Wat is krachttraining en hoe val je er mee af?

geplaatst in: Sporten | 0

wat is krachttrainingWat is krachttraining precies? Die vraag krijg ik vaak, want het klint interessant in combinatie met afvallen.

Krachttraining is een goede manier om sneller af te vallen.

Natuurlijk blijft het aanpassen van je voeding de hoofdzaak, want dat is waar het begint bij afvallen.

Je kunt immers niet afvallen door alleen te sporten en niet je voeding aan te passen.

Hoe krachttraining precies werkt en waarom deze manier van sporten zo goed werkt om af te vallen, ontdek je in dit artikel.

Wat is krachttraining?

Bij krachttraining is het de bedoeling dat je de spieren in je lichaam versterkt door meer spierweefsel te ontwikkelen.

Je doet dit door middel van oefeningen met:

  • Gewichten
  • Apparaten
  • Je eigen lichaamsgewicht

Hierbij gaat het er vooral om dat je meer kracht krijgt in je spieren en niet zozeer om het verbeteren van je conditie.

Iedere oefening die je doet gebeurd op een uiterst gecontroleerde manier.

Hierdoor kunnen de juiste spieren aangesproken worden en gaat er geen energie verloren aan het in balans houden van het gewicht.

Hoe meer er gecorrigeerd moet worden, hoe meer spieren er aangesproken moeten worden, waardoor er energie verloren gaat die ook in de juiste spieren gestoken kon worden.

krachttraining man vrouw

Intensiteit van de oefeningen

Door de krachtoefeningen steeds een beetje zwaarder te maken, worden de spieren telkens wat sterker.

In de meeste gevallen wordt er gekozen voor korte, zware oefeningen, waardoor krachttraining een andere insteek heeft dan bijvoorbeeld zwemmen en hardlopen.

Bij de twee laatstgenoemde sporten zijn de trainingen juist van lange duur om het uithoudingsvermogen te trainen.

Dit wordt ook wel cardio genoemd.

Voor wie is krachttraining?

Vaak wordt gedacht dat krachttraining vooral iets is voor professionele sporters.

Dat is gelukkig niet waar, want anders zou je een goede kans missen om extra snel af te vallen.

Je kan stellen dat krachttraining voor iedereen toegankelijk is, ongeacht hoe oud je bent en op welk niveau je zit.

Waarom krachttraining zo toegankelijk is

Je hebt ten eerste helemaal geen apparaten of gewichten nodig om aan krachttraining te kunnen doe. Je kunt hiermee dus prima sporten zonder sportschool.

Het is namelijk mogelijk om met het gewicht van je eigen lichaam krachtoefeningen uit te voeren.

Ten tweede; Als je eenmaal weet hoe dit moet kun je jezelf trainen om vet te verliezen, je meer fit te voelen en sterker te worden. Waar en wanneer je maar wilt.

Het mooie is dat je het zo zwaar kan maken als je zelf wilt, dus het maakt niet uit hoe sterk je op dit moment bent.

Waarom werkt krachttraining zo goed?

vrouw kettlebellEen groot misverstand is dat als je aan krachttraining gaat doen, je aan gaat komen. Het tegenovergestelde is namelijk waar, wan je valt er van af.

Omdat er veel mensen zijn die dit denken, zijn er ook veel mensen (en vooral vrouwen) die eerder kiezen voor hardlopen of zwemmen.

Ook in de sportschool zie je dames vaker op een loopband of roei-apparat dan dat ze krachtoefeningen uitvoeren.

Natuurlijk is dit goed voor een gezond lichaam, maar voor afvallen is dit niet de slimste keuze.

Ga daarom in ieder geval naast cardio ook aan krachttraining doen om vet te verbranden. Of als je echt wilt afvallen, stap helemaal over.

Maar ook hierbij geldt dat de beste sport om af te vallen voor iedereen weer anders is.

Waarom spierweefsel zo belangrijk is

Het mooie van krachttraining is dat je meer spierweefsel aanmaakt.

Doordat je de spieren flink gaat belasten, komen er allemaal kleine scheurtjes in deze spieren. Na de krachttraining gaan deze scheurtjes weer herstellen en wordt hiervoor nieuw spierweefsel aangemaakt.

En hoe meer spierweefsel je hebt, hoe meer vet je gaat verbranden.

Die vetverbranding is tijdens de krachttraining misschien nog niet zo hoog, maar tijdens het herstellen wordt er wel veel vet verbrand. Dit kan zelfs tot 48 uur na de krachttraining nog doorwerken.

Daarnaast is het zo dat als je aan het afvallen bent, er ook energie gehaald wordt uit bestaande spieren, waardoor deze kleiner kunnen worden.

Door aan krachttraining te doen, zorg je dat je spieren niet afnemen.

Hoe kan ik beginnen met krachttraining?

Als je enthousiast bent geworden en wilt beginnen met krachttraining dan is het goed om te weten welke oefeningen je kunt doen.

Als beginner is het goed om je eerst te richten op de grote spiergroepen:

  • Rug
  • Schouders
  • Borst
  • Benen
  • Billen

Begin licht en maak het steeds iets zwaarder.

Hieronder enkele voorbeelden waarmee je nu thuis al kan beginnen. Je ziet hierin ook goed dat je het zo zwaar kan maken als je zelf wilt.

Buikspieroefeningen

Als je de oefening uitvoert moet je je hoofd stabiel houden in dezelfde lijn als je rug. Doe de oefening geconcentreerd en niet te snel. Als je kracht zet is het goed om uit te blazen.

Beenspieroefeningen

Zet je voeten zo ver uit elkaar dat ze even ver uit elkaar staan als je schouders breed zijn. Ga door je knieën totdat je deze een hoek van ongeveer 90 graden hebben bereikt.

Denk er om dat je knieën niet naar elkaar toe gaan tijdens de oefening. Verder is het belangrijk dat je knieën niet verder naar voren steken als je tenen.

Borstspieroefeningen

Zet je handen zo ver uit elkaar dat ze net iets verder staan dan je schouders breed zijn.

Laat je ellebogen buigen totdat je ongeveer 90 graden hebt bereikt en strek ze daarna weer rustig door omhoog te komen.

Armspieroefeningen

Je hebt het gewicht verticaal in je handen en je gaat met je handen naar je schouders. Daarna laat je je onderarm helemaal zakken totdat deze één rechte lijn met de bovenarm vormt.

Rugspieroefingen

Ga op gestrekt de grond liggen met je buik naar beneden. Hef je bovenlichaam van de grond terwijl je onderlichaam plat op de grond blijft liggen.

Laat je weer zakken en zorg dat je hoofd op zijn zij op de grond komt te liggen, het maakt niet uit welke kant op.

Schouderspieroefeningen

Laat je armen zijdelings langs je lichaam hangen terwijl je een gewicht horizontaal in je handen vast houd.

Liever niet op eigen houtje aan de slag

Ik hoop dat je nu een goed antwoord op de vraag ‘Wat is krachttraining’ hebt gekregen.

Maar het kan goed zijn dat je geen zin hebt om naar de sportschool te gaan om daar ‘maar wat te gaan doen’.

Vergeet niet dat je bij een goede sportschool ook begeleiding kan krijgen om zo te leren hoe je de krachttraining moet uitvoeren.

Toch kunnen de kosten van een sportschool of het niet afhankelijk willen zijn van een sportschool je in de weg zitten. Ook een personal trainer kan vrij prijzig zijn.

Als je liever thuis aan de slag wilt en daar goede begeleiding bij kan gebruiken voor een even goede prijs, dan is de Kettlebell Workout Dvd Box echt iets voor jou.

Je hebt voor deze krachttraining geen dure hulpmiddelen of abonnementen nodig en je kunt aan de slag aan de hand van een programma.

Je wordt helemaal aan de hand genomen en volgt het waar en wanneer het jou uitkomt.

CTA Kettlebell workout dvd box

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *