Vind in 4 stappen jouw beste sport om af te vallen

geplaatst in: Sporten | 0

beste sport om af te vallenWat is nou de beste sport om af te vallen?

Daar is niet voor iedereen met één antwoord op te antwoorden, want het hangt er van af hoeveel je wilt afvallen en welke sport je leuk vindt.

Je hebt er namelijk niets aan als je wel snel kan afvallen met een bepaalde sport, maar het na 3 keer voor gezien houdt.

Dan is dat voor jou niet de beste sport om af te vallen…

Hieronder tips om wél de beste sport om af te vallen voor jou te vinden. Lees snel verder!

1. Waar een sport aan moet voldoen om af te vallen

Er zijn twee groepen sporten waar je naar kan kijken als het om afvallen gaat.

De ene groep heet cardio, de andere krachtsport.

Bij cardio gaat het met name om duursporten als:

  • Hardlopen
  • Zwemmen
  • Fietsen
  • Enzovoort

Bij krachtsport kun je denken aan het trainen van bepaalde spieren of spiergroepen.

Van deze twee is krachttraining het beste om mee af te vallen. Je hebt hier het meeste effect mee, vooral als je de grote spiergroepen gaat trainen zoals de armen en de benen.

Niet alleen effect tijdens het sporten

Veel mensen denken dat het vooral gaat om de calorieën die verbrand worden als men aan het sporten is. Natuurlijk worden er op dat moment ook wel calorieën verbrand, maar bij krachtsport worden er zelfs 48 uur later nog steeds calorieën verbrand.

Dus zelfs als je niet meer aan het sporten bent is je lichaam bezig met afvallen.

Dit wordt ook wel het ‘afterburn effect’ genoemd.

Het is daarom ook de grote reden waarom je beter voor krachttraining als voor duurtraining kan kiezen als het om afvallen gaat. Een goede eerste selectie om tot de beste sport om af te vallen te komen.

Een goed voorbeeld van een goede krachttraining die je ook nog eens thuis kan doen is trainen met een kettlebell.

Dit is voor iedereen geschikt, want de oefeningen zijn niet te moeilijk en je kunt het zo zwaar maken als je zelf wilt.

Natuurlijk is het ook zo dat iedere sport die je doet beter is dan helemaal niet sporten.

Overal waar je je lichaam voor gebruikt draagt bij aan het het proces om af te vallen.  Je moet alleen wel bedenken dat het bij de ene sport wel sneller gaat als bij de andere sport.

opdrukken vrouw

2. Jouw beste sport om af te vallen

We hadden al het onderscheid tussen krachtsporten en cardio, waarbij de eerste effectiever is.

Maar mocht je toch veel meer van cardio houden dan van een krachtsport, dan moet je geen krachtsport gaan doen. Het is erg slecht voor de motivatie om een sport te doen die je eigenlijk niet leuk vind.

Het is daarom goed om ook de verschillende sporten die onder cardio vallen te onderscheiden in meer en minder geschikte sporten om af te vallen.

Uiteindelijk gaat het er om dat we de beste sport om af te vallen voor jou vinden.

Om inzichtelijk te krijgen welke sporten het meest geschikt zijn, staan hieronder de sporten benoemd met daarachter het aantal calorieën wat je er mee verbrand.

  • Wandelen – tot 300 kilocalorieën per uur
  • Fietsen – 300 tot 400 kilocalorieën per uur
  • Dansen – tot 400 kilocalorieën per uur
  • Hardlopen: 300-450 kilocalorieën per uur
  • Tennis – tot 500 kilocalorieën per uur
  • Roeien – tot 550 kilocalorieën per uur
  • Zwemmen – tot 600 kilocalorieën per uur
  • Squash – tot 600 kilocalorieën per uur
  • Boksen – tot 700 kilocalorieën per uur

Overigens zijn deze waardes voor ene gemiddelde persoon van 70 kg.

Mensen die zwaarder zijn verbranden meer, en natuurlijk is één en ander ook afhankelijk van de intensiteit waarmee je de sport beoefend.

Voor de vergelijking maakt dat niet uit, je weet zo wel waarmee je de meeste calorieën kunt verbranden tijdens het sporten van een cardio sport.

Hoe je ontdekt welke sport het beste bij je past

Om te bepalen welke sport jou het beste ligt, kun je ze gewoon één voor één gaan uitproberen.

Voor veel sporten heb je niet veel voorbereiding nodig, en het is nergens voor nodig om direct allerlei professionele materialen in huis te halen.

Het gaat er namelijk om dat je begint.

Ook trainingsschema’s zijn zaken die in het begin alleen maar onnodig uitstel gedrag veroorzaken.

Als jij merkt dat je de sport die je uitprobeert leuk vind, dan ga je er vanzelf in verdiepen. Je gaat dan bijvoorbeeld op zoek naar een sportmaatje, wat betere hulpmiddelen kopen enzovoort.

Doe dit niet bij voorbaat. Het kan je een hoop geld kosten wat niet nodig is.

Overigens kan het ook helpen om voor ene eerste keer eens mee te gaan met iemand die de sport al langer beoefend. Hij of zij kan het enthousiasme naar je overbrengen en je kunt er veel van leren.

Op die manier weet je ook direct wat je kan verwachten en kun je voor jezelf bepalen of dat iets is wat jij in een sport zoekt.

Waarom je eigenlijk niet zonder sporten kan

Als je van jezelf niet echt een sportfanaat bent, dan is het goed om te weten dat behalve afvallen er nog veel meer voordelen zijn als je gaat sporten.

Misschien dat het je kan helpen om toch tot een keuze voor de beste sport om af te vallen te komen.

Dit zijn de grote voordelen van sporten:

  • Je krijgt er meer spierweefsel door waardoor alle handelingen in het dagelijks leven makkelijker gaan
  • Je krijgt er een betere conditie van waardoor je je fitter en minder snel moe voelt
  • Het helpt minstens zo goed als pillen om klachten van depressies te voorkomen
  • Je weerstand wordt er door verhoogd waardoor je minder snel ziek wordt
  • Gifstoffen in je lichaam worden beter afgevoerd wat gezonder is
  • Je hebt minder snel last van spanningen en stress
  • Je krijgt er een mooiere huid van
  • Je krijgt er sterkere botten van

Genoeg redenen om direct te starten met sporten, dus wacht niet langer en kies jouw beste sport om af te vallen nu uit.

spieren man

3. Hoe je jouw beste sport om af te vallen blijft volhouden

Als je iets de beste sport om af te vallen noemt, dan is dat een sport die je met gemak volhoudt.

Een sport die je met plezier vol kunt houden en die erg leuk is om te doen.

Maar je kunt er zelf ook een aantal zaken aan doen om een sport leuk te maken zodat je het moeiteloos kunt volhouden.

Zo heb je de keuze om naar bijvoorbeeld een sportschool te gaan of het zelf thuis op eigen houtje uit te voeren. Het is maar net waar je de voorkeur aan geeft.

Bij een sportschool heb je aanspraak van andere sporters, en kun je begeleiding bij het sporten krijgen. Hier staat natuurlijk tegenover dat je er wel geld voor moet betalen om er te kunnen sporten.

Begeleiding geeft je wel een stok achter de deur, wat voor veel mensen een goede motivatie is.

Als je thuis sport heb je juist meer de vrijheid op welke tijdstippen en met welke regelmaat je sport.

Niet te hard van stapel

Welke optie je ook kiest, het belangrijkste als je net met sporten begint is dat je er de tijd voor neemt om de intensiteit op te bouwen. Een personal trainer kan je hier natuurlijk ook erg goed bij begleiden.

Wat hierbij erg helpt is om doelen te stellen die je ook kunt halen. Anders frustreert het sporten enorm, wat eigenlijk helemaal niet nodig is.

Als voorbeeld kun je denken aan hardlopen.

Je hebt er niets aan om als eerste doel voor 10 km hardlopen zonder te stoppen te kiezen.

Dit ga je niet direct halen.

Maak er eerst 1 km van, en als je dat niet haalt, maak je er 750 m van. Doe dit net zo lang tot je een afstand hebt die je wél zonder stoppen kan lopen.

Mocht je een afstand hebben die je met gemak haalt, vergroot dan het rondje hardlopen telkens een beetje zodat je steeds meer resultaat boekt. Je kunt er ook voor kiezen om de zelfde afstand sneller te lopen.

Vergeet niet dat als je een doel hebt bereikt, jezelf hiervoor te belonen. In welke vorm dan ook, zolang het maar geen ongezond eten is.

De juiste mentaliteit hebben

veter strikkenAls je gaat sporten is volhouden ook voor een mentale kwestie.

Ga dus niet alleen op doelen af zoals het aantal kilo’s dat je verliest, maar hou ook het plezier wat je uit de sport haalt in gedachten.

Zorg er dus voor als het punt om te gaan sporten dichterbij komt dat je geen negatieve gedachten over het sporten toelaat.

Als je namelijk denkt dat het erg saai is, niet leuk is en dat het bijna niets helpt, dan zet je ongemerkt je lichaam ook in de weerstand-modus. Al met al kan dit er voor zorgen dat het toch maar een keer overslaat wat natuurlijk het begin van het einde is.

Voordat je gaat sporten moet je er voor zorgen dat je in gedachten hebt hoe je je voelt als je na het sporten onder de douche staat.

Voldaan, als een doorzetter, een echte kampioen.

Het leuke is dat als je aan het sporten bent dergelijke stofjes die deze gedachten en dit gevoel veroorzaken aangemaakt worden.

Natuurlijk is het niet zo erg als je eens een keer sporten overslaat, maar ga  niet denken dat je dus ook wel zonder kan, want dat is beslist niet zo.

Dit moet je zien te voorkomen

Wat je echt moet zien te voorkomen bij jouw beste sport om af te vallen zijn blessures.

Blessures kunnen enorm veel roet in het eten gooien en er zelfs voor zorgen dat je nooit meer sport.

Om dit te voorkomen is bij elke sport een warming up van de spieren die je gaat gebruiken noodzakelijk. En als je weet dat de sport wat voor je is, zul je in dit licht direct ook goede schoenen moeten kopen.

Daarnaast is het belangrijk om de juiste dingen te eten voordat je gaat sporten om voldoende energie te hebben.

Hierbij kun je denken aan een krentenbol of mueslireep.

Nog wat eerder, zo’n 2 uur voordat je begint, eet je een koolhydraatrijke maaltijd bestaande uit aardappelen, groenten en een stuk vlees (mager).

Tijdens het sporten kun je beter niet eten, maar voldoende drinken is weer wel belangrijk.

4. Wat nou als je echt geen sporter bent?

Stel, je komt er achter dat er voor jou geen beste sport om af te vallen bestaat. Wat moet je dan?

Eerlijk gezegd is dat geen enkel probleem.

Wat je niet moet vergeten is dat je naast het sporten er ook voor kan kiezen om meer te gaan bewegen.

Hierbij kun je denken aan simpele acties als de trap nemen in plaats van de lift, een keer vaker op kantoor naar de wc of de koffieautomaat te lopen. Of de auto wat verder weg parkeren zodat je een stukje verder moet lopen.

Aan de andere kant kun je niet afvallen door alleen te gaan sporten en niet je eetpatroon aan te passen.

Wat wél kan is alleen je eetpatroon aanpassen en sporten achterwege te laten. Je kunt dan alsnog enorm afvallen.

Het is in dat geval slim om je in te lezen in wat goede maaltijden zijn (overigens ook als je er voor kiest om wél te gaan sporten) door met het boek de Afslank Receptenbijbel aan de slag te gaan.

Daarin vind je veel gezonden en vooral makkelijke recepten die er voor zorgen dat je vet gaat verbranden in plaats van opslaan.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *