Kun je als vegetariër ook een goed vegetarisch dieet volgen?

geplaatst in: Afvallen | 0

vegetarisch dieetAls je als vegetariër met een vegetarisch dieet wilt afvallen, dan zit je hier goed.

Er zitten namelijk een paar haken en ogen aan een vegetarisch dieet, welke in dit artikel zullen worden besproken.

Allereerst moge het duidelijk zijn dat veel diëten vis en vlees bevatten, waardoor deze diëten sowieso al afvallen. Dan blijft er nog maar een kleine groep diëten over die geschikt zouden kunnen zijn.

De informatie die je nu gaat lezen is van belang als je met een vegetarisch dieet aan de slag wilt gaan, maar ook voor niet-vegetariërs kan dit heel verhelderend en leerzaam zijn, lees dus snel verder.

Afvallen als vegetariër hoeft echt niet moeilijk te zijn, als je onder andere maar weet wat je als vervangers kunt gebruiken.

Het voordeel van vegetariërs als het om afvallen gaat

Uit onderzoek is gebleken dat je als vegetariër gezonder leeft dan mensen die vlees eten, de carnivoren. In Amerika hebben onderzoekers ontdekt dat je als vegetariër een veel kleinere kans hebt op obesitas dan wanneer je wel vlees eet.

Dit betekend dat als je al een poosje vegetarisch eet, en je dit goed bevalt, je hier gerust mee door kan gaan.

Zie een vegetarisch dieet dan ook vooral als een ‘tussenstation‘ om even op het juiste gewicht te komen, om daarna weer gezond vegetarisch verder te leven.

Een vegetarisch dieet als wondermiddel

Als je als vegetariër dan zo gezond bezig bent, houd dit dan automatisch in dat een vegetarisch dieet 2x zo snel gaat als een dieet waarin wel vlees en vis wordt gebruikt?

Zet dat maar uit je hoofd, want ook vegetariërs hebben in hun eetpatroon eten zitten wat tot overgewicht kan leiden.

Denk alleen al aan:

  • Snoep
  • Koek
  • Taart

Het is allemaal vegetarisch en soms erg verleidelijk.

Maar dat betekend niet dat er geen licht is aan het einde van de tunnel. Wat belangrijk is bij een vegetarisch dieet zijn de koolhydraten die je eet.

Er zijn namelijk verschillende soorten koolhydraten, goede en slechte.

Slechte koolhydraten zitten bijvoorbeeld in:

  • Snoep
  • Koek
  • Witbrood
  • Pasta’s

Dit worden ook wel de snelle koolhydraten genoemd.

Goede koolhydraten zitten bijvoorbeeld in:

  • Noten en zaden
  • Fruit
  • Volkoren brood
  • Zuivelproducten

Dit worden ook wel de langzame koolhydraten genoemd.

Maar daarover later meer. Eerst wordt een vegetarisch dieet besproken waar die bewuste haken en ogen aan zitten.

Het vegetarische 7 dagen dieet

Iets wat veel wordt behandelt in het land der vegetariërs als het om afvallen gaat, is ‘het vegetarische 7 dagen dieet’.

Dit is een dieet waarbij voornamelijk de calorieën worden geteld. Je mag dan niet meer dan 1200 calorieën op een dag eten. Ter vergelijking; het gemiddelde van mannen en vrouwen die gezond willen leven zijn respectievelijk 2500 en 2000 calorieën.

Daarbij steekt die 1200 behoorlijk magertjes af, vind je niet?

Wat je mag eten bij het vegetarische 7 dagen dieet

Bij dit vegetarisch dieet mag je voornamelijk de volgende voedingsmiddelen eten:

  • Pasta
  • Peulvruchten
  • Granen

Zoals je zojuist hebt kunnen lezen zitten er veel koolhydraten in pasta. Dit is een van de drie hoofdbestanddelen die je gaat eten. Het zou er volgens het dieet wel voor zorgen dat je geen last gaat krijgen van een hongergevoel.

goede groenten

1 tot 5 kilo per week afvallen

Het vegetarische 7 dagen dieet geeft aan dat je tussen de 1 en de 5 kilo gaat afvallen als je het dieet volgt. Maar het wordt afgeraden om het dieet langer dan 3 weken te volgen, omdat je maar zo weinig  calorieën binnen krijgt per dag.

Je hebt namelijk wel voldoende energie (calorieën) nodig om gezond te kunnen leven en je lichaam te laten functioneren zoals het hoort.

En dat is eigenlijk waar de schoen wringt. Je gaat met dit vegetarisch dieet een paar weken lang minder calorieën eten dan gezond is voor je lichaam.

Dit zorgt er wel voor dat je afslankt, maar in feite is het gewoon een crash dieet, een aanslag op je lichaam.

Daar komt bij dat het je ook niet aanleert om in de toekomst gezond vegetarisch te blijven eten, want na deze weken moet je weer energie gaan bijtanken. Als je niet weet hoe je dat verantwoord kan doen, verval je zo weer in je oude eetpatroon.

Laat dat nou net het eetpatroon zijn dat er voor gezorgd heeft dat je last kreeg van overgewicht

Belangrijk om te onthouden: Het vegetarische 7 dagen dieet is een verkap crash dieet. Het zorgt niet voor blijvend afvallen.

Een alternatief vegetarisch dieet

Maar welk dieet moet je als vegetariër dan wel gaan volgen? Het komt er op neer dat je het niet zozeer in de vegetarische hoek moet zoeken, maar in de manier van afvallen en dat betrekken op jezelf als vegetariër.

Waar je naar op zoek moet gaan is een dieet waarbij alleen de juiste koolhydraten worden gegeten, de langzame koolhydraten. Het grappige is namelijk dat veel van deze voeding sowieso al vegetarisch is.

Veelal wordt dit een koolhydraatarm dieet genoemd. Let er wel op dat je geen dieet volgt waarin helemaal geen koolhydraten worden gegeten, maar waarin enkel de slechte koolhydraten achterwege blijven.

En omdat je als vegetariër toch al gewend bent om te kijken naar wat wel en niet kan als vegetarisch voedsel, moet het geen probleem zijn om voor de weinige voedingsstoffen die niet vegetarisch zijn, vervangers te zoeken.

Op die manier kun je van ieder koolhydraatarm dieet een vegetarisch dieet maken.

Belangrijk om te onthouden: Kies voor een dieet waarin alleen goede koolhydraten worden gegeten en maak daar een vegetarisch dieet van.

7 Tips voor een vegetarisch dieet

Om je op weg te helpen om van een dergelijk koolhydraatarm dieet een vegetarisch dieet te maken staan hieronder tips die je bij een dergelijk dieet kunt gebruiken.

Overigens moet je met realistische resultaten rekening houden van 1 tot 4 kilo per week.

Hou jezelf niet voor de gek, dat zorgt alleen maar voor teleurstellingen.

Vegetarisch dieet tip #1: Eet alleen de juiste kaas

In kaas kunnen erg veel vitaminen en vetten zitten die je lichaam nodig heeft. Het nadeel is dat in de meeste kazen zoeveel vet zit dat het weer ongezond wordt.

Omdat kaas erg lekker kan zijn en een vegetarisch topproduct is, eten veel vegetariërs hier te veel van.

Ga dit beperken tot 1 keer in de week, en dan alleen:

  • 20+ kaas,
  • Hüttenkäse,
  • of mozzarella.

Vegetarisch dieet tip#2: Vermijd deegwaren

gezond ontbijt afvallen

Een hartige taart is lekker en hoeft niet veel moeite te kosten. Het nadeel is dat er vaak bladerdeeg wordt gebruikt om het klaar te maken.

In bladerdeeg zitten heel veel calorieën en verzadigde vetten, wat slecht is om af te vallen. Maak dus een hartige taart in een ovenschaal zonder bladerdeeg.

Om te voorkomen dat het een nat goedje wordt, moet je er voor zorgen dat je de groenten met veel vocht van tevoren goed laat uitlekken.

Dit geldt overigens voor alle gerechten die met bladerdeeg klaargemaakt worden.

Vegetarisch dieet tip #3: Vermijd boter en room

Om groente meer smaak te geven, gebruiken veel mensen sauzen waarin room is verwerkt of gewoon boter. Probeer dit te vermijden door hiervoor vervangers te gebruiken die minstens zo lekker zijn.

Je kunt hier namelijk net zo goed een blokje bouillon voor gebruiken of verse kruiden.

Voor een saus met room kun je zelf een saus maken – of deze kopen – waarin tomaten zijn verwerkt.

Overigens zijn veel groenten die vers van het land komen, waar nu dus het seizoen voor is, sowieso al veel smaakvoller dan groenten die uit een ver land moeten komen of voor langere tijd ingevroren zijn.

Vaak hoef je dan helemaal niets te gebruiken om het op smaak te brengen.

Vegetarisch dieet tip #4: Eet voldoende eiwitten

In vlees zitten veel eiwitten, en omdat vegetariërs dit niet eten is het goed om de benodigde eiwitten op een andere manier binnen te krijgen.

Eiwitten zijn niet alleen gezond, maar ook erg handig bij het afvallen.

Eiwitten geven je namelijk een vol gevoel waardoor het hongergevoel achterwege blijft. Daardoor is de verleiding om tussendoortjes te gaan eten veel kleiner.

Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Sojaproducten
  • Hennepzaad
  • Quinoa
  • Boekweit.

Hierin zitten erg veel eiwitten.

eitje

Vegetarisch dieet tip #5: Zorg voor voldoende ijzer

Als je te weinig ijzer binnenkrijgt is de kans op vermoeidheid veel groter, ook is het de oorzaak van een verslechterende conditie en kun je er een bleke huid door krijgen.

Om dit te voorkomen kun je regelmatig groente eten met een donkergroen blad. Denk hierbij aan:

  • Broccoli en
  • Spinazie,
  • maar ook sperziebonen bevatten veel ijzer.

Vegetarisch dieet tip #6: Houd je vitamine B12 op peil

Binnen een vegetarisch dieet is vitamine B12 vaak een ondergeschoven kindje. Dit komt doordat deze vitamine bijna alleen in dierlijke producten zitten. Te weinig B12 kan je weerstand verlagen en ook bloedarmoede veroorzaken.

Dit kun je opvangen door zo nu en dan eieren en zuivel te eten. Laten dit nou perfecte producten zijn in een dieet waarin je alleen de juiste koolhydraten mag eten.

Mocht je een veganist zijn, dan kun je ook denken aan supplementen, maar laat dit altijd je laatste optie zijn.

Vegetarisch dieet tip #7: Eet voldoende noten en zaden

Ook noten en zaden passen goed in een koolhydraatarm dieet. Hierin zitten veel gezonde vetten (onverzadigde) die je lichaam nodig heeft. Ook zitten noten en zaden vol proteïne en vitamines.

Hiervoor geldt wel; eet met mate.

Een klein handje als tussendoortje mag, maar geen half zakje op een avond…

Een vegetarisch dieet hoeft niet moeilijk te zijn

Als je de bovenstaande tips in de gaten houdt, dan hoeft een vegetarisch dieet helemaal niet moeilijk te zijn.

Ook als vegetariër is het dus goed mogelijk om verantwoord en blijvend af te vallen zonder een crash dieet te moeten volgen.

Mocht je nog meer informatie willen hebben over afvallen op een natuurlijke wijze zonder dat je hoeft te sporten en rare pillen te slikken, dan is het boek ‘De Afslank Receptenbijbel‘ echt iets om door te nemen.

Hierin staan erg veel recepten, waaronder ook vegetarische recepten. Het beste wat je kan doen is even op de pagina van dit boek te kijken zodat je precies kan zien wat je krijgt als je dit boek aanschaft.

Ik weet zeker dat het je niet zal teleurstellen!

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *