Paleo dieet volgen? Ontdek deze 4 nadelen en de 5 grote voordelen:

geplaatst in: Afvallen | 0

paleo dieetAls je het Paleo dieet gaat volgen, dan is het de bedoeling dat je alleen nog maar natuurlijke producten eet.

Dus zonder toevoegingen en zonder bewerkingen.

Er wordt ook nog wel eens gezegd dat je met een Paleo dieet gaat eten als de oermens, de eerste mensen op de aarde.

Als zij iets niet zouden eten, laat jij het ook staan.

De vraag is natuurlijk of Paleo alleen iets is voor voedingsfanatiekelingen of dat je er ook echt mee kan afvallen. Als je kijkt naar hoe Paleo in opkomst is, kan dat bijna niet anders.

In dit artikel ontdek je hoe Paleo precies werkt en wat de voor- en nadelen ervan zijn.

Ook bespreek ik aan het einde van het artikel enkele receptenboeken waarmee je direct aan de slag kan.

Wat is het paleo dieet?

Er zijn een hoop vooroordelen over het Paleo dieet, waarbij het eten als een oermens nog het meest om gelachen wordt.

Natuurlijk is dat ook niet zo gek, want er zijn maar weinig mensen die het leven van een oermens aantrekkelijk vinden.

‘Paleolithicum’ is het Griekse woord waar de term Paleo vandaan komt. Het woord betekend zoiets als ‘oude steentijd’.

Naast deze naam wordt er ook wel gebruik gemaakt van namen als ‘oerdieet’, ‘stenen tijdperk dieet’ en ‘jager-verzamelaar dieet’.

Natuurlijk is het mooi dat je kan afvallen met het Paleo dieet, maar het is meer een manier van leven. Je leeft dan in meer of mindere mate volgens het Paleo principe.

Er zijn mensen die zich er heel strikt aan houden terwijl anderen het wel interessant vinden maar alles met een korreltje zout nemen (niet letterlijk 😉 )

In 1975 is Paleo ontstaan doordat Walter L. Voegtlin er een boek over schreef; ‘Het Stenen Tijdperk Dieet’.

Daarin komt naar voren dat als je de volgende voedingsproducten eet, je een gezond leven zou lijden:

  • Eieren
  • Fruit
  • Groente
  • Noten en zaden
  • Vis
  • Vlees (grasgevoerd)

Wat je daarbij beslist NIET mag eten zijn de volgende voedingsproducten:

  • Geraffineerde suikers
  • Granen
  • Peulvruchten
  • Verwerkte oliën
  • Zuivel

Producten die bewerkt zijn laat je dus zo veel mogelijk staan en je kiest voornamelijk voor producten die natuurlijk en vers zijn.

onbewerkte producten

De gedachte achter het Paleo dieet

Waar wij nu ons eten gewoon in de winkel en in allerlei restaurants kunnen kopen, was dat vroeger wel anders.

De mens moest zijn eten zelf bij elkaar jagen en verzamelen.

Dit zorgde voor de volgende eigenschappen van de jager-verzamelaar, hij was:

  • Gespierd
  • Atletisch
  • Energiek

De mensen van tegenwoordig:

  • Hebben last van overgewicht
  • Zijn niet in vorm
  • Zijn vaak gestrest

Het Paleo principe stelt dat dit het gevolg is van het toepassen van landbouw.

De mensen trokken niet meer rond om op iedere plek waar ze kwamen te eten wat de natuur te bieden had. Ze gingen hier zelf invloed op uit oefenen door op een vaste plek te gaan wonen en voedingsmiddelen te gaan verbouwen.

Het waren de eerste boeren die ontstonden, net als de boeren die er nu ook nog zijn.

Hierdoor ging de mens veel meer granen eten dan voorheen, want daar was nu veel meer van voorradig. Ook peulvruchten en zuivel waren nu een groter onderdeel van alles wat ze aten.

Dit zorgde ervoor dat het voedingspatroon veranderde, en kwalitatief gezien achteruit ging, ook al was er meer welvaart.

Nog meer kwaliteitsverlies

Daar bovenop is er de industriële revolutie gekomen wat er voor zorgde dat er steeds meer voedingsmiddelen in fabrieken werd geproduceerd.

Daardoor gingen de mensen steeds meer voedsel consumeren wat uit deze fabrieken kwam.

Denk alleen al aan fastfood, alles wat je in poedervorm kan kopen in zakjes en pakjes en een heel arsenaal aan kant en klaar eten.

In het Westen kun je duidelijk de gevolgen hiervan terugzien in de gezondheid van de mensen.

Zo zijn in ons eigen kikkerlandje meer dan de 50% van de mensen te zwaar, en een derde van onze bevolking lijdt aan een chronische ziekte.

Het ziet er naar uit dat als we dit voedingspatroon aan blijven houden deze getallen alleen maar oplopen…

Met Paleo de verloedering tegengaan

overgewichtAls je het Paleo dieet volgt, dan ga je hiertegen in verweer.

Je gaat weer het zelfde voedingspatroon creëren die de jagers en verzamelaars hadden, natuurlijk zonder hun bezigheden daarbij over te nemen 😉

Als je net als hen gaat eten, wordt je net zo gezond als hen, en kan je lichaam zich weer net zo ontwikkelen als hen.

Met het Paleo dieet kun je dan ook de volgende 3 doelen nastreven:

  • Afvallen
  • Energieker worden
  • Sterker worden

Hier wordt met onderzoek bewezen dat je sneller vet verbrand en je minder snel diabetes type 2 kan krijgen als je het Paleo dieet volgt.

Al met al kun je stellen dat als je het Paleo principe volgt, je verzekerd bent van een gezonde levensstijl.

Paleo diëten over de wereld zijn verschillend

Er zijn op de wereld nog steeds hele bevolkingsstammen die op de Paleo manier door het leven gaan.

En niet op iedere plek op de aarde zijn dezelfde voedingsbronnen aanwezig.

Zo leven de stammen die bij de zee wonen veel meer van wat de zee te bieden heeft en de mensen die in het binnenland wonen, veel meer van wat het land hen biedt.

Hieruit kun je concluderen dat er verschillende Paleo diëten zijn over de hele wereld gezien.

Om de verschillen maar eens te benoemen, staan hieronder de voedingsbronnen van verschillende bevolkingsstammen:

  • Eskimo’s: 95% vlees en vis, 5% groente en fruit
  • Hiwi (Colombia en Venezuela): 75% vlees en vis, 10% groente en fruit, 15% wortels
  • Kung (Zuid-Afrika): 60% zaden en noten, 20% groenten en fruit, 10% vlees en vis, en 10% verdeelt over melkproducten en wortels
  • Hadza (Tanzania): 50% vlees en vis, 35% wortels, 15% groenten en fruit

Als je dieper op deze stammen inzoomt, dan zie je dat ze nagenoeg geen last hebben van teveel gewicht en chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten en diabetes.

Dat betekend dat ze erg gezond leven, terwijl er toch verschil zit in hun dieet.

Wat deze stammen wél allemaal hebben is dat ze alleen maar natuurlijke producten eten die in de meeste gevallen vers zijn. En dat is precies wat het Paleo dieet ook nastreeft.

Er zijn echter een paar aandachtspunten waardoor het Paleo dieet ook nadelige kanten kan hebben.

4 Kanttekeningen bij het Paleo dieet

Hoewel het Paleo dieet een goed uitgangspunt heeft, is er in de tijd tussen de jager-verzamelaar en de mensen van nu wel het één en ander veranderd.

Dit zorgt er voor dat het Paleo dieet ook enkele nadelen kent die je je wel moet realiseren voordat je er aan begint.

1. Milieu wordt zwaarder belast

Als je Paleo gaat eten, dan eet je enkel nog vlees dat van biologische dieren afkomstig is die voornamelijk gevoerd worden met gras.

Om aan de aanvoer van dit soort vlees te kunnen voldoen moet er voldoende grond beschikbaar zijn, en die is er niet op de aarde.

Oplossing

Je kunt het milieu sparen door wel voor biologisch vlees te kiezen, maar het niet elke dag te nuttigen.

In vlees zitten erg veel eiwitten, en die kun je ook met andere voedingsproducten vervangen zoals:

  • Quinoa
  • Henneppoeder
  • Groenten met veel eiwitten
  • Peulvruchten

peulvruchten

2. Mensen hebben minder voedsel nodig

Toen de mens nog zelf op jacht moest en op zoek moest naar eten, werd hij gedwongen om in beweging te komen.

Hij moest achter zijn prooi aanrennen, in bomen klimmen, zich door het bos een weg banen. Om dit vol te kunnen houden verbruikten ze veel energie, die dus ook regelmatig aangevuld moest worden met voedsel.

Nu kunnen we naar de winkel rijden zonder ons te haasten, het eten in de koelkast stoppen en zonder veel moeite onze energie aanvullen.

Er is geen reden meer om veel te bewegen.

Er wordt wel gezegd dat in vergelijking met vroeger ons lichamelijk energieverbruik met meer dan de helft is afgenomen.

We hoeven dus niet zo veel meer te eten als dat de mens deed in vroeger tijden.

Oplossing

Eet zoveel als je nodig hebt en aan energie verbruikt, en niet meer.

3. De voedselbronnen zijn veranderd

Er wordt veel vlees en vis aangeraden binnen het Paleo dieet. Dat komt omdat vlees en vis van oorsprong erg gezond zijn en veel voedingsstoffen bevatten.

Hierdoor was de mens vol energie en leed hij nauwelijks aan chronische ziekten.

Maar datzelfde vis en vlees is niet meer zoals het duizenden jaren geleden was.

Wat betreft het vlees is het aantal eiwitten wat er in zit lang niet zo veel meer, terwijl juist het aantal vetten (verzadigd) sterk zijn toegenomen. Daardoor loop je al snel het gevaar dat jet een overdosis voor je lichaam wordt.

Daarnaast is veel vlees ook nog eens bewerkt en dat maakt het vlees kwalitatief gezien veel minder goed.

Ook het soort vlees wat we eten is verschillend; Vroeger was dit vlees van:

  • Haas
  • Hert
  • Eend

Deze dieren leefden allemaal in het wild. Wat we tegenwoordig eten komt van:

  • Koeien
  • Varkens
  • Kippen

Deze dieren leven allemaal in gevangenschap en worden meestal worden in hokken gekweekt.

Ook het vis wat we tegenwoordig eten is anders. In veel gevallen is er vervuiling in de gevangen vis opgetreden waardoor je ziek kan worden als je er teveel van eet.

En als de vissen gekweekt zijn, worden ze met hele andere dingen gevoerd als de vissen in de natuur. Daarnaast is hun bewegingsruimte natuurlijk veel kleiner.

4. Je boodschappen kunnen duurder worden

gezonde boodschappenAls je volgens het Paleo principe wilt gaan eten, dan moet je dus biologische producten gaan kopen.

Deze zijn vaak duurder – en soms veel duurder – dan niet-biologische producten. Het zelfde geldt voor verse producten.

Daarnaast hebben verse producten een kortere houdbaarheidsdatum, waardoor je sneller iets moet weggooien. Dat laatste kun je natuurlijk voorkomen door goed op te letten wat je nog hebt liggen, maar we vergeten allemaal wel eens iets.

Uit de statistieken komt ook naar voren dat mensen die een hogere opleiding hebben en dus meer geld verdienen, gemiddeld gezien gezonder zijn dan mensen met een minder goede opleiding.

De eerstgenoemde groep kan nou eenmaal meer geld uitgeven aan gezonde voeding.

Oplossing

Er zijn ook veel etenswaren en genotmiddelen die we kopen, maar die erg slecht zijn voor onze gezondheid.

Als je wilt afvallen of gezonder wilt gaan leven, dan is het verstandig om deze producten te laten staan en niet meer te kopen. Het mes snijd dan aan twee kanten: Je leeft gezonder én je geeft minder geld uit.

Dit zijn producten waar je aan kan denken om in de winkel te laten liggen:

  • Sigaretten
  • Snoep
  • Taart
  • Alcoholische dranken
  • Frisdrank
  • Koekjes

Daarnaast kun je er voor kiezen om vaker zelf te koken in plaats van eten in een restaurantje, of je (verse) boodschappen te doen op de markt.

Je houdt dan geld over wat je aan gezond voedsel kan besteden.

Het kost je natuurlijk wel wat meer inspanning allemaal, maar je hebt geen excuus om gezond te leven en om af te kunnen vallen.

Deze 5 punten pak je aan met het Paleo dieet

Als je aan de slag gaat met het Paleo dieet, dan zijn er 5 hoofdgebieden die aangepakt worden in je leven.

Ze hebben allemaal te maken met de verandering die wij als mens hebben doorgemaakt van jager-verzamelaar naar de mens die we nu zijn.

Het lijkt alsof we het goed voor elkaar hebben met zo veel voedsel om ons heen, maar we moeten er wel de juiste ingrediënten uit leren herkennen.

Met het Paleo dieet doe je dat aan de hand van de volgende punten:

  1. Verse producten eten
  2. Goede balans van eiwitten, vetten en koolhydraten
  3. Nauwelijks zuivel
  4. Nauwelijks granen en peulvruchten
  5. Voldoende beweging

Ik kan me voorstellen dat als je dit leest je de moed in de schoen kan zakken. Want hoe ga je dit ooit volhouden?

Gelukkig zijn er genoeg hulpmiddelen die je daarbij kunnen helpen.

Ook ga je ontdekken dat er veel leuke en lekkere dingen zijn die je kunt gaan eten en doen tijdens het Paleo dieet.

Maar eerst zal ik uitleggen waarom de bovenstaande 5 punten zo belangrijk zijn binnen het Paleo dieet en waarom je je er aan zou moeten houden.

1. Verse producten eten

Binnen Paleo draait het helemaal om het eten van verse producten. Dit zijn producten die zo uit de natuur kunnen komen, dus zonder toevoegingen:

  • Vlees
  • Vis
  • Groente
  • Fruit
  • Eieren
  • Zaden en noten

Als je je hieraan houdt, dan weet je zeker dat je de voedingsstoffen binnenkrijgt die je lichaam nodig heeft om gezond te blijven. Je gaat dan afvallen, zult geen last hebben van een hongergevoel en ook ondefinieerbare kwaaltjes en pijntjes zullen er minder door worden.

Deze producten vullen beter vanwege de aanwezige eiwitten en vezels, maar ook de goede vetten dragen hier aan bij.

En daarmee komen we direct aan het tweede punt waar het Paleo dieet zo op hamert.

verse producten

2. Goede balans van eiwitten, vetten en koolhydraten

In alles wat we nu eten is er geen goede balans meer tussen de eiwitten, vetten en koolhydraten.

Ale je kijkt naar wat een Nederlander in een week gemiddeld binnenkrijgt, dan voeren de koolhydraten duidelijk de boventoon en wordt er veel te weinig eiwit gegeten.

Geen van deze drie macro-nutriënten kunnen gemist worden in je voedingspatroon, maar het gaat om de juiste balans.

Als we kijken naar de basis van Paleo, de jager-verzamelaar van vroeger, dan zien we dat de drie voedingsstoffen ongeveer een even groot deel in het voedingspatroon in namen.

De vetten hadden misschien een lichte overhand.

Als we kijken naar hoe ons voedingspatroon nu verdeelt is, dan zien we dat meer dan de helft bestaat uit koolhydraten (zo’n 55%), ongeveer een derde uit vetten (30%) en wat er overblijft uit eiwitten (15%).

Je kunt wel zeggen dat de koolhydraten een groot deel van de eiwitten hebben ingepikt…

Voor wat betreft het Paleo dieet wordt er uitgegaan van een verdeling van:

  • 40% vetten
  • 30% koolhydraten
  • 30% eiwitten

Natuurlijk is dat een grove aanname, want niet voor iedereen werkt het zelfde.

Maar het is wel een goede stelregel voor als je een maaltijd aan het klaar maken bent.

3. Nauwelijks zuivel

Voor veel mensen moet er wel een hele goede reden zijn om sterk te minderen met zuivel.

In Nederland zijn we er zo aan gewend om veel zuivel te eten en te drinken.

Denk alleen al melk of karnemelk bij het ontbijt of de lunch en toetjes als tussendoortjes of bij het avondeten.

Er zijn dan ook echt wel voordelen van zuivel, zoals de goede werking op de darmen en ook bevat het goede vetzuren.

De nadelen zijn echter ook aanwezig.

Vaak wordt gezegd dat er zoveel calcium in zuivel zou zitten. Dit is ook zo, maar er zitten ook andere stoffen in zuivel die er samen voor zorgen dat je lichaam een verkeerde balans heeft tussen deze stoffen en calcium in je lichaam.

Je moet dan naast calcium denken aan magnesium en fosfor. Je lichaam heeft het allemaal nodig, maar niet in de verhouding zoals ze in zuivel aangeboden worden.

Dit is dan ook de reden waarom er in landen waar in verhouding veel zuivel wordt gedronken, meer bot-ontkalking aanwezig is.

4. Nauwelijks granen en peulvruchten

Hoewel peulvruchten en granen in de meeste gevallen ook vers zijn, worden ze toch zoveel mogelijk geweerd binnen het Paleo dieet.

In deze voedingsmiddelen zitten namelijk een teveel aan anti-nutriënten.

Deze anti-nutriënten zorgen er voor dat andere voedingsstoffen minder goed in het lichaam worden opgenomen.

Hoewel ze ook in andere voedingsmiddelen voorkomen, is dit bij granen en peulvruchten toch veel meer waardoor het ook echt schadelijk wordt.

Het is niet zo dat je helemaal geen granen meer mag eten. Je moet er alleen voor zorgen dat het echte granen zijn en geen bewerkte.

Het is de bedoeling dat je granen alleen eet als iets extra’s, voor zo nu en dan. Maar niet als hoofdbestanddeel van je maaltijd. Of als goede bron van voedingsstoffen.

5. Voldoende beweging

Eigenlijk komt dit punt bij vrijwel ieder dieet naar voren.

Maar bij het Paleo dieet is het natuurlijk extra duidelijk van belang, want de jager-verzamelaar kon zijn levensstijl niet uitvoeren zonder te bewegen.

Ze waren daardoor gespierd en hadden een goede conditie.

Denk maar aan de mensen die een beroep hebben waarbij ze veel lichamelijke inspanning moeten doen. Die zijn vaak ook sterker en hebben een goede conditie.

(Hoewel het uiterlijk daar niet altijd mee overeenkomt, maar dat is dus het te veel aan koolhydraten wat ze binnen krijgen…)

De mens beweegt natuurlijk lang niet zo veel meer al vroeger.

Daarvoor hebben we te veel hulpmiddelen gekregen, die in veel gevallen het leven een stuk aangenamer maken.

De keerzijde hiervan is dat we onszelf ertoe moeten zetten om te gaan bewegen. En dit kun je doen door regelmatig even van je stoel af te komen, vooral als je een zittend beroep hebt.

Even een keer vaker drinken halen voor je collega’s, een keer vaker naar de wc, een keer vaker de trap nemen in plaats van de lift.

Als je weet dat mensen die veel zitten een hogere kans hebben om bijvoorbeeld diabetes te krijgen, dan wil je toch wel in beweging komen?

goed bewegen

Vergelijkbare diëten als het Paleo dieet

Als de principes van Paleo je wel aanstaan, maar je niet wil gaan leven als een oermens, dan heb ik goed nieuws voor je.

Er zitten namelijk veel raakvlakken van Paleo in andere diëten.

Dieten waar je ook goed van afvalt en waar je ook gezond van gaat leven omdat ook daarin het teveel aan koolhydraten en suikers flink onder de loep worden genomen.

Je kunt hierbij denken aan:

Op die manier kun je ook al erg ‘Paleo’ leven. Mocht je toch voor een rasecht Paleo dieet willen gaan, dan kun je daar hieronder meer over lezen.

Er zijn namelijk mogelijkheden in overvloed!

Als je direct zelf op onderzoek uit wilt gaan dan moet je zeker het boek ‘De Paleo Revolutie‘ eens lezen van Mitchel van Duuren.

Hij is jaren geleden begonnen met het introduceren van Paleo in Nederland en weet er echt heel veel van af.

Overtuig jezelf en neem een kijkje op zijn website.

Ervaringen van anderen die een Paleo dieet volgen

Als je rond gaat vragen naar wat anderen van het Paleo dieet vinden dan krijg je best veel reacties.

Ik heb hieronder een aantal van deze reacties opgesomd zodat je voor jezelf een beeld kan krijgen wat het precies inhoud.

Je weet dan een beetje wat je er van mag verwachten als je volgens het Paleo principe gaat eten en leven.

Dit zijn de reacties:

  • Paleo recepten klaar maken is niet moeilijk, als je het vaker doet gaat het echt vanzelf”
  • “Eigenlijk moet je afslanken niet als doel hebben, dat is een mooie bijkomstigheid. Belangrijker is dat je er sterker, fitter en mooier door wordt!”
  • “Het is niet zomaar een hype. Er zijn complete (online) groepen waarin je veel steun kan vinden”
  • “Omdat Paleo veel overeenkomsten kent met koolhydraatarm eten, zijn er erg veel informatie en toepassingen voor te vinden”
  • “Paleo kan duur zijn, maar dat hoeft echt niet, er zijn veel recepten te vinden die lekker goedkoop klaargemaakt kunnen worden”

Je kunt wel zeggen dat de mensen die aan de slag gaan met het Paleo dieet er erg positief over zijn.

Er is dan ook steeds meer informatie over te vinden zowel online als in de (boek)winkels.

Direct met Paleo recepten aan de slag

Misschien ben je met de informatie die ik je in dit artikel heb verteld wel enthousiast geworden en heb je helemaal geen zin om je er nog verder in te verdiepen.

Je wilt direct aan de slag.

Dat is geen probleem, want als je met Paleo begint, dan weet je zeker dat je gezond bezig bent.

En je kunt er direct mee aan de slag door recepten op te volgen die een lekkere maaltijd en heerlijke tussendoortjes op tafel toveren.

Hieronder noem ik een Paleo programma waarin veel en lekkere recepten staan die volgens het Paleo principe zijn opgebouwd. Ook leer je hiermee een complete Paleo leefstijl aan.

Online Paleo Lifestyle Programma

Dit is een programma van Puur en Fit waarbij je helemaal aan de hand wordt genomen om de Paleo leefstijl aan te leren.

De Paleo coach, Wendy Mijnheer, legt je precies uit hoe het werkt en wat je moet doen om gezond te leven volgens Paleo en ook op die manier af te slanken.

Je krijgt allerlei dagmenu’s voorgeschoteld zodat je daar zelf niet meer over na hoeft te denken.

Natuurlijk kun je het ook gewoon op eigen houtje proberen, maar mijn persoonlijke ervaring is dat je dan al snel door de bomen het bos niet meer ziet.

Daar komt nog bij dat het 100% risicoloos is, want je hebt maar liefst 60 dagen niet-goed-geld-terug garantie.

Neem dus zeker even een kijken als je van plan bent om de Paleo lifestyle te ontdekken!

CTA Paleo lifestyle programma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *