Kun je door veel slapen afvallen? (Het helpt wel!)

geplaatst in: Afvallen | 0

slapen en afvallenSlapen en afvallen, heeft dat veel met elkaar te maken? Deze vraag houdt mij al een poosje bezig.

Feit is dat als je opstaat, je lichter bent dan de avond ervoor toen je naar bed ging.

En het maakt daarbij niet uit of je wel of niet naar het toilet gaat, je bent altijd lichter. Misschien zou het dan wel helpen om nog langer te slapen, dan ben je de volgende dag nóg lichter!

De vraag is natuurlijk of het echt zo werkt en dat ga ik in dit artikel onderzoeken. Algemeen bekend is dat het gezond is om tussen de 6 en de 8 uur te slapen iedere dag.

Jij mag dan wel lekker uitrusten, maar uit bovenstaande blijkt wel dat je lichaam met hele andere dingen bezig is terwijl je slaapt.

Hierbij moet je denken aan ademhalen, ook draaien we wat af, ongeveer 15 keer ieder uur… Daarnaast zweten we ook veel, waardoor we tot wel 2 liter vocht verliezen.

Maar kun je ook daadwerkelijk door veel slapen afvallen? Lees snel verder!

Slapen en afvallen, je lichaam doet het tegelijk

Behalve het vochtverlies wat je iedere nacht hebt, is er nog iets anders wat er in je lichaam gebeurd.

Met het verliezen van vocht val je namelijk niet blijvend af. Dat vocht moet ook weer aangemaakt worden, je lichaam kan niet zonder.

Wat er ook gebeurd is dat je daadwerkelijk calorieën aan het verbranden bent in je slaap. Dit is natuurlijk goed nieuws voor mensen die bezig zijn met afvallen.

Want als je wilt afvallen dan moet je er voor zorgen dat je meer energie verbruikt dan er in komt.

En wat is er fijner om energie te verbruiken terwijl je slaapt? Slapen en afvallen tegelijk!

Dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar over welke hoeveelheden hebben we het dan?

Je verbruikt ongeveer 1 kilocalorie per kilo per uur. Als je van een gewicht van 80 kg uitgaat, dan verbruik je ongeveer 80 kilocalorieën ieder uur.

Als je dan zo’n 7 uur slaapt zijn dit toch 560 kilocalorieën die je laat wegsmelten 😉

Ter vergelijking:

  • Een snee bruinbrood heeft zo’n 80 kcal
  • Ook 100 gr aardappelen heeft ongeveer 80 kcal
  • 100 gram biefstuk bevat 115 kcal
  • 100 melkchocolade bevat ongeveer 500 kcal

Dan ben je toch lekker bezig in je slaap?!

met slapen afvallen

Aankomen door te weinig slapen

Andersom is ook bewezen dat je aankomt als je regelmatig te weinig slaap krijgt.

Wat mij betreft is dit ook logisch,maar voordat ik mijn eigen mening geef wil ik je laten zien wat de onderzoekers hiervan zeggen .

De redenen waarom je aankomt bij te weinig slaap zijn volgens hen de volgende:

Als je aan het slapen bent is je lichaam bezig met het aanmaken van de volgende hormonen:

  • Ghreline, hierdoor krijg je honger
  • Leptine, geeft aan dat je lichaam genoeg eten heeft binnen gekregen

Te weinig hormonen

Deze twee hormonen zorgen er voor dat er voldoende voedsel het lichaam binnenkomt, of dat het stopt als dat nodig is.

Als je niet voldoende slaapt, wordt er onvoldoende van beide hormonen aangemaakt waardoor je lichaam niet goed snapt wanneer er gegeten moet worden of er gestopt moet worden met eten.

Verder werd aangetoond dat als je minder slaapt en dus langer wakker bent, er meer tijd is om trek te hebben en daarop te reageren door te eten.

Juist de avonduren waar je in de meeste gevallen meer van hebt nodigen daarbij uit om ongezond te snacken.

Onderzoeker gaven ook aan dat mensen die te weinig slapen overdag een energietekort hebben (ze zijn niet goed uitgerust) en daarom minder beweging hebben overdag.

Tot slot is het lichaam van mensen met te weinig slaap kouder waardoor er minder energie vrij komt om te kunnen verbruiken.

Hoe ik het zie

Dat klinkt goed, wat die onderzoekers hebben ontdekt en het zal ook zeker waar zijn.

Maar wat mij betreft is het nog veel simpeler, juist ook voor mensen die bezig zijn met afvallen.

Tijdens het afvallen kom je namelijk allerlei moeilijkheden tegen. Je moet strijd leveren om door te zetten. Telkens moet je keuzes maken; Wat ga ik eten als ik uit eten ga? Hoeveel hapjes neem ik op een verjaardag?

Om nog maar te zwijgen over het veranderen van je eetpatroon. Je wilt gezonder eten, maar soms heb je gewoon zin in pizza, patat of mayonaise.

al deze strijd wordt een stuk moeilijker als je niet fit bent en genoeg geslapen hebt. Je zult sneller bezwijken, je daar weer rot over voelen en vervolgens weer naar slecht voedsel grijpen.

Of erger, wéér te laat naar bed gaan omdat je niet de juiste keuzes kan maken als je niet voldoende geslapen hebt.

Wat mij betreft leid een langdurig tekort aan slaap eigenlijk altijd aan gewichtstoename als je aan het afvallen bent.

Moet je met veel slapen afvallen en dus laat opstaan?

Slapen en afvallen is dus zeker mogelijk, en je kunt ook door veel slapen afvallen.

Maar er is nog meer over te vertellen. Je kunt namelijk ook afvallen door vroeg op te staan.

Een ander onderzoek toont namelijk aan dat mensen die vroeg uit de veren zijn gezondere keuzes maken. Ze kiezen eerder voor gezond voedsel, waardoor ze gezonder leven en ook sneller afvallen.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij bijna 440.000 mensen tussen de 40 en de 69 jaar, en dat 4 jaar lang.

Wel moet hierbij vermeld worden dat je dan ook op tijd naar bed moet gaan.

Mensen die deze combinatie maken en daarbij genoeg slaap krijgen, roken niet veel, pakken vaker een appel, een sinaasappel of een andere soort fruit en eten meer groenten.

Dit zijn de verschillen als het om genoeg slaap gaat:

  • Minder dan 6 uur is weinig
  • 7 of 8 uur is goed
  • Vanaf 9 uur slaap je lang

voldoende slapen

Je dag langer maken

Zelf heb ik dit ook zo vaak gemerkt: Als je op tijd er in gaat en in de ochtend er op tijd uit gaat kun je zo veel meer op een dag doen. Je hebt niet alleen meer energie, je dag is ook ‘langer’. Want in de ochtend kun je vaak meer doen dan in de avond.

Er is zelfs een uitspraak dat als je structureel nachten maakt van 7 uur slaap of minder, dat je dan niet veel beter bezig bent dan iemand die rookt of nauwelijks beweegt.

Te weinig slaap zorgt namelijk voor een grotere kans op hart- en vaatziekten. Denk aan beroertes of hartaanvallen.

De vergelijking met een roker of iemand die niet sport of beweegt is dan zo gemaakt…

Slapen en afvallen tegelijk heeft meer voordelen

Dat je kan afvallen door vroeg naar bed te gaan is nu wel duidelijk. Voldoende slapen staat in nauw verband met je eetgewoonten en dus met je gewicht.

Maar er zijn nog meer redenen waarom voldoende slaap goed voor je is:

1. Je ziet er mooier uit

Misschien heb je er wel eens om gelachen: Het zogenaamde schoonheidsslaapje.

Dat is iets voor oude vrouwen die gewoon moe zijn en extra rust nodig hebben. Of een excuus om lekker te kunnen luieren.

Niet dus.

Als je slaapt, dan hersteld je huid zich en dat geldt ook voor de haarcellen. Als je niet genoeg slaapt dan krijgen deze onderdelen van je lichaam niet voldoende kans om te vernieuwen.

Je huid zal er dan slecht uit gaan zien en ook zal het merkbaar worden aan je haardos.

2. Je bent alerter

Als je te weinig slaapt dan kun je de gevolgen vergelijken met het drinken van alcoholische drankjes.

Concentreren wordt lastiger en ook reageer je minder snel op wat je waarneemt. Bij fysieke activiteiten zoals rijden in de auto, voetballen of werk waarbij je niet zit, zullen dingen minder goed gaan.

Je gaat sneller fouten maken, soms zo erg dat je ze eigenlijk niet kunt veroorloven.

Slapen en afvallen door vroeg naar bed te gaan maakt je dus ook alerter.

3. Je wordt minder snel ziek

Bij slaapgebrek kan je lichaam minder goed herstellen in wordt je afweersysteem niet meer voldoende aangesterkt: Het verzwakt.

Daardoor kunnen ziektes eerder vat op je krijgen en heb je vaker last van bijvoorbeeld een griepje, verkoudheid of spierpijntjes.

Vooral dit laatste merk ik zelf ook. Soms heb je van die periodes dat je gewoon niet aan voldoende slaap kan komen, om wat voor reden dan ook.

Dat zijn juist de momenten dat ik loop te snotteren of me niet helemaal fit voel.

Video met 6 tips om beter te slapen

Als je maar niet in slaap kan komen als je op bed ligt, heb je een groot probleem. Tenminste, dat kan het wel worden.

Want de volgende dag denk je dat je net zo goed wat later naar bed kunt gaan. En als dit telkens wat opschuift krijgt je of te weinig slaap, of je hele slaapritme is door de war.

Tenslotte kun je dan ook niet slapen en afvallen door vroeg naar bed te gaan.

Bekijk de volgende video om lekker in slaap te vallen als het er de tijd voor is.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *