Welk koolhydraatarm fruit kan ik het beste eten als ik wil afvallen?

geplaatst in: Afvallen | 0

Verschillende soorten fruit op een tafelBij een koolhydraatarm dieet wil je ook koolhydraatarm fruit eten.

Fruit is namelijk gezond, er zitten veel vitaminen en mineralen in. Dit zou dus goed bij afvallen moeten passen.

Toch?

Tja, daar zijn de meningen wel over verdeelt.

Fruit bevat namelijk veel natuurlijke suikers wat in de meeste gevallen gelijk staat aan een behoorlijk aantal koolhydraten.

Ontdek de waarheid over koolhydraatarm fruit en hoe je dit kan gebruiken bij een koolhydraatarm dieet.

Waarom nauwelijks fruit in koolhydraatarm dieet?

Fruit is gezond, dat is de associatie die veel mensen maken.

En dat is ook niet zo gek:

  • Fruit is een natuurproduct
  • Er zitten veel vitaminen en mineralen in
  • Ook bevatten de meeste fruitsoorten gezonde vezels

Toch mag je bij de meeste koolhydraatarme diëten nauwelijks fruit eten. Waarom mag je geen fruit bij een koolhydraatarm dieet?

Omdat fruit van nature veel koolhydraten bevatten.

Verschil tussen fruit en fruit

Toch moet je wel onderscheid maken in de soorten fruit, want niet iedere fruitsoort bevat evenveel koolhydraten.

Daarnaast moet je voor jezelf uitmaken hoeveel koolhydraten je ongeveer per dag wilt eten.

  • Eet je bijvoorbeeld koolhydraatarm omdat je wilt afvallen?
  • Of omdat je gezond wilt leven en op gewicht wilt blijven?
  • Of omdat dit dieet goed past bij aandoening/allergie/ziekte?

De antwoorden op deze vragen bepalen het aantal koolhydraten wat je binnen wilt krijgen. Als het je om afvallen gaat, dan kan je gemiddeld van zo’n 50 gram koolhydraten per dag uitgaan.

Eet je dan een banaan, dan zit je al op 19 gram koolhydraten, bijna de helft van wat je op een dag aan koolhydraten binnen wilt krijgen.

Zie je hoe snel het dan kan gaan?

En dan begrijp je vast ook dat je beter fruit met weinig koolhydraten kan eten.

Wil je precies weten wat je kan eten? Gebruik dan dit receptenboek met meer dan 100 koolhydraatarme recepten >>

Receptenboek Bekijken

Bestaat er fruit zonder koolhydraten?

Bessen en bramen in hetzelfde bakjeNee, fruit zonder koolhydraten bestaat helaas niet.

Je hebt wel fruit met weinig koolhydraten zoals je straks ook in de koolhydraatarm fruit lijst zult zien.

In iedere fruitsoort zitten koolhydraten en eigenlijk is dat maar goed ook, want je hebt nou eenmaal koolhydraten nodig om goed te kunnen functioneren.

Het geeft je lichaam energie om te kunnen bewegen en om de functies binnen het lichaam hun werk te kunnen laten doen.

Binnen een koolhydraatarm dieet kan je het beste kiezen voor fruit met weinig suiker en koolhydraten.

Je hebt dan wel de voordelen van fruit, maar niet de nadelen.

Koolhydraatarm fruit lijst

Hieronder vind je een lijst met het aantal koolhydraten in fruit.

Daarmee is het ook direct een koolhydraatarm fruit lijst, want je kan goed zien in welke fruitsoorten de minste koolhydraten zitten.

Zelf heb ik de volgende stelregel om te ziet of iets daadwerkelijk koolhydraatarm is:

Er moeten minder dan 5 gram koolhydraten per 100 gram van het product in zitten. 

Zoals je kan zien is dat bij fruit eigenlijk niet te doen, tenzij je enorm van avocado houdt… en ik ben er dus niet zo gek op.

Verdeling van de lijst

De verdeling in de onderstaande koolhydraatarm fruit lijst is als volgt:

  1. Fruit met weinig koolhydraten
  2. Fruit met gemiddeld aantal koolhydraten
  3. Fruit met veel koolhydraten

De soorten onder nummer 1 kan je goed eten bij een koolhydraatarm dieet. Straks zal ik je meer over de hoeveelheid vertellen.

Fruit met veel koolhydraten kan je beter alleen voor speciale gelegenheden eten, bijvoorbeeld omdat je op dat moment veel koolhydraten nodig hebt.

Als je bijvoorbeeld intensief gaat bewegen.

Om af te vallen kan je de fruitsoorten uit de derde categorie het beste zo veel mogelijk links laten liggen.

De koolhydraten in deze lijst komen van koolhydratentabel.nl. Alle genoemde koolhydraten zijn per 100 gram van het product.

Fruit met weinig koolhydraten

Hieronder vind je fruit met de minste koolhydraten.

  • Avocado (1,5 g)
  • Aardbei (6,5 g)
  • Nectarine (7,5 g)
  • Meloen (7,5 g)
  • Bessen (8 g)
  • Bramen (8,5 g)
  • Perzik (8,7 g)

Fruit met een gemiddeld aantal koolhydraten

  • Sinaasappel (9,5 g)
  • Mandarijn (10,1 g)
  • Kiwi (10,3 g)
  • Peer (11 g)
  • Kersen (12 g)
  • Mango (12,8 g)
  • Ananas (13,5 g)
  • Druiven (12 g)
  • Appel (12 g)
  • Pruimen (12 g)
  • Vijgen (13 g)
  • Frambozen (14,3 g)

Fruit met veel koolhydraten

  • Granaatappel (17,5 g)
  • Banaan (18,8 g)
  • Passievrucht (22,3 g)
  • Dadels (31 g)
  • Gedroogde Pruimen (45 g)

Kan ik fruit beter helemaal mijden?

De gedachte om fruit dan maar helemaal te mijden is ook bij mij opgekomen.

Als je grote stappen wilt maken binnen het koolhydraatarm dieet, dan kan je toch het beste zo weinig mogelijk koolhydraten eten?

Het hangt er van af wat je grote stappen vind.

Zelf bekijk ik dit niet in het aantal kilo’s dat ik afgevallen ben, maar of ik een gewoonte van een bepaald eetpatroon heb kunnen maken.

Dat betekend dat je meer naar de lange termijn kijkt.

Je hebt er namelijk niet zo veel aan als het je lukt om binnen een paar maanden tijd op je streefgewicht te komen, om vervolgens weer in je oude eetgewoonten te vervallen.

De kans is groot dat je daarmee ook je oude gewicht weer terug krijgt…

Twee handen met een hamburger en fruit

Hoe ik fruit in mijn dieet toepas

Ik vind fruit erg lekker, en het helpt mij ook om van andere zoetigheid – dat veel ongezonder is – af te blijven.

Fruit is voor mij dus onmisbaar binnen mijn eetpatroon.

Het zorgt er voor dat ik iedere dag echt van mijn ontbijt kan genieten, en ook voor tussendoortjes is het een goede oplossing.

Dan val ik liever wat langzamer af terwijl ik dit blijvend doe, dus jarenlang.

En niet voor korte tijd om daarna wéér tegen mijn overgewicht te moeten vechten.

Het licht dus helemaal aan jezelf wat je doet en wat voor jou goed is om mee af te vallen.

Maak er geen fruitdieet van

Wat ik in ieder geval kan afraden is dat je teveel koolhydraatarm fruit eet.

Dus dat je iedere dag smoothies van maakt, het door iedere salade doet en óók nog je ontbijt er zoet mee maakt.

Als je van één stuk fruit per dag uitgaat, dan weet je dat je ongeveer goed zit.

Dit kan natuurlijk ook een dag geen fruit zijn en de dag erop twee stukken fruit.

Gelukkig zijn er nog veel meer lekkere koolhydraatarme voedingsproducten te krijgen waarmee je koolhydraatarm fruit kan afwisselen.

Maar als je moet kiezen tussen bijvoorbeeld zoetigheid van koek, snoep en gebak óf zoetigheid van fruit, ga dan altijd voor het fruit.

De koolhydraten uit fruit zijn namelijk veel beter en gezonder voor je lichaam.

Wil je precies weten wat je kan eten? Gebruik dan dit receptenboek met meer dan 100 koolhydraatarme recepten >>

Receptenboek Bekijken

Mis ik belangrijke voedingsstoffen bij minder fruit?

Veel verschillende soorten groenten bij elkaarJa, die ga je wel missen, maar gelukkig kan je dit prima compenseren.

Bij een goed koolhydraatarm dieet is er namelijk de juiste balans in voedingsproducten. Voor veel mensen betekend dit dat ze meer groenten moeten gaan eten dan ze gewend waren.

Ik moest daar ook aan wennen, maar het is al heel normaal geworden om geen aardappels meer te eten, maar meer groenten op te scheppen.

Het mooie is dat in groenten ook de vitaminen en mineralen zitten die je ook in fruit vindt.

Maar dan zonder de fructose, de zoetigheid die dik maakt.

Zeker weten dat je niets mist

Als je het lastig vind om meer groenten te eten, zorg dan dat je dit compenseert met de juiste supplementen.

Zelf ben ik hier geen voorstander van, ik haal het liever uit natuurproducten.

Dan maar leren wennen aan groenten…

Ik heb gemerkt dat het hierbij erg belangrijk is om te leren om de groenten lekker klaar te maken. Dit leer je door verschillende combinaties uit te proberen.

Zo was ik nooit gek op witlof, maar eet ik het nu gekookt met kaas er overheen en ik vind het nu heerlijk!

9 tips voor het eten van koolhydraatarm fruit

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je koolhydraatarm fruit in je dieet wilt verwerken.

Het kan zomaar zijn dat iets wel gezond lijkt, maar het in feite niet is, of niet goed is om mee af te vallen.

1. Vermijd vruchtensappen

Hoe gezond de verpakking er ook uit kan zien, in vruchtensappen zijn altijd zaken toegevoegd.

Je kan altijd beter gewoon een stuk fruit eten!

Dit geldt overigens ook voor het zelf persen van vruchtensappen.

Je krijgt dan vaak veel meer koolhydraten binnen en ook gaan er vezels verloren in de blender of pers. Je krijgt er daarnaast een minder vol gevoel van en hebt er meer van nodig, wat méér koolhydraten betekend.

2. Bepaal je eigen fruit inname

Ga niet uit van een gemiddeld advies, hoewel je in het begin wel eerst moet aftasten wat voor jou werkt.

Als ik zeg dat één stuk fruit per dag goed voor je is, en je merkt dat je niet afvalt, probeer het dan eens met een half stuk fruit per dag.

De rest van je voeding moet dan natuurlijk ook koolhydraatarm zijn.

Misschien kan je prima zelfs twee stukken fruit op een dag hebben!

En lus je een bepaald soort koolhydraatarm fruit niet, eet dan gewoon een stuk fruit met meer koolhydraten, en bespaar bij andere voeding op koolhydraten.

Het moet wel leuk blijven en vol te houden.

3. Helemaal geen fruit?

Als je echt even meters (kilo’s dus) wilt maken met afvallen, dan kan je er voor kiezen om tijdelijk helemaal geen fruit te eten.

Vergeet dit dan niet te compenseren door meer groente te eten of supplementen in te nemen.

4. Eet fruit naar het seizoen

Het fruit dat op dit moment van het seizoen rijp is, is vaak ook het lekkerst.

Daarnaast is het op dat moment ook minder duurs, waardoor je op je totale boodschappen kan besparen. Fruit is namelijk niet het goedkoopste voedingsproduct.

5. Pas op met groene smoothies

In groene smoothies is het heel verleidelijk om ook veel fruit toe te voegen.

Fruit kan namelijk voor een lekkere zoete smaak zorgen.

Natuurlijk krijg je dan ook veel koolhydraten binnen, en dat is juist niet de bedoeling!

Bekijk hier mijn review van recepten voor 125 gezonde groene smoothies.

Een gezonde groene smoothie met een aardbei er naast

6. Gedroogd fruit bevat meer koolhydraten

Soms is gedroogd fruit zelfs gezoet waardoor er meer koolhydraten in zitten.

Maar ook als dit niet het geval is, kan je het niet vergelijken met ‘gewoon’ fruit.

Er zitten altijd meer koolhydraten in, dus pas er mee op, ook als je ze in andere zogenaamde koolhydraatarme recepten verwerkt.

7. Rood fruit = minder koolhydraten

In veel gevallen is het zo dat rood fruit minder koolhydraten bevatten.

Dit komt niet door de kleur van het fruit, maar het is wel een makkelijk te onthouden stelregel voor jezelf.

8. Vermijd bananen als je wilt afvallen

Een banaan is ene heel erg makkelijk stuk fruit.

Je neemt het zo ergens mee naar toe en het is makkelijk op te eten.

Toch zitten er in bananen heel erg veel koolhydraten. Eet ze dus alleen als ‘oppepper’ bijvoorbeeld voor het sporten aan.

9. Leer avocado’s eten

Als het je lukt om van avocado’s te gaan houden, dan heb je goud in handen.

Avocado’s bevatten heel erg weinig koolhydraten en passen dus perfect in een koolhydraatarm dieet.

Direct 100+ koolhydraatarme recepten gebruiken

afslank receptenbijbelAls je echt goed aan de slag wilt met koolhydraatarm fruit en koolhydraatarm eten, dan zijn de juiste recepten een must.

Lees ook mijn uitgebreide review over de Afslank Receptenbijbel, die ik daarvoor van harte aanraad.

Dit is een boek waar je superveel uitgebreide recepten vind, zowel voor ontbijt, lunch, diner en tussendoortjes.

Er zitten zelfs boodschappenlijstjes bij!

Maak het jezelf niet moeilijker dan het al is en investeer in dit boek dat je gewoon thuis gestuurd krijgt.

Afslank Receptenbijbel Ontdekken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *