Bestaat er een fruitdieet en werkt dat wel?

geplaatst in: Afvallen | 2

fruitdieetAls je het hebt over een fruitdieet, dan lijken de meningen sterk verdeelt.

Er zijn namelijk diëten waarin je geen of maar heel weinig fruit mag eten, want er zouden teveel suikers in zitten, ook al zijn ze natuurlijk.

Je hebt het dan vooral over koolhydraat- en suikerarme diëten.

Daarnaast zijn er diëten waarbij je juist heel veel fruit mag eten, zo veel als je wilt.

Maar hoe zit het nou precies? Gaan fruit en afvallen nou wel of niet samen?

Daarvoor moet je weten hoe fruit werkt in je lichaam en wat de voor- en nadelen van fruit zijn. Lees dus snel verder als je meer wilt weten over het fruitdieet!

Wat zit er precies in een fruitdieet?

Natuurlijk is niet ieder stuk fruit het zelfde. Maar in de meeste fruitsoorten zitten wel dezelfde algemene voedingsstoffen.

Het is belangrijk dat je weet welke dit zijn om te snappen of fruit en afvallen samen kunnen gaan.

Ik zal ze hieronder met je doornemen.

Mineralen

De mineralen die je het meeste kunt terug vinden in de verschillende soorten fruit zijn kalium en magnesium.

Kalium heeft een belangrijke invloed op je bloeddruk. En om je spieren goed te laten werken is magnesium van belang.

Fruitsuikers

In fruit zitten de fruitsuikers glucose, sacharose en fructose. Deze fruitsuikers zorgen er voor dat je er weer tegenaan kan.

Gemiddeld zitten er in een stuk fruit ongeveer vijftig calorieën.

Water

In elk stuk fruit is water opgenomen. Water is gewoon goed voor het lichaam, al was het alleen maar om de dorst te lessen op een gezonde manier.

Verder zorgt water er voor dat je lichaam goed schoon blijft.

Vitaminen

In fruit zit voornamelijk vitamine C, maar ook vitamine A en B11 komen er in voor. Vitamine C staat er om bekend dat het er voor zorgt dat je minder vatbaar bent voor ziektes.

Vezels

De vezels in fruit zorgen er voor dat je niet alleen sappen binnen krijgt, maar ook voedingsstoffen waar je daadwerkelijk van verzadigd kan raken. Daarnaast zijn vezels goed voor je darmen.

Een ander groot voordeel van vezels is dat ze de opname van koolhydraten in het bloed vertragen. Daardoor schiet niet je bloedsuikerspiegel ineens omhoog, is de piek lager dan anders en zwakt deze ook langzamer weer af.

Met andere woorden; de koolhydraten worden beter over de tijd verspreid wat gunstig is voor afvallen met een fruitdieet.

soorten fruit

Is een fruitdieet wel verstandig om te volgen?

Om de bovenstaande voedingsstoffen die in fruit zitten zo veel mogelijk binnen te krijgen, is het aan te raden om veel te variëren in de fruitsoorten die je eet.

De vraag is natuurlijk of je kunt afvallen met een fruitdieet. In feite eet je dan alleen maar fruit en bijna niets anders.

Dat is sterk af te raden.

Fruit mag dan erg gezond zijn, je moet het zien als onderdeel van het grote geheel. Als je bijvoorbeeld met een dieet bezig bent of gezonder wilt gaan eten, vervang ongezonde tussendoortjes dan door fruit.

Het is gezond en niet schadelijk om 2 tot 4 stuks fruit per dag te eten. Dat is dus niet onbeperkt fruit eten en ook afvallen met een fruit dieet is af te raden 😉

Afvallen met fruitdieet schema

Als je aan het afvallen bent en je wilt fruit in je eetschema verwerken dan zou je dat op de volgende manier kunnen doen:

Ontbijt; bijvoorbeeld kwark met fruit

  • Tussendoortje: Fruit
  • Lunch
  • Tussendoortje: Fruit
  • Diner: Bijvoorbeeld een salade met fruit
  • Avondsnack – wat ongezouten nootjes

Vooral als je fruit combineert met ander voedsel zoals groente – bijvoorbeeld in een maaltijd salade – dan is fruit een heerlijke toevoeging aan je maaltijden.

Daarnaast kan fruit heerlijk zoet zijn waardoor je de zoete smaak van bijvoorbeeld koek en snoep niet hoeft te missen.

Een dergelijk fruitdieet schema maakt afslanken een stuk aantrekkelijker, vind je niet?

fruitontbijt

Afvallen met een fruitdieet JUIST een goed idee

Er zijn verschillende redenen waarom het verstandig is om ook te kiezen voor fruit als je gaat afvallen.

Je krijgt er energie van

Wat je in veel gevallen hoort is dat je geen fruit moet eten omdat daar zoveel suikers in zitten. En bij suikers denkt men dan gelijk aan dezelfde uitwerking die suikers van snoep bijvoorbeeld hebben.

Gelukkig is dit niet waar.

Je lichaam heeft suikers nodig en natuurlijke suikers zijn daarbij veel beter dan de suikers die toegevoegd worden in voedsel.

Je wordt er vol van

Vanwege de vezels die in fruit zitten krijg je een vol gevoel van fruit. Dit zorgt er voor dat je niet snel weer naar andere tussendoortjes grijpt omdat je alweer honger hebt.

Het is gezond voor je

Alle voedingsstoffen die in fruit zitten zijn natuurlijke voedingsstoffen en allemaal goed voor een gezond lichaam.

Als je gezond eet, zul je ook sneller vet gaan verbranden, want vet verbranden werkt alleen goed als je lichaam goed ‘draait’.

Ongezonde tussendoortjes hoeven niet meer

Omdat je fruit als tussendoortjes gaat eten, kun je andere ongezonde tussendoortjes laten staan.

Fruit is minstens zo zoet, en juist omdat het lekker én gezond is, geeft het je ook een goed gevoel achteraf. Bij slechte tussendoortjes als een Snickers heb je vaak spijt dat je het hebt gegeten.

Geen leuk gevoel…

Tot slot kun je door het eten van fruit geld besparen op tussendoortjes die je vaak in een opwelling koopt.

Je eet natuurlijk

Afvallen met fruit is een goed voorbeeld van meer natuurlijk gaan eten.

Als je wilt afvallen dan laat je vaak voedsel met een lange ingrediëntenlijst staan. Want vaak zitten daar veel ongezonde toevoegingen in.

In fruit dus niet. Puur natuur.

appelboom

Het beste fruitdieet om te vermageren

Ik kraag wel eens de vraag; als fruit zo gezond voor je is, wat is dan het beste fruit om te vermageren?

Stel nou dat ik bananen zou zeggen, zou je dan de hele dag alleen maar bananen gaan eten? Of als ik appels zeg, zou je dan bij ieder tussendoortje een appel nemen?

Ik denk dat je er al snel zat van zou zijn.

Bij een goed en gezond voedingspatroon hoort diversiteit.

Als je met fruit afvallen wilt, werkt dit net zo. Je kunt dus het beste zo veel mogelijk verschillende soorten fruit op een dag eten met een maximum van 4 stukken fruit per dag.

Als je dit iedere dag doet, kun je aan het begin van de week groot inkopen en is het aan het einde van de week allemaal op 😉

De beste tip die ik je kan geven wat betreft fruit en afvallen

Ik hoop dat je in ieder geval door hebt gekregen dat fruit en afvallen prima samen kunnen gaan, maar dat alleen fruit eten om af te vallen geen goed idee is.

Daar komt bij dat fruit een onderdeel moet zijn van de rest van je eten.

Zie daarvoor ook het afvallen met fruit schema wat ik je gaf.

De maaltijden die je naast het fruit moet eten om af te vallen zullen vol met eiwitten en gezonde vetten moeten zitten.

De vraag is natuurlijk hoe je dit het beste op elkaar af stemt. Het antwoord kun je vinden in de Afslank Receptenbijbel.

Dit is een receptenboek met alleen maar gezonde recepten voor ontbijt, lunch en diner. Met deze maaltijden ga je vet verbranden in plaats van opslaan.

Ontdek zelf hoe het precies werkt en kijk op de pagina van dit bijzonder goede boek.

CTA Afslank receptenbijbel

2 Responses

  1. Greetje P.B

    Ik eet nu 2 maanden heel veel fruit.
    Bv aardbei.appel.peer.sinasappel .kersen.ananas.bessen.kiwi.en 1 citroen.alles wat maar op reklame is.gooi in zakjes in de diepvries.heb een weckfles van 2 liter waar ik alle fruit in doe.zet het in de koelkast.bij trek of honger pak ik altijd een bakje fruit.met of zonder griekse yoghurt.kwark of havermout. Eet 2 a 3 x per week warm.
    Eet geen brood.maar ik zondig wel een xtje als ik ergens ga koffie drinken.
    Deze levensstijl bevalt mij erg goed.voel me fit en gezond.en bovendien blijf ik zo op gewicht .lengte 1.64 .gewicht nu 61 kilo (was 93 kilo.2 jaar geleden).leeftijd 56 jaar.

    • Klaasjan

      Hey Greetje,

      Bedankt voor je bericht! Van 93 naar 61 kilo is een bijzondere prestatie! Ik weet zeker dat anderen hier weer door gemotiveerd kunnen worden.
      Heel goed dat je voor jezelf een manier hebt gevonden om op gewicht te blijven. Hou wel in de gaten dat je ook van de andere belangrijke voedingsstoffen zoals vetten voldoende binnenkrijgt.
      Veel succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *