Afvallen met shakes in 4 checks en 4 stappen

geplaatst in: Afvallen | 0

afvallen met shakesAls je wilt afvallen met shakes, dan is daar niets ongezonds aan.

Je moet er alleen wel voor zorgen dat de shakes niet de enige bron van voeding voor je is.

Afvallen met shakes kan – als je de juiste dingen doet – er voor zorgen dat je 2-3 kg per week afvalt.

Misschien dat je er onverschrokken ingaat en direct afval shakes gaat bestellen, ze zijn namelijk in overvloed te verkrijgen.

Doe dat alsjeblieft niet, want daarmee ga je geld weggooien. Lees dit artikel goed voordat je gaat investeren in dingen die helemaal niet werken.

Het nare van afvallen met shakes is namelijk dat je er ook van kunt aankomen als je niet uitkijkt. Er zitten grote verschillen in de verschillende soorten shakes, en ook de rest van je voeding bepaald mee of je afvalt of juist  niet.

Dit is wat bepaald of afvallen met shakes een succes voor je gaat worden of niet:

  • De kwaliteit van de shakes
  • De dosering van de shakes
  • Het soort shake
  • Moment waarop je de shake drinkt
Door de onderstaande tips over afvallen met shakes goed door te nemen kun je er voor zorgen dat shakes je gaan helpen met afvallen en je er niet van gaat aankomen.

Het grote gevaar van afvallen met shakes

Het grote gevaar van afvallen met shakes is dat ze lekker zijn en makkelijk te maken.

Het is heel simpel, je koopt een pot met poeder, het wordt thuis bezorgt en je kunt aan de slag. Je doet 2 lepels poeder in een shakebeker, laat er 400ml water bij in stromen, je schud even goed en je kunt het opdrinken.

Eventueel neem je het makkelijk mee in de auto, trein of op de fiets.

Makkelijker dan dit gaat afvallen niet worden, zou je denken.

Als aanvulling

Dit kan er echter voor zorgen dat je alleen maar op shakes gaat leven terwijl ze echt bedoelt zijn als aanvulling op je eetpatroon.

Je krijgt er dan veel te veel van binnen.

Het is niet zo dat hoe meer shakes je drinkt, hoe sneller je afvalt.

Met de juiste shake vet verbranden

Allereerst moet je er voor zorgen dat je de juiste shake kiest voor het doel dat je voor ogen hebt. Wil je het puur gebruiken voor afvallen of is het meer ter ondersteuning van het sporten?

Of wil je gewoon geoznder gaan leven en denk je dat shakes je daar bij kunnen helpen?

Dit zijn grofweg de shakes die er zijn:

  • Eiwitshakes (veelgebruikt door sporters)
  • Afval shakes (Onderdeel van een dieet)
  • Fruit shakes (Voor een betere gezondheid)
  • Groente shakes (Gifstoffen verwijderen)

Voor nu zijn de afval shakes van belang, ook wel dieet shakes genoemd. Een goede dieet shake zorgt er voor dat je meer vet gaat verbranden. Er zitten verschillende voedingsstoffen in een dieet shake, maar de belangrijkste hiervan zijn eiwitten.

vrouw drinkt shake

Minder hongerig

Eiwit zorgt er voor dat je minder last hebt van een hongergevoel, omdat eiwitten een trage verbranding hebben. Je kunt er langer op teren omdat je lichaam minder snel aangeeft dat je weer honger hebt.

Ook zorgt eiwit voor een betere stofwisseling, waardoor je meer vet gaat verbranden.

2 fantastische eigenschappen dus waar je met je overgewicht naar snakt. Daar komt nog eens bij dat je minder ander voedsel gaat eten omdat je langer een vol gevoel hebt.

Eiwitrijk voedsel komt dus in de plaats van ander eten, en zorgt er ook voor dat je minder gaat eten.

Wat zijn goede afvallen shakes?

Er zijn zo veel afvallen shakes te krijgen dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet.

Waar moet je op letten? Kun je net zo goed goedkope shakes kiezen? En kan ik afvallen van alleen shakes?

Uit een onderzoek van de consumentenbond blijkt dat aan veel afval shakes een overdosis aan suiker is toegevoegd. En dat terwijl de makers van de shakes aangeven dat het alle voedingsstoffen bevat die je lichaam nodig heeft.

Sterker nog, je zou er erg goed en gezond mee kunnen afvallen.

Shake vs. cola

Uit één van de tests bleek zelfs dat een bepaalde dieet shake meer suiker bevatte dan een glas cola… Daar wordt je natuurlijk niet blij van. Jij maar alle frisdranken laten staan en dan zo’n shake naar binnen werken, dat gaat natuurlijk niet werken.

Om je op weg te helpen een goede shake te gebruiken zijn hieronder een aantal punten benoemd waarop je moet letten bij de aanschaf van een dieet shake:

De prijs van een shake zegt niet alles

In de meeste gevallen is het prijsverschil tussen de verschillende shakes te verklaren door wat er in zit. Dit zit in veel goedkope shakes:

  • Dextrose
  • Fructose
  • Maltodextrine

Dit zijn allemaal toegevoegde suikers waar je niet van afslankt, maar juist dikker van wordt. Het maakt de shake wel erg lekker, dat wel.

Maar het werkt niet als je wilt afvallen met shakes, en dat is waar het om gaat.

Net zoals er mensen met overgewicht zijn, zijn er ook mensen die juist last hebben van ondergewicht. Het ironische is dat deze mensen producten eten waar deze zelfde ingrediënten in voorkomen.

4 punten om een goede shake te herkennen

Wat verder nog gezegd moet worden is dat ook de duurdere shakes verkeerde ingrediënten kunnen bevatten. Het is dus niet standaard zo dat hoe hoger de prijs is, hoe beter de shake.

Je zult dus goed moeten kunnen onderscheiden wat echt goede afvallen shakes zijn als je wilt afvallen met shakes.

Hoe je dat doet wordt hieronder uitgelegd.

Check 1: Hoeveel suikers en koolhydraten zitten er in de afval shake?

shakes suikersHet grote verschil tussen goede en slechte shakes is dat de slechte shakes vol met suikers zitten en de goede shakes vol met eiwitten. Lees dus eerst het etiket met de ingrediënten.

Waar je hierbij op moet letten zijn de hoeveelheid koolhydraten en suikers die in een shake zitten. Voor afvallen met shakes is het belangrijk dat je een shake drinkt waarin veel eiwitten zitten en zo weinig mogelijk koolhydraten, het liefst helemaal niets.

Op het etiket van voedingsproducten staan het aantal suikers en koolhydraten per 100 gram duidelijk vermeld, je moet het alleen wel even doornemen.

Check 2: Hoeveel calorieën zitten er in de afval shake?

Het aantal calorieën in een shake geeft aan hoeveel energie er in zit voor je lichaam. Maar voor afvallen met shakes is het belangrijk dat je niet meer callorieen inneemt dan dat je verbruikt.

Als je dit wel doet gaat je lichaam het overschot aan energie opslaan als lichaamsvet, en dat is juist wat je niet wilt.

Zo verbruiken mannen gemiddeld zo’n 2500 kilocalorieën nodig op een dag en vrouwen 2000 kilocalorieën. Als je meer eet, dan ga je dus aankomen.

Maar als je minder calorieën eet, dan gaat je lichaam reservebronnen aanspreken omdat het niet voldoende energie kan halen uit wat er het lichaam binnenkomt. Dan worden de vetreserves aangesproken, en dat is precies de bedoeling bij afvallen.

Om maar een voorbeeld te geven: Er zijn shakes waar 350 kilocalorieën in zitten, maar ook shakes waar 50 kilocalorieën in zitten. Reken het verschil maar uit wat je binnenkrijgt als je 2 shakes op een dag drinkt.

Dat verschilt nogal, en is dus zeker een groot aandachtspunt bij de aanschaf van de juiste shake.

Hoe minder kilocalorieën (kcal) er in een shake zitten hoe beter het is als je wilt afvallen

Check 3: Hoeveel vet zit er in de afval shake?

In vet zit veel meer energie dan in bijvoorbeeld eiwitten en koolhydraten. Zo staat een gram eiwit of een gram koolhydraten voor vier kilocalorieën, terwijl een gram vet voor negen kilocalorieën staat.

Dus hoe meer vet er in een shake zit, hoe meer kilocalorieën je binnenkrijgt.

Je kunt stellen dat hoe meer vet er in een shake zit, hoe minder snel je zult afvallen. Zoek dus een shake uit met zo weinig mogelijk vet!

Check 4: Hoeveel eiwit zit er in de afval shake?

Eiwitten zijn het belangrijkste ingrediënt als wilt afvallen met shakes.

Een shake moet dus veel eiwitten bevatten, minimaal 80% moeten eiwitten zijn.

Het eiwit zorgt er immers voor dat je minder snel last krijgt van een hongergevoel en het is daardoor veel beter dan het eten van koolhydraten.

Op advies van anderen afgaan

online zoekenHet is erg belangrijk dat je weet waar je op moet letten als je poeder gaat kopen voor een dieetshake.

Vooral omdat je het veel online kunt kopen en daar een hoop troep tussen zit met de verkeerde ingrediënten. Maar ook als je de poeder in een winkel gaat kopen, is het niet altijd zeker of de verkoper je de juiste shake aanbied.

Hij heeft ook bepaalde belangen, of weet misschien zelf niet goed welk poeder goed is om af te vallen.

Als je zeker wilt weten dat je de juiste poeder koopt, google dan eens op ‘goed eiwitpoeder zonder suiker’ en lees wat fora door. Dat zijn vaak gebruikers die daar berichten posten, en dus onafhankelijk zijn.

Zelf onderzoek doen loont echt, want zo voorkom je dat je geen geld weggooit, of veel geld betaald voor iets wat ook goedkoper te krijgen is.

Hoeveel en wanneer shakes drinken op een dag?

De hoeveelheid shakes die je moet drinken als je wil afvallen met shakes is niet voor iedereen gelijk.

Zo zijn er mensen die 1 shake van 400ml verdelen over de dag, bijvoorbeeld in de ochtend de helft en in de middag de andere helft.

Te veel shakes drinken zorgt er voor dat je dikker wordt, dus begin met een shake per dag. Mocht het na 2 weken geen effect hebben, probeer dan eens 1,5 shake (600ml).

Als je bij 2 shakes per dag nog steeds geen effect hebt, kijk dan even goed of je wel de juiste shakes gebruikt (Zie hierboven wat goede shakes zijn).

Alléén de combinatie werkt

Naast het drinken van shakes is het belangrijk dat je ook maaltijden eet die zorgen voor vet verbranding. Anders ben je met de shakes goed bezig en eet je met de maaltijden de kilo’s er weer aan.

Streef er daarom naar dat je de juiste recepten gebruikt voor ontbijt, lunch en avondeten die er voor zorgen dat je vet gaat verbranden.

Als je wilt afvallen met shakes gaat dit alleen werken als je ook de juiste vet verbrandende maaltijden eet.

Wanneer op de dag een shake nemen voor het beste resultaat?

Als je wil afvallen met shakes dan is het belangrijk dat je de shake op het juiste moment neemt voor het beste resultaat.

Het hangt wel weer van een paar factoren af.

Sommige shakes zijn er namelijk als maaltijdvervangers. Deze shakes kun je het beste een maaltijd laten vervangen waarna je normaliter niet veel eten nodig hebt om het tot de volgende maaltijd te redden.

Anders wordt de verleiding weer groter om tussendoortjes te nemen, en dat wil je zo veel mogelijk voorkomen.

Sporter of geen sporter?

Als je een fanatieke sporter bent, dan kun je de shake het beste vlak voor of vlak na je training nemen.

Als je juist geen sporter bent, en je wilt de shake niet als maaltijdvervanger gebruiken, gebruik het dan als tussendoortje en neem hem 2 uur na een maaltijd. Ochtend, middag of avond maakt daarbij niet uit.

Net als de hoeveelheid shakes is ook het moment waarop je de shake drinkt niet voor iedereen exact hetzelfde om optimaal af te vallen.

Probeer dus wat uit en begin met bovenstaande.

Kun je ook afvallen zonder shakes?

Het voordeel van shakes is dat je er niet veel voor hoeft te doen om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

Maar deze eiwitten kun je ook prima op een andere manier binnen krijgen, bijvoorbeeld door meer eiwitrijk voedsel te eten. De eiwitten in dit voedsel zorgt er namelijk net zo goed voor dat je meer vet gaat verbranden 😉

Als je de ingrediënten van je maaltijden op de volgende manier verdeelt zit je ook goed en heb je in feite geen shakes nodig om af te vallen:

Hiermee hoef je geen eiwitpoeder te kopen waarmee je geld bespaard en wordt afvallen misschien wat minder ingewikkeld.

Zelf een eiwit shake maken om af te vallen (Recept)

Als je liever eerst zelf gaat proberen of eiwitshakes wat voor je zijn hoef je niet persé direct zo’n grote pot met eiwitpoeder te kopen.

shake zelf maken

Je kunt namelijk ook heel makkelijk zelf een eiwitrijke shake maken door ingrediënten in een blender te stoppen en het daarna op te drinken ;).

Dit is wat je nodig hebt:

  • 250 gram magere kwark
  • 5 ijsblokjes
  • 1 sinaasappel (Wel even pellen)
  • snufje stevia
  • 1 theelepel chiazaad

Even goed door de blender halen en je hebt een heerlijke zelfgemaakte eiwitrijke shake die je direct kunt nuttigen.

Voor de sinaasappel en het chiazaad kun je ook allerlei andere gezonde eiwitproducten in de plaats doen.

Kijk gewoon wat je lekker vind en probeer het uit.

Extra snel afvallen

Als je naast het nemen van deze shake ook maaltijden gaat eten die er voor zorgen dat he vet gaat verbranden in plaats van dat je vet gaat opslaan, ga je extra snel afvallen.

Straks zal ik je laten zien waar je de beste recepten hiervoor kan krijgen.

Afvallen met shakes in 4 stappen

Misschien is het je al opgevallen dat in dit artikel een paar keer is herhaald dat je niet alleen op shakes moet gaan teren.

Je moet het echt als een aanvulling op de rest van je eetpatroon zien.

Anders krijgt je lichaam niet alle benodigde voedingsstoffen binnen en wordt afvallen ronduit ongezond.

Wat minstens zo belangrijk is aan de maaltijden naast de shakes, is dat je op den duur moet gaan stoppen met het drinken van shakes.

Als je niet weet hoe je op dat moment moet eten om op je streefgewicht te blijven, verval je weer in oude patronen en is afvallen met shakes voor niets geweest.

Om dat te voorkomen zal hieronder stapsgewijs uitgelegd worden welk eetpatroon gezond is om aan te houden, en waar je prima shakes aan kunt toevoegen.

  • Stap 1: De eetmomenten
  • Stap 2: De juiste voedingsstoffen
  • Stap 3: Verhoudingen in de maaltijden
  • Stap 4: Vermijd bewerkt voedsel

Afvallen met shakes stap 1: De eetmomenten

Het is erg belangrijk dat je je lichaam aan het werk houdt. Het moet het voedsel gaan verbranden dat je binnen krijgt, en dat voedsel niet gaan opslaan als vet.

Dit doe je door specifiek je stofwisseling op gang te houden.

Je stofwisseling zorgt er namelijk voor dat het eten wat je eet omgezet wordt in energie. Als je een langzame stofwisseling hebt, zal deze overgaan op de zuinige stand door zo weinig mogelijk energie te produceren en zal de vetopslag in je lichaam daar ook niet voor aangesproken worden.

Om je stofwisseling continu te laten draaien is het van belang dat je voldoende eetmomenten op een dag hebt.

Je hoeft dan niet elke keer veel te eten, als je maar wat eet. Denk hierbij aan 3 hoofdmaaltijden per dag en 3 tussendoortjes op een dag. Die tussendoortjes zou je zelfs nog wat kunnen uitbreiden.

Als je stofwisseling te langzaam draait, gaat afvallen met shakes je helaas niet lukken…

Afvallen met shakes stap 2: De juiste voedingsstoffen

groente in shake

Afvallen met shakes gaat niet lukken door enkel die shakes te drinken.

Het is belangrijk dat je je beseft dat de shakes een aanvulling zijn op de rest van wat je eet. Om een zo goed mogelijk resultaat te behalen is het wel van belang te weten waar de rest van dat eten dan uit moet bestaan.

Je kunt voedingsstoffen in deze twee hoofdgroepen onderverdelen:

  1. Goede voedingsstoffen: Langzame koolhydraten, eiwitten, gezonde vetten
  2. Slechte voedingsstoffen: Snelle koolhydraten, transvetten en verzadigde vetten

Voedsel met de goede voedingsstoffen

De goede voedingsstoffen kun je onder andere in het volgende voedsel terug vinden:

  • Fruit
  • Groente
  • Magere kwark
  • Noten en zaden
  • Bonen

Voedsel met de slechte voedingsstoffen

De slechte voedingsstoffen kun je onder andere in het volgende voedsel terug vinden:

  • Koek
  • Snoep
  • Chips
  • Frituur snacks
  • Frisdrank
  • Vruchtensap uit pak

Het moge duidelijk zijn dat naast het drinken van de shakes je het voedsel met de slechte voedingsstoffen zo veel mogelijk moet laten staan.

Het voedsel met de goede voedingsstoffen kun je juist wél in je maaltijden en tussendoortjes verwerken.

Afvallen met shakes stap 3: Verhoudingen in de maaltijden

Nu je weet welk voedsel je moet eten en welk voedsel je moeten laten staan is het tijd voor de volgende stap.

En dat is de verhouding tussen de juiste voedingsstoffen.

Als je wilt afvallen met shakes is het goed om de overige maaltijden met een verhouding van ongeveer 60% eiwitten en 40% van een mix van langzame koolhydraten en gezonde vetten te nemen.

De eiwitten in je maaltijden zorgen er voor dat je lichaam meer gaat verbranden, waaronder opgeslagen vet.

Afvallen met shakes stap 4: Vermijd bewerkt voedsel

bewerkt voedselAfvallen met shakes kunt je met deze laatste stap een extra boost geven.

Als je namelijk als stelregel hebt dat je geen bewerkt voedsel eet, dan ben je en heel eind in de goede richting.

In bewerkt voedsel zitten namelijk allerlei toevoegingen die erg slecht zijn voor je lichaam en om af te vallen.

Denk hierbij aan allerlei suikers (op de ingrediënten op de verpakking eindigen deze op ‘ose’ of ‘siroop’).

Denk ook aan allerlei stoffen om het voedsel langer houdbaar te houden, een kleur te geven, meer smaak te geven of wat het dan ook is om het beter verkoopbaar te maken.

Bewerkt voedsel zit vol met rotzooi waar je het liefst zo ver mogelijk bij vandaan moet blijven.

Je kunt bewerkt voedsel herkennen aan de enorme lijst aan ingrediënten op de verpakking.

Nog makkelijker is het om jezelf af te vragen of het voedsel wat je in je hand hebt zo uit de natuur komt of dat er bewerkingen op uitgevoerd moeten zijn.

Dure shakes ten opzichte van goedkopere

Mocht je na het lezen van dit artikel nog steeds willen afvallen met shakes, dan hieronder nog even kort een uitleg over het verschil tussen duurdere en minder dure shakes – want ja, ze kosten allemaal geld.

Je hebt ten eerste duurdere en minder dure eiwitten. Zo zijn melkeiwitten duurder dan soja eiwitten, echter geven melkeiwitten langer een voller gevoel.

Verder heb je nog wei (whey) eiwitten, maar die zijn weer meer geschikt voor sporters en minder goed om af te vallen.

Naast de eiwitten zitten er in de meeste shakes ook nog toevoegingen. Je kunt hierbij denken aan vitaminen en mineralen, maar denk ook aan chroom en groene thee.

Deze laatste twee zorgen voor een hogere vetverbranding, maar als je ze terugvind in een shake, is de shake vaak ook duurder. En dat is terecht, want doorgaans val je er sneller van af dan wanneer dit niet in de shake zou zitten.

Daarmee kun je concluderen dat goedkoop niet altijd duurkoop is.

Je kunt met een duurdere shake in dat geval sneller afvallen, terwijl je met een goedkopere shake er langer over doet om af te vallen.

Ook is de kans met een goedkopere shake groter dat je tussentijds afhaakt, simpel omdat er meer tijd overheen gaat.

Klinkt dit allemaal wel als erg veel moeite?

Nu je weet hoe je kunt afvallen met shakes, kan het zijn dat alles erg op je af komt.

Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten en rekening mee moet houden wil je het op de goede manier doen.

Aan de ene kant kan afvallen met shakes lekker en makkelijk zijn, aan de andere kant is er altijd het gevaar dat je het net niet goed doet en daardoor helemaal niet afvalt of zelfs aankomt.

Gelukkig is daar een oplossing voor in de vorm van het boek van Fitchef.

Dit is een receptenboek gebaseerd op eiwitten, dat goed bij mensen past die ook met shakes willen afvallen.

De recepten zijn erg eenvoudig gehouden en daarom makkelijk klaar te maken, en daarbij zijn de ingrediënten in iedere supermarkt te krijgen. Als dit je wat lijkt, kijk dan vooral even op de pagina van het boek, waar alles tot in detail wordt uitgelegd.

CTA Fitchef

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *