13 producten die boordevol goede koolhydraten in zitten

geplaatst in: Afvallen | 0

goede koolhydratenAls je een koolhydraatarm dieet volgt, of je bent op eigen houtje aan het afvallen, dan wil je weten wat goede koolhydraten zijn.

Koolhydraten zijn voedingsstoffen die in de producten zitten die je opeet.

Hierdoor krijgt je lichaam energie en kan het functioneren.

Maar het kan zijn dat je te veel koolhydraten binnen krijgt, waardoor er te veel energie aangemaakt wordt. Meer dan je lichaam nodig heeft.

Het te veel aan energie wordt dan opgeslagen als vet, wat overgewicht veroorzaakt.

Wat dan producten met goede koolhydraten zijn en waarom koolhydraten niet persé slecht zijn, lees je in dit artikel.

Ja, er zijn ook goede koolhydraten

Veel mensen denken dat als je wilt afvallen, je helemaal geen koolhydraten meer moet eten.

Er zijn echter wel koolhydraatARME diëten, die ook heel erg goed en aan te raden zijn, maar een koolhydraatVRIJ dieet zou niemand moeten volgen.

Koolhydraten zijn dus niet slecht voor je, je moet er alleen de juiste balans in vinden met goede koolhydraten.

Om het kort te zeggen kun je als stelregel aanhouden dat 70% van de caloriebehoefte bezet worden door goede koolhydraten.

Deze goede koolhydraten kun je in de volgende producten vinden:

  • Aardappels
  • Pasta
  • Brood (volkoren)
  • Groenten
  • Fruit

Het is voor te stellen dat je het nu even niet meer snapt.

Want bij veel diëten – en met name bij een koolhydraatarm dieet – wordt vaak geadviseerd geen aardappelen, pasta’s en brood te eten.

Deze producten zijn op zich wel gezond, maar je moet het met mate eten en alleen de versies waaraan geen ongezonde koolhydraten zijn toegevoegd.

Niet alle producten zijn gelijk

checkingHet komt dus best wel nauw met wat je wel en wat je niet eet en waar veel en weinig koolhydraten in zitten.

Om je op weg te helpen is hieronder een uitgebreide lijst met producten beschreven die vol zitten met goede en gezonde koolhydraten.

Het zijn vezelrijke producten en ook erg voedzaam.

Ook is het verteringsproces lang met deze producten waardoor de koolhydraten niet snel in vet omgezet worden.

Mocht je ook graag willen weten welke koolhydraten je niet moet eten, bekijk dan zeker deze lijst met slechte koolhydraten.

1. Heerlijk Havermout

Met havermout kun je je cholesterol op het goede peil houden en ook kan het bloeddruk verlagend werken.

Het staat zelfs op de omslag van havermout dat je door het te eten minder risico hebt op hart- en vaatziekten. Dat klinkt natuurlijk als een mooi verkooppraatje, maar als het niet zo was, mochten ze het ook niet op de verpakking vermelden.

Omdat havermout maar langzaam verteerd heb je langer het idee dat je vol zit. Dat zorgt er weer voor dat je minder snel naar ongezonde tussendoortjes grijpt.

Goede combinaties

Je kunt havermout eten bij het ontbijt door het te verwarmen in combinatie met bijvoorbeeld wat melk.

Ook laat havermout zich makkelijk combineren met bijvoorbeeld fruit of noten en zaden.

Je kunt het ook verwerken in dingen die je bakt, zoals koek of brood.

Mocht je het willen mengen met iets wat vloeibaar is, zorg er dan voor dat hier niet te veel vetten in zitten. Je weet dan zeker dat je helemaal gezond bezig bent.

2. Bere-lekkere Bonen

Er zitten veel goede koolhydraten in bonen die er voor zorgen dat je hormonen in de juiste balans komen. Dit is erg belangrijk als je een koolhydraatarm dieet gebruikt.

Dit komt met name doordat bonen en peulvruchten vol met vezels zitten. Zo zitten er in een kop witte bonen 19 gram aan vezels en in bruine bonen, lima en pinto 16 gram per kopje.

Je krijgt een lagere cholesterol door bonen te eten en ook je bloedsuiker blijft er door op de juiste hoogte.

Aan bonen wordt zelfs toegeschreven dat er soorten kanker zijn die je er mee voorkomt.

Ook zit er veel eiwit in bonen en maar weinig vetten.

Al met al een peulvrucht die je niet links kan laten liggen en eigenlijk moet leren eten als je gezond wilt eten en wilt afvallen met goede koolhydraten.

groene bonen

3. Genieten met Gerst

Gerst wordt niet veel gebruikt door mensen die aan het afvallen zijn. Maar gerst is glucose arm waardoor het voor een koolhydraatarm dieet maar ook voor andere diëten prima te gebruiken is.

Wat wel in gerst zit zijn verschillende goede vitaminen zoals vitamine B en E. Bij producten waarin gerst verwerkt zit, heb je langer het idee vol te zitten.

Daarnaast is het vezelrijk wat goed is voor de werking van je stofwisseling.

Mocht je dus producten tegenkomen waar ook gerst in zit, sla het dan niet gelijk af, maar kijk of de andere producten die er in verwerkt zijn ook in je dieet passen.

Je hebt dan mogelijk weer een gezond product gevonden.

4. Dynamische Donkere Bladgroenten

Het grote voordeel van donker bladgroenten is dat er veel vitaminen (onder andere vitamine C en K) in zitten en vol met vezels zitten.

Ook zitten er in sommige donkere bladgroenten ijzers zoals in broccoli en spinazie.

Het is niet zo dat als je de bladgroenten kookt, je geen goede stoffen meer binnenkrijgt en je het dus rauw moet opeten.

In een kop boerenkool die gekookt is zit 5 gr. vezels en bij bieten, spinazie en snijbieten is dit 4 gr.

Als ingrediënt bij andere recepten

Natuurlijk kun je bladgroenten ook goed met andere producten combineren door er bijvoorbeeld een salade van te maken of een ovenschotel.

Ook kun je de bladgroenten verwerken in smoothies.

Je doet het dan samen met wat fruit in een blender. Vaak zijn bladgroenten een beetje bitter, en samen met het zoete fruit heb je daar geen last meer van.

Op die manier krijg je er wel veel van binnen, maar heb je de nadelen er niet van (minder smaakvol).

5. Betere Bananen

bananenEr zitten enorm veel calorieën in bananen en daarom zijn er mensen die zeggen dat dit geen goede producten zijn als je aan het afvallen bent.

Je moet echter niet vergeten dat een banaan een natuurlijk product is en dat de calorieën die er in zitten dus ook van koolhydraten komen de natuurlijk zijn.

Zo zitten er in bananen geen vetten of cholesterol.

Wat er wel in zitten zijn vitamine C en B6. Daarnaast zijn ze vezelrijk en ook mangaan en kalium zit er in. Als je nu nog steeds denkt dat bananen niet in een dieet passen, dan zit je toch echt fout.

Vanwege de vele vezels (3 gr) geeft ook een banaan je voor langere tijd een vol gevoel.

Als tussendoortje

Als je tussen de maaltijden door een moment van honger hebt, zorg dan dat je een banaan bij de hand hebt, want daardoor kun je het goed volhouden tot de volgende maaltijd.

Ook voor sporters zijn bananen een goede uitkomst omdat het je een energie boost kan geven door de goede koolhydraten, vóór of juist na het sporten die je op dat moment goed kan gebruiken.

6. Keigoed Quinoa

Veel mensen denken dat quinoa een graan is, maar als je het strikt bekijkt is dat niet waar.

Quinoa valt onder de zaden, waardoor het geen graansoort is.

Quinoa wordt al populairder onder afvallers omdat het je goede resultaten kan geven. Dat is ook niet zo gek want de eigenschappen van dit zaad liegen er niet om.

Zo zit er in quinoa, vooral als je het vergelijkt met granen, veel meer eiwit (5 gr per gekookt kopje quinoa). Ook zitten er geen gluten in en is het juist wel weer vol van vitaminen, mineralen en vezels (3 gr per gekookt kopje quinoa).

Voor mensen die glutenvrij willen eten dus ook ideaal als afslank product.

Het mooie van quinoa is daarnaast dat je het als vervanger van veel ongezondere producten kan inzetten. Denk hierbij aan rijst of bijvoorbeeld couscous.

Het is net zo snel klaar als rijst en ook net zo makkelijk klaar te maken.

7. Aparte Artisjokken

Hoewel artisjokken er vaak een beetje ‘anders’ uitzien, zijn het wel hele gezonde producten en passen ze prima binnen een dieet waarin maar weinig koolhydraten gegeten mogen worden.

In een gemiddelde artisjok zitten ongeveer 10 gr. vezels, veel kalium, magnesium en vitamine C.

Voldoende kalium zorgt er voor dat je lichaam niet uitdroogt. Al met al dus een bommetje aan gezonde ingrediënten wat zeker niet misstaat in een gezond dieet.

8. Magnifieke Mango’s

Net als in bananen zitten er in mango’s erg veel calorieën, tot wel 130 per mango.

Maar ook een mango zit vol met vezels (4 gr.) en er zitten erg veel vitaminen en mineralen in.

Er zijn mensen die iedere dag een mango eten om gezond te blijven.

Misschien gaat het dan een beetje vervelen op den duur, maar regelmatig een mango eten als tussendoortje of verwerken in een gerecht is zeker geen slecht idee.

mango

9. Feestelijk Volkoren Pasta

In pasta zitten altijd erg veel koolhydraten, maar als je er de volkoren versie van hebt is dat niet het geval. Waar volkoren in verwerkt is, is juist erg gezond.

Alles wat er in de korrel van volkoren zit, is behouden in volkoren pasta.

Hierbij kun je denken aan eiwitten, vitamine B, ijzer en vezels.

Uit onderzoek is gebleken dat volkoren pasta helpt om je hart goed te laten functioneren. Ook hou je er lang een vol gevoel aan over en heb je dus minder snel honger als je dit eet.

Deze pasta kun je in de supermarkt halen als macaroni of spaghetti.

Als je het vervolgens gekookt hebt, dan is een kop volkoren pasta goed voor 6 gr. vezels en 7 gr. eiwit.

10. Betere Bessen

Bessen zijn een soort superfruit vanwege de aanwezige anti-oxidanten en fyto nutriënten. Er zitten ook koolhydraten in maar het gaat vooral even om de twee eerstgenoemden.

Dit zorgt er namelijk voor dat je concentratievermogen verbeterd, net als je weerstand en je krijgt er ook meer energie van.

Het leuke van bessen is dat je ze net als nootjes per handje kan eten of ze gebruiken als toevoeging in een toetje en andere recepten.

Denk om de goede koolhydraten

Je kunt de bessen vers kopen maar ook als ingevroren product.

Bij die laatste moet je er even om denken dat ze niet gezoet zijn. Als dat wel het geval is, dan zijn ze lang niet meer zo gezond en passen ze zeker niet in een dieet.

Dat is het zelfde als vruchtensap uit pak drinken (Een echte afrader als je wilt afvallen met goede koolhydraten).

11. Fantastisch Volkoren Rijst

Bij volkoren rijst kun je denken aan wilde, bruine of zwarte rijst.

Uit onderzoek is zelfs gebleken dat als je geen witte rijst meer eet maar één van de genoemde volkoren rijst, je minder kans hebt op diabetes type 2.

In volkoren rijst zitten veel meer vezels als in witte rijst en als je witte rijst gewend bent dan merk je direct dat je van volkoren rijst veel langer vol zit.

Ook zitten er veel meer voedingsstoffen in wat het sowieso gezonder maakt om te eten.

12. Lyrisch over Lijnzaad

lijnzaadLijnzaad als etenswaar dateert uit de tijd dat de piramides werden gebouwd. In Egypte vonden ze het destijds heel normaal om te eten en dat was ook niet zo gek.

Er zitten veel vezels in lijnzaad en ook zit er omega 3 en 6, vitamine B1 en 2, calcium, magnesium, zink én kalium in dit zaad.

Je kunt het heel eten, gebroken of in de vorm van olie.

Daarbij zorgt lijnzaad er voor dat als je het eet, er slijm vrijkomt wat er voor zorgt dat je darmen worden schoongemaakt.

Waar je om moet denken is dat je lijnzaad niet verhit omdat je dan de goede stoffen verloren laat gaan en lijnzaad juist slecht voor je lichaam is.

Het beste eet je lijnzaad in de hele vorm, en maal je het zelf fijn of eet je het zo. Je kunt gemalen lijnzaad in eigenlijk alles wat je bakt wel verwerken, maar ook kan het door toetjes.

13. Top Tomatensaus

Tomatensaus kan heel gezond zijn zolang je het zelf maakt.

Als je kijkt op wat er op de verpakking van tomatensaus staat, dan schrik je alsnog wel een beetje. Vooral omdat in sommige gevallen maar 20% of nog minder bestaat uit tomaten…

Maak het dus zelf en wat je dan binnenkrijgt is het volgende: Heel veel vezels, vitamine C en lycopeen.

Die lycopeen zorgt er voor dat je minder snel kanker in je borsten of aan je prostaat krijgt.

Het grappige is dat als je tomatensaus eet, je meer tomaten eet dan waneer je losse tomaten zou eten. Dat komt omdat veel vocht is verdampt en je meer vruchtvlees eet.

Wat zo mooi is aan tomatensaus, is dat je het voor veel lekkere gerechten kunt gebruiken. Denk alleen al aan pizza of tomatensoep.

Maak de pizza wel met een gezonde bodem, anders krijg je alsnog veel slechte in plaats van goede koolhydraten binnen.

Goede koolhydraten eten met de Afslank Receptenbijbel

Mocht je veel complete recepten willen hebben waarin alleen maar goede koolhydraten zijn opgenomen, dan moet je zeker de Afslank Receptenbijbel eens gaan bekijken.

Dit zijn allemaal recepten die er voor zorgen dat je vet gaat verbranden en niet gaat aankomen.

Hierdoor ben je blijvend aan het afvallen zonder dat je allemaal rare dingen moet eten of perse hoeft te sporten.

Het beste kun je zelf even kijken of het wat voor je is.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

 Afvallen Webinar Volgen?

Leer hoe je effectief vet verbrand
& Ontdek de 3 Mythes over afvallen.
Volg vanuit huis de online presentatie!