Hoeveel koolhydraten zitten er in een appel? En kan je er mee afvallen?

geplaatst in: Afvallen | 1

koolhydraten appelAls je koolhydraatarm eet, wil je ook weten hoeveel koolhydraten in een appel zitten.

Ook al zegt je gevoel dat een appel niet ongezond kán zijn.

Het is immers een onbewerkt stuk fruit? Puurder natuur dan dit kan je het bijna niet krijgen.

Toch zijn er ook natuurproducten die je beter even (een tijdje) niet kan eten als je met afvallen bezig bent.

Denk bijvoorbeeld aan een banaan, daar zitten behoorlijk veel koolhydraten in, maar is op zich niet ongezond.

Maar hoe zit dat met een appel? Ontdek het in dit artikel, lees snel verder!

Het aantal koolhydraten in een appel

Het aantal koolhydraten in een appel is gemiddeld 14 gram per 100 gram.

Maar dan komen we direct op de volgende vraag:

Hoeveel weegt een appel?

Een gemiddelde appel weegt 100 gram, dus dat is makkelijk. Als je een gemiddelde appel eet, heb je 14 gram aan koolhydraten binnen gekregen.

Wat zit er nog meer in een appel aan voedingswaarden?

Ik heb ook maar direct even de andere voedingswaarden van een appel opgezocht zodat je kan zien wat er allemaal in een appel zit.

Dit is allemaal per 100 gram, dus wat er in een appel van middelgrootte zit:

  • Energie: (kcal) 52
  • Vet: 0,2 g
    • Verzadigd: 0 g
    • Meervoudig onverzadigd: 0,1 g
    • Enkelvoudig onverzadigd: 0 g
  • Cholesterol: 0 mg
  • Natrium: 1 mg
  • Kalium: 107 mg
  • Koolhydraten: 14 g
  • Voedingsvezels: 2,4 g
  • Suikers: 10 g
  • Eiwitten: 0,3 g

Welke vitaminen zitten in een appel?

Verder vind je de onderstaande vitaminen en mineralen in een gemiddelde appel terug:

  • Vitamine A: 54 IU
  • Vitamine C: 4,6 mg
  • Calcium: 6 mg
  • IJzer: 0,1 mg
  • Vitamine D: 0 IU
  • Vitamine B6: 0 mg
  • Vitamine B12: 0 µg
  • Magnesium: 5 mg

Welke appels zijn het gezondst?

Verschillende appelsoortenHieronder vind je verschillende appels waarvan de koolhydraten per 100 gram zijn aangegeven.

  • Koolhydraten in Elstar: 13 gr
  • Koolhydraten in Golden Delicious: 13 gr
  • Koolhydraten in Granny Smith: 13 gr
  • Koolhydraten in Jonagold: 13,9 gr
  • Koolhydraten in Pink Lady: 13,8 gr
  • Koolhydraten in Royal Gala: 13 gr
  • Koolhydraten in Fuji: 14 gr

In feite kun je dus het beste een Elstar, Golden Delicious of een Granny Smith eten als je zo min mogelijk koolhydraten binnen wilt krijgen.

Maar de verschillen met de andere appelsoorten zijn erg klein. daar komt nog bij dat het aantal koolhydraten in een appel lichtelijk kan variëren, juist omdát het een natuurproduct is.

Welke appel het meest gezond is, is moeilijk te zeggen.

Je kan rustig zeggen dat alle appels gezond zijn. De verschillen qua voedingswaarden zijn namelijk minimaal.

De vraag die ik veel belangrijker vind is of je met een appel gezond kan afvallen.

Kan je met een appel gezond afvallen?

Om een antwoord op deze vraag te geven, moet je eerst weten wat een appel met je lichaam doet.

Als je kijkt naar de voedingswaarden, de vitaminen en mineralen, dan wordt al snel duidelijk dat een appel erg veelzijdig is.

Vooral de aanwezigheid van vitamine C is een gezonde factor voor je lichaam.

Daarnaast zit er veel vocht in een appel, wat goed is voor het vochtgehalte in je lichaam.

Verder zit er veel van het stofje pectine in een appel.

Pectine zorgt er voor dat je cholesterolgehalte verlaagd, dit kan tot wel 20% zijn.

Uitkomsten van appel-onderzoeken

Daarnaast zijn er vele onderzoeken met appels uitgevoerd op mensen. Met keiharde bewijzen kunnen ze niet komen, maar er zijn wel verschillende trends in de onderzoeken waar te nemen.

Zo kwamen de onderzoekers tot de volgende conclusies bij het regelmatig nuttigen van een appel:

  • De kans op een hartinfarct wordt er kleiner door
  • Het verlaagd het cholesterol niveau
  • De longcapaciteit wordt er groter van
  • Ook is er minder kans op astma
  • Tot slot wordt de kans op longkanker erdoor verkleind

Een appel is niet ongezond

Je kunt met een appel dus gezond afvallen, een appel is zeker niet ongezond.

Maar daarbij moet je wel in de gaten houden dat een gezond eetpatroon gevarieerd is.

Ga nu dus niet alleen appels eten om af te vallen.

Eet ook andere fruitsoorten, en ook andere voedingsproducten. Daarbij zou je de stelregel kunnen aanhouden dat alle natuurlijke onbewerkte voedingsproducten per definitie gezond voor je zijn.

Als je het hebt over een koolhydraatarm dieet dan is er nog iest waar je op moet letten.

een appel met een hart

Past een appel in een koolhydraatarm dieet?

Deze vraag vind ik voor mijzelf nog het meest belangrijk.

Ieder dieet en iedere eetgewoonte waardoor je blijvend afvalt is net even weer anders.

De één let vooral op de calorieën, de ander wil het Paleo hebben en ik wil het graag koolhydraatarm houden.

Zoals je bij de voedingswaarden kan zien zitten er koolhydraten in een appel.

Gelukkig zijn dit wel langzame koolhydraten, de fruitsuikers in een appel bestaan namelijk uit fructose welke langzaam in het bloed wordt opgenomen.

Feit blijft dat als je koolhydraatarm eet, je niet te veel koolhydraten moet binnenkrijgen, ook niet van de langzame.

Totaal aantal koolhydraten per dag

Niet dat ik al mijn koolhydraten de hele dag door aan het tellen ben, maar een gemiddeld koolhydraatarm dieet om af te vallen bevat 50 gram koolhydraten per dag.

Als je dus een appel als tussendoortje eet, ben je zo 13 gram verder en hou je nog maar 37 gram koolhydraten voor de rest van de dag over.

Daar moet je dan dus nog 3 maaltijden van eten:

  1. Een ontbijt
  2. Een lunch
  3. Een diner

Het is dus belangrijk om voor jezelf te bepalen of je wilt afvallen en hoe snel je wilt afvallen, óf dat je op gewicht wilt blijven of gewoon gezond wilt eten.

Natuurlijk heeft je lichaam ook tijdens een koolhydraatarm dieet koolhydraten nodig.

Wat dat betreft is een appel daar een hele goede bron voor.

Maar eet het dus met mate, want voor je het weet eet je meer koolhydraten op een dag dan je verbruikt, en daar val je niet van af!

Appel als ontbijt

Zelf eet ik graag appel in mijn ontbijt.

Maar als je een appel met andere fruitsoorten vergelijkt, is dit niet een fruitsoort met één van het laagste aantal koolhydraten in zich.

Daarom doe ik er vaak maar een halve appel in, samen met kwark of Griekse yoghurt.

Veel beter kun je aardbeien gebruiken (6,0 gr koolhydraten per 100 gr) of Galiameloen (5,5 gr koolhydraten per 100 gr).

Ik zou niet enkel een appel als ontbijt eten, dan krijg je gegarandeerd snel weer trek.

Dit heeft er natuurlijk ook mee te maken dat een appel voor een groot deel uit vocht bestaat.

Koolhydraatarme recepten in overvloed

afslank receptenbijbelAls je echt op je koolhydraten wilt letten en koolhydraatarm wilt eten, dan is dat niet altijd even makkelijk. 

Hoe weet je nou of je goed bezig bent? Je wilt toch niet iedere dag overal de koolhydraten van gaan bijhouden? 

Een uitkomst hiervoor kan heel goed de Afslank Receptenbijbel zijn. 

Dit is een receptenboek waarin alleen maar recepten staan waardoor je gaat afslanken en heel goed binnen een koolhydraatarm dieet passen.

De recepten zijn zó samengesteld dat je het niet tijdelijk gaat eten, maar voor de rest van je leven gaat toepassen.

Alleen op die manier ontwikkel je een eigen eet-stijl waardoor je blijvend afvalt.  

Afslank Receptenbijbel Ontdekken

  1. Vladislav Webster

    Ik ben geïnteresseerd in afvallen, daarom is het voor mij erg belangrijk om te gaan sporten. Maar het belangrijkste is om voeding te bewaken. Omdat voeding onze gezondheid schaadt. Hiervoor las ik in een https://www.funandfood.nl/ veel nuttige informatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *