, zoals vis of vers fruit.

Je kunt nadien altijd nog bij-eten met zelf meegebracht verantwoord eten.

Dieet volgen tip #22: Bereid je voor op ‘uit eten gaan’

Soms kom je gewoon niet onder een gezellig etentje uit. Je wilt ook geen spelbreker zijn door bijna niets te gaan eten. Anders gezegd: Je ontkomt er niet aan om flink verkeerd te eten.

De beste manier om dit aan te pakken is de dagen in de aanloop van het etentje minder te gaan eten en je superstrak te houden aan gezond eten. Je kunt dan echt genieten van het etentje, dit wordt dan als het ware een beloning.

Doe dit wel vóór het etentje en niet er na, want dan is de motivatie verdwenen.

Dieet volgen tip #23: Neem fruit als snack

Soms dan heb je gewoon lekkere trek, die niet te weerstaan is. Neem dan lekker zoet fruit. Maak er kleine stukjes van en neem er de tijd voor om er van te genieten. Doe je ogen dicht en proef elke vezel, registreer elke kauw…

Dieet volgen tip #24: Hou jezelf tegen

Mocht je op het punt staan de voedselvoorraad leeg te eten omdat je en bijna onweerstaanbare trek hebt in lekkers, ga dan gewoon een stukje lopen. Haal jezelf bij de kast vandaan. Ver uit de buurt zelfs.

Ga iets compleet anders doen, verzet je! Wie is er nou echt de baas? Als dit echt niet lukt probeer dan om het in ieder geval uit te stellen met een kwartier. Als dat gelukt is nog een kwartier, en dan nog één en dan nog één. Held die je daar bent!

Dieet volgen tip #25: Ga niet vaak wegen

Het getal op de weegschaal zegt he-le-maal niets. Misschien heb je wel meer spieren gekregen, of hou je tijdelijk veel vocht vast. Misschien heb je wel net geslapen en de avond ervoor weinig gegeten. Misschien is het buiten wel erg koud of juist heel warm.

Er zijn zoveel aspecten die invloed kunnen hebben op je gewicht dat je maar beter gewoon in de spiegel kunt kijken om te zien of je bent afgevallen. Gaan je kleren al minder strak zitten? Wordt je buikje al minder? Goed teken! Weeg hooguit 1 keer per week.

Dieet volgen tip #26: Gebruik een wekker

Als je weer eens een eetbui tussen de maaltijden door hebt, zet dan een wekker. Zet de tijd op een minuut of tien en ga in die tien minuten bedenken of je echt niet zonder voedsel kan voordat je gaat eten. Of ga even lekker naar buiten.

Dit is een techniek die voor vertraging zorgt, waardoor je leert te bedenken of het echte honger is, of dat het je oude vreetmonster is die gewoon zin heeft om iets te verorberen.

drie wekkers

Dieet volgen tip #27: Noteer eetmomenten

Als je een week lang iedere dag precies opschrijft wat je wanneer hebt gegeten,met wie en wat je op dat moment voelde, dan krijg je een soort eet-dagboek. Als je dit dan na die week gaat terug lezen kun je precies zien wat je zwakke momenten zijn.

Probeer de zwakke momenten te ontwijken, of misschien zijn het wel personen die je tot verkeerd eten aanzetten. Als je de momenten niet kan ontwijken, zorg dan voor een alternatief op die momenten om te eten.

Dieet volgen tip #28: Zorg voor routine

Als je gaat eten, maak er dan een gewoonte van dit op een vaste plek te doen waar je rustig kunt zitten eten zonder afleiding. Als je overal en nergens gaat zitten of staan eten, dan wordt je snel afgeleid, en ga je op de automatische piloot eten.

Dit is echt een valkuil waardoor je te veel kunt gaan eten zonder dat je het zelf door hebt. Voorkomen dus!

Dieet volgen tip #29: Geniet van elke hap

Als je leert genieten van eten, dan voelt het ook niet meer als diëten. Je kunt dit doen door de tafel mooi te dekken met een kleedje of wat kaarsen.

Geniet van elke hap die je in je mond steekt.

Het is op deze manier veel makkelijker om je streefgewicht te behouden.

Dieet volgen tip #30: Maak je eten mooi op

Om extra van het eten te genieten wat je eet, kun je je best doen het er lekker uit te laten zien. Voeg een blaadje sla toe, verdeel het mooi over je bord, maak er een waar kunstwerk van. Dit kun je natuurlijk ook doen met je bestek, vouw het in een mooi servet bijvoorbeeld.

Kijk eerst even naar je eten voordat je begint met eten.

Dieet volgen tip #31: Eet met je verkeerde hand

Als je rechts bent, eet dan met je linkerhand en als je links bent net andersom. Wedden dat je er langzamer van gaat eten en het eten meer tijd kost? Dat is precies de bedoeling.

Dieet volgen tip #32: Bewaar het lekkerst NIET voor het laatst

Begin met het lekkerste eten op je bord. Daardoor eet je de rest alleen op als je echt nog trek hebt. Het is overigens niet verkeerd om dat wat je niet meer opkan, niet op te eten. Je bord moet niet leeg.

Dieet volgen tip #33: Voorkom te veel eten in een restaurant

Als je uit eten gaat en je krijgt veel meer op je bord dan je opkan, leg dan de helft apart. Bestrooi dit met veel peper en zout wat op tafel staat. Zo voorkom je dat je het later alsnog gaat opeten.

Als je er echt niet tegen kan om eten te laten staan of te verpesten, vraag dan of je het mee mag krijgen naar huis en stop het daar in de vriezer.

Dieet volgen tip #34: Stop op tijd met eten

Stop met eten als je je vol gaat voelen. Dat gevoel heeft namelijk een vertraging van een minuut of 20, dus waarschijnlijk als je NU stopt, wordt het volle gevoel nog wel iets erger en zit je gewoon goed vol.

Dieet volgen tip #35: Niet snoepen tijdens het koken

Als je aan het koken bent, is de verleiding groot om alvast te proeven van het eten. Op die manier eet je veel meer dan je denkt, omdat het met kleine hapjes gaat.

Eén van de manieren om dit tegen te gaan is op een ijsblokje te gaan zuigen.

Dieet volgen tip #36: Na elke hap een moment rust

Leg na elke hap die je van je eten neemt even je bestek terzijde. Gun jezelf een moment rust om het eten te proeven en probeer iedere smaak te definiëren die je tegenkomt. Doe gewoon net alsof je een chefkok bent die het eten moet beoordelen.

Dieet volgen tip #37: Begin met een glas water

Als je aan het koken bent kun je alvast een glas water leeg drinken. Je hebt dan minder trek tijdens het eten zelf en je laat je lichaam alvast weten dat het bezig moet gaan om door te geven dat er voedsel binnenkomt.

Je lichaam geeft dan ook eerder aan dat het vol zit.

Dieet volgen tip #38: Gebruik zwaar geschut tegen snoepen

Mocht je het toch erg moeilijk vinden om niet te snoepen van het eten tijdens het koken, bind dan een theedoek voor je mond. Je moet dan wel heel moeilijk doen om een hap binnen te krijgen.

Je wordt je er bewust van hoe vaak je het wel doet, en je realiseert je hoe belachelijk het is dat je niet sterker bent dan de wil om te snoepen.

Dieet volgen tip #39: Eet in kleine porties

Als je gaat eten, schep dan eerst de helft op van wat je normaal zou doen. Schep daarna de helft op van de andere helft, en als je dat aan het opeten bent, bedenk dan of je de rest echt nodig hebt om vol te worden.

stukje vis

Dieet volgen tip #40: Gebruik de juiste dressing

Als je een salade eet, gebruik dan altijd een citroendressing of een azijndressing. Deze dressings zitten niet vol met verkeerde ingrediënten, en ook in restaurants hebben ze deze dressings wel bij de hand.

Dieet volgen tip #41: Neem je eigen dressing mee

Mocht je het niet aan het toeval over willen laten, neem dan je eigen dressing mee als je uit eten gaat en vraag om een salade zonder dressing. Er zijn van die kleine dressingflesjes verkrijgbaar die je makkelijk in je tasje mee kunt nemen, niemand die het merkt.

Dieet volgen tip #42: Vergelijk delfde producten in de supermarkt

Als je een voedingsmiddel gaat kopen in de supermarkt, kijk dan ook even naar een vergelijkbaar product. Lees het etiket en check niet alleen het aantal calorieën, maar ook hoeveel suikers het product bevat.

Er kan dan wel weinig vet in een product zitten, maar dan worden vaak weer extra suikers toegevoegd.

Dieet volgen tip #43: Eet niet te grote porties

Soms kun je voedingsmiddelen in de supermarkt kopen die al van tevoren in porties zijn ingedeeld. Neem nou kwark. Veel kwarkbekers zijn precies een portie, maar er zijn er ook die uit 1,5 of zelfs 2 porties bestaan.

Zo is 800 gram kwark bedoelt voor 2 porties. Daar komt bij dat er erg veel verschil zit tussen de verschillende soorten kwark. De ene soort bevat veel meer calorieën en vet dan de ander, let er dus goed op wat je koopt.

Dieet volgen tip #44: Dieten hoeft niet duur te zijn

Als je niet veel geld te makken hebt en er spaarzaam mee om moet gaan, kijk dan ook eens bij organisaties als de Hartstichting of het Bureau van de voeding. Daar kun je veel gratis informatie opvragen over de kiezen methode, en hoe gezonder te leven.

Dieet volgen tip #45: Voorkom traktaties op het werk

Als je collega’s trakteren op het werk, zorg dan dat je hen van tevoren feliciteert, en ga op moment van de traktatie even de deur uit. Mocht het onverwachts gebeuren, zeg dan dat je deze keer overslaat, en dat je er echt geen zin in hebt (Is ook geen leugen, je wilt liever afvallen, toch?).

Ga niet vertellen dat je aan het afvallen bent, want veel collega’s maken er dan een sport van om je toch een stuk taart aan te praten.

Dieet volgen tip #46: Ga buiten lunchen

Als je tijdnes de pauze van je werk binnen blijft, dan zit je vaak tussen allerlei mensen die het niet nauw nemen met gezond eten. Waar je mee omgaat wordt je mee besmet. Doe jezelf een plezier en ga lekker naar buiten en maak een wandeling.

Zo voorkom je grote verleidingen en het is nog eens veel gezonder ook. Het mes snijd zo aan twee kanten.

Dieet volgen tip #47: Geen maaltijden overslaan

Probeer geen maaltijden over te slaan omdat je denkt dat je dan sneller afvalt. Er is geen hongergevoel nodig om af te vallen. Hierdoor ga je alleen maar sneller naar tussendoortjes grijpen, en het is goed voor je lichaam om een bepaald ritme te hebben.

Dieet volgen tip #48: Ga zonder kinderen boodschappen doen

Als je je precies aan je lijstje wil houden, dan is dat al moeilijk genoeg als je alleen boodschappen gaat doen. Neem je ook nog kinderen mee, dan komt het vaak genoeg voor dat je toch meer zoetigheid koopt, alleen maar om ze tevreden te houden en af te zijn van het gejengel.

Dieet volgen tip #49: Verwijder vetrandjes

Als je vlees aan het klaarmaken bent, verwijder dan altijd secuur de vetrandjes. Alle beetjes helpen, en het zit hem in de kleine dingen. Denk hierbij aan kippenvlees, varkensvlees en rundvlees. Als je vlees van gevogelte gebruikt, verwijder dan altijd het vel voordat je er van eet.

Dieet volgen tip #50: Gebruik geen light producten

Er staat vaak op de verpakking dat iets ‘vetvrij’ is of ‘light’. Aan de ene kant ga je er juist meer van eten en drinken, omdat je denkt dat het gezond eten is. Aan de andere kant is het vaak helemaal niet zo gezond, omdat er veel suikers in verwerkt zitten.

Lees dus altijd de ingrediënten lijst!

Zo hou je het enthousiasme om af te vallen vast:

Aan het einde van deze lange lijst met tips is er nog één ding wat je moet weten.

Want mocht het zo zijn dat je enthousiast bent geraakt om te gaan afvallen, probeer dit enthousiasme dan vast te houden.

Dit kun je doen door een boek aan te schaffen met veel goede en gezonde recepten.

Ik kan je daarvoor de Afslank Receptenbijbel aanraden!

Op die manier krijg je nog veel meer tips en recepten en daarmee gaat het zeker lukken om af te vallen.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *