In 4 Stappen een Koolhydraatarme Smoothie (minder dan 5 gr. KH)

geplaatst in: Afvallen | 0

Een koolhydraatarme smoothieDe ene koolhydraatarme smoothie is de andere niet.

Daar kwam ik achter toen ik verschillende recepten voor smoothies las die zogenaamd koolhydraatarm zouden moeten zijn.

5 gram koolhydraten per 100 gram.

Dat is voor mij persoonlijk de regel om iets koolhydraatarm te noemen.

Dan pas laat ik het toe binnen mijn koolhydraatarme eetpatroon.

Want een dieet is het al lang niet meer, ik ben niet van plan de komende jaren met koolhydraatarm eten te stoppen.

Laten we dus snel kijken of we een paar heerlijke écht koolhydraatarme smoothies kunnen gaan maken!

Het grote voordeel van een koolhydraatarme smoothie

Als je overweegt om smoothies te gaan eten, dan is het vast omdat het zo makkelijk klaar te maken is.

Je kunt er allerlei gezonde ingrediënten in een smoothie gooien en met de juiste samenstelling smaakt het nog lekker ook.

Tenminste, dat is de gedachte.

Want als je wilt afvallen dan kan een fruitbom heel lekker zijn, maar niet bepaald koolhydraatarm.

Zo is banaan een veel gebruikt product in smoothies.

Maar een gemiddelde banaan bevat al 22 gram koolhydraten.

Als je dan beseft dat iemand die met een koolhydraatarm dieet wil afvallen gemiddeld (!) zo’n 50 gram koolhydraten per dag mag eten…

Koolhydraatarme groene smoothies

Een smoothie met banaanDan zit je met een banaan al op de helft van je maximale aantal koolhydraten, en vaak is banaan niet het enige stuk fruit wat er in een smoothie gaat.

Het is dus van belang dat je niet voor een fruitsmoothie gaat, maar voor zogenaamde koolhydraatarme groene smoothies!

Je krijgt dan niet alle suikers binnen van het fruit bij een fruitsmoothie.

Wel krijg je dan veel vitaminen, mineralen en vezels binnen.

Ook deze koolhydraatarme groene smoothies kun je echt lekker maken.

Ik zal je uitleggen hoe je dit doet.

Stap 1: Het toevoegen van vocht

Deze eerste stap van een koolhydraatarme smoothie maken gaat over het toevoegen van vocht.

Het vocht bepaald namelijk hoe dik of dun je smoothie wordt.

De hoeveelheid toe te voegen vocht is sterk afhankelijk van de ingrediënten die je gaat gebruiken.

In sommige soorten groenten zit namelijk al veel vocht van zichzelf, en in andere soorten juist wat minder.

Hoeveel vocht je toevoegt is ook afhankelijk van je eigen voorkeur. Ik vind het bijvoorbeeld wel lekker als m’n smoothie juist wat dikker is.

Soorten vocht voor je smoothie

Er zijn verschillende soorten vocht die je hiervoor kan gebruiken:

  • Kraanwater
  • Bronwater
  • IJsblokjes (in stukjes)
  • Sojamelk
  • Kokosmelk
  • Amandelmelk

De laatste 3 opties zorgen er voor dat je nog meer gezonde voedingswaarden in je koolhydraatarme smoothie verwerkt.

Sommige mensen kunnen niet goed tegen melkproducten van de koe, ze krijgen hier een opgeblazen gevoel van.

Vermijd dan gewone melk en ook Griekse yoghurt en slagroom.

Direct aan de slag met 125 Groene Smoothie Recepten >>

Stap 2: Ingrediënten toevoegen

bladgroente in een schaaltjeIk zal maar direct eerlijk met je zijn; Omdat veel fruit het niet gaat worden zul je het moeten doen met voornamelijk bladgroenten in je koolhydraatarme smoothie.

In groenten zitten superveel gezonde en voedzame voedingsstoffen en nauwelijks koolhydraten.

Toch kan je niet om het even welke groenten in een smoothie verwerken.

Groenten waar weinig tot geen zetmeel in zit (ook goed voor zetmeelarm dieet!) zijn juist WEL geschikt voor een smoothie.

Komt dat even goed uit, want zetmeel is vaak een bron van koolhydraten.

Daarnaast moet je uitkijken met groenten als wortel en broccoli. Die zorgen er namelijk voor dat je veel scheetjes moet laten vanwege de gisting in je darmen.

Een klein beetje voor de smaak is natuurlijk geen probleem.

En als je er sowieso geen probleem van maakt zou ik ze gewoon in een smoothie verwerken!

Ingrediënten om te vermijden

Samengevat zijn dit de groenten die je beter NIET kan verwerken in je koolhydraatarme smoothie:

  • Zetmeelrijke groenten / peulvruchten, zoals linzen, kapucijners, witte en bruine bonen, erwten
  • Wortel (kleine hoeveelheden kan wel)
  • Broccoli (kleine hoeveelheden kan wel)

Ingrediënten om te gebruiken

Gelukkig zijn er nog genoeg groenten over waarmee je een koolhydraatarme smoothie maken kan.

Denk hierbij vooral aan de bladgroenten.

Deze bladgroenten kun je nog weer aanvullen met andere producten waar ik straks meer over zal vertellen.

Het is aan jezelf om te experimenteren met welke groente jij een een smoothie maakt die je lekker vind.

Hoe meer verschillende groenten je gebruikt, hoe meer voedingsstoffen je lichaam binnen krijgt. Een gezond dieet is gevarieerd, vergeet dat niet.

Voorbeelden van goede groenten voor je smoothie:

  • Gekookte asperge
  • Paksoi
  • Waterkers
  • Rucola
  • Andijvie
  • Boerenkool
  • Avocado (vrucht, maar goed te gebruiken)
  • Bleekselderij
  • Spinazie

Sommige groenten kun je ingevroren kopen, ze zijn dan verpakt in blokjes. Dat is erg handig, want dan blijft het lang goed en kun je het makkelijk doseren.

groente smoothies

Stap 3: Eiwitten en Vetten toevoegen

Om er echt een maaltijd-smoothie van te maken zijn extra vetten en eiwitten essentieel.

Vooral als je koolhydraatarm eet zijn eiwitten en vetten een belangrijke bron van energie die je vaak mist doordat je bepaalde koolhydraatrijke producten laat staan.

Ook zorgen eiwitten en vetten er voor dat je minder snel weer trek krijgt.

Dit kun je toevoegen door de eerder genoemde avocado.

Hierin zitten veel natuurlijke en gezonde vetten en het maakt je koolhydraatarme smoothie ook nog eens romig.

Vette en eiwitrijke ingrediënten

Daarnaast kun je kiezen voor:

  • Scheutje kokosolie
  • Scheutje olijfolie
  • Handje noten
  • Handje zaden
  • Eiwitpoeder (zonder suiker!)

Deze extra ingrediënten zullen je smoothie ook net even weer een andere smaak geven.

Experimenteer met wat JIJ lekker vindt!

Direct aan de slag met 125 Groene Smoothie Recepten >>

Stap 4: Extra smaak aanbrengen

Verschillende kruidenGelukkig zijn we er nog niet wat smaak betreft.

Je kan namelijk nog veel meer doen dan enkel olie, noten of zaden toevoegen.

Denk bijvoorbeeld aan zout of zoetstof, bijvoorbeeld Stevia.

Daarnaast kun je nog aan verschillende kruiden denken, zoals dille, peterselie, gember, tuinkers, alfalfa en kaneel.

Toch fruit aan koolhydraatarme smoothie toevoegen?

Tot slot kun je nog een klein beetje fruit toevoegen voor de smaak.

Een koolhydraatarm dieet waarbij je wilt afvallen staat echter maar een half tot één stuk fruit per dag toe.

Wat je in ieder geval NIET moet gebruiken is gedroogd fruit. Hierin zitten meer koolhydraten dan de ongedroogde variant.

Als je fruit in je koolhydraatarme smoothie gebruikt, gebruik dan het fruit met de minste koolhydraten, zoals:

  • Aardbeien
  • Frambozen
  • Citroen
  • Bramen
  • Rode bessen
  • Bosbessen
  • Meloen

Extra tips voor gezonde koolhydraatarme smoothies

Als je niet alleen smoothies wilt waar je van gaat afvallen, maar écht gezonde koolhydraatarme smoothies wilt, heb ik nog een paar extra tips. 

1. Een smoothie is geen sapje

Maak van je smoothie geen sapje, want dan maak je alle vezels die er in zitten stuk. 

Maak je smoothie dus klaar met een blender of een andere ‘hakselaar’ en niet met een sap centrifuge. 

Ga het geheel ook niet zeven om de ‘dikke stukken’ er uit te halen. 

Dan verwijder je ook veel delen van de groente waar juist de gezonde elementen in zitten. 

Kleurrijke sapjes
Smoothies zijn géén sapjes

2. Kauw op je smoothie 

Ook al is je smoothie dun genoeg om het in één keer door te slikken, maak toch kauw-bewegingen. 

Dit zorgt ervoor dat je spijsvertering in gang wordt gezet, onder andere doordat er speeksel in de smoothie verwerkt wordt. 

Het is van belang dat je maag de smoothie goed verteerd, anders haalt je lichaam niet het voordeel uit de smoothie die er in zit. 

Heb je voor niets al die voedzame ingrediënten toegevoegd…

3. Bewaaradvies voor je koolhydraatarme smoothie

Het lekkerste is een verse smoothie.

Toch kan het voorkomen dat je hem niet op kan of dat je geen tijd hebt om hem klaar te maken op het moment dat je hem gaat nuttigen.

Bijvoorbeeld ’s morgens vroeg 😉

Je kan dan twee dingen doen:

  1. Je maakt 1 keer heel veel en vriest het per portie in
  2. Je zet het in de koelkast en bewaard het hooguit 1 of 2 dagen

125 Groene smoothie recepten downloaden

125 gezonde groene smoothiesMocht je direct aan de slag willen met koolhydraatarme smoothies, dan kan ik het boek 125 Gezonde Groene Smoothies aanraden. 

Hierin vind je 125 recepten die je zo kunt namaken en perfect passen binnen een koolhydraatarm dieet. 

Ik weet zeker dat er recepten tussen staan die ook bij jou in de smaak vallen. 

Het is een makkelijke manier om een gezonde maaltijd of tussendoortje klaar te zetten waar je ook nog eens van afvalt. 

Sterker nog, je kan het gewoon invriezen en direct voor de hele week klaar zijn. 

Maar eerlijk is eerlijk, vers zijn ze toch het aller-lekkerst. 

125 Smoothie Recepten Bekijken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *