Waarom afvallen met sporten niet altijd werkt

geplaatst in: Sporten | 0

afvallen met sportenEr zijn verschillende mogelijkheden als je wilt afvallen met sporten.

Maar als je dit niet goed doet, heb je de kans dat je zelfs aankomt met sporten, wat natuurlijk juist niet de bedoeling is.

Ook kun je er oneindig lang mee bezig zijn voordat je ook maar een beetje gaat afvallen.

Dat is ook de reden waarom veel mensen al snel afhaken; Omdat ze niet snel genoeg resultaat zien.

Je gaat in dit artikel lezen op welke manier je het beste kan afvallen met sporten en ook komen fouten aan bod die veel mensen maken als ze willen afvallen met sporten.

Hoe afvallen door sporten precies werkt

De reden dat veel mensen als eerste aan sporten denken als ze willen afvallen is dat mensen die veel sporten er vaak ook slank uitzien.

Toch is het belangrijk om te weten wat sport precies met je doet om te begrijpen waarom je er mee kan afvallen.

Dit is wat er gebeurd als je gaat sporten:

  • Je verbrand meer vet als je sport. Door te sporten worden de vetreserves in je lichaam aangesproken wat opgeslagen zit in je lichaam.
  • Daarnaast worden er calorieën verbrand welke opgeslagen zitten in spieren, bloedvaten en de voorraad glucose in je lichaam.
  • Als je sporten doet waarbij je je spieren gebruikt, worden deze sterker gemaakt, je krijgt er meer van.
  • Hoe meer spieren je hebt, hoe meer energie je nodig hebt, ook als je niet aan het sporten bent.
  • Als je aan het sporten bent verbruikt je lichaam meer energie dan waneer je niet aan het sporten bent. Hierdoor heb je een snellere stofwisseling en daardoor wordt de verbranding van calorieën hoger.
  • Maar ook als je klaar bent met sporten, en je lichaam bezig is met het herstellen van de spieren, blijft je stofwisseling aan het werk.
  • Je lichaam wordt simpel gezegd meer gezond door te sporten. Je hebt minder last van de hormonen die stress veroorzaken, je kunt er beter door slapen, je weerstand wordt er door verhoogd en ook je conditie gaat er op vooruit.

Zoals je ziet kan je veel voordeel hebben als je wilt afvallen met sporten, maar er zijn veel mensen die het niet op de goede manier aanpakken.

De grootste fouten bij afvallen met sporten

Als je gaat afvallen met sporten is het belangrijk dat je resultaat ziet. Je weet dan waarvoor je het doet, en daardoor krijg je nieuwe energie om er mee door te gaan.

Maar wat nou als je heel erg je best doet en er gebeurd niets?

Dan doe je toch echt iets fout, en dit kan verschillende oorzaken hebben.

Bijvoorbeeld dat je niet lang genoeg achter elkaar sport, of dat je voeding niet goed is afgestemd op het sporten.

Er is echter nog een andere belangrijke reden die er voor kan zorgen dat je niet gaat afvallen met sporten:

Je bent met de verkeerde sport bezig.

Kan dat dan?

Ja, en hieronder zullen de verschillende soorten sport behandeld worden en ook zal benoemd worden waarom je er wel of niet goed mee kan afvallen.

dansen

Met een duursport afvallen

Een duursport, wat ook wel cardio wordt genoemd, is met name gericht om je uithoudingsvermogen te vergroten.

De spieren worden bij een duursport veel minder belast. Bij duursporten kun je denken aan bijvoorbeeld:

  • Fietsen
  • Hardlopen
  • Zwemmen

Bij dergelijke sporten worden wel calorieën verbrand, maar de vraag is of dit ook calorieën zijn waardoor je afvalt.

Bij afvallen is de hoeveelheid calorieën is niet je belangrijkste focus, maar welke calorieën je verbrand.

Dit zijn enkele feiten die plaats vinden als je met een duursport bezig bent:

  • Er wordt bijna geen spierweefsel aangemaakt
  • Er wordt in sommige gevallen spierweefsel verbrand
  • De opgeslagen vetten worden pas na 20 minuten verbrand
  • Als je klaar bent wordt de verbranding van calorieën nagenoeg gestopt

Je moet dus best lang sporten om vetten die in je lichaam opgeslagen zijn te verbranden. Dit is namelijk nodig als je wilt afvallen door sporten.

Daarnaast zorgen de spieren in je lichaam er voor dat er ook calorieën verbrand worden als je niet aan het sporten bent. Als je met een duursport bezig bent, kan het zijn dat je juist spiermassa verliest.

Als je één van deze duursporten gebruikt om af te vallen, dan is het dus niet zo gek als het afvallen nog niet zo hard gaat.

Lees in dat geval snel verder om te zien wat andere sporten met je lichaam doet als het om afvallen gaat.

Met krachttraining afvallen

Als je gaat afvallen met sporten door krachttraining hiervoor in te zetten, dan zijn het vooral de spieren in je lichaam die je aan het belasten bent.

Je bent in dat geval veel minder bezig met het vergroten van je uithoudingsvermogen.

Dit zijn oefeningen die je doet als je aan krachttraining doet:

  • Buikspieroefeningen
  • Push-ups
  • Pull-ups

Deze oefeningen doe je vooral door het gewicht van je eigen lichaam in te zetten, er zijn ook oefeningen waarbij je andere gewichten gebruikt.

Hierbij kun je denken aan:

  • Squats met gewichten
  • Bankdrukken
  • Met losse gewichten oefeningen doen

Als je je bezighoudt met krachttraining dan zijn het niet zozeer de calorieën die je aan het verbranden bent. Je kunt hiermee wel stellen dat het pal tegenover duursport staat.

Dit zijn enkele feiten die plaats vinden als je met krachttraining bezig bent:

  • Tijdens het sporten ben je niet veel calorieën aan het verbranden
  • Na het sporten, als de spieren aan het herstellen zijn, worden er 48 uur later nog steeds calorieën verbrand
  • Je spierweefsel groeit, je krijgt meer spieren
  • Hoe meer spieren je hebt, hoe meer calorieën je verbrand. Als je niet aan het sporten bent, verbrand elke kilo spieren iedere dag zo’n honderd calorieën.

Met krachttraining kun je dus afvallen, maar je moet wel flink wat spieren hebben wil je er ook snel door afvallen.

Dit betekend dat je er flink wat tijd in moet investeren, en dat is niet voor iedereen weggelegd.

vrouw sportschool

Afvallen met sporten is niet makkelijk

Hoewel sporten erg goed is voor je lichaam, duurt het wel erg lang als je met enkel sporten probeert af te vallen. Ook al maak je gebruik van een personal trainer.

Je krijgt wel meer energie, je hebt minder kans om ziek te worden en ook word je lichaam er sterker door, zowel je spieren als je botten.

Om eerlijk te zijn is het bijna onmogelijk door sporten alleen af te vallen. Wat je echt niet moet vergeten is dat je voeding de hoofdmoot blijft als je wilt afvallen.

Sporten is hier wel een goede aanvulling op.

Voorkom dit als je gaat afvallen met sporten

Waar je om moet denken is dat je niet gaat sporten én ongezond blijft eten. Als je gaat sporten dan worden er namelijk vetten uit je lichaam verbrand waarin gifstoffen zitten.

Deze gifstoffen moet je lichaam kunnen verwerken, wat het beste gaat als je gezond eten binnen krijgt.

Mocht je toch ongezond blijven eten dan komen er gewoon te veel gifstoffen in je lichaam, waardoor deze ze niet meer kan verwerken.

Dit kan hoofdpijn veroorzaken en je kunt je er duf door gaan voelen. De gevolgen kunnen ook groter zijn; Het kan de oorzaak zijn van kanker of organen die niet meer naar behoren functioneren.

Het is daarom van groot belang dat je eerst gezond leert eten en niet zomaar heel hard aan het sporten slaat.

Gelukkig kun je hier genoeg artikelen vinden over wat wél en géén gezond eten is.

Hoe je het beste kunt afvallen met sporten

tennisZoals je hebt kunnen lezen geven duursport en krachttraining allebei niet het meest snelle resultaat als het om afvallen met sporten gaat.

Dit maakt dat je wel het idee hebt je helemaal uit de naad te werken, maar dat je er niet veel mee opschiet. Dat is natuurlijk helemaal niet bevorderlijk voor je motivatie om af te vallen…

Gelukkig is er ook een manier waarmee je kunt afvallen met sporten en het wél sneller gaat.

En dat is door te doen aan interval training.

Een interval training is een workout waarbij je zowel krachttraining doet als duursporten. De oefeningen die je uitvoert zijn erg intensief, maar wel kort.

Omdat je van beide werelden het beste meeneemt, val je in feite 2 keer zo hard af:

  • Met een intervaltraining verbrand je vanwege de intensiviteit heel veel calorieën tijdens het sporten
  • Ook 48 uur later ben je nog bezig met de verbranding van calorieën, je hebt namelijk ook je spiermassa vergroot
  • Omdat je meer spierweefsel krijgt, verbruikt je lichaam meer energie, wat ook verbranding van vet betekend
  • Je gaat je fitter voelen én niet onbelangrijk: Er fitter uitzien.

Er zijn verschillende sporten waarbij intervaltraining een groot deel uitmaakt van de training.

Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld sporten waarin gevochten wordt, maar ook basketbal. In de trainingen wordt veel gebruik gemaakt van buikspieroefeningen, squats, springoefeningen en cardio.

De voordelen zijn dus groot van intervaltraining. Maar er zijn ook zaken waar je rekening mee moet houden als je aan deze manier van afvallen met sporten wilt beginnen.

Waarom intervaltraining niet altijd geschikt is

Als je met intervaltraining gaat beginnen weet dan dat er grote voordelen zijn, maar ook enkele nadelen.

  • Vanwege de explosieve oefeningen heb je meer kans dat je blessures oploopt
  • De uitvoering van de oefeningen komt precies waardoor beginners dit lastig kunnen vinden
  • Om het vol te houden moet je een echte doorzetter zijn

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het niet kan. Met goede begeleiding en een goede voorbereiding (Denk aan de juiste kleding, hulpmiddelen) ga je een heel eind komen.

Mocht je een echte beginner zijn, zorg dan dat je een goede docent krijgt. Dit kan iemand zijn die zelf al langer met intervaltraining bezig is, of een sportschool waar dit aangeboden wordt.

Wat je niet moet vergeten is dat welke sport dan ook, beter is dan helemaal niet sporten.

Ga niet afvallen met sporten alléén

Als je echt wilt afvallen, ga dan niet alleen afvallen met sporten, maar kijk vooral ook naar het voedsel wat je eet.

Afvallen gaat namelijk merendeels over de voeding, de verhouding is 80% voeding en 20% sporten.

Zo kun je stellen dat je wel kunt afvallen zonder te sporten, maar afvallen zonder je voeding aan te passen is bijna onmogelijk.

De ideale methode van dit moment om het laagdrempelig op te pakken is wat mij betreft de Afslank Receptenbijbel.

Hierin vind je erg veel doordachte afslank recepten waarmee je direct aan de slag kan.

Het leuke van de recepten is dat ze niet alleen goed werken maar ook nog eens makkelijk klaar te maken zijn.

Het proberen waard!

CTA Afslank receptenbijbel

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *