Hoeveel kun je afvallen in een maand en wat moet je doen?

geplaatst in: Afvallen | 0

afvallen in een maandHoeveel kun je afvallen in een maand? Misschien heb je een feestje over een maand.

Of je bent gewoon ongeduldig en je wilt er hooguit een maand voor uittrekken om je streefgewicht te bereiken.

Dat kan ik me goed voorstellen, want in een maand kan je normaal gesproken best wat voor elkaar krijgen.

Maar als het gaat om afvallen, dan is een maand niet echt lang.

En helemaal als je van plan bent om die kilo’s nooit weer terug te zien, zul je met realistische doelen moeten beginnen. Anders is je poging om in een maand af te vallen gedoemd om te mislukken…

In dit artikel ga ik je precies vertellen wat je wel en niet in 1 maand kan bereiken en hoe je dit zo gezond mogelijk kan doen. Je weet dan zeker dat je niet voor niets aan de slag gaat.

Lees dus snel verder!

Afvallen in een maand begint hiermee

Als je wilt weten hoe je kan afvallen in een maand, dan is de eerste en meest belangrijke tip die ik je wil meegeven:

Wees realistisch. 

Je hebt er niet aan als je en doel of uitkomst voor jezelf hebt gesteld die je achteraf gezien helemaal niet kon halen. Daarmee krijgt je zelfvertrouwen een deuk en misschien hou je het daardoor wel helemaal voor gezien.

Om dit te voorkomen zal ik je helpen door een paar misverstanden uit de wereld te helpen.

Er zijn namelijk diëten in omloop die beweren dat je in twee weken 15kg kunt afvallen. Of 7kg per week.

Ook kun je soms zogenaamde crashdiëten volgen die er voor zorgen dat je supersnel gewicht verliest. Als je wilt afvallen in een maand klinkt dit natuurlijk erg aantrekkelijk!

Op korte termijn goede resultaten halen wil iedereen, en dat weten de adverteerders van deze diëten.

Waarom dit niet werkt

In veel gevallen heb je met de snel-afvallen methoden te maken met een crash dieet.

Dit betekend dat je ineens veel minder calorieën gaat eten. Minder dan gezond voor je is. Je krijgt zó weinig energie binnen dat je lichaam in de ‘spaarstand’ gaat.

Dit betekend dat het zo veel mogelijk vet vast houdt voor het geval dit langer tijd gaat aanhouden. Maar de energie moet toch ergens vandaan komen en daarom wordt er veel vocht aan je lichaam onttrokken.

Daarnaast wordt ook spierweefsel aangesproken om energie uit te halen.

Je kan je wel voorstellen dat een tekort aan spierweefsel en vocht in je lichaam erg ongezond is.

vrouw met spieren

De gevolgen hiervan

Daar komt nog eens bij dat als het crash dieet is afgelopen, je weer gaat eten zoals je voorheen deed.

Dit is wat er dan gebeurd:

  • Je lichaam gaat het tekort aan vocht weer aanvullen
  • Er wordt nog steeds extra vet opgeslagen, omdat je lichaam niet zomaar uit de ‘spaarstand’ komt
  • Hierdoor kom je weer snel aan
  • Je gaat op deze manier jojo-en met je gewicht
  • De kans is groot dat je zelfs zwaarder wordt dan je was voordat je met het dieet begon

Door bovenstaande stappen te doorlopen wordt je lichaam heen en weer geslingerd van afvallen naar aankomen. Ook de wisselende soorten voedsel dragen niet bij aan een gezonde levensstijl.

Deze manier van afvallen in een maand raad ik je dan ook ten zeerste af!

Hoe je gezond kunt afvallen in een maand

Nu je weet hoe het niet moet wil ik je natuurlijk ook graag vertellen hoe je wél gezond kunt afvallen in 1 maand.

Want natuurlijk is het mogelijk om in de eerste maand van je poging om af te vallen al resultaten te boeken. Zelfs in de eerste week kan je al het verschil opmerken.

Maar hoe doe je dit dan?

Het antwoord is niet moeilijk, je moet namelijk enkel vet gaan verbranden. De uitvoering valt daarentegen niet altijd mee…

Het is wel belangrijk dat je geen vocht en spierweefsel gaat verliezen, want die heeft je lichaam beide nodig. Je kunt zelfs beter méér spieren aan gaan maken. Spierweefsel zorgt er namelijk voor dat er energie en dus calorieën verbrand worden.

Dus hoe meer spieren, hoe meer energie je verbrand. Ze doen dat zelfs als jij zelf helemaal niets aan het doen bent, hoe cool is dat!

Maar hoe SNEL kun je afvallen in een maand?

Dat 7 kg per week niet lukt is nu wel bekend. De vraag is natuurlijk hoeveel je dan wél kan afvallen in een maand.

Ik kan je wel vertellen dat dit van verschillende factoren afhankelijk is, zoals:

  • Je huidige gewicht
  • Hoe lang je bent
  • Hoeveel spieren je hebt
  • Uit hoeveel vet je lichaam bestaat
  • Wat je precies gaat eten
  • Of je aanleg voor overgewicht hebt, etc.

Maar dat wil je helemaal niet weten, je wilt getallen zien, iets waar je je op kan focussen. Logisch.

Je kunt iedere week tussen de 0,5 en 2 kg vet verbranden. Dat is in 1 maand dus tussen de 2 en 8 kg vet. Nog steeds een hele brede range, maar dan heb je in iedere geval een houvast.

De grootste factor die hier mee te maken heeft is hoe serieus je met afvallen aan de slag gaat.

Hoe graag je het echt wilt en er ook naar handelt.

Er zijn namelijk punten waar je aan kan werken om meer in de buurt van de 8kg te komen dan in de buurt van de 2 kg te blijven. Daarvoor moet je de volgende zaken begrijpen.

4 actiepunten om deze maand af te vallen

Als je aanleg hebt voor overgewicht, dan is het veel moeilijker om af te vallen en het is ook iets wat je niet kan veranderen.

Dat geldt natuurlijk over de lengte van je lichaam. Toch zijn er ook een aantal punten waar je wel degelijk aan kan werken om af te vallen in een maand:

  1. Wat je eet
  2. Hoeveel je beweegt
  3. Hoeveel stress je ervaart
  4. Hoe je naar jezelf kijkt

Dit zijn stuk voor stuk punten die je natuurlijk niet zomaar even aanpakt. Zorg er daarom voor dat je ze één voor één tackelt, of pak er hooguit twee punten uit die je tegelijk aanpakt.

grote pizza
Wat eet jij?

Welk actiepunt als eerste oppakken?

Stress is bijvoorbeeld iets wat je niet zomaar even veranderd. Dat het invloed heeft op je eetgewoonten mag duidleijk zijn.

Als je gestrest bent is de kans dat je naar ongezond voedsel grijpt veel groter. Dit werkt het zelfde als mensen die bij veel stress meer gaan roken. Het wordt dan een manier om te ontstressen, een soort uitlaatklep.

Maar hoe groot deze impact is die stress heeft, is moeilijk aan te duiden. Dit geldt ook voor je zelfbeeld.

Hoe je over jezelf denkt heeft natuurlijk wel invloed op wat je eet en hoeveel je sport, maar het is moeilijk aan te tonen in welke mate dit is.

Dan hebben we nog de hoeveelheid beweging die je krijgt en wat je eet. Deze twee punten zijn wel aantoonbaar van invloed op hoeveel je afvalt.

Daarbij is het vooral het voedsel wat je binnenkrijgt van invloed op je gewicht. De verdeling tussen voeding en bewegen is zelfs 80-20 als het om afvallen gaat. Je kunt namelijk wel afvallen door je voeding te veranderen en evenveel te blijven bewegen.

Wat niet kan is afvallen door dezelfde voeding te blijven eten en meer te gaan bewegen.

Toch is bewegen erg gezond, ook als het om afvallen gaat. Door de combinatie van de juiste voeding én meer bewegen val je namelijk nog sneller af.

5 tips voor blijvend afvallen in een maand

Je hebt in het voorgaande antwoord gekregen op de vraag ‘Hoe kun je afvallen in 1 maand’.

Ik wil je nu wat praktische tips meegeven hoe je dit kunt gaan oppakken zodat je direct aan de slag kan:

  1. Eet minder koolhydraten en meer eiwitten en gezonde vetten.
  2. Ga meer bewegen. Je hoeft echt niet naar een sportschool hiervoor! Het mag natuurlijk wel 😉
  3. Stop met frisdrank en vruchtensappen uit een pak. Hier zitten erg veel toegevoegde suikers en andere slechte voedingsstoffen in.
  4. Drink meer water. Door water te drinken heb je minder snel trek en het is goed voor je lichaam.
  5. Gebruik voor al je maaltijden recepten die er voor zorgen dat je vet verbrand in plaats van vet opslaat.

Ik hoop van harte dat je wat aan dit artikel hebt gehad.

Je kunt natuurlijk nog veel meer tips op deze website lezen over hoe je kunt afvallen in een maand maar het belangrijkste is dat je aan de slag gaat!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *