Hoe kan ik mijn buikvet wegkrijgen? Volg deze 5 stappen!

geplaatst in: Buik | 0

buikvet wegkrijgenJe wilt graag je buikvet wegkrijgen? Dan zit je op deze pagina goed!

Je buikvet wegkrijgen is namelijk wel mogelijk, maar het gaat natuurlijk niet zomaar, je moet er wel wat voor doen.

Het zijn meestal vrouwen die erg kritisch naar specifieke onderdelen van hun lichaam kijken, en concluderen dat ze daar niet tevreden over zijn als het gaat om de hoeveelheid aanwezige vet.

De meest genoemde lichaamsdelen zijn de buik, de billen, de heupen en de bovenbenen.

In dit artikel ga je lezen hoe je er voor zorgt dat je juist je buikvet wegkrijgen kan, en wat je daarvoor moet doen.

Hier kom je niet onderuit

Dat je er voor aan de slag moet is een ding wat zeker is.

Voor een strakker lichaam moeten er nou eenmaal oefeningen met de spieren gedaan worden, en er moet iets gebeuren om het vet te laten verbranden, maar dat is logisch.

De vraag is alleen wat er dan precies moet gaan gebeuren. En dat is simpel: Je zult vet moeten gaan verbranden en meer gaan bewegen.

Eerst worden de stappen van het vet verbranden behandeld, daarna volgen de stappen over het bewegen.

Voor buikvet wegkrijgen is het erg belangrijk dat je beide onderdelen oppakt, omdat het anders veel minder snel zal gaan, of zelfs niet lukt.

Buikvet wegkrijgen door vet verbranden – stap 1, 2 en 3

Om buikvet wegkrijgen voor elkaar te krijgen zonder een medische ingreep, zal er op een natuurlijk manier vet verbrand moeten worden.

Het leuke is dat je je lichaam hierop kan beïnvloeden en dat je er voor kan zorgen dat het in een ‘vetverbranding modus’ wordt gebracht.

Dit is geen verbrogen knopje aan de onderkant van je rug, of een pilletje die je kan slikken.

Je kunt dit doen door je voedingspatroon aan te gaan passen. De reden dat je nu te veel vet hebt op je buik, benen of heupen, komt doordat je te veel ongezonde voeding hebt gegeten.

Niet om je een schuldgevoel aan te praten, maar om even de vinger bij de zere plek te leggen, zodat je weet waar het aan ligt.

Dit is niet erg, maar het is nu wel het moment om dit te gaan veranderen.

Hoe je kan zorgen dat je vet gaat verbranden om buikvet weg te krijgen, wordt hieronder uitgelegd.

Buikvet wegkrijgen stap 1: Eet de juiste koolhydraten

Misschien dat je er wel eens van hebt gehoord: Als je wilt afvallen, moet je geen koolhydraten meer eten!

Er zijn dan ook verschillende koolhydraatarme diëten.

Maar voor buikvet wegkrijgen, en eigenlijk voor elke manier van afvallen, is het totaal weglaten van koolhydraten uit je eten ronduit ongezond.

Je lichaam heeft koolhydraten nodig om te kunnen functioneren, en daar komt bij dat als je voor een tijdje – tijdens het dieet – helemaal geen koolhydraten meer eet, je na die tijd de schade weer gaat inhalen.

Je zit dan zo weer op je oude gewicht, ofwel je gaat jojo-en met je gewicht. En als je ergens radeloos van wordt dan is het wel het jojo-effect.

Het is dan ook zaak om niet alle koolhydraten te schrappen, maar alleen de slechte. Je kunt namelijk onderscheid maken in de koolhydraten.

Zo heb je snelle en langzame koolhydraten. De snelle zijn de goede, de langzame zijn de slechte koolhydraten.

Snelle koolhydraten

Snelle koolhydraten zitten bijvoorbeeld in:

  • Suiker
  • Witbrood
  • Pasta’s
  • Koek
  • Snoep
  • Frisdrank
  • Aardappels
  • Witte rijst

Ga deze voedingsmiddelen dus vermijden om plaatselijk afvallen mogelijk te maken.

Langzame koolhydraten

Waar je meer van kunt gaan eten zijn de langzame koolhydraten. Deze zitten bijvoorbeeld in:

  • Volkoren producten
  • Peulvruchten
  • Groenten
  • Fruit
  • Noten en zaden
  • Vis
  • Kip en kalkoen

noten en zaden

Hoe deze koolhydraten werken

De snelle koolhydraten worden erg snel als vet in je lichaam opgenomen.

Dit komt doordat ze je bloedsuikerspiegel snel laten stijgen. Daardoor gaat je lichaam meer van het hormoon insuline aanmaken.

Insuline zorgt ervoor dat de glucose (het bloedsuiker) verdeelt wordt over de spier- en hersencellen. Maar als die eenmaal verzadigd zijn dan moet de overtollige glucose wel ergens naar toe. Dit wordt dan opgeslagen in vetcellen, ofwel lichaamsvet.

De langzame koolhydraten gaan hetzelfde proces door, maar dan veel trager. Dat betekend dat de bloedsuikerspiegel niet ineens enorm wordt verhoogd waardoor er vet aangemaakt wordt.

Alles wordt geleidelijker verbrand en niet opgeslagen als vet.

Het is dus veel slimmer om alleen de trage koolhydraten te eten als je buikvet wegkrijgen wilt.

Buikvet wegkrijgen stap 2: Eet de juiste vetten

Vet eten om buikvet weg te krijgen?

Yes, vet.

Het is net als bij de koolhydraten, er zijn goede en slechte vetten. Als je die eenmaal weet te onderscheiden, en je alleen maar goede vetten gaat eten, dan kan het niet anders dan dat je gaat afvallen.

Het is namelijk niet waar dat je van alle vetten dikker wordt. Ten eerste zijn de verkeerde calorieën de grootste oorzaak van het overtollige vet, en ten tweede heeft je lichaam vetten nodig om gezond en fit te blijven, en goed te kunnen functioneren.

Slechte vetten

De slechte vetten kun je in verschillende producten vinden, dit worden verzadigde vetten en transvetten genoemd.

En om je een idee te geven waar dat dan in zit staan hieronder een paar voorbeelden.

  • Kaas
  • Room
  • Worst en vet vlees
  • Koek en gebak
  • Frituur snacks

Probeer deze ongezonde vetten dus te vermijden als je je buikvet wegkrijgen wilt.

Gezonde vetten

  • Vette vis (zalm, haring, makreel)
  • Sommige plantaardige oliën zoals lijnzaad- en zonnebloemolie
  • Noten en zaden
  • Avocado
  • Donkere blad groente

Deze gezonde vetten moet je dus wel blijven eten, ze zullen je helpen met het wegkrijgen van je buikvet.

Dit komt doordat ze je een vol gevoel geven, en deze vetten je lichaam gezond houden.

Een algemene stelregel is dat je bij gezond eten er voor zorgt dat je 40% ervan voeding is waar deze gezonde vetten in zitten.

Buikvet wegkrijgen stap 3: Vermijd bewerkte voeding

Misschien heb je wel eens een etiket gelezen van snoep of frisdrank.

Daar zitten zo veel toegevoegde stoffen in dat het voor je ogen gaat draaien. Het is complete hocus-pocus voor de gemiddelde Nederlander die zich niet bezig houdt met de voedingsindustrie.

En al die toevoegingen zijn gewoon slecht voor je gezondheid en slecht voor plaatselijk afvallen.

Zo word bij veel vruchtensappen belangrijke stoffen er uit gehaald die wel goed zijn voor je lichaam en stoffen toegevoegd die veel slechter zijn voor je lichaam.

Dit enkel om het wat meer smaak te geven, langer houdbaar te laten zijn of een betere kleur te geven.

bewerkte voeding

Hoe je bewerkt voedsel herkent

Maar hoe herken je dan bewerkt voedsel als non-specialist? Moet je daarvoor alle etiketten doorspitten?

Dat is gelukkig niet nodig, hoewel het een hele goede eigenschap is om standaard de etiketten te lezen als je een product koopt wat je nog niet kent.

Leer begrijpen wat de ingredienten inhouden die op etiketten staan.

Maar je kunt het ook op een eenvoudigere manier oplossen, door jezelf af te vragen of het product wat je in handen hebt direct uit de natuur zou kunnen komen.

Nog niet zeker wat het is?

Als je er daarmee niet achter kan komen, kijk dan alsnog op de lijst met ingrediënten. Als die niet aanwezig is, dan zit je sowieso goed, want dan is het waarschijnlijk groente of fruit.

Als er wel ingrediënten worden vermeld, en het is een behoorlijke lijst, dan weet je zeker dat het om bewerkt voedsel gaat.

Vooral als er allerlei begrippen in staan die maar nauwelijks zijn uit te spreken, is dat een teken om het product snel weer terug te zetten in het schap.

Mocht de ingrediëntenlijst er goed uitzien, maar kom je namen tegen die eindigen op ‘ose’, zoals glucose of fructose, of begrippen die eindigen op ‘siroop’ of ‘stroop’, laat die dan ook staan.

Dit zijn namelijk allemaal namen voor suikers, en worden ook wel ‘verborgen suikers’ genoemd.

Bewerkte voedingsmiddelen zijn dus echt een no-go als je je buikvet wegkrijgen wilt, om meerdere redenen.

Buikvet wegkrijgen door lichaamsbeweging – stap 4 en 5

Ok, tot zover de stappen over het vet verbranden.

Hopelijk ben je er nog bij, want zoals je gemerkt hebt gaat buikvet wegkrijgen niet vanzelf. Je moet er wel wat voor doen.

Hoewel de stappen met betrekking tot het voedsel de belangrijkste zijn – De verhouding voeding/ bewegen is ongeveer 80/20 – kan het niet zonder het bewegen, want het versterkt elkaar.

Je lichaam wordt aangespoord om meer vet te verbranden als je op de juiste manier gaat bewegen.

Er zijn veel mensen die bij buikvet wegkrijgen denken aan het trainen van buikspieren als ze minder buikvet willen hebben. Of dat door het doen van beenspieren de bovenbenen slanker worden.

Dit is helaas niet het geval.

Wat er wel door gebeurd is dat op die bepaalde plekken de spieren steviger worden, waardoor de huid strakker gaat staan. Verkeerd zijn de oefeningen dus niet omdat je er wel een strakker lichaam van krijgt en stevigere spieren.

Voor plaatselijk afvallen kun je echter beter de focus leggen op andere oefeningen.

Wat die oefeningen zijn, lees je hieronder.

Buikvet wegkrijgen stap 4: Bewegen met de juiste oefeningen

De juiste oefeningen voor plaatselijk afvallen zijn de oefeningen waarbij je hartritme licht wordt verhoogd. Hierbij moet je denken aan deze manieren van bewegen:

  • Fietsen (niet wielrennen)
  • Flink doorlopen
  • Skeeleren
  • Traplopen

Misschien valt dit je wat tegen en had je er meer van verwacht. Dat je moeilijkere dingen er voor moet doen om plaatselijk af te vallen.

Helaas, zo eenvoudig kan het zijn, en plaatselijk afvallen is al moeilijk genoeg, dus maak het jezelf zo makkelijk als het maar kan.

Er zit nog wel een addertje onder het gras.

Je moet het namelijk minstens een half uur per dag extra doen, liever nog een uur. Extra, dus naast wat je normaal gesproken al aan beweging doet.

Voorbeelden van extra bewegen

Zorg er dus voor dat je de auto laat staan en meer op de fiets gaat doen, zoals boodschappen of op bezoek gaan bij vrienden.

  • Kom wat vaker achter je bureau vandaan als je zittend werk hebt.
  • Neem de trap in plaats van de lift.
  • Maak een ommetje voor of na het eten, en als je er wat dwang bij nodig hebt; neem een hond. Die moet wel uitgelaten worden, dus dan heb je een stok achter de deur.

Bij deze stap zit het hem niet in de moeilijkheid van de stap zelf, maar in de discipline die je er voor nodig hebt. Elke dag een half uur bewegen.

Het is overigens niet erg als je over de hele week gezien gemiddeld een half uur per dag extra hebt bewogen. Als je maar niet op één dag 3,5 uur achter elkaar hebt gedaan 😉

Buikvet wegkrijgen stap 5: Zet door

We zijn aangekomen bij de laatste stap voor buikvet wegkrijgen.

Misschien klink het je logisch in de oren, maar veel mensen haken af, en daardoor lukt het hen niet om af te vallen op plaatsen waar ze vet te veel hebben.

Het is namelijk zo dat als je bovenstaande stappen volgt, je niet alleen afvalt op de plaatsen die jij voor ogen hebt, zoals je buik, je billen of je bovenbenen.

Je valt over je hele lichaam af.

En wat er dan overblijft is een gezond lichaam dat misschien iets dikkere benen heeft in verhouding met de rest van het lichaam. Maar daar ga je niets aan kunnen doen zonder drastischere maatregelen dan afvallen.

Voordat je dat weet, zul je eerst de stappen moeten volgen en daarmee door moeten gaan.

Iedereen heeft wel eens een dip of terugslag. Maar dat betekend niet dat je moet stoppen. Dat betekend dat als je die kan overwinnen, je ook een mooi figuur kunt krijgen.

Laat je helpen met de Afslank Receptenbijbel

Het kan zijn dat je meer informatie wilt over afvallen op een gezonde manier zonder wonderlijke pilletjes te moeten slikken of crashdiëten te moeten volgen (die beide op de lange duur niet werken).

Lees dan het boek ‘De afslank Receptenbijbel‘ eens.

Dit is een receptenboek waarin je niet alleen heerlijke en makkelijke recepten vind, maar ook nog eens boordevol tips staat om af te slanken.

In feite koop je daarmee een alles-in-één afslank oplossing.

Je gaat er op de juiste plaatsen mee afvallen omdat de recepten er voor zorgen dat je de juiste vetverbrandende voedingsmiddelen binnen krijgt.

Zelf ben ik lyrisch over dit boek en de bijbehorende goodies, maar jij moet voor jezelf uitmaken of het ook wat voor je is. Kijk daarom vooral even op de website van dit topboek.

CTA Afslank receptenbijbel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *