In 5 stappen zelf een Paleo weekmenu maken

geplaatst in: Afvallen | 0

paleo weekmenuAls je het Paleo dieet volgt, dan is het handig om voor jezelf een Paleo weekmenu te maken.

Je plant dan vooruit en hoeft maar eens per week na te denken over wat je gaat eten.

Vooral als Paleo nieuw voor je is, is dit erg handig, want je weet dan nog niet zo goed welke voedingsproducten wel en niet Paleo zijn.

Daar komt bij dat als je een Paleo dieet weekmenu opstelt, je jouw voedingspatroon voor die week al uitgestippeld hebt. Zo loop je veel minder kans dat je producten gaat eten die niet Paleo zijn.

In dit artikel ontdek je hoe je in 5 stappen eenvoudig een weekmenu opstelt en rust krijgt binnen het Paleo dieet.

Bepaal wat je graag wilt gaan eten (Stap 1)

Binnen de Paleo maaltijden is er erg veel variatie en eigenlijk is voor elke maaltijd die je lekker vind wel een Paleo variant.

Je zult natuurlijk moeten wennen aan nieuwe smaken. Mocht dus een recept toch minder lekker zijn dan je verwachtte, geef dan niet op.

Geef jezelf de tijd om aan de nieuwe smaken te wennen, hoewel dat best mee zal vallen.

Je kunt in deze lijst met Paleo producten lezen wat je mag eten binnen Paleo. Als je wilt weten wat je beslist niet mag eten tijdens Paleo, kijk dan even naar deze lijst met niet-Paleo voedingsproducten.

Een dieet hou je het beste vol als je er plezier in hebt en dus geen honger hoeft te lijden, en kunt eten wat je ook echt lekker vind.

Pak een papiertje en zet de maaltijden op een rij die je lekker vind om te eten. Maak hierbij een onderscheid tussen:

  • Ontbijt
  • Lunch
  • Avondeten

Schrijf gewoon op wat er in je opkomt. Als je maar één of twee variaties weet voor je ontbijt of lunch, dan is dit niet erg.

Probeer ook variatie aan te brengen in de ingrediënten die het hoofdbestanddeel van een maaltijd uitmaken. Je maaltijden gaan dan niet te veel op elkaar lijken.

bramen ontbijt

Ga op zoek naar Paleo recepten voor je Paleo weekmenu (stap 2)

Als je een aantal recepten voor de maaltijden onder elkaar hebt gezet, ga je op zoek naar de Paleo varianten er van.

Dit kun je doen door op internet te gaan zoeken naar bepaalde recepten, maar je kan ook inspiratie opdoen in dit artikel met Paleo recepten.

Het leuke is dat als je eenmaal aan de gang gaat met het zoeken naar lekkere Paleo recepten, je vanzelf geïnspireerd wordt om ook andere maaltijden uit te proberen.

Als je niet zo’n keukenprins of -prinses bent, ga dan niet direct voor de meest ingewikkelde recepten.

Het moet leuk blijven, je moet niet gestrest in de keuken staan. Het kan zomaar een drempel worden waardoor je het niet meer ziet zitten en in je oude vertrouwde eetpatroon terugvalt.

Paleo weekmenu inplannen (Stap 3)

Nu je voldoende recepten bij elkaar hebt gesprokkeld die je lekker lijken en niet te moeilijk zijn om te maken, ga je een Paleo weekmenu maken.

Schrijf alle dagen van de week op een A4. Deze zet je bonvine het papier en trekt daarna verticale strepen recht naar beneden.

Dan schrijf je bij elke dag onder elkaar: Onbtijt, Lunch, Avondeten.

Laat er wel ruimte tussen om de betreffende maaltijd er onder te kunnen zetten.

Schrijf vervolgens bij elke maaltijd welk recept je er voor gaat gebruiken. Met een beetje puzzelen moet het lukken om alle maaltijden op het papier ingevuld te krijgen.

Probeer variatie per dag aan te brengen, zodat je niet twee dagen achter lekaar bijna het zelfde eet.

Vaak kun je recepten die je voor het ontbijt gebruikt, ook voor de lunch gebruiken en andersom.

Als je je eten mee moet nemen naar je werk, hou er dan rekening mee dat je dit van tevoren moet klaar maken. Ook moet het geschikt zijn om te kunnen transporteren…

De juiste ingrediënten op voorraad hebben (Stap 4)

lijstMaak het jezelf zo makkelijk mogelijk om ook daadwerkelijk je gemaakte Paleo weekmenu op te volgen.

Dit doe je door de ingrediënten voor elke maaltijd in huis te hebben.

Er is een manier om er voor te zorgen dat je zeker weet dat de ingrediënten er zijn. Ook zorgt deze methode er voor dat je niets weg hoeft te gooien omdat het al te lang ligt.

Juist omdat Paleo veel met verse ingrediënten werkt, ligt dit gevaar altijd op de loer.

Hang een papier op de koelkast met daarop alles wat er in de koelkast en diepvries zit.

Schrijf daar op wat er in de diepvries en koelkast zit. Streep het door als je het er uit haalt en schrijf er nieuwe producten op als je er iets nieuws in legt.

Schrijf er ook een datum voor van de dag waarop je het er in gelegd hebt.

Je weet dan precies wat je in huis hebt en wat er nog moet komen om de geplande maaltijden klaar te kunnen maken.

Eén keer tijd investeren = voor lange tijd klaar (Stap 5)

Een Paleo weekmenu maken kost je even tijd. Je moet nadenken wat je wilt eten, en je moet op zoek gaan naar Paleo recepten.

Maar als je dit vier keer hebt gedaan dan heb  je al voor een maand je schema compleet.

Je kunt in ieder geval voor het komende jaar vooruit (en misschien wel veel langer), want dan hussel je gewoon iedere maand de recepten door elkaar.

Mocht je weer eens een nieuw recept tegenkomen, dan kun je die makkelijk met een andere recept verwisselen.

Een kant en klaar paleo weekmenu (super makkelijk)

Als je het direct goed wil aanpakken dan kun je het paleo weekmenu ook uit handen geven.

Er is namelijk een Paleo Lifestyle programma waarin alles voor je gedaan wordt.

Je wordt helemaal aan de hand genomen waardoor het veel makkelijker wordt om ook daadwerkelijk Paleo te gaan eten.

Ontdek het door op onderstaande link te klikken (je krijgt dan ook direct de beste prijs voor het programma).

CTA Paleo lifestyle programma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *